Laddningshastighet på SuC

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Laddningshastighet på SuC

Inlägg av bullen »

Verdi skrev:
Jag nådde precis 100 kW för första gången i lördags. Helt ensam i Arboga. Mitt tionde besök på SuC. Brukligt för min S75D är annars 96-98 kW och sen sjunkande i takt med att batteriet fylls på. På ett ställe i Danmark så fick jag bara 35 kW och var tvungen att byta. Mannen som laddade på den andra laddaren åkte och sa att den var bra så jag tog den och fick 98 kW. Kan ha varit därför jag fick så lite... Hur funkar paren annars? Har de max sammanlagd effekt?

På 90% har jag range på 436 km. Lite optimistiskt och den rangen går inte att lita på riktigt. Varför anpassar den sig inte efter körsätt som en vanlig ICE gör?
Låter som du har inställt att visa rated. Det är NEDC om jag minns rätt. Prova att byta tillI typicall så får du vettigare siffror.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Laddningshastighet på SuC

Inlägg av Legato »

ellerstrom skrev:

SuC står i par (tex 1A och 1B) och kan inte ge full effekt åt två bilar samtidigt tyvärr. Den som kopplat in sig först får max vad den bilen kan ta emot och bil nr 2 får resten. Men de är lastbalanserade på så vis att när bil 1 sedan börjar bli klar och effekten sjunker får bil 2 mer. Därför gör man bäst i att, om möjligt, koppla in sig på en laddare där både A & B är lediga (då får man max).
Tack! Hade ingen aning om detta. Trodde man kunde det mesta som är relevant för det dagliga bruket av Teslan men hade helt missat detta!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddningshastighet på SuC

Inlägg av Bjelke »

En bil med 85-batteri ska komma upp i strax under 120kW som mest, jag har haft 116kW som mest tror jag iaf, men som redan nämnts så vettifan om det inte är
nåt skumt med just Väsby-stationen för jag har oxo flera ggr fått typ 45kW där vid tillfällen då den borde fått 116kW tex...
Inte länge sedan vi var helt själva där och ändå fick under 50kW, orkade bara testa två stolpar den ggn för vi hade inge brådis utan skulle sova över på Scandic där...
Förr fick man alltid max effekt där, så det kan inte vara själva bygget som är fel...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Laddningshastighet på SuC

Inlägg av Remuz »

112kW toppade jag på i Ödeshög idag, optimala förhållanden, 56km (15%) i batteriet
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddningshastighet på SuC

Inlägg av bylund »

ellerstrom skrev:
SuC står i par (tex 1A och 1B) och kan inte ge full effekt åt två bilar samtidigt tyvärr. Den som kopplat in sig först får max vad den bilen kan ta emot och bil nr 2 får resten. Men de är lastbalanserade på så vis att när bil 1 sedan börjar bli klar och effekten sjunker får bil 2 mer. Därför gör man bäst i att, om möjligt, koppla in sig på en laddare där både A & B är lediga (då får man max).

När det gäller rangen som visas intill batterisymbolen så ändras den tyvärr inte med rådande förbrukning (man kan ställa in den att räkna med typical eller rated i inställningarna) utan utgår från en fast förbrukning hela tiden, typ 1,9kWh/mil. Jag tycker också att detta är irriterande och det borde fixas i en uppdatering framöver så att den följer exempelvis average från 10/25/50 km senast körda km precis som grafen för energiåtgången gör.

