Körde ett par hundra mil med takbox på whispbar och boxen lutar lite bakåt. Vindbruset var högt och i motorvägsfart var förbrukningen väl hög.
Någon som testat med distanser på bakre fästena så att boxen ligger rakt? Gör det nån skillnad?
Takbox på whispbar - lutar bakåt, vad göra?
Moderator: Redaktion
- Cliff Barnes
- Teslaägare
- Inlägg: 84
- Blev medlem: 24 aug 2015 16:41
Re: Takbox på whispbar - lutar bakåt, vad göra?
Kan du ta en bild?Verdi skrev:Körde ett par hundra mil med takbox på whispbar och boxen lutar lite bakåt. Vindbruset var högt och i motorvägsfart var förbrukningen väl hög.
Någon som testat med distanser på bakre fästena så att boxen ligger rakt? Gör det nån skillnad?
Har för mig att Service Center monterade de fel för mig först. Inte det som hänt?
Re: Takbox på whispbar - lutar bakåt, vad göra?
Har ett takräcke från Thule som uppvisar samma problem, dvs. att räckena inte ligger i vatten. Det bakre sitter lägre än det främre, för att taket är böjt åt det hållet.
Använder inte takbox, men kör kanot (kanadensare) då och då. En kanadensare är ju ett ganska stort vindfång, så det är viktigt att tänka på hur man lastar den. Helst vill man lägga den så att vinddraget åstadkommer ett undertryck i kanoten när man kör, så den trycks ner mot biltaket och det blir lite mindre belastning på fästremmarna.*
Som ett takräcke på modell S ser ut så blir det svårt. Har endast hunnit experimentera lite, inte kört kanoten någon längre sträcka, men jag är inne på att ha en brädlapp på det bakre takräcket för att få kanoten att ligga rakare, bli mindre vindfång, och få mer undertryck i kanoten vid färd. Om samma/liknande sak går att göra med en en takbox skulle det nog vara att rekommendera, men takboxen fästs väl med särskilda fästen och inte med remmar?
----
*Undertryck i kanoten kan åstadkommas genom att den placeras på biltaket så att den sticker ut mer bakom taket än framför. Då blåser det in mindre luft än det blåser ut när man åker. Detta är svårt på en modell S, då bakdelen av taket är format ungefär som en kanot.
Använder inte takbox, men kör kanot (kanadensare) då och då. En kanadensare är ju ett ganska stort vindfång, så det är viktigt att tänka på hur man lastar den. Helst vill man lägga den så att vinddraget åstadkommer ett undertryck i kanoten när man kör, så den trycks ner mot biltaket och det blir lite mindre belastning på fästremmarna.*
Som ett takräcke på modell S ser ut så blir det svårt. Har endast hunnit experimentera lite, inte kört kanoten någon längre sträcka, men jag är inne på att ha en brädlapp på det bakre takräcket för att få kanoten att ligga rakare, bli mindre vindfång, och få mer undertryck i kanoten vid färd. Om samma/liknande sak går att göra med en en takbox skulle det nog vara att rekommendera, men takboxen fästs väl med särskilda fästen och inte med remmar?
----
*Undertryck i kanoten kan åstadkommas genom att den placeras på biltaket så att den sticker ut mer bakom taket än framför. Då blåser det in mindre luft än det blåser ut när man åker. Detta är svårt på en modell S, då bakdelen av taket är format ungefär som en kanot.
Re: Takbox på whispbar - lutar bakåt, vad göra?
Kan tillägga att det blir en del mätbart mindre förbrukning om kanoten ligger plant. Kanske 10-20% lägre vid 100 km/h.
Re: Takbox på whispbar - lutar bakåt, vad göra?
Intressant. Behöver bara längre bultar och så en distans av nåt slag att lägga mellan räcke och box. Nån som har en bra idé om vad man kan använda? Ska ju se någorlunda proffsigt ut.