Model S stulen inatt från Båstad

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4341
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av dstr »

Generalbogge skrev:
Då hjälpte inte den uppdateringen mot denna typen av stölder, vilket vissa spekulerat i.

Borde vara enkelt att lägga till att man t.ex måste ange ett lösenord för att starta bilen, även om nyckeln är närvarande. Blir ju en extra säkerhet om nu någon snor nyckeln också.
När Tesla säger att det kommer en fix/funktion "i nästa uppdatering" så finns det inget i deras historik som tyder på att det faktiskt skulle vara så.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av mati »

dstr skrev:
Generalbogge skrev:
Då hjälpte inte den uppdateringen mot denna typen av stölder, vilket vissa spekulerat i.

Borde vara enkelt att lägga till att man t.ex måste ange ett lösenord för att starta bilen, även om nyckeln är närvarande. Blir ju en extra säkerhet om nu någon snor nyckeln också.
När Tesla säger att det kommer en fix/funktion "i nästa uppdatering" så finns det inget i deras historik som tyder på att det faktiskt skulle vara så.
Vadå? Menar du att det har förekommit att du inte har fått de grejerna du har blivit lovade? ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av miksch »

Tror nok at Tesla vil komme med en fiks, ganske raskt. De har jo ikke noe alternativ.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Delta »

Bor 1,5 mil från Båstad och är inne på fjärde året med Tesla. För att förhindra att min bil står på tur var jag precis inne på den lokala Preem-macken och inhandlade en varm smörgås - riktig smaskig :P - och den var svept in i pappersarmerat aluminiumfolie. Denna folie har fått ett andra liv som "theftprotectorpocket" för fobben. Nu är man mätt och trygg. :D :D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Gustafsson »

Ingen som säljer dessa i Sverige/Europa ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av LarsL »

Nicke Nyfiken skrev:
Nyckelskåpet är helt verkningslöst för Teslas fobar. Ingen skillnad på att lägga foben ovanpå skåpet som att ha den inne i med stängd dörr.

Men en rostfri snusdosa funkar kanske.
Har du testat? Det är av plåt så det borde fungera.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av TiborBlomhall »

I mitt förra jobb höll vi på med skärmande plåtlådor. Kraftelektronik som inte fick stråla för att klara CE-krav.

Där lärde man sig hur j-a svårt det är med radiovågor. Lådan får inte ha en enda hål eller spalt större än radiovågens våglängd annars slinker vågorna igenom! Och förstärkt dessutom, då ALLA signaler sticker ut just där isf jämt fördelat runtom. Det var som att försöka klämma åt en intvålad ballong. Plåtskivorna måste ligga dikt an varandra annars slinker radiovågorna ut emellan dem. Har du riktigt otur kan en plåtvägg som inte är i förbindelse med de andra tom funka som antenn :?

Av den erfarenheten kan jag säga att en vanlig plåtskåp har små chanser att funka, med lufthål, skruvhål, millimetersglipor mellan dörr och skåp etc. Snusdosa har större chanser då locket snäpps fast. Aluminiumfolie lindas utan några hål öht.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av mans71 »

Hittade denna lilla video som visar att det inte bara är Tesla som drabbas;

Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Nyckelskåpet är helt verkningslöst för Teslas fobar. Ingen skillnad på att lägga foben ovanpå skåpet som att ha den inne i med stängd dörr.

Men en rostfri snusdosa funkar kanske.
Har du testat? Det är av plåt så det borde fungera.
Nä det funkar inte. Som jag skrev i mitt inlägg på sidan 10 i denna tråd så gick jag ut med nyckelskåpet under armen och bilen låses upp på samma avstånd som när jag har foben i handen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har inte skrivit i dagens artikel men betänk om tjuvarna går tillväga så här:

Kör fram med en flatbädds bärgningsbil och helt enkelt winschar upp bilen på den. :shock:
Kör snabbt iväg några kvarter.
Bänder upp frunken med kofot och kopplar bort 12V batteriet för att stänga av spårningen.
Kör iväg bilen till deras lokal.
Plockar ner bilen i smådelar och säljer delarna till Baltikum.

Då spelar det ingen roll hur mycket du än lindar din nyckel i alufolie eller vilka mjukvarufinesser Tesla hittar på. Din nyckel behövs inte öht, tjuvarna kör med "brute-force".
Vad jag vet har Tesla inget larm med tiltsensor inbyggt. (Fanns som valbar tillbehör för några år sedan men är borta från beställningssidan nuförtiden.)

Oroväckande tanke :o


EDIT: glöm det, Teslorna har visst tiltsensor. Som standard nuförtiden.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av LarsL »

Det håller inte i längden att vira aluminiumfolie runt foben. Jag skulle garanterat glömma det eller inte orka.

För 149kr skulle jag testa och sätta brickor runt skruvhålen tex. Det är ju enkelt att testa genom att försöka låsa upp bilen med nycklarna i skåpet.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Franz »

TiborBlomhall skrev:
Jag har inte skrivit i dagens artikel men betänk om tjuvarna går tillväga så här:

Kör fram med en flatbädds bärgningsbil och helt enkelt winschar upp bilen på den. :shock:
Kör snabbt iväg några kvarter.
Bänder upp frunken med kofot och kopplar bort 12V batteriet för att stänga av spårningen.
Kör iväg bilen till deras lokal.
Plockar ner bilen i smådelar och säljer delarna till Baltikum.

Då spelar det ingen roll hur mycket du än lindar din nyckel i alufolie eller vilka mjukvarufinesser Tesla hittar på. Din nyckel behövs inte öht, tjuvarna kör med "brute-force".
Vad jag vet har Tesla inget larm med tiltsensor inbyggt. (Fanns som valbar tillbehör för några år sedan men är borta från beställningssidan nuförtiden.)

Oroväckande tanke :o
Jag skulle dock tippa på att förhållandevis många Teslor är inkopplade för laddning under natten.
Driver sajten Car.info
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av +46 »

Och jag som trodde att man enkelt kunde spåra tjuven genom att gömma en iPhone, GPS tracker, mm
https://techworld.idg.se/2.2524/1.60393 ... torsandare
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4341
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av dstr »

TiborBlomhall skrev:
Jag har inte skrivit i dagens artikel men betänk om tjuvarna går tillväga så här:

Kör fram med en flatbädds bärgningsbil och helt enkelt winschar upp bilen på den. :shock:
Kör snabbt iväg några kvarter.
Bänder upp frunken med kofot och kopplar bort 12V batteriet för att stänga av spårningen.
Kör iväg bilen till deras lokal.
Plockar ner bilen i smådelar och säljer delarna till Baltikum.

Då spelar det ingen roll hur mycket du än lindar din nyckel i alufolie eller vilka mjukvarufinesser Tesla hittar på. Din nyckel behövs inte öht, tjuvarna kör med "brute-force".
Vad jag vet har Tesla inget larm med tiltsensor inbyggt. (Fanns som valbar tillbehör för några år sedan men är borta från beställningssidan nuförtiden.)

Oroväckande tanke :o
Jag tror på din teori.

Jag valde till "extra larm" och har ngn tilt-inställning. P85D, beställd oktober 2014.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av bylund »

Fast säkerhetspaketet försvann väl som valbart för att det blev standard?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av DSV »

Ja, min 2016 har tilt alarm. Har tom provat det när jag bytte till vinterhjul och det fungerar bra :-)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av TiborBlomhall »

DSV skrev:
Ja, min 2016 har tilt alarm. Har tom provat det när jag bytte till vinterhjul och det fungerar bra :-)
Phuh vad skönt.
Ja då kan de inte bara winscha upp och dra med bilen, de måste komma åt ens nyckel.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Nyren »

Visst finns det tiltsensor! Det fick jag erfara när jag glömde stänga av larmet på en färja i våras.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Pontus »

Kan man inte göra som någon gjorde med parkeringsbiljetter i rutan, ha extremt många falska fobbar hemma?
Vad det gäller mjukvara så borde dom kunna ordna så att om inte rätt fob OCH mobil är i bilen måste man trycka en pin kod som valbar inställning?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av AGCF »

Jag skulle vilja att appen gav mig en pushnotis om bilen startas när mobilen är på en annan koordinat. Om jag lånat ut den kan jag strunta i det. Annars tuta och blinka.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av kangru »