Det man kan göra redan idag för att inte reta sig på detta för mycket är att ställa om den till %, dock blir det lite räknande för att få detta till antal km med den förbrukning som man har just nu.
Ett litet tillägg: bil 2 får 32 kW även om bil 1 vill ha mer, så kopplar bil 2 in snart efter bil 1 kan bil 2 ta lite av bil 1:s effekt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Palmen
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 17 apr 2014 10:23
Ort: Stockholm

Re: Laddningshastighet på SuC

Inlägg av Palmen »

Jag fick nyligen 119 kW som mest i Skellefteå efter drygt 10 mils körning och ca 45 km i batteriet. När laddnivån nådde 120 km hade laddeffekten sjunkit under 100kW. Bilen är en S85 från maj -15 som strax passerar 8000 mil.
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Laddningshastighet på SuC

Inlägg av ALDA »

Alla vi som har softwarespärrat 75kw batteri får bara max. 95kw på SuC. Kan kanske peaka lite över i korta perioder, men batteriet har en begränsning som gör att farten toppar av i detta område har jag hört.
Så tyvärr kan vi aldrig komma upp på 115kw som ju är kapaciteten på själva laddaren.

Kom själv till en laddare igår kväll med varmt batteri (kört ca. 6 mil, ankom med 25 % SoC), fick 96kw i starten. Sjönk till 70kw när batteriet var fyllt til 70% då jag slutade ladda.
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Laddningshastighet på SuC

Inlägg av Legato »

ALDA skrev:
Alla vi som har softwarespärrat 75kw batteri får bara max. 95kw på SuC. Kan kanske peaka lite över i korta perioder, men batteriet har en begränsning som gör att farten toppar av i detta område har jag hört.
Så tyvärr kan vi aldrig komma upp på 115kw som ju är kapaciteten på själva laddaren.

Kom själv till en laddare igår kväll med varmt batteri (kört ca. 6 mil, ankom med 25 % SoC), fick 96kw i starten. Sjönk till 70kw när batteriet var fyllt til 70% då jag slutade ladda.
Har sett 98 kw flera gånger, men aldrig varit över det på min. Vågar inte svara på hur länge den legat så högt dock, på vintern sitter man ju i bilen ibland när man SUC:ar, under vår sommar har jag hittills sluppit :-)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddningshastighet på SuC

Inlägg av Bjelke »

Stämmer bra, bilar med mindre än 85-batteri har lägre spänning och kan inte komma upp i högre effekt än ca 100kW som mest...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Laddningshastighet på SuC

Inlägg av ellerstrom »

bylund skrev:
Ett litet tillägg: bil 2 får 32 kW även om bil 1 vill ha mer, så kopplar bil 2 in snart efter bil 1 kan bil 2 ta lite av bil 1:s effekt.
Precis, glömde lägga till den detaljen. Tack för tillrättavisningen! :D
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Laddningshastighet på SuC

Inlägg av Daoops »

jonsalgerier skrev:
Fast jag tror att något är knas med Upplands Väsby.
De senaste 10 gångerna där så har jag aldrig kommit över 50kw. Detta var visserligen innan sommaren så saker kan ha ändrats men konspiratorisk som jag är misstänker jag att det är ett drag för att få bort taxi därifrån.
I Europa och övriga svenska laddare får jag full fart.

Alternativt är det så att Tesla på något sätt taggat mig som att jag bor i närheten av Upplands Väsby och bara "snålladdar" vilket är helt sant för det mesta.

/Jons
Coolt. Det låter ju som att det faktiskt är det som är fallet om det fungerar bra för dig på alla andra, och det fungerar bra för alla andra på just den här laddaren. Bortsett från att det kanske är lite sisådär med dom här nya persouppgiftslagarna så är det ju klart att Teslan vet vart den bor varje natt (och om den får mat på natten) och vilken SuC som är närmast.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddningshastighet på SuC

Inlägg av Bjelke »

Jag har typ 26 mil till Väsby, räknas det som nära? :lol:
(den har ju "krånglat" även för mig lixom)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Laddningshastighet på SuC

Inlägg av bullen »

Bjelke skrev:
Jag har typ 26 mil till Väsby, räknas det som nära? Bild
(den har ju "krånglat" även för mig lixom)
Jämfört med SuC Hong Kong är det rätt näraBild
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 962
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Laddningshastighet på SuC

Inlägg av Segelflygaren »

Så här ser det ut på våra bilar när man är ensam på laddaren.

SP85+ årsmodell 2014 ca 6 000 mil.
10% 118 kW
20% 118 kW
30% 104 kW
40% 89 kW
50% 73 kW
55% 66 kW
60% 59 kW
70% 50 kW 52kW
75% 46 kW 48kW
80% 40 kW 42kW
82% 38 kW
85% 35 kW
87% 33 kW
88% 32 kW
89% 32 kW
90% 30 kW

XP100D årsmodell 2016 ca 500 mil.
Upp till Ca 50% 116 kW
55% 104 kW
60% 98 kW
65% 88 kW
69% 80 kW
80% 52 kW
85% 43 kW
Verdi

Re: Laddningshastighet på SuC

Inlägg av Verdi »

bullen skrev:
Verdi skrev:
Jag nådde precis 100 kW för första gången i lördags. Helt ensam i Arboga. Mitt tionde besök på SuC. Brukligt för min S75D är annars 96-98 kW och sen sjunkande i takt med att batteriet fylls på. På ett ställe i Danmark så fick jag bara 35 kW och var tvungen att byta. Mannen som laddade på den andra laddaren åkte och sa att den var bra så jag tog den och fick 98 kW. Kan ha varit därför jag fick så lite... Hur funkar paren annars? Har de max sammanlagd effekt?

På 90% har jag range på 436 km. Lite optimistiskt och den rangen går inte att lita på riktigt. Varför anpassar den sig inte efter körsätt som en vanlig ICE gör?
Låter som du har inställt att visa rated. Det är NEDC om jag minns rätt. Prova att byta tillI typicall så får du vettigare siffror.

Tack, jag såg det faktiskt idag och har ändrat! :) Nu visar den rimligare siffror.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddningshastighet på SuC

Inlägg av Bjelke »

bullen skrev:
Bjelke skrev:
Jag har typ 26 mil till Väsby, räknas det som nära? Bild
(den har ju "krånglat" även för mig lixom)
Jämfört med SuC Hong Kong är det rätt näraBild
Plus att jag är uppvuxen i Väsby :lol: kanske bilen vet om det?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddningshastighet på SuC

Inlägg av Svenssons »

Har Model X P90D, har jag kört i minst en timme och har rätt låg SOC så får jag alltid över 100 kW om det inte är någon annan bil som laddar på andra paret. Har jag bara kört i 20 minuter eller mindre så får jag mellan 30-60 kW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Laddningshastighet på SuC

Inlägg av deffe »

Mycket beror på om Batteriet är varmt från början. Men om jag har mellan 0-40% så får jag oftast 100-120kW

Model S 90D
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddningshastighet på SuC

Inlägg av Gustafsson »

Bjelke skrev:
Stämmer bra, bilar med mindre än 85-batteri har lägre spänning och kan inte komma upp i högre effekt än ca 100kW som mest...
Jomenvisst kan de det. Min 70 tankar i sig 116 kW.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddningshastighet på SuC

Inlägg av mati »

Som mest får jag 109kW när batteriet är varmt. Har aldrig någonsin fått mer än så, även i min förra bil. Lite förvånad att en del får upp till 120kW. Jag trodde inte det var möjligt ens.
Över runt 50% SOC börjar effekten avta. Med gamla P85 2014 minskade effekten redan vid 30% SOC.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddningshastighet på SuC

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
Bjelke skrev:
Stämmer bra, bilar med mindre än 85-batteri har lägre spänning och kan inte komma upp i högre effekt än ca 100kW som mest...
Jomenvisst kan de det. Min 70 tankar i sig 116 kW.
Aha ok :)
Då har den oxo den högre spänningen i batteriet antar jag :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Laddningshastighet på SuC

Inlägg av ALDA »

Gustafsson skrev:
Bjelke skrev:
Stämmer bra, bilar med mindre än 85-batteri har lägre spänning och kan inte komma upp i högre effekt än ca 100kW som mest...
Jomenvisst kan de det. Min 70 tankar i sig 116 kW.
OK, konstigt - trodde S70 hade samma batteri som S60/75 facelift... Där är det nämligen omöjligt att komma upp den laddhastigheten du får.
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Laddningshastighet på SuC

Inlägg av e5m1r »

ALDA skrev:
Gustafsson skrev:
Bjelke skrev:
Stämmer bra, bilar med mindre än 85-batteri har lägre spänning och kan inte komma upp i högre effekt än ca 100kW som mest...
Jomenvisst kan de det. Min 70 tankar i sig 116 kW.
OK, konstigt - trodde S70 hade samma batteri som S60/75 facelift... Där är det nämligen omöjligt att komma upp den laddhastigheten du får.
Det finns 2 olika 70 en original och en strypt 75 där den senare är samma som dagens 60
Jag har själv original 70 och den har några fler kW tillgängliga ön strypt 75 samt får högre toppeffekt vid SuC
Snittet för en vanlig laddstopp skiljer nog inte så mycket troligtvis är strypt 75 snabbare vid högre SOC
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Laddningshastighet på SuC

Inlägg av ALDA »

e5m1r skrev:
ALDA skrev:
Gustafsson skrev:
Bjelke skrev:
Stämmer bra, bilar med mindre än 85-batteri har lägre spänning och kan inte komma upp i högre effekt än ca 100kW som mest...
Jomenvisst kan de det. Min 70 tankar i sig 116 kW.
OK, konstigt - trodde S70 hade samma batteri som S60/75 facelift... Där är det nämligen omöjligt att komma upp den laddhastigheten du får.
Det finns 2 olika 70 en original och en strypt 75 där den senare är samma som dagens 60
Jag har själv original 70 och den har några fler kW tillgängliga ön strypt 75 samt får högre toppeffekt vid SuC
Snittet för en vanlig laddstopp skiljer nog inte så mycket troligtvis är strypt 75 snabbare vid högre SOC
OK, tack för info. Det med total laddtid är ju oxå viktigast, inte vilken "toppfart" man evt. kommer upp i ett kort ögonblick :D
Tumregel är att ankomma SuC med låg SOC och varmt batteri, samt undvika att dela laddare (1A/B) - då har man dom bästa förutsättningarna för "snabbladdning".
MEN - det finns oxå en nedre gräns på SOC man inte bör vara under (osäker på var den ligger). Har läst om de som ankommer SuC med nästan tomt batteri där laddningen går jättetrögt i början.
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Laddningshastighet på SuC

Inlägg av e5m1r »

ALDA skrev:
e5m1r skrev:
ALDA skrev:
Gustafsson skrev:
Bjelke skrev:
Stämmer bra, bilar med mindre än 85-batteri har lägre spänning och kan inte komma upp i högre effekt än ca 100kW som mest...
Jomenvisst kan de det. Min 70 tankar i sig 116 kW.
OK, konstigt - trodde S70 hade samma batteri som S60/75 facelift... Där är det nämligen omöjligt att komma upp den laddhastigheten du får.
Det finns 2 olika 70 en original och en strypt 75 där den senare är samma som dagens 60
Jag har själv original 70 och den har några fler kW tillgängliga ön strypt 75 samt får högre toppeffekt vid SuC
Snittet för en vanlig laddstopp skiljer nog inte så mycket troligtvis är strypt 75 snabbare vid högre SOC
OK, tack för info. Det med total laddtid är ju oxå viktigast, inte vilken "toppfart" man evt. kommer upp i ett kort ögonblick :D
Tumregel är att ankomma SuC med låg SOC och varmt batteri, samt undvika att dela laddare (1A/B) - då har man dom bästa förutsättningarna för "snabbladdning".
MEN - det finns oxå en nedre gräns på SOC man inte bör vara under (osäker på var den ligger). Har läst om de som ankommer SuC med nästan tomt batteri där laddningen går jättetrögt i början.
Där är det också snurrigt
Mun bil får bäst effekt vid riktigt låg SOC 1-5% medan de nyare toppar först vid 10%
Så hur och när man man får topp effekt beror både på batteri storlek och batteri kemi som ändrades nån gång 2015?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar