Första längre resan - Lite hjälp tack!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Jensa »

Det är 3-fas som måste vara 2,5mm. 1-fas räcker med 1,5. Skarvsladden klarar ca 3700 W har jag för mig (står på kabeln) och bilen drar max 3000 W beroende på spänning.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Vidio »

Jensa skrev:
Det är 3-fas som måste vara 2,5mm. 1-fas räcker med 1,5. Skarvsladden klarar ca 3700 W har jag för mig (står på kabeln) och bilen drar max 3000 W beroende på spänning.
Ok tack!
Då har jag ju redan förlängningskabel hemma, slipper man handla denna gång då.
Det får bli en flarra whiskey istället. :D
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av bullen »

Själv använder jag numera en typ 2 kabel som skarvsladd. Funkar faktiskt efter en fulmodd...
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av bonath »

Använder denna just nu hos bekanta. Funkar perfekt.
http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... 152/#tab04
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Jensa »

Står så här på Gelias hemsida ang. skarvsladd extra förstärkt. Så kan vara bra att ha 2,5mm om man har längre sladd än 20 m.

Edit: Använd portabel jordfelsbrytare tillsammans med skarvsladd :geek:
IMG_2186.PNG
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Vidio »

Jensa skrev:
Står så här på Gelias hemsida ang. skarvsladd extra förstärkt. Så kan vara bra att ha 2,5mm om man har längre sladd än 20 m.

Edit: Använd portabel jordfelsbrytare tillsammans med skarvsladd :geek:
Whaaaaat?! Portabel jordfelsbrytare? :o
Vad är det? Behövs det verkligen?
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Vidio »

Duger en sån här tro?
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Jensa »

För att vara på säkra sidan är det ju alltid bra med jordfelsbrytare, i alla fall tillsammans med skarvsladd.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Tjell »

Dubbla längden på kabel, då måste det vara dubbla ledningsarean för att inte öka förlusten i kabeln.

Råvärdet på koppar är 0,0018 Ohm/mm2/m.

1m 1,5mm2-kabel har en spänningsförlust på (230x230)/0,0018x1/1,5=63W enligt formel UxU/R=P. Vid 2,5mm2 ledningsarea sjunker förlusten till ca 38W.

Har jag rätt i räknandet, nån annan som vet bättre?
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av LarsL »

apkungen skrev:
Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.

Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av mans71 »

LarsL skrev:
apkungen skrev:
Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.

Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
"koppla fel"?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av bullen »

Friskt kopplat - hälften brunnet
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Hammar »

bullen skrev:
Friskt kopplat - hälften brunnetBild
Blå rök = standardkomponenter
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
apkungen skrev:
Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.

Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Jag har gjort precis så för att slippa ha med två olika förlängningssladdar. Det är extremt sällan jag behövt 1-fas förlängningssladd så då gör det ingenting att det är lite otympligare med 3-fas sladd vid dessa enstaka tillfällen. 3-fas förlängning använder jag däremot regelbundet.

Vad är det som man kan koppla fel?

Det går visserligen att ladda 16A från Schuko med denna lösning men det är inget som går att påverka genom hur man kopplar, så jag antar att du syftar på något annat.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Vidio »

Missade länken tidigare ser jag...

Så, duger en sån här tro?

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Jordfe ... 000030602/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Bjelke »

Tjell skrev:
Dubbla längden på kabel, då måste det vara dubbla ledningsarean för att inte öka förlusten i kabeln.

Råvärdet på koppar är 0,0018 Ohm/mm2/m.

1m 1,5mm2-kabel har en spänningsförlust på (230x230)/0,0018x1/1,5=63W enligt formel UxU/R=P. Vid 2,5mm2 ledningsarea sjunker förlusten till ca 38W.

Har jag rätt i räknandet, nån annan som vet bättre?
Ja det stämmer nog om du kortsluter kabeln i änden, men då går nog säkringen vågar jag påstå...
Räkna på den ström som man antar går istället, dvs med formeln P=RxIxI... (vilket i normalfallet med dessa kablar kan antas vara typ 10A => P=Rx100 => P=0,0018x100=0,18W per meter osv)
Men att förlusten halveras med dubbla arean stämmer iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Jensa »

Vidio skrev:
Missade länken tidigare ser jag...

