Model S stulen inatt från Båstad

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av mans71 »

Hoppas inte Tesla-tekniker läser denna tråd och tänker att lösningen är att inte känna igen ägaren som närmar sig bilen. Det vill jag verkligen INTE!

Det bästa med min model X (skojar inte) är att när jag närmar mig bilen låser den upp och öppnar min dörr helt magiskt. Helt sagolikt bekvämt. På plats i min stol trycker jag på bromsen, dörren stänger sig och jag rullar iväg ljudlöst.

Kan inte tänka mig en annan bil efter vår X.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av MattiasH »

mans71 skrev:
Hoppas inte Tesla-tekniker läser denna tråd och tänker att lösningen är att inte känna igen ägaren som närmar sig bilen. Det vill jag verkligen INTE!

Det bästa med min model X (skojar inte) är att när jag närmar mig bilen låser den upp och öppnar min dörr helt magiskt. Helt sagolikt bekvämt. På plats i min stol trycker jag på bromsen, dörren stänger sig och jag rullar iväg ljudlöst.

Kan inte tänka mig en annan bil efter vår X.
Blev ganska besviken när jag insåg att Model S INTE hade autopresent doors. :(

Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk

TMS S75D 2017 Silver Metallic
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av mans71 »

Om model S kommer med sådana dörrar, då är det viss risk för byte av andrabil till en S...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Bjelke »

MattiasH skrev:
TiborBlomhall skrev:
Parkera bilen så att man måste köra summon för att kunna öppna dörrarna! :D
Äntligen kanske frun kan sluta prata om att vi borde rensa i garaget. Tyvärr funkar det inte att köra in bilen med summon för den tycker tydligen det är FÖR trångt.

Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk

TMS S75D 2017 Silver Metallic
Oh shit, det där var tight :o
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Machris »

MattiasH skrev:
Denna låda funkar perfekt, verkar det som. Hade dock förväntat mig att jag kunde trycka på fobben med locket öppet men icke...
Får för övrigt också meddelande att fobben måste vara i bilen för att kunna starta den så uppenbarligen måste tjuven sätta sig i bilen med sin dator (och fortfarande i kontakt med ägarens fob) för att starta.BildBild

Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk

TMS S75D 2017 Silver Metallic
Vad för ask har du använt?
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av miksch »

Hei igjen!

Jeg har eksperimentert litt med min fob. Slik jeg har funnet ut sitter senderen i fobens bunn. Dekkes bunnen med tynn aluminiumfolie så klippes kontakten. Det jeg så har prøvd er å legge inn litt aluminiumsfolie i Teslas fob-hylster (laget av lær) som jeg fikk levert da jeg kjøpte bilen, og se der, bilen kjenner ikke igjen foben, uansett hvor jeg står eller om jeg plasserer foben foran på bilvinduet hvor man kan nødåpne bilen.
Har så testet hvordan det forholder seg inne i bilen. Og der er det det samme. Så lenge foben ligger i hylsteret så kan ikke bilen startes, uansett hvor foben plasseres.

Og dette er mitt løsningsforslag til alle dere som har en fob med lær-hylster. Legg noe aluminiumsfolie i bunnen av hylsteret og test selv.

Det enkleste Tesla nå kan gjøre er å sende ut små lærhylster med aluminiumsbeskyttelse i hylsterets bunn og anmode om at foben oppbevares i dette hylsteret. Da er bilen trygg og Tesla har kjøpt seg tid å finne en mer elegant software-løsning.

Mikael
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Simon »

Om man vill kan man låta följande vara tråden för diskussion om hur fobben ska skyddas från signalkapning:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =57&t=9366
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av MattiasH »

Machris skrev:
MattiasH skrev:
Denna låda funkar perfekt, verkar det som. Hade dock förväntat mig att jag kunde trycka på fobben med locket öppet men icke...
Får för övrigt också meddelande att fobben måste vara i bilen för att kunna starta den så uppenbarligen måste tjuven sätta sig i bilen med sin dator (och fortfarande i kontakt med ägarens fob) för att starta.BildBild

Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk

TMS S75D 2017 Silver Metallic
Vad för ask har du använt?
Just denna hittade frun hemma i klädkammaren men jag har även köpt några plåtaskar på tradera men de har inte kommit ännu.

Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk

TMS S75D 2017 Silver Metallic
Användarvisningsbild
Top12
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 13 mar 2014 09:10

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Top12 »

Detta verkar smart att använda tills Tesla (och marknaden löst problemet ).
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Svenssons »

Top12 skrev:
Detta verkar smart att använda tills Tesla (och marknaden löst problemet ).
Det är delvis redan löst med mjukvaruuppdatering.
http://teslaclubsweden.se/passive-entry/

Klart att det går att förfina funktionen men som en första åtgärd var det snabbt jobbat tycker jag. Själv får jag dock inte uppdateringar om jag inte är på SC eller ber om det...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Top12 skrev:
Detta verkar smart att använda tills Tesla (och marknaden löst problemet ).
Det är delvis redan löst med mjukvaruuppdatering.
http://teslaclubsweden.se/passive-entry/

Klart att det går att förfina funktionen men som en första åtgärd var det snabbt jobbat tycker jag. Själv får jag dock inte uppdateringar om jag inte är på SC eller ber om det...
Måste du ff in på SC för uppdateringar? Kan dom inte fixa det alls?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av kangru »

När det nu har gått 1månad har försäkringsbolaget löst det hela på ett smidigt sätt?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
Måste du ff in på SC för uppdateringar? Kan dom inte fixa det alls?
Skickade in att jag var orolig att min bil inte kunde få uppdateringar alls visa OTA och dagen efter fick jag svar att uppdateringen var skickad och jag kunde då ladda in senaste version. OTA-uppdateringar fungerar bevisligen men jag verkar inte ligga med för att automatiskt få dem. Har fortfarande 17.26.17. Jag trodde att just Signature skulle vara bland de första att få uppdateringar vilket var det som Elon nämnde på ett aktieägarmöte innan jag fick bilen. Nu blir jag i princip alltid sist om jag inte ber om uppdatering eller har vägen förbi SC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Måste du ff in på SC för uppdateringar? Kan dom inte fixa det alls?
Skickade in att jag var orolig att min bil inte kunde få uppdateringar alls visa OTA och dagen efter fick jag svar att uppdateringen var skickad och jag kunde då ladda in senaste version. OTA-uppdateringar fungerar bevisligen men jag verkar inte ligga med för att automatiskt få dem. Har fortfarande 17.26.17. Jag trodde att just Signature skulle vara bland de första att få uppdateringar vilket var det som Elon nämnde på ett aktieägarmöte innan jag fick bilen. Nu blir jag i princip alltid sist om jag inte ber om uppdatering eller har vägen förbi SC.
Va dåligt :( då får dom ta och fixa det tycker jag... Kan ju knappast vara nåt som inte går att ordna lixom.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av DSV »

Verkar som det har hänt igen, träffade en numera fd teslaägare utanför helsingborg som tipsade mig om att ha koll på nycklarna. De hade fått sin tesla stulen förra veckan här i trakterna. Båda nycklarna kvar men bilen plötsligt borta och ingen kontakt med appen. Känner dem inte och vet inte så mycket mer. Den här info får väl närmast ses som skvaller så vida de inte själva hänger här och är sugna på att berätta mer i den mån det nu finns så mycket mer att berätta. Klart tråkigt i alla fall.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Svenssons »

Det var uppe i en annan tråd där länk till Larmtjänst postades:

https://www.larmtjanst.se/Efterlysta-ob ... urers=2771

REH178 Tesla S Skåne län 2018-04-27
TEP445 Tesla MOTORS Skåne län 2018-01-29
WWU853 Tesla S Skåne län 2017-07-25
Natten mellan den 26 april och 27 april 2018, stals en mörkgrå Tesla modell S, årsmodell 2016, regnr REH178, chassinummer 5YJSA7E10FF115529 på garageuppfarten till en villa i Rydebäck mellan Helsingborg och Landskrona. Bilden visar den stulna bilen som uppskattas vara värd ca 600 000 kr.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Xmag »

Alla Tesla som är rapporterade stulna hos Larmtjänst är stulna i Skåne. Vore intressant stt veta om automatisk upplåsning var avslagen eller om tjuvarna hittat ett sätt stt gå runt det.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Monark1954 »

Hade glömt hur man stängde av automatisk upplåsning.

Settings/Doors & Locks/ Passiv Entry "OFF". Bilen måste vara upplåst och igång för att ändra.

Vi hade läget "ON", antar det kommer dit i flera uppdateringar och man glömmer att surfa runt i inställningar efteråt.
Nu har vi "OFF" igen.

Extrabesväret att låda upp dörren med fobben med Passiv Entry "OFF" verkar behövas bara vid ankomst till bil, det ger sig själv när det behövs

Länken finns strax ovan men kommer här igen
http://teslaclubsweden.se/passive-entry/

Skydda fobbarna hemma med plåtlåda och avskärmande fobb fodral har vi haft sedan länge.
Antar det står mycket om det tidigare i denna tråd.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av hed »

Jag beställde två av denna efter att ha läst alla sidor i denna tråden i morse:

https://exclusiveparts.se/sv/tesla-inte ... g-bag.html
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av PoloPrinsen »

I stora drag... hur fungerar en stöld av dessa sk miljonbilar? Det är ju (förmodligen) inte pundarpelle som har vägarna förbi och tar tillfället i akt om man säger så.

