Coolt. Det låter ju som att det faktiskt är det som är fallet om det fungerar bra för dig på alla andra, och det fungerar bra för alla andra på just den här laddaren. Bortsett från att det kanske är lite sisådär med dom här nya persouppgiftslagarna så är det ju klart att Teslan vet vart den bor varje natt (och om den får mat på natten) och vilken SuC som är närmast.jonsalgerier skrev:Fast jag tror att något är knas med Upplands Väsby.
De senaste 10 gångerna där så har jag aldrig kommit över 50kw. Detta var visserligen innan sommaren så saker kan ha ändrats men konspiratorisk som jag är misstänker jag att det är ett drag för att få bort taxi därifrån.
I Europa och övriga svenska laddare får jag full fart.
Alternativt är det så att Tesla på något sätt taggat mig som att jag bor i närheten av Upplands Väsby och bara "snålladdar" vilket är helt sant för det mesta.
/Jons
Laddningshastighet på SuC
Moderator: Redaktion
Re: Laddningshastighet på SuC
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddningshastighet på SuC
Jag har typ 26 mil till Väsby, räknas det som nära?
(den har ju "krånglat" även för mig lixom)
(den har ju "krånglat" även för mig lixom)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddningshastighet på SuC
Jämfört med SuC Hong Kong är det rätt näraBjelke skrev:Jag har typ 26 mil till Väsby, räknas det som nära?
(den har ju "krånglat" även för mig lixom)
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 968
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Laddningshastighet på SuC
Så här ser det ut på våra bilar när man är ensam på laddaren.
SP85+ årsmodell 2014 ca 6 000 mil.
10% 118 kW
20% 118 kW
30% 104 kW
40% 89 kW
50% 73 kW
55% 66 kW
60% 59 kW
70% 50 kW 52kW
75% 46 kW 48kW
80% 40 kW 42kW
82% 38 kW
85% 35 kW
87% 33 kW
88% 32 kW
89% 32 kW
90% 30 kW
XP100D årsmodell 2016 ca 500 mil.
Upp till Ca 50% 116 kW
55% 104 kW
60% 98 kW
65% 88 kW
69% 80 kW
80% 52 kW
85% 43 kW
SP85+ årsmodell 2014 ca 6 000 mil.
10% 118 kW
20% 118 kW
30% 104 kW
40% 89 kW
50% 73 kW
55% 66 kW
60% 59 kW
70% 50 kW 52kW
75% 46 kW 48kW
80% 40 kW 42kW
82% 38 kW
85% 35 kW
87% 33 kW
88% 32 kW
89% 32 kW
90% 30 kW
XP100D årsmodell 2016 ca 500 mil.
Upp till Ca 50% 116 kW
55% 104 kW
60% 98 kW
65% 88 kW
69% 80 kW
80% 52 kW
85% 43 kW
Re: Laddningshastighet på SuC
bullen skrev:Låter som du har inställt att visa rated. Det är NEDC om jag minns rätt. Prova att byta tillI typicall så får du vettigare siffror.Verdi skrev:Jag nådde precis 100 kW för första gången i lördags. Helt ensam i Arboga. Mitt tionde besök på SuC. Brukligt för min S75D är annars 96-98 kW och sen sjunkande i takt med att batteriet fylls på. På ett ställe i Danmark så fick jag bara 35 kW och var tvungen att byta. Mannen som laddade på den andra laddaren åkte och sa att den var bra så jag tog den och fick 98 kW. Kan ha varit därför jag fick så lite... Hur funkar paren annars? Har de max sammanlagd effekt?
På 90% har jag range på 436 km. Lite optimistiskt och den rangen går inte att lita på riktigt. Varför anpassar den sig inte efter körsätt som en vanlig ICE gör?
