Har mitt batteri dålig kylning?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Har mitt batteri dålig kylning?

Inlägg av Vidio »

Så, nu är första långresan avklarad.
Helt fantastiskt och bekvämt, men med ett par överraskningar.
Körde STHLM - GBG ToR med AP (AP 1) aktiverad större delen av vägen.
Det fungerade utmärkt förutom vid ett tillfälle på väg ner, då den försökte ta livet av en motorcyklist:
Jag ligger i vänster fil för att köra om MC'n (som kör kanske 5 kmh långsammare än mig), när AP helt plötsligt får för sig att den ska kasta in bilen i högerfilen, mot motorcyklisten! :o
Aldrig varit med om att AP gjort ett filbyte utan att jag bett om det. Mycket märkligt.
Andra tillfället var på hemvägen i höjd med Köping, där bilen helt plötsligt ville ta livet av mig genom att tvärt och plötsligt styra bilen mot räcket!
Det var tur att jag var med där kan jag säga...

Men, en annan sak jag märkte, på båda sträckorna, men speciellt på väg upp alldeles nyss var att mitt batteri blir varmt?
Jag stannade till på SuC Arboga och tankade upp till drygt 60%.
Körde sen lugnt nästan hela vägen hem, tills jag var någon mil från hemmet, då jag passerar en Teslakompis på motorvägen.
Han ville tydligen leka lite och gasa, så vi tryckte på rätt rejält där i någon mil 180-190 kom vi väl upp i (OBS, helt tom väg nu på natten).
DIREKT kom utropstecknet upp på lilla displayen och blev streckat högst upp i bågen.
Efter jag lugnade ned mig och sakta in och körde på mindre vägar gick fläkten på full fart och bilen "skakade" och lät som ett jet-plan...

Känns inte helt normalt väl? Ok om jag buskört länge, men det här kom på en gång?
Har jag fel på kylningen börjar jag undra?

Laddar bilen hemma nu i vanlig schuko, 10A, brukar ge ca 10 km/h. Just nu ger den bara 5 km/h, antar att det kan bero på att batteriet är varmt och den skyddar batteriet ett tag?
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Har mitt batteri dålig kylning?

Inlägg av Tjell »

Det där med AP going crazy har jag haft flera ggr. SC säger: "Notera var, när och hur så ska S/W-folk kolla upp vad det handlar om!"

Jag har noterat och de har tankar ner data men jag har inte fått nåt svar ännu. I mina noter nedan har jag skrivit in andra knäppgrejer också...:

170104-14:51: Autostyr ville inte erkänna att jag höll i ratten
170104-15:11: Autostyr svängde in mot en lastbil (v-fil, motorväg)
170113-13:02: Autostyr över krön: tappade nästan spåret, svängde hårt vänster
170113-ca 15:15: Larmade, går det att se vad som triggade?
170118-13:10: Larmade, SC Lödde
170224-14:01: Halmstad S, Autostyr, V-fil motorväg: svänger in bakom lastbil
170226-9:57: Ö v40 bropassage innan branta backen i Jkpg
170226-19:43: Autostyr, drog in mot mitten vid omkörning av långtradare (inom radaromr)
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Har mitt batteri dålig kylning?

Inlägg av mati »

Angående varmt batteri (eller motor) känner jag ingen beteendet från min förra bil. Den visade gula streck så fort man tryckte plattan i mattan längre än några sekunder, i princip varje gång. Jag trodde då att det var normalt och gjorde inget åt det, men min nya bil beter sig inte så. Kan vara så att nyare bilar har faktiskt bättre kylning, eller så är det nåt fel. Du kan ju kolla med SC och höra vad de säger om det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Har mitt batteri dålig kylning?

Inlägg av Leo »

Över "krön" har nog att göra med att kameran "tappar sikten" eller att perspektivet förändras tack vare att vinkeln mot marken förändras. Gyroupphängd/lutningssensor/detaljerad kartinfo krävs nog för att sen kunna kompensera för det i mjukvaran.

Dvs bilen/kameran måste "veta/identifiera" att den just nu filmar över ett krön.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Har mitt batteri dålig kylning?

Inlägg av mati »

Leo skrev:
Över "krön" har nog att göra med att kameran "tappar sikten" eller att perspektivet förändras tack vare att vinkeln mot marken förändras. Gyroupphängd/lutningssensor/detaljerad kartinfo krävs nog för att sen kunna kompensera för det i mjukvaran.

Dvs bilen/kameran måste "veta/identifiera" att den just nu filmar över ett krön.
För min del skulle det räcka om bilen helt enkelt styrde rakt fram i samma riktning som den körde innan den körde över krönet. Ungefär som jag själv skulle göra om jag kom till ett krön på en för mig okänd väg där jag inte ser hur vägen fortsätter. Jag menar, hur sannolikt är det att vägen tvärsvänger precis bakom krönet? Det finns kanske inte med i kartinfon att det är ett krön, men det finns väl med att vägen inte svänger på det viset som bilen tror. Det är visserligen inte optimalt att gissa att vägen "nog" fortsätter som kartan indikerar, men det är garanterat ännu värre när man plötsligt kör i diket för att kameran inte har rätt vinkel till de vita linjerna längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
riba
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 jul 2016 22:27
Ort: Lomma

Re: Har mitt batteri dålig kylning?

Inlägg av riba »

För min del skulle det räcka om bilen helt enkelt styrde rakt fram i samma riktning som den körde innan den körde över krönet.
+1 på den. Förstår inte varför den direkt börjar vingla om den blir osäker. I nästan alla fall måste det ju var bättre att fortsätta rakt fram. På kuperade 70,80,90 vägar tycker jag inte det är användbart med AP1.
Model S 75 levererad sept 2016
Model X Performance Ludicrous levererad aug 2019
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Har mitt batteri dålig kylning?

Inlägg av Tjell »

Mina exempel är ALLA på totalt platt, slät motorväg.

Jag vet mycket väl om hur den beter sig vid backkrön och har alltså inte tagit med några såna fall när jag pratat med SC.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Har mitt batteri dålig kylning?

Inlägg av LarsL »

Det är ju här AI kommer in. Vi som intelligenta varelser förstår att det är ett krön v kör över och att det förmodligen finns väg på andra sidan. Är vi tveksamma till att vägen fortsätter så saktar vi ner så att vi kan bromsa eller svänga. En AI måste lära sig att förstå detta och sånt kommer ta tid innan den behärskar på ett säkert sätt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Har mitt batteri dålig kylning?

Inlägg av Bjelke »

Eller att asfalten saknas fast den ska finnas där enligt
kartan (vägarbete deluxe) och tusen liknande varianter...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Har mitt batteri dålig kylning?

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Det är ju här AI kommer in. Vi som intelligenta varelser förstår att det är ett krön v kör över och att det förmodligen finns väg på andra sidan. Är vi tveksamma till att vägen fortsätter så saktar vi ner så att vi kan bromsa eller svänga. En AI måste lära sig att förstå detta och sånt kommer ta tid innan den behärskar på ett säkert sätt.
Men jobbar AI:n verkligen på den nivån? Det är en sak man skulle kunna programmera betydligt enklare. Typ, titta på kartan, nej, vägen fortsätter rakt fram, håll ratten stilla. Det känns onödigt att istället låta AI:n lära sig detta. Vissa grundläggande saker är väl ändå programmerade, förutsätter jag. Allting kan väl inte vara inlärt.
Men visst, AP beter sig faktiskt oftast som om de inte har lagt in ens de mest grundläggande funktionerna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Har mitt batteri dålig kylning?

Inlägg av Gustafsson »

Hur mycket laddning hade du när det gula kom fram ? Det dyker upp tidigt när batteriet börja vara otillräckligt laddat.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Har mitt batteri dålig kylning?

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
LarsL skrev:
Det är ju här AI kommer in. Vi som intelligenta varelser förstår att det är ett krön v kör över och att det förmodligen finns väg på andra sidan. Är vi tveksamma till att vägen fortsätter så saktar vi ner så att vi kan bromsa eller svänga. En AI måste lära sig att förstå detta och sånt kommer ta tid innan den behärskar på ett säkert sätt.
Men jobbar AI:n verkligen på den nivån? Det är en sak man skulle kunna programmera betydligt enklare. Typ, titta på kartan, nej, vägen fortsätter rakt fram, håll ratten stilla. Det känns onödigt att istället låta AI:n lära sig detta. Vissa grundläggande saker är väl ändå programmerade, förutsätter jag. Allting kan väl inte vara inlärt.
Men visst, AP beter sig faktiskt oftast som om de inte har lagt in ens de mest grundläggande funktionerna.
Det är säkrtså att det är inprogrammerat en massa kriterier som den ska ta hänsyn till. Men det gör ju också att bilar kommer fortsätta att braka in i vägbyggen och sånt som inte finns på kartan. Om vi helt ska kunna ersätta en mänsklig förare så måste ju bilen kunna fatta beslut utifrån bad den upplever. Och dit är det många år, tror jag.
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Har mitt batteri dålig kylning?

Inlägg av Vidio »

Gustafsson skrev:
Hur mycket laddning hade du när det gula kom fram ? Det dyker upp tidigt när batteriet börja vara otillräckligt laddat.
Kommer inte ihåg exakt, men när jag kom hem hade jag runt 25%, så borde varit dryga 30% iaf.
Användarvisningsbild
per
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 jan 2016 09:18
Ort: Älvsjö

Re: Har mitt batteri dålig kylning?

Inlägg av per »

Välkommen till elbilsvärlden.

Inte bara batteriet, utan även motorerna och i allra högsta grad invertern är svår att kyla.

Värmeförluster i motorer och drivelektronik gör att maximala medeldriveffekten till hjulen under 30 minuter är 79 kW (det värde som enligt EU-lag ska stå i våra registreringsbevis), eller mätt under en timme 60 kW tillsammans till båda motorerna.
När vi är ute och kör, någon skrev att han förbrukade 350 Wh/km vid 145 km/tim, så behöver motorerna sammanlagda effekten 350*145 = 50,7 kW. Detta klarar vi med 60 kW/timme och har ändå marginal för några sekundkorta accelerationer, men inte för buskörning när motorer, inverter och batteri redan är varma.
Att gasa på från 40 kW till 400 kW innebär 10 ggr högre ström men 100 ggr högre uppvärmning i motorer, inverter och batteri.
Ett fulladdat batteri har låg förlustresistans, men när laddningen avtar ökar förlustresistansen och därmed uppvärmningen i batteriet.

Elmotorerna har märkeffekten 193 kW + 193 kW = 386 kW eller 193 kW + 375 kW = 568 kW. OBS att detta är märkeffekten på elmotorerna.
Tesla utnyttjar en del av denna motoreffekt för att under några korta sekunder uppnå häpnadsväckande accelerationssiffror. Större batterier och utveckling av invertern har givit större maxström och allt kortare accelerationssiffror. Men på grund av uppvärmningen kan detta bara utnyttjas under kort tid, vi pratar om sekunder.

Det är tveksamt om någon Teslamodell verkligen fått ut 386 kW eller 568 kW på drivhjulen.
Tesla säger varken 568 kW eller 386 kW, för då skulle de bli stämda för vilseledande marknadsföring. Tesla säger bara 0 – 100 på si och så många sekunder.
Den enda som kopplar ihop Tesla med 568 kW eller 386 kW motoreffekt är Transportstyrelsen.
En ICE med 568 kW motoreffekt är något helt annat och för att skydda konsumenterna från sådana missförstånd har EU lagstadgat att för elbil ska 30-minuters effektvärdet anges i registreringsbeviset, nämligen 79 kW för Tesla.
S70D -15
Skriv svar