Firmware 17.28 c528869
Moderator: Redaktion
Re: Firmware 17.28 c528869
Det var det.Grammi skrev:Är det denna jag ska få?
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: Firmware 17.28 c528869
Såg detta.
https://electrek.co/2017/07/20/tesla-ne ... ot-update/
Kan säga att mellan Skara och Lidköping vill den fortfarande ligga vid mittlinjen och inte vid den högra linjen.
Vägen är så bred att den tar bara en linje.
https://electrek.co/2017/07/20/tesla-ne ... ot-update/
Kan säga att mellan Skara och Lidköping vill den fortfarande ligga vid mittlinjen och inte vid den högra linjen.
Vägen är så bred att den tar bara en linje.
Re: Firmware 17.28 c528869
Dryga 50 mil på autobahn idag, och nu börjar AP2 verkligen bli bra.
Bort med ryckighet
Bort med spöken som man måste bromsa för och
Bort med dom sjukt obehagliga filbyten som vi fick med förra uppdateringen
Nu får man till och med köra för fort utan att bestraffas resten av resan
Hade dock lite konstigheter från början med att den typ körde över strecket mot autovärnet i mitten, och inte riktigt kunna hålla sig på vägen i svängen. Den kanske behöver kalibrera sig lite precis efter en uppdatering?
Måste även säga att jag är imponerat över hur den (oftast) förstår att den ska hålla sig inom dom gula strecken , och då ignorera dom vita, vid vägarbeten. Av 10+ vägarbeten idag, strulade den bara vid ett
Bort med ryckighet
Bort med spöken som man måste bromsa för och
Bort med dom sjukt obehagliga filbyten som vi fick med förra uppdateringen
Nu får man till och med köra för fort utan att bestraffas resten av resan
Hade dock lite konstigheter från början med att den typ körde över strecket mot autovärnet i mitten, och inte riktigt kunna hålla sig på vägen i svängen. Den kanske behöver kalibrera sig lite precis efter en uppdatering?
Måste även säga att jag är imponerat över hur den (oftast) förstår att den ska hålla sig inom dom gula strecken , och då ignorera dom vita, vid vägarbeten. Av 10+ vägarbeten idag, strulade den bara vid ett
Re: Firmware 17.28 c528869
... Väldigt svårt att säga något om dom vägarna, men är det ingen annan som reagerar på att det är ett "A" i hans helljusikon samt att den är grå såsom den ser ut när auto-high-beam fungerar / väntar på att aktiveras?!?
... ... Fungerar alltså auto-high-beam nu på AP2 med denna version
Re: Firmware 17.28 c528869
Nej. Det har fungerat länge, sedan 17.17 4, men enbart i USA. Fråga nu inte varför det är så, det vet bara Elon.Nicklas skrev:... Väldigt svårt att säga något om dom vägarna, men är det ingen annan som reagerar på att det är ett "A" i hans helljusikon samt att den är grå såsom den ser ut när auto-high-beam fungerar / väntar på att aktiveras?!?
... ... Fungerar alltså auto-high-beam nu på AP2 med denna version
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Firmware 17.28 c528869
Åker med 17.26.76 och AP1
Den autokorrigerar inte hastighet utifrån avlästa skyltar.
Den förra versionen 17.24.28 som jag bara hade ett par veckor autokorrigerade hastigheten med den offset-inställning jag har. Både när hastighetsbegränsningen ökade och minskade. Funkade mycket bra tycker jag och kändes som ett steg närmare autonom bil.
Hoppas att funktionen läggs till igen.
Den autokorrigerar inte hastighet utifrån avlästa skyltar.
Den förra versionen 17.24.28 som jag bara hade ett par veckor autokorrigerade hastigheten med den offset-inställning jag har. Både när hastighetsbegränsningen ökade och minskade. Funkade mycket bra tycker jag och kändes som ett steg närmare autonom bil.
Hoppas att funktionen läggs till igen.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 06 mar 2017 20:42
- Ort: Hässelby
Re: Firmware 17.28 c528869
Fungerar toppen.mati skrev:AP och autobahn i 150 och andra bilar i närheten är ingen kombination jag skulle våga mig på.
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Re: Firmware 17.28 c528869
Nu har jag också testat lite. 6 mil landsvägskörning. Ärligt talat så upplever jag ingen större skillnad mot förra versionen. Den tvärnitade precis på samma ställe som den brukar göra, annars gick det ganska bra. Jag tyckte redan förra versionen var en förbättring på landsvägar, denna är likvärdig. Motorväg har jag iofs inte testat. Små 70-vägar, som funkade någorlunda med 17.17.x, slutade att fungera med förra versionen och de fungerar fortfarande inte.
Hade jag inte vetat att bilen har fått ny mjukvara så hade jag nog inte märkt någonting. Den följer hastighetsbegränsningen lika slaviskt som förut, viljet jag tycker är ganska bra med tanke på alla selfie-pinnar här.
Möjligen så uppfattar den linjerna något bättre, men det kan vara inbillning.
Hade jag inte vetat att bilen har fått ny mjukvara så hade jag nog inte märkt någonting. Den följer hastighetsbegränsningen lika slaviskt som förut, viljet jag tycker är ganska bra med tanke på alla selfie-pinnar här.
Möjligen så uppfattar den linjerna något bättre, men det kan vara inbillning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Firmware 17.28 c528869
Har nyligen uppdaterat men inte hunnit testa autosteer på motorväg. Hur funkar filbyte i nya versionen? I förra så tyckte jag att bilen formligen kastade sig över i nästa fil när man slog på blinkersen. Fullkomligt oanvändbart och det slutade med att jag fick "ta över" inför varenda filbyte. Hoppas de fixat detta nu. Någon mer som upplevde detta?
Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk
TMS S75D 2017 Silver Metallic
http://---
Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk
TMS S75D 2017 Silver Metallic
http://---
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Firmware 17.28 c528869
Filbyte funkar mycket bättre i denna, inte lika ryckigt som i förra versionen och inte lika långsamt som i förrförra. Nära på perfekt faktiskt (kunde varit lite snabbare...).MattiasH skrev:Har nyligen uppdaterat men inte hunnit testa autosteer på motorväg. Hur funkar filbyte i nya versionen? I förra så tyckte jag att bilen formligen kastade sig över i nästa fil när man slog på blinkersen. Fullkomligt oanvändbart och det slutade med att jag fick "ta över" inför varenda filbyte. Hoppas de fixat detta nu. Någon mer som upplevde detta?
http://---
Igår hände dock något skumt, körde på E6:an och direkt när jag släpper rätten med AP aktiverad ber bilen mig att hålla i ratten igen. Varje gång. Irriterande. Hoppas att det bara var en tillfällighet. Edit: Det var en tillfällighet, funkade utmärkt idag (24/7).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Firmware 17.28 c528869
Asch... Enligt den fw-tracker jag följer verkar denna version stannat upp i utrullningen... Kanske en 2017.29 på väg
Re: Firmware 17.28 c528869
Min ap-spak funkar inte hälften av tiden efter denna uppdatering. Andra hälften av tiden kommer det inte upp någon grå ratt så man kan inte slå på ap. Tror jag ska försöka kräva pengarna tillbaka på ap och självkörning snart...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Firmware 17.28 c528869
Mycket bättre denna gång! Men, två saker som är irriterande och det har dom alltid varit:
1) du ligger i 120, kommer ifatt någon som kör 80. Bilen bromsar upp väldigt hårt ca 200 meter innan, oftast långt innan jag tänkt byta fil. Lite smidigare hade jag önskat. Verkar inte funka att ställa avståndet till 1 heller. Gäller även farthållaren. Skulle vilja slippa den där panikartade inbromsningen.
2) när man kör om nämnda stoppkloss så tar det typ lika många metrar (+100) innan man kan byta fil igen. Blir inte riktigt klok på om det går på tid för tillfället. Bilen man kört om ligger väldigt långt bak när AP tillåter mig byta tillbaka. Stressade ice bilister i dina BMW och Audisar blir väldigt störda för att man inte omgående kastar sig in i höger filen igen.
Lösningen på det hela är att ligga i vänsterfil hela tiden men det uppskattas sällan och är väl inte lagligt heller...
Men i nästa version så...
1) du ligger i 120, kommer ifatt någon som kör 80. Bilen bromsar upp väldigt hårt ca 200 meter innan, oftast långt innan jag tänkt byta fil. Lite smidigare hade jag önskat. Verkar inte funka att ställa avståndet till 1 heller. Gäller även farthållaren. Skulle vilja slippa den där panikartade inbromsningen.
2) när man kör om nämnda stoppkloss så tar det typ lika många metrar (+100) innan man kan byta fil igen. Blir inte riktigt klok på om det går på tid för tillfället. Bilen man kört om ligger väldigt långt bak när AP tillåter mig byta tillbaka. Stressade ice bilister i dina BMW och Audisar blir väldigt störda för att man inte omgående kastar sig in i höger filen igen.
Lösningen på det hela är att ligga i vänsterfil hela tiden men det uppskattas sällan och är väl inte lagligt heller...
Men i nästa version så...
