Första längre resan - Lite hjälp tack!
Moderator: Redaktion
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Det är 3-fas som måste vara 2,5mm. 1-fas räcker med 1,5. Skarvsladden klarar ca 3700 W har jag för mig (står på kabeln) och bilen drar max 3000 W beroende på spänning.
2016 Model S 75
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Ok tack!Jensa skrev:Det är 3-fas som måste vara 2,5mm. 1-fas räcker med 1,5. Skarvsladden klarar ca 3700 W har jag för mig (står på kabeln) och bilen drar max 3000 W beroende på spänning.
Då har jag ju redan förlängningskabel hemma, slipper man handla denna gång då.
Det får bli en flarra whiskey istället.
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Själv använder jag numera en typ 2 kabel som skarvsladd. Funkar faktiskt efter en fulmodd...
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Använder denna just nu hos bekanta. Funkar perfekt.
http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... 152/#tab04
http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... 152/#tab04
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Står så här på Gelias hemsida ang. skarvsladd extra förstärkt. Så kan vara bra att ha 2,5mm om man har längre sladd än 20 m.
Edit: Använd portabel jordfelsbrytare tillsammans med skarvsladd
Edit: Använd portabel jordfelsbrytare tillsammans med skarvsladd
2016 Model S 75
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Whaaaaat?! Portabel jordfelsbrytare?Jensa skrev:Står så här på Gelias hemsida ang. skarvsladd extra förstärkt. Så kan vara bra att ha 2,5mm om man har längre sladd än 20 m.
Edit: Använd portabel jordfelsbrytare tillsammans med skarvsladd
Vad är det? Behövs det verkligen?
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
För att vara på säkra sidan är det ju alltid bra med jordfelsbrytare, i alla fall tillsammans med skarvsladd.
2016 Model S 75
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Dubbla längden på kabel, då måste det vara dubbla ledningsarean för att inte öka förlusten i kabeln.
Råvärdet på koppar är 0,0018 Ohm/mm2/m.
1m 1,5mm2-kabel har en spänningsförlust på (230x230)/0,0018x1/1,5=63W enligt formel UxU/R=P. Vid 2,5mm2 ledningsarea sjunker förlusten till ca 38W.
Har jag rätt i räknandet, nån annan som vet bättre?
Råvärdet på koppar är 0,0018 Ohm/mm2/m.
1m 1,5mm2-kabel har en spänningsförlust på (230x230)/0,0018x1/1,5=63W enligt formel UxU/R=P. Vid 2,5mm2 ledningsarea sjunker förlusten till ca 38W.
Har jag rätt i räknandet, nån annan som vet bättre?
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.apkungen skrev:Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
"koppla fel"?LarsL skrev:Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.apkungen skrev:Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Model S P85DL+
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Blå rök = standardkomponenterbullen skrev:Friskt kopplat - hälften brunnet
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Jag har gjort precis så för att slippa ha med två olika förlängningssladdar. Det är extremt sällan jag behövt 1-fas förlängningssladd så då gör det ingenting att det är lite otympligare med 3-fas sladd vid dessa enstaka tillfällen. 3-fas förlängning använder jag däremot regelbundet.LarsL skrev:Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.apkungen skrev:Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Vad är det som man kan koppla fel?
Det går visserligen att ladda 16A från Schuko med denna lösning men det är inget som går att påverka genom hur man kopplar, så jag antar att du syftar på något annat.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Missade länken tidigare ser jag...
Så, duger en sån här tro?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Jordfe ... 000030602/
Så, duger en sån här tro?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Jordfe ... 000030602/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Ja det stämmer nog om du kortsluter kabeln i änden, men då går nog säkringen vågar jag påstå...Tjell skrev:Dubbla längden på kabel, då måste det vara dubbla ledningsarean för att inte öka förlusten i kabeln.
Råvärdet på koppar är 0,0018 Ohm/mm2/m.
1m 1,5mm2-kabel har en spänningsförlust på (230x230)/0,0018x1/1,5=63W enligt formel UxU/R=P. Vid 2,5mm2 ledningsarea sjunker förlusten till ca 38W.
Har jag rätt i räknandet, nån annan som vet bättre?
Räkna på den ström som man antar går istället, dvs med formeln P=RxIxI... (vilket i normalfallet med dessa kablar kan antas vara typ 10A => P=Rx100 => P=0,0018x100=0,18W per meter osv)
Men att förlusten halveras med dubbla arean stämmer iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Funkar bra!Vidio skrev:Missade länken tidigare ser jag...