Så, duger en sån här tro?

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Jordfe ... 000030602/
Funkar bra!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Jocce »

apkungen skrev:
Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Jag tänkte samma sak i början. Men insåg att det är betydligt bökigare att hålla på med så stor kabel.
Men det är för att jag vet att i fjällstugan behöver jag 25 meters kabel. 3-fas 25 meters är VÄLDIGT bökigt/bulkigt och tar plats.

Jag har förvisso en 10-meters 3-fas liggandes i bilen, men tar fram 25 meters Schukon även om det är 5 meter förlängning jag behöver. Är smidigare att "coila" upp 25 meter schuko än 10 meter 3-fas ;)

Kör dock självklart 2.5mm2


/Jocce
Senast redigerad av Jocce, redigerad totalt 1 gånger.
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Jocce »

Vidio skrev:
Jensa skrev:
Det är 3-fas som måste vara 2,5mm. 1-fas räcker med 1,5. Skarvsladden klarar ca 3700 W har jag för mig (står på kabeln) och bilen drar max 3000 W beroende på spänning.
Ok tack!
Då har jag ju redan förlängningskabel hemma, slipper man handla denna gång då.
Det får bli en flarra whiskey istället. :D

Tänk dock på att du vid lång kabel får spänningsfall.
Jag köpte en 2.5mm2 kabel (dock 25 meter för har behov av det). Visst lite merkostnad, men skönt att veta att man "alltid" kan lita på kabeln.
Generellt verkar också kontakter osv vara av lite bättre kvalitet på de grövre kablarna.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av LarsL »

Förstår man inte att man kan koppla fel så bör man inte göra en sådan här annordning!

Ni får själva fundera på vad som kan gå fel...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Förstår man inte att man kan koppla fel så bör man inte göra en sådan här annordning!

Ni får själva fundera på vad som kan gå fel...
Det torde vara bättre att säga vad som kan gå fel. Om man felaktigt kommer fram till att man gör rätt som kommer man ju att köra på detta. Jag förstår inte heller vad man kan koppla fel om man har 16 A trefas till schuko, men jag får det gärna förklarat så jag inte sätter eld på något.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4339
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av dstr »

bylund skrev:
LarsL skrev:
Förstår man inte att man kan koppla fel så bör man inte göra en sådan här annordning!

Ni får själva fundera på vad som kan gå fel...
Det torde vara bättre att säga vad som kan gå fel. Om man felaktigt kommer fram till att man gör rätt som kommer man ju att köra på detta. Jag förstår inte heller vad man kan koppla fel om man har 16 A trefas till schuko, men jag får det gärna förklarat så jag inte sätter eld på något.
Om du köper färdiga adaptrar så är det ingen fara.

Ska du börja koppla själv så kan det vara idé att börja med att googla flytande nolla tex.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av bylund »

Aha, ja om vi snackar att bygga själv kan man ju göra fel såklart. Det kan man ju göra med precis vadsomhelst man skruvar ihop.

Fast apkungen skrev skaffa, inte bygga.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Smutt »

Nån som har en länk?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Tjell »

Bjelke skrev:
Tjell skrev:
Dubbla längden på kabel, då måste det vara dubbla ledningsarean för att inte öka förlusten i kabeln.

Råvärdet på koppar är 0,0018 Ohm/mm2/m.

1m 1,5mm2-kabel har en spänningsförlust på (230x230)/0,0018x1/1,5=63W enligt formel UxU/R=P. Vid 2,5mm2 ledningsarea sjunker förlusten till ca 38W.

Har jag rätt i räknandet, nån annan som vet bättre?
Ja det stämmer nog om du kortsluter kabeln i änden, men då går nog säkringen vågar jag påstå...
Räkna på den ström som man antar går istället, dvs med formeln P=RxIxI... (vilket i normalfallet med dessa kablar kan antas vara typ 10A => P=Rx100 => P=0,0018x100=0,18W per meter osv)
Men att förlusten halveras med dubbla arean stämmer iaf :)
Ja, för tusan, du har rätt! Tur att jag inte behövde använda min uträkning - jag är verkligen i behov av lite semester ( om några veckor så...)

Det hade blivit bättre räknat om jag använt mig av beräknad I och det framräknade R...
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Skriv svar