Full självkörning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Full självkörning

Inlägg av Kulingen »

Hur långt har Tesla kommit med full självkörning?
Funger något av detta i Sverige ännu och om inte när tror ni funktionerna kommer?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Full självkörning

Inlägg av mati »

Hur långt de har kommit är det ingen som vet. Vi kunder har iaf inte sett någonting som liknar självkörning. Det enda som är implementerat är de vanliga AP-funktionerna, alltså adaptiv farthållare och filkörningsassistent, aka auto-steer.

Svårt att säga hur lång tid det tar. Enligt Elon ska det vara möjligt för en bil att köra från kust till kust utan mänskligt ingripande innan årsskiftet. Det är nog bara han själv som tror det, om ens det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Full självkörning

Inlägg av chpaulin »

Kulingen skrev:
Hur långt har Tesla kommit med full självkörning?
Funger något av detta i Sverige ännu och om inte när tror ni funktionerna kommer?
Skulle inte råda någon att betala för detta vid köp. Jag tror inte denna funktion varken kommer finnas på minst ett år och en lagändring som godkänner detta ligger nog ändå längre bort.

Risken finns dessutom för att hårdvaran som sitter i bilarna kan gå kort då Elon i en intervju nyligen sa att de tror att hårdvaran i bilarna skall räcka för full autonomi och det bara är att få fram mjukvaran för detta. Han sa visserligen att de enkelt kan uppgadera hårdvaran för att möta behovet men inget om att de då retrofittar alla bilar. Med tanke på hur optimistisk Elon brukar vara pekar detta nog på att vi har en bit kvar.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Full självkörning

Inlägg av Nicklas »

Gällande paketet fullständig autonomi verkar jag tänka annorlunda än de flesta som (hittills) skrivit något här...

1) Jag ser det som crowd-funding, jag tror på (och vill stödja) Teslas vision och arbete och genom dessa pengar får de lite större möjlighet att arbeta vidare... Många bäckar små ger en massa pengar :)

2) Jag tror också att priset på detta paket kommer stiga ju närmare lansering vi kommer, än finns inget kundvärde i detta (varför det borde vara billigare) men det kommer (när Tesla lyckats) säkert kosta mer än nu ;)

3) För att ytterligare skilja paketen åt tror jag de kommer successivt introducera vissa saker i det ena paketet och vissa saker i fullständig autonomi (kanske parkering utanför bilen, längre tid utan ratt-touch, nivå 3 tex tror jag endast kommer i fullständig autonomi-paketet) och detta kommer successivt också driva upp kostnaden för detta paket...

2 och 3 är ju ren spekulation, men 1 vet jag gör nytta :)

Ja, jag ser rosa fluffiga moln med regnbågsfärgade enhörningar som kramas, men det blir så mycket roligare så :roll:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Full självkörning

Inlägg av bylund »

Jag tror att om hårdvaruuppdatering krävs så får man det utan extra kostnad om man köpt fullständig självkörning innan Tesla inser att det behövs. Har man bara köpt autopilot får man nog inte den nya hårdvaran utan att betala för den (d v s mer än de som redan hoppat på tåget betalat).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Full självkörning

Inlägg av chpaulin »

bylund skrev:
Jag tror att om hårdvaruuppdatering krävs så får man det utan extra kostnad om man köpt fullständig självkörning innan Tesla inser att det behövs. Har man bara köpt autopilot får man nog inte den nya hårdvaran utan att betala för den (d v s mer än de som redan hoppat på tåget betalat).
Detta tror jag också på vilket kan peka på att priset för full autonomi kan öka efter de insett att de måste byta hårdvara. De som köper nu kommer nog få uppdateringen av hårdvaran utan extra kostnad.

Det kan också vara så att hårdvaran räcker och det är nog det Tesla hoppas på. Vi får se helt enkelt :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Full självkörning

Inlägg av TiborBlomhall »

chpaulin skrev:
Jag tror inte denna funktion varken kommer finnas på minst ett år och en lagändring som godkänner detta ligger nog ändå längre bort.
Ack ni med sviktande tro ;)

Är det ingen som hoppas på att Elon på fredag presenterar Tesla Model 3 som helt självkörande? Du slår in adressen på mittskärmen så kör den dit. Dock måste man i början (tills lagstiftningen kommer ikapp säger han, fast i verkligheten tills självkörningen fungerar felfritt) hålla i ratten och hålla uppsikt, precis som med autopiloten.

