Full självkörning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Full självkörning

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Men hallå! Det var väl det första man tänkte på när tråden skapades :lol:
Nja, normalt går inte mina tankebanor så, så det kan ta ett tag innan jag ser det...
Hehe, fem spänn på att Bullen såg det så direkt oxo iaf :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Full självkörning

Inlägg av Bjelke »

Kulingen skrev:
Hick.... Sorry för la in denna tråd.. Är ständigt onykter..
Det jag var intresserad av var om man skulle punga ut med 40K extra på en S75D för detta, har beställt en sådan
:) det förstår vi :)
Jag skulle iaf inte betala för det nu...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
AGS
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 jul 2017 22:40
Ort: Kungsbacka

Re: Full självkörning

Inlägg av AGS »

Inte så insatt i AP. Funkar den när man ligger i 120 och man kommer ikapp en kö som snabbt bromsar. Tvärnitar bilen eller räknar den ut hur mycket den måste bromsa för att inte smälla.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Full självkörning

Inlägg av mati »

AGS skrev:
Inte så insatt i AP. Funkar den när man ligger i 120 och man kommer ikapp en kö som snabbt bromsar. Tvärnitar bilen eller räknar den ut hur mycket den måste bromsa för att inte smälla.
Beror på vilken mjukvara man har. Frams tills nyligen hade jag nog sagt att bilen inte bromsar alls när kön bromsar snabbt eller rentav står stilla. De senaste två versionerna har förbättrat detta beteende. Men jag skulle inte lita på det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
AGS
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 jul 2017 22:40
Ort: Kungsbacka

Re: Full självkörning

Inlägg av AGS »

Oj inte bra! Det trodde jag den skulle fixa. Beställde med AP trodde man kunde köra ut på motorvägen hemma och 4mil senare svänger man av. Så slappa man sitta och gasa och bromsa som man gör idag i rusningen

Vad använder man den till, bara en avancerad farthållare?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Full självkörning

Inlägg av Bjelke »

På motorväg funkar det ganska bra, man sitter mest och håller lite koll typ, men jag har ju AP1 förvisso...
Kommer man ikapp andra som kör mycket sakta så bromsar den in bra (vet inte hur den funkar om dom står helt
still, har inte hänt mig på motorväg ännu utan att jag ändå kopplat ur AP sas)...
Men filbyten tex måste man själv initiera och sedan byter den fil själv (fast den gör det ofta skitdåligt)...
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Full självkörning

Inlägg av mati »

AGS skrev:
Oj inte bra! Det trodde jag den skulle fixa. Beställde med AP trodde man kunde köra ut på motorvägen hemma och 4mil senare svänger man av. Så slappa man sitta och gasa och bromsa som man gör idag i rusningen

Vad använder man den till, bara en avancerad farthållare?
Ja, i nuläget är AP en adaptiv farthållare som dessutom i viss utsträckning klarar av att hålla bilen hyfsat centrerad mellan de vita linjerna. På motorvägar fungerar detta ganska bra, på landsvägar är det inte lika bra. Långsam körning i kö på motorvägen är nog bl a det den klarar bäst.
Oavsett så får/kan man inte släppa ratten längre än några sekunder, annars varnar bilen och stänger i värsta fall av AP.
Adaptiva farthållaren är inte riktigt på samma nivå som hos andra bilar, men den har blivit avsevärt bättre iom de senaste uppdateringarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Full självkörning

Inlägg av Toja »

Jerker skrev:
Toja skrev:
Full självkörning = Rattfylla :lol:
Alltså, jag har sett den här tråden hela dan och klickat på den många gånger, så plötsligt inser jag var trådrubriken kan tolkas som och öppnar för att skriva detta och då har du precis hunnit före! :shock:
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Full självkörning

Inlägg av Pontus »

Någon som vet om AP2 är ikapp AP1 ännu eller var det först i december den kommer vara det?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Full självkörning

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Pontus skrev:
Någon som vet om AP2 är ikapp AP1 ännu eller var det först i december den kommer vara det?
Med tanke på beskrivningarna av AP2 här i tråden, så är den definitivt inte ikapp AP1 ännu.
Men det var ju inte förrän i december AP2 skulle vara ikapp. Året har väl aldrig specificerats? ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Full självkörning

Inlägg av mati »

Pontus skrev:
Någon som vet om AP2 är ikapp AP1 ännu eller var det först i december den kommer vara det?
Det som fortfarande fattas är:
- Döda-vinkel-varning
- Skyltavläsning
- visning av fordon i andra filer
- se skillnaden mellan bilar/lastbilar/motorcyklar
- upptäcka fotgängare
- regnsensor (ingår numera i AP-mjukvaran och fungerar inte än)
- automatiskt helljus (funkar bara i USA)

Nåt jag har glömt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Full självkörning

Inlägg av Bjelke »

