Stämmer bra, bilar med mindre än 85-batteri har lägre spänning och kan inte komma upp i högre effekt än ca 100kW som mest...
Jomenvisst kan de det. Min 70 tankar i sig 116 kW.
OK, konstigt - trodde S70 hade samma batteri som S60/75 facelift... Där är det nämligen omöjligt att komma upp den laddhastigheten du får.
Det finns 2 olika 70 en original och en strypt 75 där den senare är samma som dagens 60
Jag har själv original 70 och den har några fler kW tillgängliga ön strypt 75 samt får högre toppeffekt vid SuC
Snittet för en vanlig laddstopp skiljer nog inte så mycket troligtvis är strypt 75 snabbare vid högre SOC
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Stämmer bra, bilar med mindre än 85-batteri har lägre spänning och kan inte komma upp i högre effekt än ca 100kW som mest...
Jomenvisst kan de det. Min 70 tankar i sig 116 kW.
OK, konstigt - trodde S70 hade samma batteri som S60/75 facelift... Där är det nämligen omöjligt att komma upp den laddhastigheten du får.
Det finns 2 olika 70 en original och en strypt 75 där den senare är samma som dagens 60
Jag har själv original 70 och den har några fler kW tillgängliga ön strypt 75 samt får högre toppeffekt vid SuC
Snittet för en vanlig laddstopp skiljer nog inte så mycket troligtvis är strypt 75 snabbare vid högre SOC
OK, tack för info. Det med total laddtid är ju oxå viktigast, inte vilken "toppfart" man evt. kommer upp i ett kort ögonblick
Tumregel är att ankomma SuC med låg SOC och varmt batteri, samt undvika att dela laddare (1A/B) - då har man dom bästa förutsättningarna för "snabbladdning".
MEN - det finns oxå en nedre gräns på SOC man inte bör vara under (osäker på var den ligger). Har läst om de som ankommer SuC med nästan tomt batteri där laddningen går jättetrögt i början.
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Stämmer bra, bilar med mindre än 85-batteri har lägre spänning och kan inte komma upp i högre effekt än ca 100kW som mest...
Jomenvisst kan de det. Min 70 tankar i sig 116 kW.
OK, konstigt - trodde S70 hade samma batteri som S60/75 facelift... Där är det nämligen omöjligt att komma upp den laddhastigheten du får.
Det finns 2 olika 70 en original och en strypt 75 där den senare är samma som dagens 60
Jag har själv original 70 och den har några fler kW tillgängliga ön strypt 75 samt får högre toppeffekt vid SuC
Snittet för en vanlig laddstopp skiljer nog inte så mycket troligtvis är strypt 75 snabbare vid högre SOC
OK, tack för info. Det med total laddtid är ju oxå viktigast, inte vilken "toppfart" man evt. kommer upp i ett kort ögonblick
Tumregel är att ankomma SuC med låg SOC och varmt batteri, samt undvika att dela laddare (1A/B) - då har man dom bästa förutsättningarna för "snabbladdning".
MEN - det finns oxå en nedre gräns på SOC man inte bör vara under (osäker på var den ligger). Har läst om de som ankommer SuC med nästan tomt batteri där laddningen går jättetrögt i början.
Där är det också snurrigt
Mun bil får bäst effekt vid riktigt låg SOC 1-5% medan de nyare toppar först vid 10%
Så hur och när man man får topp effekt beror både på batteri storlek och batteri kemi som ändrades nån gång 2015?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Så här såg det ut sist jag dokumenterade detta
laddstart vid 44 km kvar (torde motsvara ca 14 % SOC) -116 kW
vid 51 km 110 kW
vid 56 km 108 kW å så håller det på...
Jag har en "gammal" 70 D, tillverkad i elbilsantiken juni 2015. Batterispänningen är den lägre varianten. Kommer aldrig nära 400 V.