Och han tillkännager också att alla Model S och X ägare som har beställt full självkörning kommer få den med nästa mjukvarurelease som "kommer på torsdag", så snart de sista buggarna med solnedgång på våt asfalt (eller vad de sa när AP skulle släppas) har fixats. Sen dröjer det iofs månader tills folk faktiskt får koden i sina bilar.

Nä nu börjar min tro också att svikta - bäst jag mumlar några Teslan vår.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Full självkörning

Inlägg av mati »

Frågan är ju dessutom hur länge man tänker behålla bilen. De som har ett leasingavtal över tre år (som jag) kommer knappast att ha någon som helst nytta av autonomipaketet under tiden man har bilen.
Även om det mot all förmodan skulle vara tekniskt klart inom två-tre år så sätter lagstiftarna såklart stopp för det roliga. Enda anledningen att betala för full autonomi idag är väl som Nicklas beskriver, crowd-funding. Och sitter man som han säger på fina fluffiga rosa moln med gulliga enhörningar och tror fortfarande att Tesla lyckas med autonomi-konststycket (framförallt innan Nissan & Co lanserar en bil som verkligen kan köra autonomt) så får man väl betala för det. Jag för min del köper hellre nånting roligt för pengarna som jag själv har nytta av. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Full självkörning

Inlägg av Verdi »

TiborBlomhall skrev:
chpaulin skrev:
Jag tror inte denna funktion varken kommer finnas på minst ett år och en lagändring som godkänner detta ligger nog ändå längre bort.
Ack ni med sviktande tro ;)

Är det ingen som hoppas på att Elon på fredag presenterar Tesla Model 3 som helt självkörande? Du slår in adressen på mittskärmen så kör den dit. Dock måste man i början (tills lagstiftningen kommer ikapp säger han, fast i verkligheten tills självkörningen fungerar felfritt) hålla i ratten och hålla uppsikt, precis som med autopiloten.

Och han tillkännager också att alla Model S och X ägare som har beställt full självkörning kommer få den med nästa mjukvarurelease som "kommer på torsdag", så snart de sista buggarna med solnedgång på våt asfalt (eller vad de sa när AP skulle släppas) har fixats. Sen dröjer det iofs månader tills folk faktiskt får koden i sina bilar.

Nä nu börjar min tro också att svikta - bäst jag mumlar några Teslan vår.
Hoppas kan man ju göra men autopiloten är ju i princip värdelös nästan överallt. Bara på motorväg som jag litar på den. Nästan. Räcker med ett vägarbete och tillfälliga linjer för att den ska få fnatt. I tätbebyggt område med övergångsställen, gående och cyklister har jag inte ens vågar prova mer än på ett ställe. I Vittsjö. Där är det 50 km/h och en rätt snäv kurva över järnvägsspåren. Bilen saktade inte in det minsta utan tänkte ta allt i max tillåten hastighet. Kändes lite läskigt. Där borde den, som de flesta mänskliga förare, sakta ner till 20-30 km/h över spåren. T ex.

Den adaptiva farthållaren är sämre än på min gamla Volvo XC70. Den i Teslan är alldeles för ryckig och nervös. Ser i syne. Bara en sån enkel sak som att den inte accelererar vid vänsterblink är smått irriterande för omkörningar på motorväg blir så sega när man måste vänta fem sekunder i vänsterfil innan den börjar gasa. Fick en del helljusblink från bakomvarande bilar eftersom det tog sån tid. Slutade med att jag fick gasa själv många ggr.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Full självkörning

Inlägg av TiborBlomhall »

Det finns väl ett A och ett B-lag som utvecklar självkörning och autopilot :|
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: Full självkörning

Inlägg av LarsB »

Nicklas skrev:
Gällande paketet fullständig autonomi verkar jag tänka annorlunda än de flesta som (hittills) skrivit något här...

1) Jag ser det som crowd-funding, jag tror på (och vill stödja) Teslas vision och arbete och genom dessa pengar får de lite större möjlighet att arbeta vidare... Många bäckar små ger en massa pengar :)

2) Jag tror också att priset på detta paket kommer stiga ju närmare lansering vi kommer, än finns inget kundvärde i detta (varför det borde vara billigare) men det kommer (när Tesla lyckats) säkert kosta mer än nu ;)

3) För att ytterligare skilja paketen åt tror jag de kommer successivt introducera vissa saker i det ena paketet och vissa saker i fullständig autonomi (kanske parkering utanför bilen, längre tid utan ratt-touch, nivå 3 tex tror jag endast kommer i fullständig autonomi-paketet) och detta kommer successivt också driva upp kostnaden för detta paket...

