Model S stulen inatt från Båstad

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Emil
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jan 2017 20:01

Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Emil »

Inatt blev min brors Model S 90D stulen från garageuppfarten i Båstad. Båda nycklarna är kvar i huset, inget larm har gått. Vehicle Connection Error i appen.

Polis, Tesla och försäkringsbolag är inkopplade. Återkommer med uppdateringar.

Edit: Det har diskuterats mycket om vad man kan göra för att förhindra/försvåra stölder. Sammanfattning här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 34#p183734 samt Tibors artikel här: http://teslaclubsweden.se/stulen-tesla/

Update1: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10#p183227
Update2: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 48#p183248
Update3: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 30#p183253
Update4: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 33#p183333

Expressens artikel: http://www.expressen.se/kvallsposten/te ... lsstolden/
Senast redigerad av Emil, redigerad totalt 10 gång.
Model S 90D | AP2, Midnight Silver, Svarta Next-Gen, Premiumpaket, Panoramatak - Såld
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av e5m1r »

Tråkigt som satan
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av vigge50 »

Oj, hoppas verkligen ni hittar den och de inte är som i Tyskland och Nederländerna. :(
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av Bjelke »

Usch å blä! :(
Misstänker att dom kört med en range extender och letat efter fob-signalen nära huset osv... (Dom flesta har ju en fob i närheten av ytterdörren tex)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Emil
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jan 2017 20:01

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av Emil »

Tesla kräver skriftligt krav från Polisen för att kunna spåra den... inte det lättaste, men jobbar på det.

Känns som att man måste agera fort innan bilen är i 2000 delar...
Model S 90D | AP2, Midnight Silver, Svarta Next-Gen, Premiumpaket, Panoramatak - Såld
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av Jerker »

Man ska alltid förvara foben innesluten i aluminiumfolie...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av Bjelke »

Ju mer man tänker på det så skulle iaf jag vilja ha en av/på-knapp på den...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av oscfor »

Vi har en liten plåtburk där vi lägger nycklarna när vi kommer hem...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av Jerker »

Nu har jag inte nån stöldbegärlig bil, men ska försöka lägga mig till med ett nytt beteende inför 3:ans ankomst, så jag gick raka vägen och ordnade med avskärmning på de ställen där jag förvarar mina nyckelkort.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av MangeT »

Shit! Blir intressant att höra hur det gått till och om bilen hittas samt gärna även förövare.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Emil
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jan 2017 20:01

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av Emil »

Tesla spårar den ej utan polisens begäran samt ägarens godkännande. Det var inte superlätt att få till. 11414 är inte mycket till hjälp. Stövlade in på en polisstation och fick reda på att ärendet redan är nedlagt för att det inte kan göra någonting :?:

Efter att ha förklarat att de dock kan göra någonting och räckt över luren med Tesla på andra änden så gick det bättre. Nu väntar vi på att Tesla ska göra sitt och kontakta polisen ifall de hittar något.
Model S 90D | AP2, Midnight Silver, Svarta Next-Gen, Premiumpaket, Panoramatak - Såld
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av bjelkeman »

oscfor skrev:
Vi har en liten plåtburk där vi lägger nycklarna när vi kommer hem...
Jag gör precis det.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av mati »

Emil skrev:
Tesla spårar den ej utan polisens begäran samt ägarens godkännande. Det var inte superlätt att få till. 11414 är inte mycket till hjälp. Stövlade in på en polisstation och fick reda på att ärendet redan är nedlagt för att det inte kan göra någonting :?:

Efter att ha förklarat att de dock kan göra någonting och räckt över luren med Tesla på andra änden så gick det bättre. Nu väntar vi på att Tesla ska göra sitt och kontakta polisen ifall de hittar något.
Fy fan så tråkigt och irriterande. Och så det vanliga uttalandet från polisen att de inte kan göra nånting. De försöker ju inte ens. Vad i he*e har vi polisen för egentligen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av Generalbogge »

Riktigt ledsamt att höra. Han har mina fulla sympatier.

Vet du vilken firmware han har/hade i bilen?
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av rightnow »

Beklagar!

Blir så jäkla sur jämt att dom lyckas komma undan.
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av rightnow »

Tesla borde fixa en snabb uppdatering att nyckeln måste vara i bilen annars så stängs fordonet av.
Det försvårar rejält och kräver inte massa jobb för dem.

Om folk blir förbannade för dom vill köra med mobilen, gör skiten optional då att man kan slå av/på i settings.
Användarvisningsbild
Emil
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jan 2017 20:01

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av Emil »

Generalbogge skrev:
Riktigt ledsamt att höra. Han har mina fulla sympatier.

Vet du vilken firmware han har/hade i bilen?
Det är en några månader gammal AP2 med senaste fw, 17.28.c528869.

Det konstigaste tycker jag är att man kan stänga av mobile access utan t.ex valet mode pin. Tesla borde kunna fixa bra mycket mer theft prevention än vad som finns idag (inget?).
Model S 90D | AP2, Midnight Silver, Svarta Next-Gen, Premiumpaket, Panoramatak - Såld
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av tias »

Vad görs med bilarna efter de har stulits/monterats ner? Faller inte mycket av konceptet utan service-möjligheter, snabbladnning, OTA-uppdateringar mm?
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av Generalbogge »

Emil skrev:
Generalbogge skrev:
Riktigt ledsamt att höra. Han har mina fulla sympatier.

Vet du vilken firmware han har/hade i bilen?
Det är en några månader gammal AP2 med senaste fw, 17.28.c528869.

Det konstigaste tycker jag är att man kan stänga av mobile access utan t.ex valet mode pin. Tesla borde kunna fixa bra mycket mer theft prevention än vad som finns idag (inget?).
Då hjälpte inte den uppdateringen mot denna typen av stölder, vilket vissa spekulerat i.

Borde vara enkelt att lägga till att man t.ex måste ange ett lösenord för att starta bilen, även om nyckeln är närvarande. Blir ju en extra säkerhet om nu någon snor nyckeln också.
Model S 90D -2017 Titanium
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av vigge50 »

tias skrev:
Vad görs med bilarna efter de har stulits/monterats ner? Faller inte mycket av konceptet utan service-möjligheter, snabbladnning, OTA-uppdateringar mm?
Det kommer definitivt inte säljas som bilar, de kommer säljas som delar och kommer därmed vara betydligt svårare att spåra.
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av rightnow »

Generalbogge skrev:
Emil skrev:
Generalbogge skrev:
Riktigt ledsamt att höra. Han har mina fulla sympatier.

Vet du vilken firmware han har/hade i bilen?
Det är en några månader gammal AP2 med senaste fw, 17.28.c528869.

Det konstigaste tycker jag är att man kan stänga av mobile access utan t.ex valet mode pin. Tesla borde kunna fixa bra mycket mer theft prevention än vad som finns idag (inget?).
Då hjälpte inte den uppdateringen mot denna typen av stölder, vilket vissa spekulerat i.

Borde vara enkelt att lägga till att man t.ex måste ange ett lösenord för att starta bilen, även om nyckeln är närvarande. Blir ju en extra säkerhet om nu någon snor nyckeln också.

Smart! Det löser ju faktiskt alla situationer. Att man får en frivilling inställning att slå in en kod för att starta fordonet.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av TiborBlomhall »

Emil skrev:
Tesla spårar den ej utan polisens begäran samt ägarens godkännande.
Ytterst konstigt tycker jag. Har du bara identifierat dig som rättmätiga ägaren till fordonet borde väl räcka? Jag borde väl få begära spårning av min egen bil när jag vill?

Hoppas Tesla har tillgång till senast mottagna koordinater, inte bara försöker nå bilen efter de har fått alla papper. Det är då för sent om tjuvarna har ryckt SIM-kortet.

Tesla borde snabba upp sina rutiner när vi har sett att i Nederländerna har man två timmar på sig att hitta bilen/tjuvarna.
http://teslaclubsweden.se/stulna-teslor/
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av strejf »

TiborBlomhall skrev:
Emil skrev:
Tesla spårar den ej utan polisens begäran samt ägarens godkännande.
Ytterst konstigt tycker jag. Har du bara identifierat dig som rättmätiga ägaren till fordonet borde väl räcka? Jag borde väl få begära spårning av min egen bil när jag vill?

Hoppas Tesla har tillgång till senast mottagna koordinater, inte bara försöker nå bilen efter de har fått alla papper. Det är då för sent om tjuvarna har ryckt SIM-kortet.

Tesla borde snabba upp sina rutiner när vi har sett att i Nederländerna har man två timmar på sig att hitta bilen/tjuvarna.
http://teslaclubsweden.se/stulna-teslor/
Jag fick min bil stulen och den hade ett uppkopplat sim-kort i sig. Ingen hjälp av polisen i Övik, de sa bara "vänta och se vad som händer". Som tur var hittades bilen, dock skadad så det hela kostade oss 8000kr i självrisk :evil:

Skandal att polisen inte verkar ha några rutiner för att spåra bilar med sim-kort. Detta måste det bli ändring på.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av rightnow »

strejf skrev:
TiborBlomhall skrev:
Emil skrev:
Tesla spårar den ej utan polisens begäran samt ägarens godkännande.
Ytterst konstigt tycker jag. Har du bara identifierat dig som rättmätiga ägaren till fordonet borde väl räcka? Jag borde väl få begära spårning av min egen bil när jag vill?

Hoppas Tesla har tillgång till senast mottagna koordinater, inte bara försöker nå bilen efter de har fått alla papper. Det är då för sent om tjuvarna har ryckt SIM-kortet.

Tesla borde snabba upp sina rutiner när vi har sett att i Nederländerna har man två timmar på sig att hitta bilen/tjuvarna.
http://teslaclubsweden.se/stulna-teslor/
Jag fick min bil stulen och den hade ett uppkopplat sim-kort i sig. Ingen hjälp av polisen i Övik, de sa bara "vänta och se vad som händer". Som tur var hittades bilen, dock skadad så det hela kostade oss 8000kr i självrisk :evil:

Skandal att polisen inte verkar ha några rutiner för att spåra bilar med sim-kort. Detta måste det bli ändring på.

Vet dom hur den blev stulen då? Samma sätt? Hur hittades bilen?
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av strejf »

rightnow skrev:
strejf skrev:
TiborBlomhall skrev:
Emil skrev:
Tesla spårar den ej utan polisens begäran samt ägarens godkännande.
Ytterst konstigt tycker jag. Har du bara identifierat dig som rättmätiga ägaren till fordonet borde väl räcka? Jag borde väl få begära spårning av min egen bil när jag vill?

Hoppas Tesla har tillgång till senast mottagna koordinater, inte bara försöker nå bilen efter de har fått alla papper. Det är då för sent om tjuvarna har ryckt SIM-kortet.

Tesla borde snabba upp sina rutiner när vi har sett att i Nederländerna har man två timmar på sig att hitta bilen/tjuvarna.
http://teslaclubsweden.se/stulna-teslor/
Jag fick min bil stulen och den hade ett uppkopplat sim-kort i sig. Ingen hjälp av polisen i Övik, de sa bara "vänta och se vad som händer". Som tur var hittades bilen, dock skadad så det hela kostade oss 8000kr i självrisk :evil:

Skandal att polisen inte verkar ha några rutiner för att spåra bilar med sim-kort. Detta måste det bli ändring på.

Vet dom hur den blev stulen då? Samma sätt? Hur hittades bilen?

Nä det var en helt vanlig fossilbil, hade glömt nycklarna i.... :oops:
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Skriv svar