Effekt S75D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lano
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 25 jul 2017 23:38

Effekt S75D

Inlägg av lano »

På leasingkontrakt för S75D beställda efter prestandaökningen står det "Tesla modell S 75D (525hk)". På bilar beställda innan stod det "Tesla modell S 75D".
Kan det verkligen vara så hög systemeffekt? Är det någon som vet vad systemeffekten var innan och efter prestandaökningen?
Verdi

Re: Effekt S75D

Inlägg av Verdi »

På min 75D som byggdes i mars anges 525 hk också.
https://biluppgifter.se/fordon/YGT441

"Tesla Model S
En grå halvkombi av årsmodell 2017 som är avställd. Motorn på 525hk drivs med el."

Fast det är väl motorerna som ger den effekten? Men sen kan inte batterierna mata den spänning/ström som behövs för full effekt?

I vilket fall krävs det nog i närheten av den effekten för att få en Model S att göra 0-100 på 4,4 sek.
Användarvisningsbild
per
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 jan 2016 09:18
Ort: Älvsjö

Re: Effekt S75D

Inlägg av per »

Elmotorerna har märkeffekten 193 kW + 193 kW = 386 kW. Detta motsvarar 525 hk. Andra Teslamodeller har 193 kW + 375 kW = 568 kW. OBS att detta är märkeffekten på elmotorerna.
Tesla utnyttjar en del av denna motoreffekt för att under några sekunder uppnå häpnadsväckande accelerationssiffror. Större batterier och utveckling av invertern har givit större maxström och allt kortare accelerationssiffror.
Min S70D har elmotorer märkta 386 kW och gör 0-100 på 5,4 sek.
Nya S75D har elmotorer märkta 386 kW och gör 0-100 på 4,4 sek.
Vi får båda registreringsbevis med motoreffekt 386 kW!

Värmeförluster i motorer och drivelektronik gör att maximala medeldriveffekten till hjulen under 30 minuter är 79 kW (det värde som enligt EU-lag ska stå i våra registreringsbevis), eller mätt under en timme 60 kW tillsammans till båda motorerna.
Men lugn, när vi är ute och kör, någon skrev att han förbrukade 350 Wh/km vid 145 km/tim, så behöver motorerna sammanlagda effekten 350*145 = 50,7 kW. Detta klarar vi med 60 kW/timme och har ändå marginal för ett antal sekundkorta accelerationer. Sedan jobbar kylaren under tiden vi laddar.

En ICE med motoreffekt 525 hk är något helt annat. Tesla säger varken 525 hk eller 386 kW vilket skulle vara vilseledande marknadsföring, utan säger bara 0 – 100 på 4,4 sek.
S70D -15
Skriv svar