2 och 3 är ju ren spekulation, men 1 vet jag gör nytta :)

Ja, jag ser rosa fluffiga moln med regnbågsfärgade enhörningar som kramas, men det blir så mycket roligare så :roll:
Jag är lite inne på samma spår, jag till och med avbeställde min redan tillverkade AP1 bil när AP2 annonserades och beställde en ny med fullständig autonomi istället. Kostade väl ca 34 000 på den tiden (4 november 2016).

Håller med om vad du säger och som nämnts tidigare lär jag få uppdaterad HW om det krävs.

Vad gäller ekonomin så blev det inte så farligt för min del. Har bilen som firmabil och då jag köpte fanns återköpsgarantin kvar. Tänkte ha bilen 5 år och på den tiden borde dom hinna få till något tycker jag. Efter 5 år får jag tillbaka 45% av vad fullständig autonomi kostade, så för firman har det kostat ca 19 tusen samt ränta på 34 tusen - inte så farligt. Tar inte upp nått förmånsvärde för det förrän funktionen har levererats.

Så med förutsättningarna som gällde när jag beställde var valet lätt - lite knepigare idag kanske...
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Full självkörning

Inlägg av Remuz »

Jag har också självkörningen till min bil. Det är en demobil med samtliga tillval så jag hade inget att välja på i det läget. Dock tror jag att de 32500kr jag betalade blir 300000kr när det funkar på riktigt. Jag äger min bil privat (eller ja, dnb äger den och jag amorterar duktigt varje månad).
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Full självkörning

Inlägg av Generalbogge »

Remuz skrev:
Jag har också självkörningen till min bil. Det är en demobil med samtliga tillval så jag hade inget att välja på i det läget. Dock tror jag att de 32500kr jag betalade blir 300000kr när det funkar på riktigt. Jag äger min bil privat (eller ja, dnb äger den och jag amorterar duktigt varje månad).
Kan inte tänka mig att du skulle behöva punga ut med mer pengar om du redan aktiverat full självkörning. Om Tesla behöver komplettera, så får du nog det gratis. Det måste vara det enda rimliga.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Full självkörning

Inlägg av rightnow »

Remuz skrev:
Jag har också självkörningen till min bil. Det är en demobil med samtliga tillval så jag hade inget att välja på i det läget. Dock tror jag att de 32500kr jag betalade blir 300000kr när det funkar på riktigt. Jag äger min bil privat (eller ja, dnb äger den och jag amorterar duktigt varje månad).
Behövs det mer hårdvara så kommer det att installeras utan kostnad för de som redan betalt. Det är det man betalt för så att säga.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Full självkörning

Inlägg av mans71 »

Har också betalat för "full självkörning" och precis så känns det när man använder den! :lol:
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Full självkörning

Inlägg av dstr »

rightnow skrev:
Remuz skrev:
Jag har också självkörningen till min bil. Det är en demobil med samtliga tillval så jag hade inget att välja på i det läget. Dock tror jag att de 32500kr jag betalade blir 300000kr när det funkar på riktigt. Jag äger min bil privat (eller ja, dnb äger den och jag amorterar duktigt varje månad).
Behövs det mer hårdvara så kommer det att installeras utan kostnad för de som redan betalt. Det är det man betalt för så att säga.
Fniss. Vad får er att tro det?

Jag har inte fått någon mer hårdvara till min bil, varken för full summon eller självstängande laddlucka.
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Full självkörning

Inlägg av rightnow »

dstr skrev:
rightnow skrev:
Remuz skrev:
Jag har också självkörningen till min bil. Det är en demobil med samtliga tillval så jag hade inget att välja på i det läget. Dock tror jag att de 32500kr jag betalade blir 300000kr när det funkar på riktigt. Jag äger min bil privat (eller ja, dnb äger den och jag amorterar duktigt varje månad).
Behövs det mer hårdvara så kommer det att installeras utan kostnad för de som redan betalt. Det är det man betalt för så att säga.
Fniss. Vad får er att tro det?

Jag har inte fått någon mer hårdvara till min bil, varken för full summon eller självstängande laddlucka.
Förstår inte riktigt frågan. På moderkortet på AP datorn finns plats för fler processorer. Jag har förstått det som man idag inte vet helt vad som kommer krävas i hårdvaruväg. Men de kan alltså enkelt komplettera med mer hårdvara för tolkning när självkörning är så pass klart att det rullas ut. Just nu körs det ju bara i testbilar, så bara Tesla vet vilken hårdvara som behövs.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Full självkörning

Inlägg av dstr »

När AP1 lanserades för snart 3 år sedan så skulle bilen kunna släppa av mig vid dörren och sen åka och parkera sig i garaget.

