Autopilot 2 eller inte

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Autopilot 2 eller inte

Inlägg av mathiaso »

Jag har läst en mängd trådar om AP2 och en det finns en del besvikna ägare som jag förstår det.

Om man ska beställa en ny bil idag, gör man ett misstag om man inte tar med autopilot? Jag tänker dels funktioner, men även andrahandsvärde.
Hur har ni andra tänkt?
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Autopilot 2 eller inte

Inlägg av TiborBlomhall »

Brukar du ofta åka motorväg är AP väl investerade pengar. För andra får hjärtat och plånboken styra.

Den hade/har sina barnsjukdomar men blir bättre för varje mjukvarurelease. Som man får trådlöst nerladdad till bilen.

Men även om du inte köper den idag får du hårdvaran med i bilen och kan när som helst köpa till AP funktionen i efterhand (fast då kostar det lite mer).
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Autopilot 2 eller inte

Inlägg av ellerstrom »

Hårdvaran följer, precis som Tibor skriver, med oavsett man kan aktivera den även efter man köpt bilen, men då till en högre kostnad. Det du kan förlora i ett lägre andrahandsvärde blir i så fall som högst skillnaden mellan att köpa AP vid beställning kontra i efterhand (vilket jag har för mig är i storleksordningen 10-20k). Alltså andrahandsvärdet blir lägre utan AP, men max så mycket lägre som det kostar för dig att själv köpa till det i efterhand.

Jag köpte AP2, men inte fullständig självkörning, och är supernöjd. Visst har det tagit ett tag att få den att fungera bra (och det är långt kvar till fullständig autonomi), men jag använder den varje dag på motorvägen till och från jobbet (i princip hela sträckan för mig, superskönt).

Jag resonerade som så att jag kommer köpa till fullständig självkörning när/om det börjar fungera.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Verdi

Re: Autopilot 2 eller inte

Inlägg av Verdi »

AP2 är värdelöst som jag ser det. Litar inte ett smack på det förutom på motorväg ibland. Den adaptiva farthållaren är sämre än på min gamla Volvo XC70. Ryckigare och mer "nervös" samt gör misstag som Volvon inte gjorde.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Autopilot 2 eller inte

Inlägg av Smutt »

Jag köpte ingen AP håller själv i ratten och älskar det :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Autopilot 2 eller inte

Inlägg av Rennwagen »

Jag håller med AP är en cool show-off funktion men i praktiken rätt värdelös. Detta pga adaptiva farthållaren som sabbar flytet och även att den läser skyltar och väljer fart själv. Slutligen är AP så ryckig i sina rörelser vid kurvtagning så de som åker i baksätet blir åksjuka. Det bästa med AP är vid kökörning om man vill SMS lite. Så åker du mycket kö och har busy schema så kan du överväga det, men inte annars.

Off topic: Kan även rapportera att väghållningen vid riktig hög fart inte kommer i närheten av t.ex. en BMW 5-serie. Tog ett motorvägsgupp i 150 i en kurva och trots 21-tummare så får man obehaglig sidoförflyttning som inte BMW har. Och ja, jag kan köra bil, har haft en Porsche GT3 RS som jag matat många mil på ringen med.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Autopilot 2 eller inte

Inlägg av Bjelke »

Apropå väghållningen så håller jag med fullständigt, dessutom är denna bil väldigt vindkänslig, den beter sig som om det blåser storm ute när det knappt blåser alls, detta vid lite högre hastighet (typ över 130),
faktum är att den kan upplevas som om det blåser fastän det är helt vindstilla... Antar att det kan variera lite mellan bilarna beroende på vilken fjädring man har och vilka fälgar/däck osv.

Angående AP så är den ganska kass ff (har "bara" AP 1 på min bil förvisso), vilket även Mati kommer att hålla med om här nedan oxo snart :lol:
Ingen fara att köpa bilen utan och aktivera senare som flera skrivit oxo ;)

Provkör en är nog bästa tipset iaf :)
(fast då är det helt kört, du kommer att bli tvungen att köpa en efter det)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Autopilot 2 eller inte

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Apropå väghållningen så håller jag med fullständigt, dessutom är denna bil väldigt vindkänslig, den beter sig som om det blåser storm ute när det knappt blåser alls, detta vid lite högre hastighet (typ över 130),
faktum är att den kan upplevas som om det blåser fastän det är helt vindstilla... Antar att det kan variera lite mellan bilarna beroende på vilken fjädring man har och vilka fälgar/däck osv.

Angående AP så är den ganska kass ff (har "bara" AP 1 på min bil förvisso), vilket även Mati kommer att hålla med om här nedan oxo snart :lol:
Ingen fara att köpa bilen utan och aktivera senare som flera skrivit oxo ;)

Provkör en är nog bästa tipset iaf :)
(fast då är det helt kört, du kommer att bli tvungen att köpa en efter det)
För pengarna avsedda för AP köper man Teslaaktier. När AP har blivit funktionsdugligt har aktien stigit så mycket att det inte blir nån förlust att ha väntat med att betala för den! :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Autopilot 2 eller inte

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Angående AP så är den ganska kass ff (har "bara" AP 1 på min bil förvisso), vilket även Mati kommer att hålla med om här nedan oxo snart :lol:
Ingen fara att köpa bilen utan och aktivera senare som flera skrivit oxo ;)
Haha, här kommer min kommentar. Jag håller med Tibor i det här fallet. Kör du mycket motorväg är AP en bra funktion. Det fungerar faktiskt ganska okej. Jag kör sällan på motorvägar, jag kan inte riktigt bedöma hur ofta den fallerar i praktiken. Men det jag har sett är användbart. På landsvägar har den blivit bättre, men det beror väldigt mycket på hur vägen ser ut. Är den för bred så funkar det inte eftersom bilen inte ser båda linjerna. Är den för kurvig eller för smal funkar det inte heller. Och korsningar, rondeller osv klarar den naturligtvis inte heller. På landsvägen skulle jag betrakta AP som en cool gimmick som inte riktigt lever upp till förväntningarna.
Angående farthållaren så har den faktiskt blivit rejält bättre med de senaste uppdateringarna. Den är inte riktigt lika ryckig längre och den tvärnitar inte så ofta heller. Men jag håller med om att det finns betydligt bättre adaptiva farthållare än Teslas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Autopilot 2 eller inte

Inlägg av Remuz »

Med senaste uppdateringen med konstig version tycker jag Ap2 är riktigt bra på motorväg. Man lär sig snabbt vad den inte klarar, precis som ap1. Den sämsta grenen just nu är svackor och krön på vägen. Ap1 hade galna problem med omkörning av lastbil något inte Ap2 har.

Jag kör med ap mycket, dock kör jag mycket stora vägar (Gbg Stockholm)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Autopilot 2 eller inte

Inlägg av Delta »

Nu med senaste uppdateringen 2017.28c528869 är funktionen helt OK på AP2 i följande fall:
På motorvägar är den näst intill klockren . Filbyten sker mjukt och smidigt. Man kan köra tiotals mil utan att ingripa.

Det är dock inte bra att blinkersen som initierar filbyte aktiveras direkt. Bakomvarande trafik tror med all rätt att man då är på väg att byta fil, men systemet avvaktar till det är fritt bakom och vid sidorna innan bytet påbörjas. Vid hällregn, smuts eller snö kan sensorerna/kamrorna vid sidorna och baktill ge osäkra signaler och förhindrar att filbytet båbörjas. Under tiden blinkar bilen missvisande. Iriterande för medtrafikanter med kort stubin som då börjar med höger-omkörningar i mycket hög fart för att "visa" Tesla-idioten hur man kör. Om man då "visar tillbaka" genom att öka farten kan ganska farliga situationer uppstå. Jag kunde önska mig en tydlig "Automom-skylt" som tänds i bakrutan nar AP:en är aktiv som en sorts "övningskör-skylt"

Jag har också noterat att om man lutar ryggstödet förbi en viss gräns så deaktiveras filbytesfunktionen(!)