Inga strypta grejer här alltså.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Så här såg det ut sist jag dokumenterade detta
laddstart vid 44 km kvar (torde motsvara ca 14 % SOC) -116 kW
vid 51 km 110 kW
vid 56 km 108 kW å så håller det på...
Jag har en "gammal" 70 D, tillverkad i elbilsantiken juni 2015. Batterispänningen är den lägre varianten. Kommer aldrig nära 400 V.
Inga strypta grejer här alltså.
Kör du på rated eller typical
På typical är 36km 10%
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Så här såg det ut sist jag dokumenterade detta
laddstart vid 44 km kvar (torde motsvara ca 14 % SOC) -116 kW
vid 51 km 110 kW
vid 56 km 108 kW å så håller det på...
Jag har en "gammal" 70 D, tillverkad i elbilsantiken juni 2015. Batterispänningen är den lägre varianten. Kommer aldrig nära 400 V.
Inga strypta grejer här alltså.
Kör du på rated eller typical
På typical är 36km 10%
Jag kör alltid på typical, siffran fick jag genom att ta max räckvidd vid 100% (= numera 352 km) å dividera 44 km med detta, fast jag ser vid kontrollräkning att det borde bli ca 13 %.
Rated tycker jag inte ger några siffror jag kan förhålla mig till på ett enkelt sätt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Så här såg det ut sist jag dokumenterade detta
laddstart vid 44 km kvar (torde motsvara ca 14 % SOC) -116 kW
vid 51 km 110 kW
vid 56 km 108 kW å så håller det på...
Jag har en "gammal" 70 D, tillverkad i elbilsantiken juni 2015. Batterispänningen är den lägre varianten. Kommer aldrig nära 400 V.
Inga strypta grejer här alltså.
Kör du på rated eller typical
På typical är 36km 10%
Jag kör alltid på typical, siffran fick jag genom att ta max räckvidd vid 100% (= numera 352 km) å dividera 44 km med detta, fast jag ser vid kontrollräkning att det borde bli ca 13 %.
Rated tycker jag inte ger några siffror jag kan förhålla mig till på ett enkelt sätt.
Jag kör också 70 min laddar fortfarande 360 vid 100%
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Det måste va nåt fel på min !
Snart går 6000 mil (hur det nu gick till, måste va nåt fel på vägmätaren också..).
Skämt åsido, räckvidden har inte ändrat sig sista året, finns väl en liten normal spridning i denna räknar jag med.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Stämmer bra, bilar med mindre än 85-batteri har lägre spänning och kan inte komma upp i högre effekt än ca 100kW som mest...
Jomenvisst kan de det. Min 70 tankar i sig 116 kW.
OK, konstigt - trodde S70 hade samma batteri som S60/75 facelift... Där är det nämligen omöjligt att komma upp den laddhastigheten du får.
Det finns 2 olika 70 en original och en strypt 75 där den senare är samma som dagens 60
Jag har själv original 70 och den har några fler kW tillgängliga ön strypt 75 samt får högre toppeffekt vid SuC
Snittet för en vanlig laddstopp skiljer nog inte så mycket troligtvis är strypt 75 snabbare vid högre SOC
OK, tack för info. Det med total laddtid är ju oxå viktigast, inte vilken "toppfart" man evt. kommer upp i ett kort ögonblick
Tumregel är att ankomma SuC med låg SOC och varmt batteri, samt undvika att dela laddare (1A/B) - då har man dom bästa förutsättningarna för "snabbladdning".
MEN - det finns oxå en nedre gräns på SOC man inte bör vara under (osäker på var den ligger). Har läst om de som ankommer SuC med nästan tomt batteri där laddningen går jättetrögt i början.
Någon i vintras tror jag fick totalproblem vid SuC (Uddevalla?) när han hade kört i Range Mode och kom dit med nästan tomt batteri. Batteriet var för kallt för att laddas men för tomt för att värma upp sig självt, så superladdaren vägrade. Moment-22. Lösningen hade tydligen varit, kom det fram efteråt, att ladda lite med 230 V för att bootstrappa.