Min teori o sen diverse motåtgärder...
1 någon i finvillakvarteret byter upp sig från A4/a6/V70Bmw etc normal men ändå fin bil... till en riktigt fin men framförallt både dyt, modern och populär bilmodell, rex tesla mod S/X.
2 ligan får nys om detta på ett eller annat sätt.
3 ligan kollar upp om bilen förvaras på gatan eller i garage över natten.
4 Förberedelser sker. Fob-avläsning har vi varit inne på tidigare, iaf kan det ske om man ej vidtagit åtgärd enligt det som kom fram då.
5 Stölden sista förberedelser sker, tex via Fob-"trixande". Ev gps-störning sker i bilens omedelbara närhet. Ev mobilnäts-störning sker i bilens omedelbara närhet sker. Ev hjälpfordon körs fram.
6 Stölden inleds, nu tar någon in sig i bilen. Kvarvarande hinder o hot fixas nu så att inget skall gå fel, bilens gps och eller mobilutrustning slås ut/kopplas bort. Skall bilen strax köras så är det senast nu man fixar rattkrycka etc med.

7 Stöld fortsätter, dvs nu är någon främmande i bilen och antingen kör iväg med bilen till en mer avskild plats eller iaf styr den någon billängd upp på ett biltransportsläp el motsv.
8 försvinner bilen in i ett täckt släp/skåp för att enkelt obemärk och ospårbart kunna mekas med vid behov.
9 förvaring och ev mekande sker
10 bilen lämnar landet i en eller flera delar.
11 ej intressanta bildelar kasseras/demoleras,så de dels ej syns, dels ej tar upp plats.
12 någon ny köpare har antingen fått en "ny" bil eller iaf en bildel som behövdes.
13 pengar in i organisationen från slutkunden i punkten ovan gör att organissationen tycker det var värt det hela och kommer förmodligen fortsätta med verksamheten framöver om inte "inköpspriserna" drastiskt stiger.
14 DIN bil blir inspanad
15 DIN bil blir antingen stulen eller lämnad i fred.

Lite motåtgärder som man kan tänka sig att kanske genomföra, ej prioriterings eller annan ordning;

1 Garage med ordentligt lås.
2 Grannsamverkan med allt vad det innebär.
3 Rattkrycka
4 Belyst garageuppfart el motsv. Om bilen står ute.
5 Inparkerad bil. Parkera in din egen bil med nått annat som gör att det blir svårt att flytta på bilen utan att det märks OCH tar lite extra tid.
6 GPS styrt larm, finns sparata puckar mm som man kan köpa o installera, kan funka dåligt om den blir utstörd
7 mobilnätsanslutet larm kan med bli utslaget
8 Flytta, eller om möjligt bygg om villakvarterens vägnät lite. Tjuvar ogillar att enbart ha en enda väg bort att välja på.
9a kamerabevakning. Gärna kreativa lösningar där villakvarterets enda infart är filmad från minst båda hållen men ändå lagligt.
9b samma som ovan men ev mer diskret och utan hänsyn till lagen, då ju fri bevisprövning gäller (olaglig kameraövervakning ej ok men man får o kan använda dess material ändå)
10 grannsamverkan modell intensiv. Lättast om bara en in o utfart från området men går i princip ut på att alla utom de boende o postnord blir lite vänligt frågade vad de gör här och varfer de åker med firmabil som inte är deras typ. Kräver minst en överengagerad granne ala Ove..typ. Borde premieras med att Ove aldrig behöver klippa sin egen häck eller gräsmatta etc utan det gör grannarnas grabbar för att få veckopengen. Bonus kan tex vara att Ove även lätt kan hålla koll på så att mopederna i kvarteret antingen är lagom trimmade eller att de framförs mycket försiktigt (i bostadsområdet iaf).
11 Någon form av Mr Bean-lösning, typ betongsugga med kedja... osv... haha.

Finns nog flera bra sätt, detta var några ideer jag kom på nu iaf.
Mvh PP
Senast redigerad av PoloPrinsen, redigerad totalt 1 gånger.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av lem »

Våra försäkringar kommer bli astronomiska om detta fortsätter!
Motåtgärder:
- fob-skydd
- krockade tesla som återuppstår granskning
- larm nu stör ngn ut gps/GSM?
- inställningar
- lösenord appar knäckta?
...

/L
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av hed »

Funderar på att köpa en rattkrycka. Nån här som använder det?
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av e5m1r »

Fingeravtryckläasare på växelspaken ?
Annars kan tesla lägga in en kod på stora skärmen som måste slås i inom 30 sec från att förardörren öppnats det bör gå att lösa via sw
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Generalbogge »

e5m1r skrev:
Annars kan tesla lägga in en kod på stora skärmen som måste slås i inom 30 sec från att förardörren öppnats det bör gå att lösa via sw
Ja, det vore väl ett bra komplement. Och gör det valbart att aktivera, för de som känner att det är onödigt.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av P_EL »

En kod vore bra, dock som gick att sätta så att den aktiverades under ett visst tidsintervall som man kan ställa in, tex 23.00-07.00. Den tiden på dygnet använder jag bilen sällan så koden blir inget störande moment samtidigt som det är då tjuven är vaken och får stora problem att agera...
Model S90D -16
Skriv svar