På vägar med markförkastningar med tydliga toppar och dalar tolkar kamrorna på grund av vinkelfel det som väglinjarna flyttar sid i sidled vilket kan förosaka obehagliga svängningar i autostyrfunktionen. Vid halka eller risk för halka ska man inte lita på systemet.

På vanliga vägar med mitt- och kantmarkering funkar systemet hyfsat bra. För det mesta ändras inte farten automatiskt efter hastighetsgränsarna, bara ibland.
Nästa programuppdateringar ingår automatisk av- och påfart vid motorvägar samt filbyte på motorvägar har jag hört. Det blir spännande.

Väntar ganska otåligt på att regnsensor och automatisk avbländig samt adaptiva strålkastare.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Autopilot 2 eller inte

Inlägg av e5m1r »

Tesla utan AP är "bara" elbil
Tycker du ska ha AP men skippa full självkörning
Gällande väghållning så är den helt OK och jämförbar med BMW upp till 140 där efter är det märkbart sämre.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Autopilot 2 eller inte

Inlägg av mati »

Delta skrev:
Väntar ganska otåligt på att regnsensor och automatisk avbländig samt adaptiva strålkastare.
Samma här. Däremot så tror jag att adaptiva strålkastare är redan implementerade i den omfattning som det är tänkt. Även om det inte är helt uppenbart vad det adaptiva består av. Men det blir nog inte bättre än vad vi har idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Autopilot 2 eller inte

Inlägg av chpaulin »

Måste hålla med Delta att med senaste uppdateringen så är AP2 riktigt användbar. Körde Stockholm->Karlskrona i lördags och AP2 körde lätt 50-60% av sträckan utan att jag behövde ingripa. Utan AP på slingriga delar och i städer mest.

AP2 funkar som sagt riktigt bra på motorvägar vilket är det den är avsedd för just nu. Mindre vägar fungerar rätt ok men man måste vara på sin vakt. De har svårt med breda filer och när 2-1-vägar går från 1->2 filer där sträckade linjen först dyker upp efter en stund. Byta fil har blivit bättre men har en bra bit kvar den med.

Jag valde AP2 från start då jag gillar att tesla pushar för detta. Jag tycker dock inte att den är värd pengarna just nu men hoppas att den skall blo värd det under kommande uppdateringar.

Summa summarum så är AP2 värd investeringen om man kör mycket motorväg. Vill man bara ha gimmicken så kan man avvakta.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Autopilot 2 eller inte

Inlägg av dstr »

Min gissning är att vi kommer ha AP3 innan allt kring det självkörande är klart.

Jag sitter nöjd med AP1 tills verkligheten kommit ikapp Elons löften.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Autopilot 2 eller inte

Inlägg av Legato »

Vet inte var "mathiaso" bor men jag tycker alla svar missat en väldigt viktig aspekt gällande AP nämligen KÖER.

Personligen tycker jag det är just hanterandet av kökörning som är den viktigaste fördelen med att ha AP. Jag har visserligen AP1, men köer är ju relativt enkelt rent tekniskt så jag förutsätter att även AP2 klarar av det bra.

Givetvis är detta mest relevant om man bor i en storstad, men som sagt, för mig är detta en fantastiskt funktion. I köer går det dessutom ofta så långsamt att man faktiskt kan släppa uppmärksamheten från vägen för att svara på mail, sms osv.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Autopilot 2 eller inte

Inlägg av chpaulin »

Legato skrev:
Vet inte var "mathiaso" bor men jag tycker alla svar missat en väldigt viktig aspekt gällande AP nämligen KÖER.

Personligen tycker jag det är just hanterandet av kökörning som är den viktigaste fördelen med att ha AP. Jag har visserligen AP1, men köer är ju relativt enkelt rent tekniskt så jag förutsätter att även AP2 klarar av det bra.

