Fjärde gången gillt!
Moderator: Redaktion
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1493
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Fjärde gången gillt!
Sålde min Tesla i mitten på juli och hade av olika anledningar tänkt mig en tid utan Tesla, helt omöjligt!
Blir nog en uppdaterad S75 med bakhjulsdrift, min första Tesla var en S85 och jag kommer ihåg den rena och sköna känslan utan minsta antydan till drag i ratten.
Någon som har en länk att bjuda på.
Blir nog en uppdaterad S75 med bakhjulsdrift, min första Tesla var en S85 och jag kommer ihåg den rena och sköna känslan utan minsta antydan till drag i ratten.
Någon som har en länk att bjuda på.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Fjärde gången gillt!
Så klart
http://---
http://---
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Fjärde gången gillt!
Snacka om den typ av fråga som snabbast får svar
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Fjärde gången gillt!
Haha men ta Fabian eller Anders annars. Kan dom va värda.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: Fjärde gången gillt!
Jag hade en S85 som lånebil i veckan. Jag kom knappt ihåg den härliga känslan hur det var med bakhjulsdrift. Bilen hade visserligen inte samma kaboom som min gamla P85, men ack så skönt och tyst det gick. Inte det där eviga jobbiga vinandet från främre motorn. Helt ljudlöst, fullt gaspådrag och skoj, och inget som ryckte i framhjulen.
Jag har förresten också en länk.
Jag har förresten också en länk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Fjärde gången gillt!
mati skrev:Jag hade en S85 som lånebil i veckan. Jag kom knappt ihåg den härliga känslan hur det var med bakhjulsdrift. Bilen hade visserligen inte samma kaboom som min gamla P85, men ack så skönt och tyst det gick. Inte det där eviga jobbiga vinandet från främre motorn. Helt ljudlöst, fullt gaspådrag och skoj, och inget som ryckte i framhjulen.
Jag har förresten också en länk.
Vänta tills det blir vinter så tror jag du uppskattar D:et.
Men visst, det är nåt särskilt med RWD och vinandet är lite irriterande om man inte lyssnar på nåt.
Re: Fjärde gången gillt!
Jag har tänkt på det både under sommar och vinter, vad ska jag med D till? Kör S75 och är otroligt imponerad av hur bra den tar sig fram i snö och is. Visserligen bra dubbdäck med Hakka 8 men har ännu inte saknat D! Kör dagligen i Dalarna och fjällen. Njuter av lågt förmånsvärde istället och kanske ska ta och lägga pengarna på att låsa upp AP istället
Nya S75 med den grundutrustningen är faktiskt den mest prisvärda Teslan på läänge!
Nya S75 med den grundutrustningen är faktiskt den mest prisvärda Teslan på läänge!
2016 Model S 75
Re: Fjärde gången gillt!
Jag är inte så säker på det. Jag har haft en bakhjulsdriven P85 innan. Massvis med vrid på bakaxeln, men snö och blankis har den klarat bättre än alla bilar jag någonsin haft tidigare. Inklusive de furhjulsdrivna. Trots dubbfria vinterdäck har den tagit sig fram utan minsta bekymmer. Visst, D är ännu bättre, men RWD är roligare att köra. Och tystare som sagt.Verdi skrev:Vänta tills det blir vinter så tror jag du uppskattar D:et.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Fjärde gången gillt!
RWD är helt suverän men RWD är inte för alla
Är du van vid RWD så är den sjukt mycket bättre än FWD ( har ej att göra med Model X ) AWD ger bra grepp ingen tvekan om det men tar bort en del av kör känslan och ger en falsk trygghet vid halt väglag
Och välkommen tillbaka till den ljusa sidan
Är du van vid RWD så är den sjukt mycket bättre än FWD ( har ej att göra med Model X ) AWD ger bra grepp ingen tvekan om det men tar bort en del av kör känslan och ger en falsk trygghet vid halt väglag
Och välkommen tillbaka till den ljusa sidan
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Fjärde gången gillt!
Vem var det som jagade bort den elaka taxin i Väsby?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Fjärde gången gillt!
Fasen va kul, jag sitter också och dagligen i designern och försöker motivera köpet av en S75.
Jag tänkte mig en D, men efter att ha läst här börjar jag fundera på om jag ska spara pengarna. Dock funderar jag på andrahandsvärdet. Om man kollar blocket så verkar bilarna utan D vara svårsålda, men det kanske är tillfälligt.
Jag tänkte mig en D, men efter att ha läst här börjar jag fundera på om jag ska spara pengarna. Dock funderar jag på andrahandsvärdet. Om man kollar blocket så verkar bilarna utan D vara svårsålda, men det kanske är tillfälligt.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021
Re: Fjärde gången gillt!
Hur svårsåld den blir har jag inte tagit hänsyn tillmathiaso skrev:Fasen va kul, jag sitter också och dagligen i designern och försöker motivera köpet av en S75.
Jag tänkte mig en D, men efter att ha läst här börjar jag fundera på om jag ska spara pengarna. Dock funderar jag på andrahandsvärdet. Om man kollar blocket så verkar bilarna utan D vara svårsålda, men det kanske är tillfälligt.
Svårt att köpa bil till nån annan liksom
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Fjärde gången gillt!
Köpte jag en ny idag så skulle jag nog gå på en D-variant med tanke på prestandan iom senaste uppdateringen
Men så var det det där med förmånsvärden och ljudnivån oxo förstås... och priset i sig såklart...
Men så var det det där med förmånsvärden och ljudnivån oxo förstås... och priset i sig såklart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Fjärde gången gillt!
Enligt Tesla så är prestandan 0-100 4,6s på 75 och 4,4s på 75D. Känns försumbart.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021
Re: Fjärde gången gillt!
På torr asfalt ja. På sämre underlag så skiljer det enormt mycket.mathiaso skrev:Enligt Tesla så är prestandan 0-100 4,6s på 75 och 4,4s på 75D. Känns försumbart.
Tror dock det är en vanesak. Jag har ju rwd på i3an och har även haft ett par st BMW M2. Är ju kul samtidigt. Fast när jag bestämde mig så skiljde det väl mer? Och så har D aningen bättre räckvidd.
Re: Fjärde gången gillt!
Många av bilarna på blocket som inte har D har ej heller AP. Tror snarare att det är AP som är säljande på andrahandsmarknaden.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Fjärde gången gillt!
Man kan ju vända på det också. S75 kanske blir lättare att sälja just pga av lågt förmånsvärde. Det kommer bli stort intresse för att gå över till eldrift framöver och de som då vill komma in har då en instegsmodell!
2016 Model S 75
Re: Fjärde gången gillt!
Jensa skrev:Man kan ju vända på det också. S75 kanske blir lättare att sälja just pga av lågt förmånsvärde. Det kommer bli stort intresse för att gå över till eldrift framöver och de som då vill komma in har då en instegsmodell!
Så himla mycket skiljer det väl inte på förmånsvärdet? 700 spänn?
Re: Fjärde gången gillt!
Å va kul att höra för engång skull att det finns något som en annan har men få andra har. (P85 utan D och AP). Jag fick lånebil S85D AP2 o det första jag kände var styv/stel rattkänsla o ett vinande ljud framifrån som jag förstod snabbt berodde på främre motorn.
Det är lätt att önska annat o lätt glömma njuta av det man har. Å det är klart har man haft båda uppläggen så kan jag förstå att det vinande ljudet (delvis styrkänsla) kan va något man inte vill ha. Lägg där till stora packutrymmen som jag hade saknat också. Annars är jag som många andra i min sitts sugen på AP högre prestandad men då får man försaka både $€£kr o andra positiva delar man lätt glömmer. Tack för påminnelsen!
Det är lätt att önska annat o lätt glömma njuta av det man har. Å det är klart har man haft båda uppläggen så kan jag förstå att det vinande ljudet (delvis styrkänsla) kan va något man inte vill ha. Lägg där till stora packutrymmen som jag hade saknat också. Annars är jag som många andra i min sitts sugen på AP högre prestandad men då får man försaka både $€£kr o andra positiva delar man lätt glömmer. Tack för påminnelsen!
Re: Fjärde gången gillt!
För mig är det. Blir minst så mycket högre månadskostnad för mig privat/mån inräknat att D ska betalas också. Men vissa tycker det är värt det, jag gör det inte och lägger hellre pengarna på t.ex AP.Verdi skrev:Jensa skrev:Man kan ju vända på det också. S75 kanske blir lättare att sälja just pga av lågt förmånsvärde. Det kommer bli stort intresse för att gå över till eldrift framöver och de som då vill komma in har då en instegsmodell!
Så himla mycket skiljer det väl inte på förmånsvärdet? 700 spänn?
2016 Model S 75
Re: Fjärde gången gillt!
Jensa skrev:För mig är det. Blir minst så mycket högre månadskostnad för mig privat/mån inräknat att D ska betalas också. Men vissa tycker det är värt det, jag gör det inte och lägger hellre pengarna på t.ex AP.Verdi skrev:Jensa skrev:Man kan ju vända på det också. S75 kanske blir lättare att sälja just pga av lågt förmånsvärde. Det kommer bli stort intresse för att gå över till eldrift framöver och de som då vill komma in har då en instegsmodell!
Så himla mycket skiljer det väl inte på förmånsvärdet? 700 spänn?
Hur är det med de bakhjulsdrivna varianterna, har de nån slags diffspärr? Eller är de som en konventionell fossilbil med RWD att de kan spinna hejdlöst på ett hjul så att bilen i praktiken blir enhjulsdriven när det är riktigt halt?
Eftersom jag leker med tanken på nybeställning om det finns restvärdesgaranti på 50% som det ryktas om så är jag sugen på en S75 RWD också. Men det är mycket kraft som ska ner i backen.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Fjärde gången gillt!
Det sitter en diff därVerdi skrev:Jensa skrev:För mig är det. Blir minst så mycket högre månadskostnad för mig privat/mån inräknat att D ska betalas också. Men vissa tycker det är värt det, jag gör det inte och lägger hellre pengarna på t.ex AP.Verdi skrev:Jensa skrev:Man kan ju vända på det också. S75 kanske blir lättare att sälja just pga av lågt förmånsvärde. Det kommer bli stort intresse för att gå över till eldrift framöver och de som då vill komma in har då en instegsmodell!
Så himla mycket skiljer det väl inte på förmånsvärdet? 700 spänn?
Hur är det med de bakhjulsdrivna varianterna, har de nån slags diffspärr? Eller är de som en konventionell fossilbil med RWD att de kan spinna hejdlöst på ett hjul så att bilen i praktiken blir enhjulsdriven när det är riktigt halt?
Eftersom jag leker med tanken på nybeställning om det finns restvärdesgaranti på 50% som det ryktas om så är jag sugen på en S75 RWD också. Men det är mycket kraft som ska ner i backen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1493
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Fjärde gången gillt!
Och framförallt ett bra antispinnsystem, min första S85 körde jag med R2:or på vintern, gick jättebra.Bjelke skrev:Det sitter en diff därVerdi skrev:Jensa skrev:För mig är det. Blir minst så mycket högre månadskostnad för mig privat/mån inräknat att D ska betalas också. Men vissa tycker det är värt det, jag gör det inte och lägger hellre pengarna på t.ex AP.Verdi skrev:Jensa skrev:Man kan ju vända på det också. S75 kanske blir lättare att sälja just pga av lågt förmånsvärde. Det kommer bli stort intresse för att gå över till eldrift framöver och de som då vill komma in har då en instegsmodell!
Så himla mycket skiljer det väl inte på förmånsvärdet? 700 spänn?
Hur är det med de bakhjulsdrivna varianterna, har de nån slags diffspärr? Eller är de som en konventionell fossilbil med RWD att de kan spinna hejdlöst på ett hjul så att bilen i praktiken blir enhjulsdriven när det är riktigt halt?
Eftersom jag leker med tanken på nybeställning om det finns restvärdesgaranti på 50% som det ryktas om så är jag sugen på en S75 RWD också. Men det är mycket kraft som ska ner i backen.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Fjärde gången gillt!
Ingen dif i stil med BMW M bilar eller andra RWD prestanda bilar
Men i och med snabbheten i el motor styrning samt abs så gör antispin en bra mycket bättre jobb än på fosilbil så det funkar bra
Men i och med snabbheten i el motor styrning samt abs så gör antispin en bra mycket bättre jobb än på fosilbil så det funkar bra
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1493
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Fjärde gången gillt!
Nu var det gjort! S75 blå metallic, leverans i oktober.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD