Autopilot 2 eller inte
Moderator: Redaktion
Re: Autopilot 2 eller inte
Nu med senaste uppdateringen 2017.28c528869 är funktionen helt OK på AP2 i följande fall:
På motorvägar är den näst intill klockren . Filbyten sker mjukt och smidigt. Man kan köra tiotals mil utan att ingripa.
Det är dock inte bra att blinkersen som initierar filbyte aktiveras direkt. Bakomvarande trafik tror med all rätt att man då är på väg att byta fil, men systemet avvaktar till det är fritt bakom och vid sidorna innan bytet påbörjas. Vid hällregn, smuts eller snö kan sensorerna/kamrorna vid sidorna och baktill ge osäkra signaler och förhindrar att filbytet båbörjas. Under tiden blinkar bilen missvisande. Iriterande för medtrafikanter med kort stubin som då börjar med höger-omkörningar i mycket hög fart för att "visa" Tesla-idioten hur man kör. Om man då "visar tillbaka" genom att öka farten kan ganska farliga situationer uppstå. Jag kunde önska mig en tydlig "Automom-skylt" som tänds i bakrutan nar AP:en är aktiv som en sorts "övningskör-skylt"
Jag har också noterat att om man lutar ryggstödet förbi en viss gräns så deaktiveras filbytesfunktionen(!)
På vägar med markförkastningar med tydliga toppar och dalar tolkar kamrorna på grund av vinkelfel det som väglinjarna flyttar sid i sidled vilket kan förosaka obehagliga svängningar i autostyrfunktionen. Vid halka eller risk för halka ska man inte lita på systemet.
På vanliga vägar med mitt- och kantmarkering funkar systemet hyfsat bra. För det mesta ändras inte farten automatiskt efter hastighetsgränsarna, bara ibland.
Nästa programuppdateringar ingår automatisk av- och påfart vid motorvägar samt filbyte på motorvägar har jag hört. Det blir spännande.
Väntar ganska otåligt på att regnsensor och automatisk avbländig samt adaptiva strålkastare.
På motorvägar är den näst intill klockren . Filbyten sker mjukt och smidigt. Man kan köra tiotals mil utan att ingripa.
Det är dock inte bra att blinkersen som initierar filbyte aktiveras direkt. Bakomvarande trafik tror med all rätt att man då är på väg att byta fil, men systemet avvaktar till det är fritt bakom och vid sidorna innan bytet påbörjas. Vid hällregn, smuts eller snö kan sensorerna/kamrorna vid sidorna och baktill ge osäkra signaler och förhindrar att filbytet båbörjas. Under tiden blinkar bilen missvisande. Iriterande för medtrafikanter med kort stubin som då börjar med höger-omkörningar i mycket hög fart för att "visa" Tesla-idioten hur man kör. Om man då "visar tillbaka" genom att öka farten kan ganska farliga situationer uppstå. Jag kunde önska mig en tydlig "Automom-skylt" som tänds i bakrutan nar AP:en är aktiv som en sorts "övningskör-skylt"
Jag har också noterat att om man lutar ryggstödet förbi en viss gräns så deaktiveras filbytesfunktionen(!)
På vägar med markförkastningar med tydliga toppar och dalar tolkar kamrorna på grund av vinkelfel det som väglinjarna flyttar sid i sidled vilket kan förosaka obehagliga svängningar i autostyrfunktionen. Vid halka eller risk för halka ska man inte lita på systemet.
På vanliga vägar med mitt- och kantmarkering funkar systemet hyfsat bra. För det mesta ändras inte farten automatiskt efter hastighetsgränsarna, bara ibland.
Nästa programuppdateringar ingår automatisk av- och påfart vid motorvägar samt filbyte på motorvägar har jag hört. Det blir spännande.
Väntar ganska otåligt på att regnsensor och automatisk avbländig samt adaptiva strålkastare.
Re: Autopilot 2 eller inte
Tesla utan AP är "bara" elbil
Tycker du ska ha AP men skippa full självkörning
Gällande väghållning så är den helt OK och jämförbar med BMW upp till 140 där efter är det märkbart sämre.
Tycker du ska ha AP men skippa full självkörning
Gällande väghållning så är den helt OK och jämförbar med BMW upp till 140 där efter är det märkbart sämre.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Autopilot 2 eller inte
Samma här. Däremot så tror jag att adaptiva strålkastare är redan implementerade i den omfattning som det är tänkt. Även om det inte är helt uppenbart vad det adaptiva består av. Men det blir nog inte bättre än vad vi har idag.Delta skrev:Väntar ganska otåligt på att regnsensor och automatisk avbländig samt adaptiva strålkastare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Autopilot 2 eller inte
Måste hålla med Delta att med senaste uppdateringen så är AP2 riktigt användbar. Körde Stockholm->Karlskrona i lördags och AP2 körde lätt 50-60% av sträckan utan att jag behövde ingripa. Utan AP på slingriga delar och i städer mest.
AP2 funkar som sagt riktigt bra på motorvägar vilket är det den är avsedd för just nu. Mindre vägar fungerar rätt ok men man måste vara på sin vakt. De har svårt med breda filer och när 2-1-vägar går från 1->2 filer där sträckade linjen först dyker upp efter en stund. Byta fil har blivit bättre men har en bra bit kvar den med.
Jag valde AP2 från start då jag gillar att tesla pushar för detta. Jag tycker dock inte att den är värd pengarna just nu men hoppas att den skall blo värd det under kommande uppdateringar.
Summa summarum så är AP2 värd investeringen om man kör mycket motorväg. Vill man bara ha gimmicken så kan man avvakta.
AP2 funkar som sagt riktigt bra på motorvägar vilket är det den är avsedd för just nu. Mindre vägar fungerar rätt ok men man måste vara på sin vakt. De har svårt med breda filer och när 2-1-vägar går från 1->2 filer där sträckade linjen först dyker upp efter en stund. Byta fil har blivit bättre men har en bra bit kvar den med.
Jag valde AP2 från start då jag gillar att tesla pushar för detta. Jag tycker dock inte att den är värd pengarna just nu men hoppas att den skall blo värd det under kommande uppdateringar.
Summa summarum så är AP2 värd investeringen om man kör mycket motorväg. Vill man bara ha gimmicken så kan man avvakta.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Autopilot 2 eller inte
Min gissning är att vi kommer ha AP3 innan allt kring det självkörande är klart.
Jag sitter nöjd med AP1 tills verkligheten kommit ikapp Elons löften.
Jag sitter nöjd med AP1 tills verkligheten kommit ikapp Elons löften.
Re: Autopilot 2 eller inte
Vet inte var "mathiaso" bor men jag tycker alla svar missat en väldigt viktig aspekt gällande AP nämligen KÖER.
Personligen tycker jag det är just hanterandet av kökörning som är den viktigaste fördelen med att ha AP. Jag har visserligen AP1, men köer är ju relativt enkelt rent tekniskt så jag förutsätter att även AP2 klarar av det bra.
Givetvis är detta mest relevant om man bor i en storstad, men som sagt, för mig är detta en fantastiskt funktion. I köer går det dessutom ofta så långsamt att man faktiskt kan släppa uppmärksamheten från vägen för att svara på mail, sms osv.
Personligen tycker jag det är just hanterandet av kökörning som är den viktigaste fördelen med att ha AP. Jag har visserligen AP1, men köer är ju relativt enkelt rent tekniskt så jag förutsätter att även AP2 klarar av det bra.
Givetvis är detta mest relevant om man bor i en storstad, men som sagt, för mig är detta en fantastiskt funktion. I köer går det dessutom ofta så långsamt att man faktiskt kan släppa uppmärksamheten från vägen för att svara på mail, sms osv.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Autopilot 2 eller inte
Håller med om att köer fungerar finfint och där är det otroligt skönt att slipp styra när man kryper fram i 5km/h. AP2 tar dock ingen hänsyn till bilar som skall in i min fil utan ignorerar dessa och får sedan tvärnita när de är halvägs in i luckan framför. Hur funkar detta med AP1?Legato skrev:Vet inte var "mathiaso" bor men jag tycker alla svar missat en väldigt viktig aspekt gällande AP nämligen KÖER.
Personligen tycker jag det är just hanterandet av kökörning som är den viktigaste fördelen med att ha AP. Jag har visserligen AP1, men köer är ju relativt enkelt rent tekniskt så jag förutsätter att även AP2 klarar av det bra.
Givetvis är detta mest relevant om man bor i en storstad, men som sagt, för mig är detta en fantastiskt funktion. I köer går det dessutom ofta så långsamt att man faktiskt kan släppa uppmärksamheten från vägen för att svara på mail, sms osv.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Autopilot 2 eller inte
Funkar OK lite värre om den låser in på bil framför som byter filchpaulin skrev:Håller med om att köer fungerar finfint och där är det otroligt skönt att slipp styra när man kryper fram i 5km/h. AP2 tar dock ingen hänsyn till bilar som skall in i min fil utan ignorerar dessa och får sedan tvärnita när de är halvägs in i luckan framför. Hur funkar detta med AP1?Legato skrev:Vet inte var "mathiaso" bor men jag tycker alla svar missat en väldigt viktig aspekt gällande AP nämligen KÖER.
Personligen tycker jag det är just hanterandet av kökörning som är den viktigaste fördelen med att ha AP. Jag har visserligen AP1, men köer är ju relativt enkelt rent tekniskt så jag förutsätter att även AP2 klarar av det bra.
Givetvis är detta mest relevant om man bor i en storstad, men som sagt, för mig är detta en fantastiskt funktion. I köer går det dessutom ofta så långsamt att man faktiskt kan släppa uppmärksamheten från vägen för att svara på mail, sms osv.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Autopilot 2 eller inte
AP2 låser ju inte på andra bilar. Bara i yttersta undantagsfall kan den för någon sekund låsa på en bil, men det slutar alltid med röda händer på ratten.e5m1r skrev:Funkar OK lite värre om den låser in på bil framför som byter fil
Jag vet inte om AP2 aldrig ska kunna följa bilar, att den så att säga ska kunna klara sig själv. Eller om det helt enkelt inte fungerar ännu.
Angående körning i kö klarar den inte bilar som ligger lite långt till höger eller vänster i filen. AP ser inte dessa bilar, eller bättre sagt ser dem bara sporadiskt, vilket innebär att den hela tiden gasar och bromsar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Autopilot 2 eller inte
Precis som alla andra i Göteborgstrafiken då? Det verkar alltså som om AP faktiskt lär sig av förarna dåchpaulin skrev:AP2 tar dock ingen hänsyn till bilar som skall in i min fil utan ignorerar dessa...
Re: Autopilot 2 eller inte
AP2 blir bedre og bedre. Nå nesten på samme nivå som AP1. Jeg ville gått for en AP2.
Re: Autopilot 2 eller inte
Jag hade inte kolla på model 3 videon som ligger på teslas hemsida, men i den så säger Elon att autopilot ingår i model 3.
Varför ska köpare av Model S, en dyrare bil, betala 50k för en funktion som ingår i Teslas volym modell?
Varför ska köpare av Model S, en dyrare bil, betala 50k för en funktion som ingår i Teslas volym modell?
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021
Re: Autopilot 2 eller inte
Vi får förhoppningsvis mer info i morgon bitti angående vad som ingår och vad olika tillägg kostar. Men de lär inte kunna fortsätta ta 50k för AP2 på modell S/X om den ingår i modell 3.
Re: Autopilot 2 eller inte
Han säger att hårdvaran ingår och det gör den för Model S också.
Däremot kan jag mycket väl tänka mig att självkörningen kan komma att bli standard inom några år om du köper bilen... då.
Däremot kan jag mycket väl tänka mig att självkörningen kan komma att bli standard inom några år om du köper bilen... då.
Re: Autopilot 2 eller inte
Sant, hårdvaran sa han visst. Men 50k på en bil för 400k är väl knappast rimligt. Förhoppningvis så justeras iaf priserna efter dagens event.
Förväntas de slå på beställningsfuktionen med alla priser för model 3 idag då?
Förväntas de slå på beställningsfuktionen med alla priser för model 3 idag då?
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021
Re: Autopilot 2 eller inte
Nä, 50 000kr för autopilot på en 400 000kr bil ö ingen hit. MB försökte med det på min E-klass där adaptivfarthållare kostade 60 000kr när bilen var ny, det såldes knappt någon sådan i Sverige.
Men det är klart ska det bli billigare på Model 3 så måste priset ändras på Model S och X också. Rimligast blir väl att det blir standard på S och X.
Men det är klart ska det bli billigare på Model 3 så måste priset ändras på Model S och X också. Rimligast blir väl att det blir standard på S och X.
Re: Autopilot 2 eller inte
Varför inte 50000kr? Volvo pratar om 100000kr för nåt liknande av bilderna att döma får du inte ens en farthållare på köpet
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Autopilot 2 eller inte
Min egen åsikt är att ap borde ingå som standard i priset. Full självkörning skulle man kunna lägga till som tillval. Men jag anser att en enkel adaptiv farthållare är en basic säkerhetsfunktion i paritetet med självstopp, (speciellt på så dyra bilar). Det gör att det blir ett alternativ mindre i listan (och alla bilar har med hårdvaran så det är bara löjligt att inte aktivera det från start).
Re: Autopilot 2 eller inte
Personligen älskar jag Teslas prissättning och möjlighet att köpa i efterhandMickep skrev:Min egen åsikt är att ap borde ingå som standard i priset. Full självkörning skulle man kunna lägga till som tillval. Men jag anser att en enkel adaptiv farthållare är en basic säkerhetsfunktion i paritetet med självstopp, (speciellt på så dyra bilar). Det gör att det blir ett alternativ mindre i listan (och alla bilar har med hårdvaran så det är bara löjligt att inte aktivera det från start).
Jag köper nu en andra bil ska gå 1500mil år glad att jag slipper betala för AP när jag säljer den och köper pickupen så kan nästa köpare betala för AP
Riktigt smart tycker jag
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- Linusschon
- Teslaägare
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 27 jul 2016 02:14
- Ort: Hofterup
Re: Autopilot 2 eller inte
Nu finns det AP 2,5 med utvecklad hardware
https://electrek.co/2017/08/09/tesla-au ... s-driving/
https://electrek.co/2017/08/09/tesla-au ... s-driving/
Tesla Model S75
Tesla Model 3P
Tesla Model 3P