Om man inte använder båda fob's kontinuerligt utan en mest ligger hemma kan det eventuellt vara värt att ta ut batteriet ur den för att minimera risken att den kan hittas av en range-extender. Tills det finns en ny lösning i SW eller jag får leverans av tex en FobGuard så kommer jag nog ha en rulle aluminiumfolie i bilen att fixa en inneslutning med när jag har parkerat bilen.
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Wir »

Har beställt en liten påse från ebay nu, får testa sen om den hjälper. Under 20 kr inkl frakt så är det värt att chansa. ;)

http://www.ebay.com/itm/Mobile-Cell-Pho ... XQVERSsBe1

Frakten på den tar väl ungefär lika lång tid som bilen :D
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av themax »

Bjelke skrev:
Hrmm, jag har ju ettt material till 3D-printern som leder ström, undrar om det kan funka som en bur?
Då skulle man ju kunna rita ihop och printa ut små parkeringsgarage för fobbar ju :)
Vi har ju redan en kopia på själva fobben som vi printat ut några gånger (bara för skoj) så den borde man kunna ha att utgå ifrån isf...
Eller så ritar man ihop ett "riktigt" litet minigarage :mrgreen:
Skit bara att det tar ett tag att få till det, men en enkel liten låda för att bara testa materialet kan man ju knåpa ihop på typ 3 minuter :)
Kanske ännu hellre bygga om batteriluckan till fobben med en liten strömbrytare som man når "utifrån". Med en bra konstruktionsritning och utskrivet med 3D-skrivare kan man slå av fobben när man lämnar bilen.

Rätt gjort borde det bli snyggare än att linda den med folie...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av jonsalgerier »

För att undvika "the silent escape" kan man ju köra det här om man är på wifi:
Kan liksom nästan inte gå fel :roll:


#!/bin/bash
finished=false
Echo Silently monitoring your fantastic Tesla....
while [ "${finished}" != "true" ]; do
ping -c 1 192.168.1.64 > /dev/null
if [ $? -eq 0 ]; then
: #NOP
else
echo Oh no it is on the move
echo Going bananas
silenced=false
while [ "${silenced}" != "true" ]; do
curl -XPOST https://owner-api.teslamotors.com/api/1 ... /honk_horn -H "Authorization: Bearer e01b7d7862eeb7d1cf20a1220c1f328bb1f27de7"
curl -XPOST https://owner-api.teslamotors.com/api/1 ... /set_temps -H "Authorization: Bearer e01b7d7862eeb7d1cf20a1220c1f328bb1f27de7" -d "driver_temp=50.0&passenger_temp=50.0"
curl -XPOST https://owner-api.teslamotors.com/api/1 ... _controler -H "Authorization: Bearer e01b7d7862eeb7d1cf20a1220c1f328bb1f27de7" -d "state=open"
sleep 1
done

finished=true
fi

sleep 1
done
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Bjelke »

themax skrev:
Bjelke skrev:
Hrmm, jag har ju ettt material till 3D-printern som leder ström, undrar om det kan funka som en bur?
Då skulle man ju kunna rita ihop och printa ut små parkeringsgarage för fobbar ju :)
Vi har ju redan en kopia på själva fobben som vi printat ut några gånger (bara för skoj) så den borde man kunna ha att utgå ifrån isf...
Eller så ritar man ihop ett "riktigt" litet minigarage :mrgreen:
Skit bara att det tar ett tag att få till det, men en enkel liten låda för att bara testa materialet kan man ju knåpa ihop på typ 3 minuter :)
Kanske ännu hellre bygga om batteriluckan till fobben med en liten strömbrytare som man når "utifrån". Med en bra konstruktionsritning och utskrivet med 3D-skrivare kan man slå av fobben när man lämnar bilen.

Rätt gjort borde det bli snyggare än att linda den med folie...
Precis, en av/på-knapp på fobben känns som det mest perfekta just nu,
tills dom lär sig att skapa signalen utan att fobben är igång, men DET ska väl ändå vara sjukt svårt, såvida man inte kan "spela in" signalen
och sedan generera den, men jag antar att dom kör med rullande koder som byts hela tiden osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar