Model S stulen inatt från Båstad

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Janka
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 feb 2016 20:04

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Janka »

kangru.
Man kan låsa upp bilen på distans genom att förstärka signalen från min nyckel och använda diverse elektronik. Igår hade man kunnat köra iväg med bilen utan nyckel. Idag kanske det går att låsa upp den men man kan inte köra iväg med den utan nyckel. Stor skillnad.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av bylund »

Man måste ha nyckeln i bilen för att starta den sedan länge (sedan alltid antar jag), om man i te startar med appen. Man kan fortsätta köra om den tappar kontakt med nyckeln. Det vore direkt olämpligt om det inte gick, om den skulle tvärnita på motorvägen om kontakten tappades t ex.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av kangru »

Janka skrev:
kangru.
Man kan låsa upp bilen på distans genom att förstärka signalen från min nyckel och använda diverse elektronik. Igår hade man kunnat köra iväg med bilen utan nyckel. Idag kanske det går att låsa upp den men man kan inte köra iväg med den utan nyckel. Stor skillnad.
Jag är inte säker på att jag förstår vilken skillnad det är mellan idag och tidigare. Med en range extender kan man öppna bilen och även starta och köra iväg. Man kan dock inte starta den igen utan nyckel (eller range extender).
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Bjelke »

Men det här förändrar väl ingenting så länge det inte krävs en knapptryckning på fobben, för dummingarna har
ju sändaren med sig in i bilen och då tror den ju lik förbenat att fobben finns i bilen och dom kan köra iväg iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Bjelke »

:lol: vi skrev typ samma sak samtidigt 8-)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Generalbogge »

Janka skrev:
Tesla har gjort en ändring i låsfunktionen, säkert med anledning av stölderna. Jag har min nyckel i garaget som är klätt med aluminiumfolie på insidan. Igår kunde jag låsa upp bilen, stoppa in nyckeln i garaget igen och köra iväg. Fick då en varning om att nyckeln inte finns i bilen och att "restart" inte kommer att fungera. Idag, om jag gör på samma sätt, går bilen inte att starta alls. Det kommer en varning om att nyckeln inte finns i bilen och det går därför inte att starta. Jag har inte gjort någon uppdatering men tydligen har Tesla uppdaterat detta ändå. Bra, eller hur. Nu minskar risken att bilen är borta på morgonen när man vaknar.
Lät bra tyckte jag, och hade möjlighet att testa direkt. Men tyvärr så fungerar det som tidigare för min del. Jag körde mina tester med alu-wrap. Får varning om att nyckeln inte finns i bilen det är allt.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Generalbogge »

bylund skrev:
Man måste ha nyckeln i bilen för att starta den sedan länge (sedan alltid antar jag), om man i te startar med appen. Man kan fortsätta köra om den tappar kontakt med nyckeln. Det vore direkt olämpligt om det inte gick, om den skulle tvärnita på motorvägen om kontakten tappades t ex.
Inte för min del. Jag kan öppna bilen, sedan alu-wrappa den (foben) och efter detta starta bilen och köra iväg utan problem. När jag har foben i alu-wrap, så går det inte att låsa eller öppna laddluckan eller trunk /frunk.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av oscfor »

HelectriC skrev:
oscfor skrev:
TiborBlomhall skrev:
Parkera bilen så att man måste köra summon för att kunna öppna dörrarna! :D
Det här med summon är lite intressant. Den kräver ju extrem närhet för att fungera, betydligt närmare än fjärrkontrollens räckvidd. Kunde Tesla inte använda detta för att säkerställa att man är nära med nyckeln?
Fast närheten vid summon har ju även med mobilen att göra, både mobil, bil och nyckel ska matchas till i stort sett samma kvadratmeter. Om nyckeln behöver vara så nära varje gång man ska öppna så är det knappt man har nytta av fjärrstyrt centrallås, då kan man lika gärna börja låsa upp med nyckel i nyckelhål igen, som förr i tiden.
Nu får du nog tänka ett steg längre. Uppenbarligen finns det olika möjligheter för bilen att känna av nyckeln. sensorer på utsidan, sensorer på insidan och möjlighet att avgöra avstånd. Tillsammans kan dessa ge en betydligt högre säkerhet för att starta bilen, utan att menligt inverka på möjlighten att låsa upp bilen på distans. Det är inte upplåsningen man ska förändra, det är möjligheten att köra iväg. Vidare har telefonens position inget med summon att göra. Definitivt inte på kvadratmetern när, eftersom någon sådan precision varken finns i telefonen, bilen eller i deras samspel.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av MattiasH »

TiborBlomhall skrev:
Parkera bilen så att man måste köra summon för att kunna öppna dörrarna! :D
Äntligen kanske frun kan sluta prata om att vi borde rensa i garaget. Tyvärr funkar det inte att köra in bilen med summon för den tycker tydligen det är FÖR trångt.Bild

Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk

TMS S75D 2017 Silver Metallic
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av MattiasH »

Denna låda funkar perfekt, verkar det som. Hade dock förväntat mig att jag kunde trycka på fobben med locket öppet men icke...
Får för övrigt också meddelande att fobben måste vara i bilen för att kunna starta den så uppenbarligen måste tjuven sätta sig i bilen med sin dator (och fortfarande i kontakt med ägarens fob) för att starta.BildBild

Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk

TMS S75D 2017 Silver Metallic
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av mans71 »

Hoppas inte Tesla-tekniker läser denna tråd och tänker att lösningen är att inte känna igen ägaren som närmar sig bilen. Det vill jag verkligen INTE!

Det bästa med min model X (skojar inte) är att när jag närmar mig bilen låser den upp och öppnar min dörr helt magiskt. Helt sagolikt bekvämt. På plats i min stol trycker jag på bromsen, dörren stänger sig och jag rullar iväg ljudlöst.

Kan inte tänka mig en annan bil efter vår X.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av MattiasH »

mans71 skrev:
Hoppas inte Tesla-tekniker läser denna tråd och tänker att lösningen är att inte känna igen ägaren som närmar sig bilen. Det vill jag verkligen INTE!

Det bästa med min model X (skojar inte) är att när jag närmar mig bilen låser den upp och öppnar min dörr helt magiskt. Helt sagolikt bekvämt. På plats i min stol trycker jag på bromsen, dörren stänger sig och jag rullar iväg ljudlöst.

Kan inte tänka mig en annan bil efter vår X.
Blev ganska besviken när jag insåg att Model S INTE hade autopresent doors. :(

Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk

TMS S75D 2017 Silver Metallic
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av mans71 »

Om model S kommer med sådana dörrar, då är det viss risk för byte av andrabil till en S...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Bjelke »

MattiasH skrev:
TiborBlomhall skrev:
Parkera bilen så att man måste köra summon för att kunna öppna dörrarna! :D
Äntligen kanske frun kan sluta prata om att vi borde rensa i garaget. Tyvärr funkar det inte att köra in bilen med summon för den tycker tydligen det är FÖR trångt.

Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk

TMS S75D 2017 Silver Metallic
Oh shit, det där var tight :o
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Machris »

MattiasH skrev:
Denna låda funkar perfekt, verkar det som. Hade dock förväntat mig att jag kunde trycka på fobben med locket öppet men icke...
Får för övrigt också meddelande att fobben måste vara i bilen för att kunna starta den så uppenbarligen måste tjuven sätta sig i bilen med sin dator (och fortfarande i kontakt med ägarens fob) för att starta.BildBild

Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk

TMS S75D 2017 Silver Metallic
Vad för ask har du använt?
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av miksch »

Hei igjen!

Jeg har eksperimentert litt med min fob. Slik jeg har funnet ut sitter senderen i fobens bunn. Dekkes bunnen med tynn aluminiumfolie så klippes kontakten. Det jeg så har prøvd er å legge inn litt aluminiumsfolie i Teslas fob-hylster (laget av lær) som jeg fikk levert da jeg kjøpte bilen, og se der, bilen kjenner ikke igjen foben, uansett hvor jeg står eller om jeg plasserer foben foran på bilvinduet hvor man kan nødåpne bilen.
Har så testet hvordan det forholder seg inne i bilen. Og der er det det samme. Så lenge foben ligger i hylsteret så kan ikke bilen startes, uansett hvor foben plasseres.

Og dette er mitt løsningsforslag til alle dere som har en fob med lær-hylster. Legg noe aluminiumsfolie i bunnen av hylsteret og test selv.

Det enkleste Tesla nå kan gjøre er å sende ut små lærhylster med aluminiumsbeskyttelse i hylsterets bunn og anmode om at foben oppbevares i dette hylsteret. Da er bilen trygg og Tesla har kjøpt seg tid å finne en mer elegant software-løsning.

Mikael
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Simon »

Om man vill kan man låta följande vara tråden för diskussion om hur fobben ska skyddas från signalkapning:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =57&t=9366
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av MattiasH »

Machris skrev:
MattiasH skrev:
Denna låda funkar perfekt, verkar det som. Hade dock förväntat mig att jag kunde trycka på fobben med locket öppet men icke...
Får för övrigt också meddelande att fobben måste vara i bilen för att kunna starta den så uppenbarligen måste tjuven sätta sig i bilen med sin dator (och fortfarande i kontakt med ägarens fob) för att starta.BildBild

Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk

TMS S75D 2017 Silver Metallic
Vad för ask har du använt?
Just denna hittade frun hemma i klädkammaren men jag har även köpt några plåtaskar på tradera men de har inte kommit ännu.

Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk

TMS S75D 2017 Silver Metallic
Användarvisningsbild
Top12
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 13 mar 2014 09:10

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Top12 »

Detta verkar smart att använda tills Tesla (och marknaden löst problemet ).
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Svenssons »

Top12 skrev:
Detta verkar smart att använda tills Tesla (och marknaden löst problemet ).
Det är delvis redan löst med mjukvaruuppdatering.
http://teslaclubsweden.se/passive-entry/

Klart att det går att förfina funktionen men som en första åtgärd var det snabbt jobbat tycker jag. Själv får jag dock inte uppdateringar om jag inte är på SC eller ber om det...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Top12 skrev:
Detta verkar smart att använda tills Tesla (och marknaden löst problemet ).
Det är delvis redan löst med mjukvaruuppdatering.
http://teslaclubsweden.se/passive-entry/

Klart att det går att förfina funktionen men som en första åtgärd var det snabbt jobbat tycker jag. Själv får jag dock inte uppdateringar om jag inte är på SC eller ber om det...
Måste du ff in på SC för uppdateringar? Kan dom inte fixa det alls?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av kangru »

När det nu har gått 1månad har försäkringsbolaget löst det hela på ett smidigt sätt?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
Måste du ff in på SC för uppdateringar? Kan dom inte fixa det alls?
Skickade in att jag var orolig att min bil inte kunde få uppdateringar alls visa OTA och dagen efter fick jag svar att uppdateringen var skickad och jag kunde då ladda in senaste version. OTA-uppdateringar fungerar bevisligen men jag verkar inte ligga med för att automatiskt få dem. Har fortfarande 17.26.17. Jag trodde att just Signature skulle vara bland de första att få uppdateringar vilket var det som Elon nämnde på ett aktieägarmöte innan jag fick bilen. Nu blir jag i princip alltid sist om jag inte ber om uppdatering eller har vägen förbi SC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Måste du ff in på SC för uppdateringar? Kan dom inte fixa det alls?
Skickade in att jag var orolig att min bil inte kunde få uppdateringar alls visa OTA och dagen efter fick jag svar att uppdateringen var skickad och jag kunde då ladda in senaste version. OTA-uppdateringar fungerar bevisligen men jag verkar inte ligga med för att automatiskt få dem. Har fortfarande 17.26.17. Jag trodde att just Signature skulle vara bland de första att få uppdateringar vilket var det som Elon nämnde på ett aktieägarmöte innan jag fick bilen. Nu blir jag i princip alltid sist om jag inte ber om uppdatering eller har vägen förbi SC.
Va dåligt :( då får dom ta och fixa det tycker jag... Kan ju knappast vara nåt som inte går att ordna lixom.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av DSV »

Verkar som det har hänt igen, träffade en numera fd teslaägare utanför helsingborg som tipsade mig om att ha koll på nycklarna. De hade fått sin tesla stulen förra veckan här i trakterna. Båda nycklarna kvar men bilen plötsligt borta och ingen kontakt med appen. Känner dem inte och vet inte så mycket mer. Den här info får väl närmast ses som skvaller så vida de inte själva hänger här och är sugna på att berätta mer i den mån det nu finns så mycket mer att berätta. Klart tråkigt i alla fall.
Skriv svar