Tack, jag såg det faktiskt idag och har ändrat! Nu visar den rimligare siffror.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddningshastighet på SuC
Plus att jag är uppvuxen i Väsby kanske bilen vet om det?bullen skrev:Jämfört med SuC Hong Kong är det rätt näraBjelke skrev:Jag har typ 26 mil till Väsby, räknas det som nära?
(den har ju "krånglat" även för mig lixom)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddningshastighet på SuC
Har Model X P90D, har jag kört i minst en timme och har rätt låg SOC så får jag alltid över 100 kW om det inte är någon annan bil som laddar på andra paret. Har jag bara kört i 20 minuter eller mindre så får jag mellan 30-60 kW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Laddningshastighet på SuC
Mycket beror på om Batteriet är varmt från början. Men om jag har mellan 0-40% så får jag oftast 100-120kW
Model S 90D
Model S 90D
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Laddningshastighet på SuC
Jomenvisst kan de det. Min 70 tankar i sig 116 kW.Bjelke skrev:Stämmer bra, bilar med mindre än 85-batteri har lägre spänning och kan inte komma upp i högre effekt än ca 100kW som mest...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Laddningshastighet på SuC
Som mest får jag 109kW när batteriet är varmt. Har aldrig någonsin fått mer än så, även i min förra bil. Lite förvånad att en del får upp till 120kW. Jag trodde inte det var möjligt ens.
Över runt 50% SOC börjar effekten avta. Med gamla P85 2014 minskade effekten redan vid 30% SOC.
Över runt 50% SOC börjar effekten avta. Med gamla P85 2014 minskade effekten redan vid 30% SOC.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddningshastighet på SuC
Aha okGustafsson skrev:Jomenvisst kan de det. Min 70 tankar i sig 116 kW.Bjelke skrev:Stämmer bra, bilar med mindre än 85-batteri har lägre spänning och kan inte komma upp i högre effekt än ca 100kW som mest...
Då har den oxo den högre spänningen i batteriet antar jag
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddningshastighet på SuC
OK, konstigt - trodde S70 hade samma batteri som S60/75 facelift... Där är det nämligen omöjligt att komma upp den laddhastigheten du får.Gustafsson skrev:Jomenvisst kan de det. Min 70 tankar i sig 116 kW.Bjelke skrev:Stämmer bra, bilar med mindre än 85-batteri har lägre spänning och kan inte komma upp i högre effekt än ca 100kW som mest...
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Re: Laddningshastighet på SuC
Det finns 2 olika 70 en original och en strypt 75 där den senare är samma som dagens 60ALDA skrev:OK, konstigt - trodde S70 hade samma batteri som S60/75 facelift... Där är det nämligen omöjligt att komma upp den laddhastigheten du får.Gustafsson skrev:Jomenvisst kan de det. Min 70 tankar i sig 116 kW.Bjelke skrev:Stämmer bra, bilar med mindre än 85-batteri har lägre spänning och kan inte komma upp i högre effekt än ca 100kW som mest...
Jag har själv original 70 och den har några fler kW tillgängliga ön strypt 75 samt får högre toppeffekt vid SuC
Snittet för en vanlig laddstopp skiljer nog inte så mycket troligtvis är strypt 75 snabbare vid högre SOC
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Laddningshastighet på SuC
OK, tack för info. Det med total laddtid är ju oxå viktigast, inte vilken "toppfart" man evt. kommer upp i ett kort ögonblicke5m1r skrev:Det finns 2 olika 70 en original och en strypt 75 där den senare är samma som dagens 60ALDA skrev:OK, konstigt - trodde S70 hade samma batteri som S60/75 facelift... Där är det nämligen omöjligt att komma upp den laddhastigheten du får.Gustafsson skrev:Jomenvisst kan de det. Min 70 tankar i sig 116 kW.Bjelke skrev:Stämmer bra, bilar med mindre än 85-batteri har lägre spänning och kan inte komma upp i högre effekt än ca 100kW som mest...
Jag har själv original 70 och den har några fler kW tillgängliga ön strypt 75 samt får högre toppeffekt vid SuC
Snittet för en vanlig laddstopp skiljer nog inte så mycket troligtvis är strypt 75 snabbare vid högre SOC
Tumregel är att ankomma SuC med låg SOC och varmt batteri, samt undvika att dela laddare (1A/B) - då har man dom bästa förutsättningarna för "snabbladdning".
MEN - det finns oxå en nedre gräns på SOC man inte bör vara under (osäker på var den ligger). Har läst om de som ankommer SuC med nästan tomt batteri där laddningen går jättetrögt i början.
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Re: Laddningshastighet på SuC
Där är det också snurrigtALDA skrev:OK, tack för info. Det med total laddtid är ju oxå viktigast, inte vilken "toppfart" man evt. kommer upp i ett kort ögonblicke5m1r skrev:Det finns 2 olika 70 en original och en strypt 75 där den senare är samma som dagens 60ALDA skrev:OK, konstigt - trodde S70 hade samma batteri som S60/75 facelift... Där är det nämligen omöjligt att komma upp den laddhastigheten du får.Gustafsson skrev:Jomenvisst kan de det. Min 70 tankar i sig 116 kW.Bjelke skrev:Stämmer bra, bilar med mindre än 85-batteri har lägre spänning och kan inte komma upp i högre effekt än ca 100kW som mest...
Jag har själv original 70 och den har några fler kW tillgängliga ön strypt 75 samt får högre toppeffekt vid SuC
Snittet för en vanlig laddstopp skiljer nog inte så mycket troligtvis är strypt 75 snabbare vid högre SOC
Tumregel är att ankomma SuC med låg SOC och varmt batteri, samt undvika att dela laddare (1A/B) - då har man dom bästa förutsättningarna för "snabbladdning".
MEN - det finns oxå en nedre gräns på SOC man inte bör vara under (osäker på var den ligger). Har läst om de som ankommer SuC med nästan tomt batteri där laddningen går jättetrögt i början.
Mun bil får bäst effekt vid riktigt låg SOC 1-5% medan de nyare toppar först vid 10%
Så hur och när man man får topp effekt beror både på batteri storlek och batteri kemi som ändrades nån gång 2015?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Laddningshastighet på SuC
Så här såg det ut sist jag dokumenterade detta
laddstart vid 44 km kvar (torde motsvara ca 14 % SOC) -116 kW
vid 51 km 110 kW
vid 56 km 108 kW å så håller det på...
Jag har en "gammal" 70 D, tillverkad i elbilsantiken juni 2015. Batterispänningen är den lägre varianten. Kommer aldrig nära 400 V.
Inga strypta grejer här alltså.
laddstart vid 44 km kvar (torde motsvara ca 14 % SOC) -116 kW
vid 51 km 110 kW
vid 56 km 108 kW å så håller det på...
Jag har en "gammal" 70 D, tillverkad i elbilsantiken juni 2015. Batterispänningen är den lägre varianten. Kommer aldrig nära 400 V.
Inga strypta grejer här alltså.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Laddningshastighet på SuC
Kör du på rated eller typicalGustafsson skrev:Så här såg det ut sist jag dokumenterade detta
laddstart vid 44 km kvar (torde motsvara ca 14 % SOC) -116 kW
vid 51 km 110 kW
vid 56 km 108 kW å så håller det på...
Jag har en "gammal" 70 D, tillverkad i elbilsantiken juni 2015. Batterispänningen är den lägre varianten. Kommer aldrig nära 400 V.
Inga strypta grejer här alltså.
På typical är 36km 10%
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Laddningshastighet på SuC
Jag kör alltid på typical, siffran fick jag genom att ta max räckvidd vid 100% (= numera 352 km) å dividera 44 km med detta, fast jag ser vid kontrollräkning att det borde bli ca 13 %.e5m1r skrev:Kör du på rated eller typicalGustafsson skrev:Så här såg det ut sist jag dokumenterade detta
laddstart vid 44 km kvar (torde motsvara ca 14 % SOC) -116 kW
vid 51 km 110 kW
vid 56 km 108 kW å så håller det på...
Jag har en "gammal" 70 D, tillverkad i elbilsantiken juni 2015. Batterispänningen är den lägre varianten. Kommer aldrig nära 400 V.
Inga strypta grejer här alltså.
På typical är 36km 10%
Rated tycker jag inte ger några siffror jag kan förhålla mig till på ett enkelt sätt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Laddningshastighet på SuC
Jag kör också 70 min laddar fortfarande 360 vid 100%Gustafsson skrev:Jag kör alltid på typical, siffran fick jag genom att ta max räckvidd vid 100% (= numera 352 km) å dividera 44 km med detta, fast jag ser vid kontrollräkning att det borde bli ca 13 %.e5m1r skrev:Kör du på rated eller typicalGustafsson skrev:Så här såg det ut sist jag dokumenterade detta
laddstart vid 44 km kvar (torde motsvara ca 14 % SOC) -116 kW
vid 51 km 110 kW
vid 56 km 108 kW å så håller det på...
Jag har en "gammal" 70 D, tillverkad i elbilsantiken juni 2015. Batterispänningen är den lägre varianten. Kommer aldrig nära 400 V.
Inga strypta grejer här alltså.
På typical är 36km 10%
Rated tycker jag inte ger några siffror jag kan förhålla mig till på ett enkelt sätt.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Laddningshastighet på SuC
Det måste va nåt fel på min !
Snart går 6000 mil (hur det nu gick till, måste va nåt fel på vägmätaren också..).
Skämt åsido, räckvidden har inte ändrat sig sista året, finns väl en liten normal spridning i denna räknar jag med.
Snart går 6000 mil (hur det nu gick till, måste va nåt fel på vägmätaren också..).
Skämt åsido, räckvidden har inte ändrat sig sista året, finns väl en liten normal spridning i denna räknar jag med.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Laddningshastighet på SuC
Någon i vintras tror jag fick totalproblem vid SuC (Uddevalla?) när han hade kört i Range Mode och kom dit med nästan tomt batteri. Batteriet var för kallt för att laddas men för tomt för att värma upp sig självt, så superladdaren vägrade. Moment-22. Lösningen hade tydligen varit, kom det fram efteråt, att ladda lite med 230 V för att bootstrappa.ALDA skrev:OK, tack för info. Det med total laddtid är ju oxå viktigast, inte vilken "toppfart" man evt. kommer upp i ett kort ögonblicke5m1r skrev:Det finns 2 olika 70 en original och en strypt 75 där den senare är samma som dagens 60ALDA skrev:OK, konstigt - trodde S70 hade samma batteri som S60/75 facelift... Där är det nämligen omöjligt att komma upp den laddhastigheten du får.Gustafsson skrev:Jomenvisst kan de det. Min 70 tankar i sig 116 kW.Bjelke skrev:Stämmer bra, bilar med mindre än 85-batteri har lägre spänning och kan inte komma upp i högre effekt än ca 100kW som mest...
Jag har själv original 70 och den har några fler kW tillgängliga ön strypt 75 samt får högre toppeffekt vid SuC
Snittet för en vanlig laddstopp skiljer nog inte så mycket troligtvis är strypt 75 snabbare vid högre SOC
Tumregel är att ankomma SuC med låg SOC och varmt batteri, samt undvika att dela laddare (1A/B) - då har man dom bästa förutsättningarna för "snabbladdning".
MEN - det finns oxå en nedre gräns på SOC man inte bör vara under (osäker på var den ligger). Har läst om de som ankommer SuC med nästan tomt batteri där laddningen går jättetrögt i början.
Kan ju vara bra att veta, till nästa gång ...