Så, duger en sån här tro?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Jordfe ... 000030602/
2016 Model S 75
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Jag tänkte samma sak i början. Men insåg att det är betydligt bökigare att hålla på med så stor kabel.apkungen skrev:Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Men det är för att jag vet att i fjällstugan behöver jag 25 meters kabel. 3-fas 25 meters är VÄLDIGT bökigt/bulkigt och tar plats.
Jag har förvisso en 10-meters 3-fas liggandes i bilen, men tar fram 25 meters Schukon även om det är 5 meter förlängning jag behöver. Är smidigare att "coila" upp 25 meter schuko än 10 meter 3-fas
Kör dock självklart 2.5mm2
/Jocce
Senast redigerad av Jocce, redigerad totalt 1 gånger.
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Vidio skrev:Ok tack!Jensa skrev:Det är 3-fas som måste vara 2,5mm. 1-fas räcker med 1,5. Skarvsladden klarar ca 3700 W har jag för mig (står på kabeln) och bilen drar max 3000 W beroende på spänning.
Då har jag ju redan förlängningskabel hemma, slipper man handla denna gång då.
Det får bli en flarra whiskey istället.
Tänk dock på att du vid lång kabel får spänningsfall.
Jag köpte en 2.5mm2 kabel (dock 25 meter för har behov av det). Visst lite merkostnad, men skönt att veta att man "alltid" kan lita på kabeln.
Generellt verkar också kontakter osv vara av lite bättre kvalitet på de grövre kablarna.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Förstår man inte att man kan koppla fel så bör man inte göra en sådan här annordning!
Ni får själva fundera på vad som kan gå fel...
Ni får själva fundera på vad som kan gå fel...
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Det torde vara bättre att säga vad som kan gå fel. Om man felaktigt kommer fram till att man gör rätt som kommer man ju att köra på detta. Jag förstår inte heller vad man kan koppla fel om man har 16 A trefas till schuko, men jag får det gärna förklarat så jag inte sätter eld på något.LarsL skrev:Förstår man inte att man kan koppla fel så bör man inte göra en sådan här annordning!
Ni får själva fundera på vad som kan gå fel...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Om du köper färdiga adaptrar så är det ingen fara.bylund skrev:Det torde vara bättre att säga vad som kan gå fel. Om man felaktigt kommer fram till att man gör rätt som kommer man ju att köra på detta. Jag förstår inte heller vad man kan koppla fel om man har 16 A trefas till schuko, men jag får det gärna förklarat så jag inte sätter eld på något.LarsL skrev:Förstår man inte att man kan koppla fel så bör man inte göra en sådan här annordning!
Ni får själva fundera på vad som kan gå fel...
Ska du börja koppla själv så kan det vara idé att börja med att googla flytande nolla tex.
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Aha, ja om vi snackar att bygga själv kan man ju göra fel såklart. Det kan man ju göra med precis vadsomhelst man skruvar ihop.
Fast apkungen skrev skaffa, inte bygga.
Fast apkungen skrev skaffa, inte bygga.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Nån som har en länk?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Ja, för tusan, du har rätt! Tur att jag inte behövde använda min uträkning - jag är verkligen i behov av lite semester ( om några veckor så...)Bjelke skrev:Ja det stämmer nog om du kortsluter kabeln i änden, men då går nog säkringen vågar jag påstå...Tjell skrev:Dubbla längden på kabel, då måste det vara dubbla ledningsarean för att inte öka förlusten i kabeln.
Råvärdet på koppar är 0,0018 Ohm/mm2/m.
1m 1,5mm2-kabel har en spänningsförlust på (230x230)/0,0018x1/1,5=63W enligt formel UxU/R=P. Vid 2,5mm2 ledningsarea sjunker förlusten till ca 38W.
Har jag rätt i räknandet, nån annan som vet bättre?
Räkna på den ström som man antar går istället, dvs med formeln P=RxIxI... (vilket i normalfallet med dessa kablar kan antas vara typ 10A => P=Rx100 => P=0,0018x100=0,18W per meter osv)
Men att förlusten halveras med dubbla arean stämmer iaf
Det hade blivit bättre räknat om jag använt mig av beräknad I och det framräknade R...
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!