Coolt, har vi med AP1 döda-vinkel-varning? Hur funkar den, är det ultraljudssensorerna som används sas? För är det "bara" det (dom ser ju inte så långt) så borde det
väl funka på AP2 oxo? Det har ju inget att göra med bildteknik osv så den lilla programsnutten borde väl finnas med i AP2 oxo,eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Full självkörning

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Coolt, har vi med AP1 döda-vinkel-varning? Hur funkar den, är det ultraljudssensorerna som används sas? För är det "bara" det (dom ser ju inte så långt) så borde det
väl funka på AP2 oxo? Det har ju inget att göra med bildteknik osv så den lilla programsnutten borde väl finnas med i AP2 oxo,eller?
Jag har inte sett det själv men det påstås iaf. Det är mycket som borde funka med AP2. ;)
Numera kan ju AP2 uppenbarligen avgöra om det finns en bil bredvid innan man byter fil. Men den varnar inte på något sätt när man byter fil manuellt trots att finns bilar där.
Vår Mazda har radar bakåt. Den varnar till och med när bilen bakom oss blir omkörd. Det är ganska imponerande och framförallt mycket säkrare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Full självkörning

Inlägg av dstr »

Bjelke skrev:
Coolt, har vi med AP1 döda-vinkel-varning? Hur funkar den, är det ultraljudssensorerna som används sas?
Den håller emot med ratten när man försöker prejja något.

Har upptäckt det flera gånger vid "offensiva omkörningar", speciellt på påfarten på kymlingelänken när man kommer från SEB-huset.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Full självkörning

Inlägg av Kulingen »

Är det någon som vågar tro att den helautomatiska självkörningen kommer igång inom 1 år?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Full självkörning

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Kulingen skrev:
Är det någon som vågar tro att den helautomatiska självkörningen kommer igång inom 1 år?
Inte en chans.

AP2 har funnits i 9 månader nu, och de är inte ens ikapp AP1 ännu. Och steget från att vara likvärdiga med AP1 till autonom körning är gigantiskt i jämförelse.

Om 2-3 år kanske man kommer i närheten av något som liknar självkörning, men jag tror inte det funkar fullt ut med hårdvaran i AP2-bilarna.
Jag tror liksom "dstr" att det kommer en AP3 för att uppnå total självkörning
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Full självkörning

Inlägg av Nicklas »

Kulingen skrev:
Är det någon som vågar tro att den helautomatiska självkörningen kommer igång inom 1 år?
Ja, det tror jag de lyckas med.

Jag tror också fortfarande att de kommer visa upp en helt självkörande Tesla kust-till-kust innan årsskiftet :)
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Full självkörning

Inlägg av Kulingen »

Hihi, det var 2 st helt olika svar. Vi får se vem av er som får rätt :lol:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Full självkörning

Inlägg av Mickep »

Frågan är väl mera när fullt självkörande kommer vara bra nog när de väl släppt den.
jag menar ap2 är släppt och är mer avancerad än ap1 (hur länge sedan var det?), men den kommer givetvis ha en inkörnings period. (tror dock att de som köper en bil 1 år senare kommer få en mycket bättre självkörande än vad som levererades från början.)
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Full självkörning

Inlägg av bullen »

Fullt Självkörande. Inte på 5 år. Delvis självkörande på lands/motorväg med förare redo att ta över, möjligen under 2018
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Full självkörning

Inlägg av Foluke »

bullen skrev:
Fullt Självkörande. Inte på 5 år. Delvis självkörande på lands/motorväg med förare redo att ta över, möjligen under 2018
Jag hörde i alla fall en bilman som påstod att de som föds idag aldrig kommer att ta körkort! Ett längre perspektiv men allomfattande!
Model S P85D,
Verdi

Re: Full självkörning

Inlägg av Verdi »

Foluke skrev:
bullen skrev:
Fullt Självkörande. Inte på 5 år. Delvis självkörande på lands/motorväg med förare redo att ta över, möjligen under 2018
Jag hörde i alla fall en bilman som påstod att de som föds idag aldrig kommer att ta körkort! Ett längre perspektiv men allomfattande!
Då tycker jag synd om de som föds idag. Köra bil är ett av livets glädjeämnen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Full självkörning

Inlägg av mati »

Igår hade jag jättegärna haft total självkörning. Bilen skulle till SC i Mölndal över dagen och jag hade jobb här hemma som behövde göras. Jag hade inget annat val än att köra till Mölndal, hämta lånebil, köra hem, jobba som en tok, köra till Mölndal igen, hämta min fixade bil. 65 mil senare var jag lite mör. :x
Tänk vad häftigt om jag bara hade kunnat skicka i väg bilen. Åk till SC. Kom hem när du är klar. Tjoff.
Tyvärr tror jag inte att vi kommer att se den förmågan de närmsta åren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Full självkörning

Inlägg av Bjelke »

What he said!
Fan vad jag skulle ha tjänat mer pengar på det om jag hade kunnat jobba istället dom gånger jag åkt ner till Väsby...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar