Första längre resan - Lite hjälp tack!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Vidio »

Nu ÄNTLIGEN fick jag skäl att ta min Yggdracell på sin första lite längre tur.
På måndag blir det Sthlm - Gbg och jag har ett par frågor till er vana.

Jag behöver köpa en förlängningskabel till UMCn. Men den ska vara lite tjockare va? Hur var det nu, var det 3 mm som rekommenderades? Var kan man köpa en sån? Letade lite lätt för nåt halvår sen, men hittade bara 1,5 mm om jag inte missminner mig.

Hur lång är kabeln som följer med på UMCn? (Jag har inte bilen hör just nu, så kan inte mäta).

Stort tack för hjälp!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Teslaspolen »

2,5mm brukar rekommenderas och det finns på Biltema, Clas Ohlson, Jula och liknande ställen. Se bara till att det finns i lager först.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av e5m1r »

Biltema har oftast
Osäker på längd på UMC har för mig att det var 4-5 meter
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Vidio »

Tackar!

Hittade en på Jula som verkar vettig, åker och köper den imorgon.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av dstr »

Vidio skrev:
Nu ÄNTLIGEN fick jag skäl att ta min Yggdracell på sin första lite längre tur.
På måndag blir det Sthlm - Gbg och jag har ett par frågor till er vana.

Jag behöver köpa en förlängningskabel till UMCn. Men den ska vara lite tjockare va? Hur var det nu, var det 3 mm som rekommenderades? Var kan man köpa en sån? Letade lite lätt för nåt halvår sen, men hittade bara 1,5 mm om jag inte missminner mig.

Hur lång är kabeln som följer med på UMCn? (Jag har inte bilen hör just nu, så kan inte mäta).

Stort tack för hjälp!
Beroende på hur lång kabel du skaffar så kan du behöva ställa ner ampere'n på bilen.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av apkungen »

Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Smutt »

apkungen skrev:
Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Tänker du då att man kör trefas från UMC sen adapter in i enfas urtaget?

Funkar det?

Om ja var köper man en sån adapter?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Jensa »

UMC:n är 7 meter tror jag. Så man parkera med nosen in och ändå nå fram till uttag framför bilen.

Ska du ha skarvsladd till 230V eller 3-fas? båda kan vara bra att ha. För 3-fas ska det vara 5G2,5. Finns annars hobbykabel på 1,5mm men det blir för klent.

Jag köpte den här 230V som är extremt smidig att ha med trots 20m längd. Skulle vara smidigt med en sladdvinda men då belastningen blir hög måste man ändå dra ut hela kabeln varje gång för att det inte ska bli för varmt.

https://www.bauhaus.se/skarvsladd-pur-20m-3g1-5.html
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av bylund »

UMC:n är 6 m enligt Teslas sida. Kolla på hemmaladdning för tabell.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Vidio »

Jensa skrev:
UMC:n är 7 meter tror jag. Så man parkera med nosen in och ändå nå fram till uttag framför bilen.

Ska du ha skarvsladd till 230V eller 3-fas? båda kan vara bra att ha. För 3-fas ska det vara 5G2,5. Finns annars hobbykabel på 1,5mm men det blir för klent.

Jag köpte den här 230V som är extremt smidig att ha med trots 20m längd. Skulle vara smidigt med en sladdvinda men då belastningen blir hög måste man ändå dra ut hela kabeln varje gång för att det inte ska bli för varmt.

https://www.bauhaus.se/skarvsladd-pur-20m-3g1-5.html
Det är till 230 V jag ska ha denna gång.
Den där såg ju smidig ut, men den är väl bara på 1,5 mm2? Ska den inte vara 2,5 som skrevs högre upp? :roll:
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Jensa »

Det är 3-fas som måste vara 2,5mm. 1-fas räcker med 1,5. Skarvsladden klarar ca 3700 W har jag för mig (står på kabeln) och bilen drar max 3000 W beroende på spänning.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Vidio »

Jensa skrev:
Det är 3-fas som måste vara 2,5mm. 1-fas räcker med 1,5. Skarvsladden klarar ca 3700 W har jag för mig (står på kabeln) och bilen drar max 3000 W beroende på spänning.
Ok tack!
Då har jag ju redan förlängningskabel hemma, slipper man handla denna gång då.
Det får bli en flarra whiskey istället. :D
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av bullen »

Själv använder jag numera en typ 2 kabel som skarvsladd. Funkar faktiskt efter en fulmodd...
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av bonath »

Använder denna just nu hos bekanta. Funkar perfekt.
http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... 152/#tab04
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Jensa »

Står så här på Gelias hemsida ang. skarvsladd extra förstärkt. Så kan vara bra att ha 2,5mm om man har längre sladd än 20 m.

Edit: Använd portabel jordfelsbrytare tillsammans med skarvsladd :geek:
IMG_2186.PNG
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Vidio »

Jensa skrev:
Står så här på Gelias hemsida ang. skarvsladd extra förstärkt. Så kan vara bra att ha 2,5mm om man har längre sladd än 20 m.

Edit: Använd portabel jordfelsbrytare tillsammans med skarvsladd :geek:
Whaaaaat?! Portabel jordfelsbrytare? :o
Vad är det? Behövs det verkligen?
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Vidio »

Duger en sån här tro?
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Jensa »

För att vara på säkra sidan är det ju alltid bra med jordfelsbrytare, i alla fall tillsammans med skarvsladd.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Tjell »

Dubbla längden på kabel, då måste det vara dubbla ledningsarean för att inte öka förlusten i kabeln.

Råvärdet på koppar är 0,0018 Ohm/mm2/m.

1m 1,5mm2-kabel har en spänningsförlust på (230x230)/0,0018x1/1,5=63W enligt formel UxU/R=P. Vid 2,5mm2 ledningsarea sjunker förlusten till ca 38W.

Har jag rätt i räknandet, nån annan som vet bättre?
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av LarsL »

apkungen skrev:
Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.

Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av mans71 »

LarsL skrev:
apkungen skrev:
Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.

Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
"koppla fel"?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av bullen »

Friskt kopplat - hälften brunnet
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Hammar »

bullen skrev:
Friskt kopplat - hälften brunnetBild
Blå rök = standardkomponenter
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
apkungen skrev:
Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.

Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Jag har gjort precis så för att slippa ha med två olika förlängningssladdar. Det är extremt sällan jag behövt 1-fas förlängningssladd så då gör det ingenting att det är lite otympligare med 3-fas sladd vid dessa enstaka tillfällen. 3-fas förlängning använder jag däremot regelbundet.

Vad är det som man kan koppla fel?

Det går visserligen att ladda 16A från Schuko med denna lösning men det är inget som går att påverka genom hur man kopplar, så jag antar att du syftar på något annat.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Vidio »

Missade länken tidigare ser jag...

Så, duger en sån här tro?

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Jordfe ... 000030602/
Skriv svar