Det torde vara bättre att säga vad som kan gå fel. Om man felaktigt kommer fram till att man gör rätt som kommer man ju att köra på detta. Jag förstår inte heller vad man kan koppla fel om man har 16 A trefas till schuko, men jag får det gärna förklarat så jag inte sätter eld på något.LarsL skrev:Förstår man inte att man kan koppla fel så bör man inte göra en sådan här annordning!
Ni får själva fundera på vad som kan gå fel...
Första längre resan - Lite hjälp tack!
Moderator: Redaktion
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Om du köper färdiga adaptrar så är det ingen fara.bylund skrev:Det torde vara bättre att säga vad som kan gå fel. Om man felaktigt kommer fram till att man gör rätt som kommer man ju att köra på detta. Jag förstår inte heller vad man kan koppla fel om man har 16 A trefas till schuko, men jag får det gärna förklarat så jag inte sätter eld på något.LarsL skrev:Förstår man inte att man kan koppla fel så bör man inte göra en sådan här annordning!
Ni får själva fundera på vad som kan gå fel...
Ska du börja koppla själv så kan det vara idé att börja med att googla flytande nolla tex.
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Aha, ja om vi snackar att bygga själv kan man ju göra fel såklart. Det kan man ju göra med precis vadsomhelst man skruvar ihop.
Fast apkungen skrev skaffa, inte bygga.
Fast apkungen skrev skaffa, inte bygga.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Nån som har en länk?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Ja, för tusan, du har rätt! Tur att jag inte behövde använda min uträkning - jag är verkligen i behov av lite semester ( om några veckor så...)Bjelke skrev:Ja det stämmer nog om du kortsluter kabeln i änden, men då går nog säkringen vågar jag påstå...Tjell skrev:Dubbla längden på kabel, då måste det vara dubbla ledningsarean för att inte öka förlusten i kabeln.
Råvärdet på koppar är 0,0018 Ohm/mm2/m.
1m 1,5mm2-kabel har en spänningsförlust på (230x230)/0,0018x1/1,5=63W enligt formel UxU/R=P. Vid 2,5mm2 ledningsarea sjunker förlusten till ca 38W.
Har jag rätt i räknandet, nån annan som vet bättre?
Räkna på den ström som man antar går istället, dvs med formeln P=RxIxI... (vilket i normalfallet med dessa kablar kan antas vara typ 10A => P=Rx100 => P=0,0018x100=0,18W per meter osv)
Men att förlusten halveras med dubbla arean stämmer iaf
Det hade blivit bättre räknat om jag använt mig av beräknad I och det framräknade R...
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Många använder detta just för att kunna ladda med 16A. Minimal risk om man laddar 16A enstaka gånger.LarsL skrev:Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.apkungen skrev:Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Bra kabel men den fick ett skrapmärke direkt. Verkar vara lite ömtåligt orange "skal"...bonath skrev:Använder denna just nu hos bekanta. Funkar perfekt.
http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... 152/#tab04
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
apkungen skrev:
Många använder detta just för att kunna ladda med 16A. Minimal risk om man laddar 16A enstaka gånger.
Är Risken mindre om man laddar färre gånger?
(Jag själv är allt för "fullösningar", så misstolka mig inte här...)
Visst blir risken större om man gör något 10 gånger att nått går fel en gång (sannolikhetslära).
Men risken att nått händer med "för hög" laddström känns för mig lika stor Gång 1-3 som gång 4-8 när man laddar...
(Visst teoretiskt så gång nr 1 är mest risk innan det är beprövat och gång nr 25 så kanske man börjat få slitage, men bortsett från det...)
Jämför det med att ligga utan skydd, att man gör någon med / blir med barn eller fångar en könssjukdom är lika stor även om du bara ligger en gång
Det klassiska "Det behövs bara en gång" är ju väldigt applicerbart här
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Fick upp en liten fråga nu när jag ska åka och handla en portabel jordfelsbrytare.
Spelar det någon roll var jag kopplar in den?
Alltså ifall den ska sitta mellan UMC och skarvsladd eller mellan skarvsladd och Schuko?
Spelar det någon roll var jag kopplar in den?
Alltså ifall den ska sitta mellan UMC och skarvsladd eller mellan skarvsladd och Schuko?