Den skulle även vara synkad mot min kalender och köra fram sig vid rätt tid på morgonen, med rätt radiokanal igång och rätt temperatur i kupen.

Utöver det skulle alla D-modeller ha självstängande laddlucka.

Det är några av de saker jag betalat för, men ännu inte fått.

Idag, 2.5 år efter leverans, så rycker Tesla på axlarna och säger åt mig att köpa en ny bil om jag vill ha de sakerna.

På samma sätt lär Tesla lansera något halvdant på AP2 och hänvisa till AP3 för full autonom körning.

Dom är extremt skickliga på att sälja grisen i säcken.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Full självkörning

Inlägg av mans71 »

dstr skrev:
Dom är extremt skickliga på att sälja grisen i säcken.
Kan så vara, men jag har betalat extra för mitt tillval. Jag har en faktura/order där detta är specat. Jag förväntar mig leverans och enda godtagbara ursäkt vore om Sverige inte tillåter självkörande bilar, men såfort jag kommer in i ett land där det tillåts bör det fungera.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Full självkörning

Inlägg av dstr »

mans71 skrev:
dstr skrev:
Dom är extremt skickliga på att sälja grisen i säcken.
Kan så vara, men jag har betalat extra för mitt tillval. Jag har en faktura/order där detta är specat. Jag förväntar mig leverans och enda godtagbara ursäkt vore om Sverige inte tillåter självkörande bilar, men såfort jag kommer in i ett land där det tillåts bör det fungera.
Hur ställer du dig till att AP2 skulle vara ikapp AP1 i december? Och hur tror du den "tidsoptimismen" kommer avspegla sig på "det sista" som är kvar?
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Full självkörning

Inlägg av rightnow »

Jaha trodde du var genuint intresserad. Då hade jag svarat annorlunda.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Full självkörning

Inlägg av mans71 »

Jag tänker att förseningar är helt ok, jag har respekt för utvecklingsbördan detta medför. Men leverans, det ska jag ha, för jag har betalt för detta tillval.

Om Tesla inte levererar, då blir det dyrt med alla rättsprocesser.

Jag vet inte hur det var med sjävstängande lucka osv när du beställde, men nog måste man väll kunna kräva leverans av det man har betalat för?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Full självkörning

Inlägg av dstr »

rightnow skrev:
Jaha trodde du var genuint intresserad. Då hade jag svarat annorlunda.
Jag är genuint intresserad över hur andra resonerar. Vi är ju på samma spår - knappt Tesla själva vet vad som kommer att krävas i hårdvaruväg.

Det som skiljer oss åt är hur vi tror att Tesla kommer hantera det hela.

Jag har upplevt ett rätt tydligt "bilhandlar-mönster" där min p85d skulle haft 701hk, där 0-100 tiden plötsligt är med rullande start (men normala tesla-modeller mäts med stående start), funktioner som varit 6-12 månader sena, funktioner som lovats men inte levrerats osv.

Utöver det har vi hur all annan kommunikation hanterats, tex när ap2 skulle varit ikapp ap1.

En bunt norrmän drev en process mot Tesla och fick ludicrousuppgraderingen som förlikning.

...och appropå den uppgraderingen, den skulle sänka 402m tiden från 11.6 till 10.9. Facit blev 11.4, och Tesla ändrade texten lite, men kallar det fortfarande ludicrous.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Full självkörning

Inlägg av mans71 »

dstr, jag är inte bränd och förväntar/hoppas att Tesla levererar. Kanske dumt om man läser det du skriver, för det gör mig orolig. Beklagar verkligen om du har gått miste om allt det där, trodde det där med laddluckan mest var ett skämt.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Full självkörning

Inlägg av dstr »

mans71 skrev:
dstr, jag är inte bränd och förväntar/hoppas att Tesla levererar. Kanske dumt om man läser det du skriver, för det gör mig orolig. Beklagar verkligen om du har gått miste om allt det där, trodde det där med laddluckan mest var ett skämt.
Kika igenom https://www.tesla.com/videos/tesla-unve ... -autopilot och jämför vad som kommit i ap1, vad som kanske kommer i ap2 och bilda dig en egen uppfattning.

Ang laddluckan så står det fortfarande i första pressreleasen efter eventet att alla d-modeller skulle få det. I svenska översättningen, som kom många månader senare (långt efter min beställning) så har den meningen trillat bort.
Skriv svar