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: Firmware 17.28 c528869
Nej, att köra om folk i samma fil brukar inte uppskattas. Och bilen blir så ful med alla repor.Challe76a skrev:Lösningen på det hela är att ligga i vänsterfil hela tiden men det uppskattas sällan och är väl inte lagligt heller...
Men i nästa version så...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Firmware 17.28 c528869
Det finns inget olagligt med att hålla korrekta avstånd när man körom, även om inte Audi förare greppat detta än.
Re: Firmware 17.28 c528869
Vill du dela med dig vilken du följer?Nicklas skrev:Asch... Enligt den fw-tracker jag följer verkar denna version stannat upp i utrullningen... Kanske en 2017.29 på väg
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: Firmware 17.28 c528869
https://ev-fw.com/reports.phpGrammi skrev:Vill du dela med dig vilken du följer?Nicklas skrev:Asch... Enligt den fw-tracker jag följer verkar denna version stannat upp i utrullningen... Kanske en 2017.29 på väg
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: Firmware 17.28 c528869
Precis så här är det. Sjukt irriterande och gör att AP inte riktigt är bekvämt att använda. Dessutom verkar AP vara fullkomligt livrädd för lastbilar, även när man ligger i en annan fil. Den får för sig att bromsa då och då tills den inser att lastbilen ligger i högerfilen.Challe76a skrev:Mycket bättre denna gång! Men, två saker som är irriterande och det har dom alltid varit:
1) du ligger i 120, kommer ifatt någon som kör 80. Bilen bromsar upp väldigt hårt ca 200 meter innan, oftast långt innan jag tänkt byta fil. Lite smidigare hade jag önskat. Verkar inte funka att ställa avståndet till 1 heller. Gäller även farthållaren. Skulle vilja slippa den där panikartade inbromsningen.
2) när man kör om nämnda stoppkloss så tar det typ lika många metrar (+100) innan man kan byta fil igen. Blir inte riktigt klok på om det går på tid för tillfället. Bilen man kört om ligger väldigt långt bak när AP tillåter mig byta tillbaka. Stressade ice bilister i dina BMW och Audisar blir väldigt störda för att man inte omgående kastar sig in i höger filen igen.
Lösningen på det hela är att ligga i vänsterfil hela tiden men det uppskattas sällan och är väl inte lagligt heller...
Men i nästa version så...
Jag har bara märkt marginell skillnad i denna version mot den förra. Visst, filbyten går lite bättre men någon "silky smooth" är det definitivt inte.
Model X P100D
Re: Firmware 17.28 c528869
Jag har upplevt det också. Jag mötte en lastbil på en landsväg och bilen fick panik, fast den mötande lastbilen var fortfarande säkert 50m bort.EricH skrev:Dessutom verkar AP vara fullkomligt livrädd för lastbilar, även när man ligger i en annan fil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Firmware 17.28 c528869
Det jag tycker är bättre är att den bromsar ner till gällande hastighet. Tex vid korsningar med fartkameror.
Sen kan den faktisk köra höger i vissa rondeller. Samt att det går lite bättre i stads miljö.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Sen kan den faktisk köra höger i vissa rondeller. Samt att det går lite bättre i stads miljö.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: Firmware 17.28 c528869
Det hade varit bra, om det hade fungerat ordentligt. Vi har många fartkameror här i området som står bara några meter efter skylten. Bilen hinner inte komma ner i rätt hastighet eftersom den inte kör förutseende när det gäller hastighetsskyltning. Man får köra manuellt iaf. Samtidigt kan den rätt ofta få för sig att den har passerat en skylt med lägre hastighet, och så bromsar den kraftig utan synlig anledning och puttrar fram i 70 på en 90-väg. Inte så bra.Grammi skrev:Det jag tycker är bättre är att den bromsar ner till gällande hastighet. Tex vid korsningar med fartkameror.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Firmware 17.28 c528869
Måste kolla en sak med er andra. Har fått för mig att bilen tidigare läste av hastighetsskyltar men efter en +300 mil lång biltur i Europa så tror jag inte detta funkar. Någon som vet om det har funkat eller är det kanske inte ens påslaget?
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: Firmware 17.28 c528869
Jag har inte denna senaste version (varken c52... eller 4cf...) och min läser definitivt inte några skyltar med AP2.Challe76a skrev:Måste kolla en sak med er andra. Har fått för mig att bilen tidigare läste av hastighetsskyltar men efter en +300 mil lång biltur i Europa så tror jag inte detta funkar. Någon som vet om det har funkat eller är det kanske inte ens påslaget?
Vilken version körde du med genom Europa?