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Ju mer du skyfdar desto bättre så vid schuko kontakten är väl bäst
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Självklart före skarvsladd
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Javisst, före allt som kan bli fel.
Utom elnätet då ... blir ju knivigt att komma åt kanske.
Utom elnätet då ... blir ju knivigt att komma åt kanske.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Helt rätt. Normalt sett är ett Schuko-uttag godkänt för 16A, och i annat fall ska det vara avsäkrat för lägre ström. Men inget som rekommenderas för daglig laddning dock. Det går även att sänka laddströmmen i bilen om man inte vill ta ut 16A från ett Schuko-uttag, så något egentligt problem är det inte.apkungen skrev:Många använder detta just för att kunna ladda med 16A. Minimal risk om man laddar 16A enstaka gånger.LarsL skrev:Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.apkungen skrev:Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Jag förstår fortfarande inte LarsLs påstående att det går att ladda med för hög ström för att man använder en Schuko - CEE-adapter.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
De flesta Schukel är säkrade till 10A och kan kanske hantera 13A. 16 A under lång tid över Schukel är inte att rekommendera, om du inte har koll.Nicke Nyfiken skrev:Helt rätt. Normalt sett är ett Schuko-uttag godkänt för 16A, och i annat fall ska det vara avsäkrat för lägre ström. Men inget som rekommenderas för daglig laddning dock. Det går även att sänka laddströmmen i bilen om man inte vill ta ut 16A från ett Schuko-uttag, så något egentligt problem är det inte.apkungen skrev:Många använder detta just för att kunna ladda med 16A. Minimal risk om man laddar 16A enstaka gånger.LarsL skrev:Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.apkungen skrev:Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Jag förstår fortfarande inte LarsLs påstående att det går att ladda med för hög ström för att man använder en Schuko - CEE-adapter.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Men vad har det att göra med "koppla fel och ladda med för hög ström"?LarsL skrev:De flesta Schukel är säkrade till 10A och kan kanske hantera 13A. 16 A under lång tid över Schukel är inte att rekommendera, om du inte har koll.Nicke Nyfiken skrev:Helt rätt. Normalt sett är ett Schuko-uttag godkänt för 16A, och i annat fall ska det vara avsäkrat för lägre ström. Men inget som rekommenderas för daglig laddning dock. Det går även att sänka laddströmmen i bilen om man inte vill ta ut 16A från ett Schuko-uttag, så något egentligt problem är det inte.apkungen skrev:Många använder detta just för att kunna ladda med 16A. Minimal risk om man laddar 16A enstaka gånger.LarsL skrev:Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.apkungen skrev:Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Jag förstår fortfarande inte LarsLs påstående att det går att ladda med för hög ström för att man använder en Schuko - CEE-adapter.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Det går att koppla in en 1-fas kabel fel om du skruvar in den i en CEE, om du inte har koll.
Bilen kommer tro att det är ett 16A 3-fas CEE som den är ansluten till och väljer då default att ladda med 16A. Okej?
Jag tycker det är en jättebra idé att ha en sådan här adapter och att endast ha 3-fas kabel med och inte både 3-fas och 1-fas kablar. Däremot skulle jag inte rekommendera någon som inte har koll eller som inte förstår skillnaden mellan kontakterna att göra så här. För dem är det bättre att köpa en. 1-fas kabel.
Bilen kommer tro att det är ett 16A 3-fas CEE som den är ansluten till och väljer då default att ladda med 16A. Okej?
Jag tycker det är en jättebra idé att ha en sådan här adapter och att endast ha 3-fas kabel med och inte både 3-fas och 1-fas kablar. Däremot skulle jag inte rekommendera någon som inte har koll eller som inte förstår skillnaden mellan kontakterna att göra så här. För dem är det bättre att köpa en. 1-fas kabel.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Okej då fattar jag vad du menar och håller fullständigt med.
Kreti och pleti ska givetvis inte ge sig på att tillverka adaptrar själv. Det kan gå hur fel som helst. Det finns ju en anledning till uttrycket: Friskt kopplat, hälften brunnet.
Kreti och pleti ska givetvis inte ge sig på att tillverka adaptrar själv. Det kan gå hur fel som helst. Det finns ju en anledning till uttrycket: Friskt kopplat, hälften brunnet.
Model Y P
Model S P
Model S P