Givetvis är detta mest relevant om man bor i en storstad, men som sagt, för mig är detta en fantastiskt funktion. I köer går det dessutom ofta så långsamt att man faktiskt kan släppa uppmärksamheten från vägen för att svara på mail, sms osv.
Håller med om att köer fungerar finfint och där är det otroligt skönt att slipp styra när man kryper fram i 5km/h. AP2 tar dock ingen hänsyn till bilar som skall in i min fil utan ignorerar dessa och får sedan tvärnita när de är halvägs in i luckan framför. Hur funkar detta med AP1?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Autopilot 2 eller inte

Inlägg av e5m1r »

chpaulin skrev:
Legato skrev:
Vet inte var "mathiaso" bor men jag tycker alla svar missat en väldigt viktig aspekt gällande AP nämligen KÖER.

Personligen tycker jag det är just hanterandet av kökörning som är den viktigaste fördelen med att ha AP. Jag har visserligen AP1, men köer är ju relativt enkelt rent tekniskt så jag förutsätter att även AP2 klarar av det bra.

Givetvis är detta mest relevant om man bor i en storstad, men som sagt, för mig är detta en fantastiskt funktion. I köer går det dessutom ofta så långsamt att man faktiskt kan släppa uppmärksamheten från vägen för att svara på mail, sms osv.
Håller med om att köer fungerar finfint och där är det otroligt skönt att slipp styra när man kryper fram i 5km/h. AP2 tar dock ingen hänsyn till bilar som skall in i min fil utan ignorerar dessa och får sedan tvärnita när de är halvägs in i luckan framför. Hur funkar detta med AP1?
Funkar OK lite värre om den låser in på bil framför som byter fil :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Autopilot 2 eller inte

Inlägg av mati »

e5m1r skrev:
Funkar OK lite värre om den låser in på bil framför som byter fil :)
AP2 låser ju inte på andra bilar. Bara i yttersta undantagsfall kan den för någon sekund låsa på en bil, men det slutar alltid med röda händer på ratten.
Jag vet inte om AP2 aldrig ska kunna följa bilar, att den så att säga ska kunna klara sig själv. Eller om det helt enkelt inte fungerar ännu.
Angående körning i kö klarar den inte bilar som ligger lite långt till höger eller vänster i filen. AP ser inte dessa bilar, eller bättre sagt ser dem bara sporadiskt, vilket innebär att den hela tiden gasar och bromsar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Autopilot 2 eller inte

Inlägg av LarsL »

chpaulin skrev:
AP2 tar dock ingen hänsyn till bilar som skall in i min fil utan ignorerar dessa...
Precis som alla andra i Göteborgstrafiken då? Det verkar alltså som om AP faktiskt lär sig av förarna då :)
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Autopilot 2 eller inte

Inlägg av miksch »

AP2 blir bedre og bedre. Nå nesten på samme nivå som AP1. Jeg ville gått for en AP2.
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Autopilot 2 eller inte

Inlägg av mathiaso »

Jag hade inte kolla på model 3 videon som ligger på teslas hemsida, men i den så säger Elon att autopilot ingår i model 3.

Varför ska köpare av Model S, en dyrare bil, betala 50k för en funktion som ingår i Teslas volym modell?
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
lano
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 25 jul 2017 23:38

Re: Autopilot 2 eller inte

Inlägg av lano »

Vi får förhoppningsvis mer info i morgon bitti angående vad som ingår och vad olika tillägg kostar. Men de lär inte kunna fortsätta ta 50k för AP2 på modell S/X om den ingår i modell 3.
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Autopilot 2 eller inte

Inlägg av Hok »

Autopilot hårdvaran ingår. Inte funktionen likadant som med Model S.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Autopilot 2 eller inte

Inlägg av LarsL »

Han säger att hårdvaran ingår och det gör den för Model S också.

Däremot kan jag mycket väl tänka mig att självkörningen kan komma att bli standard inom några år om du köper bilen... då.
Skriv svar