Begagnade Teslor

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

AGS
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 jul 2017 22:40
Ort: Kungsbacka

Begagnade Teslor

Inlägg av AGS »

Kikar just nu på ny bil men har även sneglat på begagnat på tesla.se

Känns som de är väldigt högt prissatta, värdeminskningen känns mindre än mot en fossil bil i samma prisklass. Dock köps dessa alltid med 10% rabatt så det får man ha med i beräkningen,

Är det kanske så att Tesla prioriterar ny försäljning med tanke på marknadsandelar i regg statistiken? Och där av håller högt pris.

Känsligt :oops: Förstår att alla här inne naturligtvis vill ha högt andra handsvärde när man väl byter
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Begagnade Teslor

Inlägg av Bjelke »

Servade och förnyad garanti kanske spelar in men annars är det ibland så att dom ligger lite högt ja.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Begagnade Teslor

Inlägg av dstr »

AGS skrev:
Kikar just nu på ny bil men har även sneglat på begagnat på tesla.se

Känns som de är väldigt högt prissatta, värdeminskningen känns mindre än mot en fossil bil i samma prisklass. Dock köps dessa alltid med 10% rabatt så det får man ha med i beräkningen,

Är det kanske så att Tesla prioriterar ny försäljning med tanke på marknadsandelar i regg statistiken? Och där av håller högt pris.

Känsligt :oops: Förstår att alla här inne naturligtvis vill ha högt andra handsvärde när man väl byter
inbyte hos tesla brukar landa en bit under blocket-priserna, så den biten påverkar inte.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Begagnade Teslor

Inlägg av chpaulin »

Jag tror absolut att det ligger i Teslas intresse att hålla uppe andrahandspriserna, då blir det lättare att rättfärdiga höga nybilspriser och prata om bra restvärde osv.

Det som skall räknas med om man köper en beggad Tesla är att det blir helförsäkring efter tre år vilket kostar en slant.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Begagnade Teslor

Inlägg av Henrik Torphammar »

Så länge bilarna är unika så kommer värderingen vara hög. När elbilar med liknande egenskaper dyker upp kanske proppen går ur. Hög försäkring, breda däck, Teslas passform/kvalitet vägt mot en helt ny tex Kia Niro 68kWh kanske med dragkrok dessutom. Den dagen är inte här än, men den kommer ju. Jag förstår att en Model S är fräck och det är idag långsökt att jämföra mot en Kia, men många väljer nog Kian i alla fall med tanke på garantier, driftkostnader osv.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
AGS
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 jul 2017 22:40
Ort: Kungsbacka

Re: Begagnade Teslor

Inlägg av AGS »

Inte riktigt tänkt på att det är unika på det sättet, men tänker man så så förstår man att de har ett högre värde.

Är beg priser hos tesla fasta eller är det någon slags prutmån?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Begagnade Teslor

Inlägg av lator »

Jag kollade igenom begagnatutbudet i vårt kära grannland... Typ 270 bilar att välja på hos Tesla!!! Kanske kommer en generell prissänkning på begagnade Teslor snart.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Begagnade Teslor

Inlägg av mati »

Min gamla P85 som jag sålde till Tesla i mars är också fortfarande osåld. Den är avställd, reggad på TM och finns kvar i min MyTesla. De verkar ju iaf inte ha bråttom med att sälja begagnade bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Begagnade Teslor

Inlägg av bjelkeman »

lator skrev:
Jag kollade igenom begagnatutbudet i vårt kära grannland... Typ 270 bilar att välja på hos Tesla!!! Kanske kommer en generell prissänkning på begagnade Teslor snart.
Norge (gissar jag) är ju en helt annan marknad. Tror du att de kommer att påverka EUs utbud av begagnade Teslor?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Begagnade Teslor

Inlägg av Simon »

Jag köpte min modell S begagnad från Tesla.
Priserna är ju högre än på Blocket (och Kvarndammen för det mesta?), men jag fastnade för att bilen var servad, såldes med fyra års garanti mot fabrikationsfel, samt att det kändes tryggare att ge ett sexsiffrigt belopp till en etablerad aktör, som jag kan reklamera till, än en privatperson som jag inte känner.
Vagnskadegaranti har bilen inte, utan jag har fått teckna helförsäkring från dag 1. Kostsamt, ja, men kostnad för försäkring och drivmedel blir ändå mindre än för bilen på bilden.
Det måste också sägas att teslan jag köpte är den billigaste jag skådat. Den har gått långt och är ganska sliten i lack och framruta.
AGS
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 jul 2017 22:40
Ort: Kungsbacka

Re: Begagnade Teslor

Inlägg av AGS »

Oj 270 bilar blir några miljoner...

Leasing så verkar man lägga restvärde på 55% Någon som bytt in, fick ni mer än restvärdet i inbyte?
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Begagnade Teslor

Inlägg av chpaulin »

AGS skrev:
Oj 270 bilar blir några miljoner...

Leasing så verkar man lägga restvärde på 55% Någon som bytt in, fick ni mer än restvärdet i inbyte?
De flesta har fått bra mycket mer för sin bil. Exakt vad Tesla gett har jag ingen koll på men dem som sålt sin Tesla via KVD eller privat har gjort en riktigt bra affär. Gissar att Teslas bud är lägre men ändå bra jämfört med 55%.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Begagnade Teslor

Inlägg av Stefan »

Är det någon som har en lista på nybils priser på begagnade bilar?
Är intreserad av en P85D från 2015.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 969
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Begagnade Teslor

Inlägg av Toja »

P85D nov 2015 med tillägg på 150.000 kostade 1.240.000


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Begagnade Teslor

Inlägg av olarsson »

chpaulin skrev:
AGS skrev:
Oj 270 bilar blir några miljoner...

Leasing så verkar man lägga restvärde på 55% Någon som bytt in, fick ni mer än restvärdet i inbyte?
De flesta har fått bra mycket mer för sin bil. Exakt vad Tesla gett har jag ingen koll på men dem som sålt sin Tesla via KVD eller privat har gjort en riktigt bra affär. Gissar att Teslas bud är lägre men ändå bra jämfört med 55%.
Fick ungefär 70% av nypriset efter knappt tre år/4500 mil.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Begagnade Teslor

Inlägg av jeppe_sthlm »

AGS skrev:
Kikar just nu på ny bil men har även sneglat på begagnat på tesla.se

Känns som de är väldigt högt prissatta, värdeminskningen känns mindre än mot en fossil bil i samma prisklass. Dock köps dessa alltid med 10% rabatt så det får man ha med i beräkningen,

Är det kanske så att Tesla prioriterar ny försäljning med tanke på marknadsandelar i regg statistiken? Och där av håller högt pris.

Känsligt :oops: Förstår att alla här inne naturligtvis vill ha högt andra handsvärde när man väl byter
10% rabatt?? Ger de alltid det?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
AGS
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 jul 2017 22:40
Ort: Kungsbacka

Re: Begagnade Teslor

Inlägg av AGS »

Inte alltid den rabatten, men blir man medlem i företagarna så får man 10% på BMW , Volvo , samt något mer märke. Utan att ens behöva pruta.

känns som alla tillverkare fajtas om alla tjänstebilar förare.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Begagnade Teslor

Inlägg av jeppe_sthlm »

Ah - läste slarvigt :-/ Trodde att det var Tesla som gav 10% på sina beg bilar.

Fick närmare 14% på en tjänstebilsoffert från Audi häromdagen...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Begagnade Teslor

Inlägg av mati »

olarsson skrev:
chpaulin skrev:
AGS skrev:
Oj 270 bilar blir några miljoner...

Leasing så verkar man lägga restvärde på 55% Någon som bytt in, fick ni mer än restvärdet i inbyte?
De flesta har fått bra mycket mer för sin bil. Exakt vad Tesla gett har jag ingen koll på men dem som sålt sin Tesla via KVD eller privat har gjort en riktigt bra affär. Gissar att Teslas bud är lägre men ändå bra jämfört med 55%.
Fick ungefär 70% av nypriset efter knappt tre år/4500 mil.
Hos Tesla eller privat?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Begagnade Teslor

Inlägg av olarsson »

mati skrev:
olarsson skrev:
chpaulin skrev:
AGS skrev:
Oj 270 bilar blir några miljoner...

Leasing så verkar man lägga restvärde på 55% Någon som bytt in, fick ni mer än restvärdet i inbyte?
De flesta har fått bra mycket mer för sin bil. Exakt vad Tesla gett har jag ingen koll på men dem som sålt sin Tesla via KVD eller privat har gjort en riktigt bra affär. Gissar att Teslas bud är lägre men ändå bra jämfört med 55%.
Fick ungefär 70% av nypriset efter knappt tre år/4500 mil.
Hos Tesla eller privat?
Inbyte hos Tesla.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Begagnade Teslor

Inlägg av Bjelke »

Simon skrev:
Jag köpte min modell S begagnad från Tesla.
Priserna är ju högre än på Blocket (och Kvarndammen för det mesta?), men jag fastnade för att bilen var servad, såldes med fyra års garanti mot fabrikationsfel, samt att det kändes tryggare att ge ett sexsiffrigt belopp till en etablerad aktör, som jag kan reklamera till, än en privatperson som jag inte känner.
Vagnskadegaranti har bilen inte, utan jag har fått teckna helförsäkring från dag 1. Kostsamt, ja, men kostnad för försäkring och drivmedel blir ändå mindre än för bilen på bilden.
Det måste också sägas att teslan jag köpte är den billigaste jag skådat. Den har gått långt och är ganska sliten i lack och framruta.
Och vi väntar ff på att du ska regga dig som ägare här ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Begagnade Teslor

Inlägg av mati »

olarsson skrev:
mati skrev:
olarsson skrev:
chpaulin skrev:
AGS skrev:
Oj 270 bilar blir några miljoner...

Leasing så verkar man lägga restvärde på 55% Någon som bytt in, fick ni mer än restvärdet i inbyte?
De flesta har fått bra mycket mer för sin bil. Exakt vad Tesla gett har jag ingen koll på men dem som sålt sin Tesla via KVD eller privat har gjort en riktigt bra affär. Gissar att Teslas bud är lägre men ändå bra jämfört med 55%.
Fick ungefär 70% av nypriset efter knappt tre år/4500 mil.
Hos Tesla eller privat?
Inbyte hos Tesla.
Låter som en extremt bra kanonaffär. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Begagnade Teslor

Inlägg av Bjelke »

Ja verkligen! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Begagnade Teslor

Inlägg av lator »

Nu blir jag lite konfunderad... Häromdagen så satt jag och drömde om att köpa en begagnad Tesla från Norge och överraskades av utbudet på typ 270 bilar. Nu idag så finns där sju (7) bilar!!!???

Vad innebär detta? Har de sålt 260 bilar på några dagar eller gömmer de bilar för att det ska se bättre ut???

Mati bytte ju in sin bil i Göteborg men jag har inte sett den utbjuden än och enligt Mati själv så är bilen fortfarande i Teslas ägo... Hur hanterar de egentligen sina begbilar?

Eller är detta din gamla, Mati?
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA3H17EFP30162
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Begagnade Teslor

Inlägg av jeppe_sthlm »

Min smala förhoppning är att Elon på fredag säger att de som bokat en Model 3 kan köpa en begagnad Tesla till ett lägre pris och att det är därför de plockat bort dem.

Drömma kan man ju alltid..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Skriv svar