Fjärde gången gillt!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1492
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Fjärde gången gillt!

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Sålde min Tesla i mitten på juli och hade av olika anledningar tänkt mig en tid utan Tesla, helt omöjligt!

Blir nog en uppdaterad S75 med bakhjulsdrift, min första Tesla var en S85 och jag kommer ihåg den rena och sköna känslan utan minsta antydan till drag i ratten.

Någon som har en länk att bjuda på.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Fjärde gången gillt!

Inlägg av Challe76a »

Så klart
http://---
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fjärde gången gillt!

Inlägg av Bjelke »

Snacka om den typ av fråga som snabbast får svar :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Fjärde gången gillt!

Inlägg av Challe76a »

Haha men ta Fabian eller Anders annars. Kan dom va värda.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fjärde gången gillt!

Inlägg av mati »

Jag hade en S85 som lånebil i veckan. Jag kom knappt ihåg den härliga känslan hur det var med bakhjulsdrift. Bilen hade visserligen inte samma kaboom som min gamla P85, men ack så skönt och tyst det gick. Inte det där eviga jobbiga vinandet från främre motorn. Helt ljudlöst, fullt gaspådrag och skoj, och inget som ryckte i framhjulen.
Jag har förresten också en länk. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Fjärde gången gillt!

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Jag hade en S85 som lånebil i veckan. Jag kom knappt ihåg den härliga känslan hur det var med bakhjulsdrift. Bilen hade visserligen inte samma kaboom som min gamla P85, men ack så skönt och tyst det gick. Inte det där eviga jobbiga vinandet från främre motorn. Helt ljudlöst, fullt gaspådrag och skoj, och inget som ryckte i framhjulen.
Jag har förresten också en länk. ;)

Vänta tills det blir vinter så tror jag du uppskattar D:et. :)

Men visst, det är nåt särskilt med RWD och vinandet är lite irriterande om man inte lyssnar på nåt.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Fjärde gången gillt!

Inlägg av Jensa »

Jag har tänkt på det både under sommar och vinter, vad ska jag med D till? Kör S75 och är otroligt imponerad av hur bra den tar sig fram i snö och is. Visserligen bra dubbdäck med Hakka 8 men har ännu inte saknat D! Kör dagligen i Dalarna och fjällen. Njuter av lågt förmånsvärde istället och kanske ska ta och lägga pengarna på att låsa upp AP istället :roll:

Nya S75 med den grundutrustningen är faktiskt den mest prisvärda Teslan på läänge! 8-)
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fjärde gången gillt!

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Vänta tills det blir vinter så tror jag du uppskattar D:et. :)
Jag är inte så säker på det. Jag har haft en bakhjulsdriven P85 innan. Massvis med vrid på bakaxeln, men snö och blankis har den klarat bättre än alla bilar jag någonsin haft tidigare. Inklusive de furhjulsdrivna. Trots dubbfria vinterdäck har den tagit sig fram utan minsta bekymmer. Visst, D är ännu bättre, men RWD är roligare att köra. Och tystare som sagt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Fjärde gången gillt!

Inlägg av e5m1r »

RWD är helt suverän men RWD är inte för alla
Är du van vid RWD så är den sjukt mycket bättre än FWD ( har ej att göra med Model X ) AWD ger bra grepp ingen tvekan om det men tar bort en del av kör känslan och ger en falsk trygghet vid halt väglag
Och välkommen tillbaka till den ljusa sidan
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Fjärde gången gillt!

Inlägg av Johnalm »

Vem var det som jagade bort den elaka taxin i Väsby? :D
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Fjärde gången gillt!

Inlägg av mathiaso »

Fasen va kul, jag sitter också och dagligen i designern och försöker motivera köpet av en S75.

Jag tänkte mig en D, men efter att ha läst här börjar jag fundera på om jag ska spara pengarna. Dock funderar jag på andrahandsvärdet. Om man kollar blocket så verkar bilarna utan D vara svårsålda, men det kanske är tillfälligt.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Fjärde gången gillt!

Inlägg av e5m1r »

mathiaso skrev:
Fasen va kul, jag sitter också och dagligen i designern och försöker motivera köpet av en S75.

Jag tänkte mig en D, men efter att ha läst här börjar jag fundera på om jag ska spara pengarna. Dock funderar jag på andrahandsvärdet. Om man kollar blocket så verkar bilarna utan D vara svårsålda, men det kanske är tillfälligt.
Hur svårsåld den blir har jag inte tagit hänsyn till
Svårt att köpa bil till nån annan liksom Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fjärde gången gillt!

Inlägg av Bjelke »

Köpte jag en ny idag så skulle jag nog gå på en D-variant med tanke på prestandan iom senaste uppdateringen :)
Men så var det det där med förmånsvärden och ljudnivån oxo förstås... och priset i sig såklart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Fjärde gången gillt!

Inlägg av mathiaso »

Enligt Tesla så är prestandan 0-100 4,6s på 75 och 4,4s på 75D. Känns försumbart.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Verdi

Re: Fjärde gången gillt!

Inlägg av Verdi »

mathiaso skrev:
Enligt Tesla så är prestandan 0-100 4,6s på 75 och 4,4s på 75D. Känns försumbart.
På torr asfalt ja. På sämre underlag så skiljer det enormt mycket.

Tror dock det är en vanesak. Jag har ju rwd på i3an och har även haft ett par st BMW M2. Är ju kul samtidigt. Fast när jag bestämde mig så skiljde det väl mer? Och så har D aningen bättre räckvidd.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Fjärde gången gillt!

Inlägg av Remuz »

Många av bilarna på blocket som inte har D har ej heller AP. Tror snarare att det är AP som är säljande på andrahandsmarknaden.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Fjärde gången gillt!

Inlägg av Jensa »

Man kan ju vända på det också. S75 kanske blir lättare att sälja just pga av lågt förmånsvärde. Det kommer bli stort intresse för att gå över till eldrift framöver och de som då vill komma in har då en instegsmodell!
2016 Model S 75
Verdi

Re: Fjärde gången gillt!

Inlägg av Verdi »

Jensa skrev:
Man kan ju vända på det också. S75 kanske blir lättare att sälja just pga av lågt förmånsvärde. Det kommer bli stort intresse för att gå över till eldrift framöver och de som då vill komma in har då en instegsmodell!

Så himla mycket skiljer det väl inte på förmånsvärdet? 700 spänn?
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 30 okt 2016 07:07
Ort: Sölvesborg

Re: Fjärde gången gillt!

Inlägg av Plutric »

Å va kul att höra för engång skull att det finns något som en annan har men få andra har. :D (P85 utan D och AP). Jag fick lånebil S85D AP2 o det första jag kände var styv/stel rattkänsla o ett vinande ljud framifrån som jag förstod snabbt berodde på främre motorn.
Det är lätt att önska annat o lätt glömma njuta av det man har. Å det är klart har man haft båda uppläggen så kan jag förstå att det vinande ljudet (delvis styrkänsla) kan va något man inte vill ha. Lägg där till stora packutrymmen som jag hade saknat också. Annars är jag som många andra i min sitts sugen på AP högre prestandad men då får man försaka både $€£kr o andra positiva delar man lätt glömmer. Tack för påminnelsen! :)
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Fjärde gången gillt!

Inlägg av Jensa »

Verdi skrev:
Jensa skrev:
Man kan ju vända på det också. S75 kanske blir lättare att sälja just pga av lågt förmånsvärde. Det kommer bli stort intresse för att gå över till eldrift framöver och de som då vill komma in har då en instegsmodell!

Så himla mycket skiljer det väl inte på förmånsvärdet? 700 spänn?
För mig är det. Blir minst så mycket högre månadskostnad för mig privat/mån inräknat att D ska betalas också. Men vissa tycker det är värt det, jag gör det inte och lägger hellre pengarna på t.ex AP.
2016 Model S 75
Verdi

Re: Fjärde gången gillt!

Inlägg av Verdi »

Jensa skrev:
Verdi skrev:
Jensa skrev:
Man kan ju vända på det också. S75 kanske blir lättare att sälja just pga av lågt förmånsvärde. Det kommer bli stort intresse för att gå över till eldrift framöver och de som då vill komma in har då en instegsmodell!

Så himla mycket skiljer det väl inte på förmånsvärdet? 700 spänn?
För mig är det. Blir minst så mycket högre månadskostnad för mig privat/mån inräknat att D ska betalas också. Men vissa tycker det är värt det, jag gör det inte och lägger hellre pengarna på t.ex AP.

Hur är det med de bakhjulsdrivna varianterna, har de nån slags diffspärr? Eller är de som en konventionell fossilbil med RWD att de kan spinna hejdlöst på ett hjul så att bilen i praktiken blir enhjulsdriven när det är riktigt halt?

Eftersom jag leker med tanken på nybeställning om det finns restvärdesgaranti på 50% som det ryktas om så är jag sugen på en S75 RWD också. Men det är mycket kraft som ska ner i backen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fjärde gången gillt!

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Jensa skrev:
Verdi skrev:
Jensa skrev:
Man kan ju vända på det också. S75 kanske blir lättare att sälja just pga av lågt förmånsvärde. Det kommer bli stort intresse för att gå över till eldrift framöver och de som då vill komma in har då en instegsmodell!

Så himla mycket skiljer det väl inte på förmånsvärdet? 700 spänn?
För mig är det. Blir minst så mycket högre månadskostnad för mig privat/mån inräknat att D ska betalas också. Men vissa tycker det är värt det, jag gör det inte och lägger hellre pengarna på t.ex AP.

Hur är det med de bakhjulsdrivna varianterna, har de nån slags diffspärr? Eller är de som en konventionell fossilbil med RWD att de kan spinna hejdlöst på ett hjul så att bilen i praktiken blir enhjulsdriven när det är riktigt halt?

Eftersom jag leker med tanken på nybeställning om det finns restvärdesgaranti på 50% som det ryktas om så är jag sugen på en S75 RWD också. Men det är mycket kraft som ska ner i backen.
Det sitter en diff där :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1492
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Fjärde gången gillt!

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Bjelke skrev:
Verdi skrev:
Jensa skrev:
Verdi skrev:
Jensa skrev:
Man kan ju vända på det också. S75 kanske blir lättare att sälja just pga av lågt förmånsvärde. Det kommer bli stort intresse för att gå över till eldrift framöver och de som då vill komma in har då en instegsmodell!

Så himla mycket skiljer det väl inte på förmånsvärdet? 700 spänn?
För mig är det. Blir minst så mycket högre månadskostnad för mig privat/mån inräknat att D ska betalas också. Men vissa tycker det är värt det, jag gör det inte och lägger hellre pengarna på t.ex AP.

Hur är det med de bakhjulsdrivna varianterna, har de nån slags diffspärr? Eller är de som en konventionell fossilbil med RWD att de kan spinna hejdlöst på ett hjul så att bilen i praktiken blir enhjulsdriven när det är riktigt halt?

Eftersom jag leker med tanken på nybeställning om det finns restvärdesgaranti på 50% som det ryktas om så är jag sugen på en S75 RWD också. Men det är mycket kraft som ska ner i backen.
Det sitter en diff där :)
Och framförallt ett bra antispinnsystem, min första S85 körde jag med R2:or på vintern, gick jättebra.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Fjärde gången gillt!

Inlägg av e5m1r »

Ingen dif i stil med BMW M bilar eller andra RWD prestanda bilar
Men i och med snabbheten i el motor styrning samt abs så gör antispin en bra mycket bättre jobb än på fosilbil så det funkar bra
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1492
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Fjärde gången gillt!

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Nu var det gjort! S75 blå metallic, leverans i oktober.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Skriv svar