Ung oerfaren teslaägare på sin första europaresa

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Ung oerfaren teslaägare på sin första europaresa

Inlägg av Henrik »

Okej, lite väl att ta i kanske..

Det är den första längre resan med Teslan - har tidigare bara kört till Tyskland och tillbaka :roll:

Jag känner mig trygg med laddning osv, men anledningen till att jag skriver här nu är för att jag gärna vill ha lite råd gällande tid/trafik/köer samt om det finns något boende längs resan som kan rekommenderas .

Jag är 21 år och har haft min Tesla i ca ett halvår (kört ca 1800 mil) och har lovat mina kompisar (i samma ålder) att vi ska åka ut på en kortare europaresa nu i sommar eftersom jag inte har haft möjlighet att tillbringa så mycket tid med dem det senaste året - Jag kommer att köra.

Personligen hade jag planerat att åka nu i Juli men tyvärr så kunde inte kompisarna ta ledigt förräns i början på Augusti (5-13) och av den erfarenhet jag har så känns det mindre bra att åka ut på Tyska vägar under den perioden med tanke på semestertider. (Vi bestämde i maj att vi skulle ut och resa)

Målet är iallafall Paris - Men de verkar vilja åka via Zurich + Berlin tillbaka och det är den rutten jag inte riktigt tror på. Mina kompisar har absolut ingen koll på hur det faktiskt är att åka på autobahn - När jag senast åkte där så åkte jag ner på en helg och då gick det väldigt bra, inga långtradare eller köer men det bör vara det omvända nu i semestertider.

Jag kommer även att dokumentera resan, men det finns väldigt många bra resetrådar här på forumet så vet inte hur stort intresset är att följa just våran resa samt hur man ska kunna slå kvalitén och spänningen som brukar vara men det kanske kan bli kul ;)

Men jag sitter som sagt och funderar på tillbakaresan, om man bör köra samma väg tillbaka eller om det går att köra lite som vi har tänkt utan att det skapar problem

Jag har ansvaret att boka alla hotell samt planera ut resan så att det känns som att vi kommer hinna med allt.

Så här har vi tänkt åka:

Bild
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Ung oerfaren teslaägare på sin första europaresa

Inlägg av Nyren »

Ser ut som en trevlig tur. Räkna dock med otaliga köer på Autobahn och knappast att ni får många chanser att köra fort. Tyskland i augusti är när tyskarna själva tar semester och det kan bli lite drygt. Kör av motorvägarna och ta mindre vägar så får ni se mer av landet. Ibland går det dessutom fortare.
Du har planerat in onödigt många laddstopp - även med en 60'a så kan du hoppa över minst två av stoppen i Danmark.

Edit: Du kan nog bara hoppa ett av stoppen i Danmark; såg nu att nästa stopp var Busdorf i Tyskland...
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
MariaB
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 12 dec 2015 09:02
Ort: Bromma

Re: Ung oerfaren teslaägare på sin första europaresa

Inlägg av MariaB »

Om ni vill komma snabbt (men dyrt) ner en bit och undvika köra Autobahn i Tyskland finns biltåg https://www.urlaubs-express.de. Man kör på i Hamburg på eftermiddagen, sover ombord och kör av utvilad morgonen efter. Eller ta mindre vägar. Vi har upplevt att vägarna i gamla Östtyskland har något mindre trafik.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ung oerfaren teslaägare på sin första europaresa

Inlägg av danni »

En rekommendation från mig som just är på väg hem från Italien är att slå om så navigatorn bara routar runt köer om du sparar minst 30 minuter. Annars kommer du få se lite väl mycket tyska skogsvägar. Och ärligt talat, det är inte dumt att parallellt ha igång Waze inställd på nästa supercharger. För navigatorn i Teslan är lite märklig och kan få minst sagt märkliga infall.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Ung oerfaren teslaägare på sin första europaresa

Inlägg av Henrik »

Era svar var precis det jag sökte efter - Tack! :D

Ska boka allt idag och planera upp allt med kompisarna - Förhoppningsvis så kan jag få dem att förstå att autobahn är inte lika kul som man tror att det är.. (Ska kolla tåget också!)

Alla laddningsstop på kartan blev dock inlagda per automatik när jag matade in rutten i abetterrouteplanner för att jag skulle kunna ha någon bild att visa ;) Kommer antagligen inte stanna så många gånger (brukar komma 43 mil på en laddning)

Waze ska jag absolut köra med, tack för det Danni! Glömde helt bort att den appen finns.. - har tyvärr Windows Phone (waze verkar inte finnas där :( ) , men har en iphone liggandes någonstans...
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Ung oerfaren teslaägare på sin första europaresa

Inlägg av Gretsch »

Kul att sticka iväg på en resa genom Europa. Jag såg att ditt mål var Paris. Jag körde föra året till Bretagne och körde då genom Paris. Om du inte måste så undvik Paris, att köra där var en upplevelse i sig själv. På vissa platser var det med hjärtat i halsgropen jag styrde min Tesla genom trafiken, inga stoppljus, inga stopplinjer, är man inte van vid detta så kan det bli en mardröm . Det gick bra för mig men jag vill nog inte åka där igen. Lycka till !
Skriv svar