Är det AP1 eller AP2 som har autopark?+46 skrev:Det jag gillar mest är autopark. Helt suveränt!
Sen vill jag dubbelkolla så att det man ser på Teslas hemsida "Uppgraderad Autopilot" är samma sam som AP2 och inte AP1?
Moderator: Redaktion
Är det AP1 eller AP2 som har autopark?+46 skrev:Det jag gillar mest är autopark. Helt suveränt!
Båda har autopark. Men det är svårt att få bilen att hitta en parkeringficka som den anser passar bra för autopark. Åtminstone i fallet med AP2. Jag har lyckats några gånger, främst för att testa, och det blev faktiskt ganska snyggt. Men i ärlighetens namn går det fortare att göra jobbet själv. Såvida man inte äter glass samtidigt eller så.mgorgis skrev:Är det AP1 eller AP2 som har autopark?+46 skrev:Det jag gillar mest är autopark. Helt suveränt!
Sen vill jag dubbelkolla så att det man ser på Teslas hemsida "Uppgraderad Autopilot" är samma sam som AP2 och inte AP1?
Halvljusautomatik har väl alltid funnits på alla bilar? Eller menar du helljusautomatik? Den är uppenbarligen numera standard på alla AP1-bilar, men ingår dessvärre inte i AP2, förutom i USA.Svenssons skrev:Halvljusautomatiken är väl standard numera och ingår även utan AP.
Jag har AP1 och där fungerar Autopark klockrent. Fort går det och den accepterar även extremt trånga parkeringsluckor. Ibland så trånga att jag själv skulle ha valt att hitta en annan ledig p-plats.mgorgis skrev:Är det AP1 eller AP2 som har autopark?+46 skrev:Det jag gillar mest är autopark. Helt suveränt!
Sen vill jag dubbelkolla så att det man ser på Teslas hemsida "Uppgraderad Autopilot" är samma sam som AP2 och inte AP1?
Ja, AP1 klarar betydligt mindre luckor än AP2. Jag har bara testat det en gång med en lånebil, men då knölade bilen in sig i en parkeringsficka som var så liten att jag själv hade valt att ställa mig någon annanstans. Helt sjukt imponerande. AP2 vill ha mer plats. Mycket mer plats. Däremot så kan den ibland se parkeringsplatser där de inte finns. Häromdagen körde jag på en skogsväg med högt gräs i vägkanterna, och plötsligt inbillade sig bilen att det fanns en parkeringsplats till höger. Jag undrar vad som hade hänt om jag hade låtit den parkera sig där.+46 skrev:Jag har AP1 och där fungerar Autopark klockrent. Fort går det och den accepterar även extremt trånga parkeringsluckor. Ibland så trånga att jag själv skulle ha valt att hitta en annan ledig p-plats.
Jag håller med. Iofs hade jag inget val eftersom min bil var en lagerbil och AP2 ingick. Men jag hade inte beställt AP2 om jag hade kunnat välja själv. Nu i efterhand ångrar jag faktiskt att jag inte ens försökte att köpa bilen utan AP. Det hade kanske gått. Men jag frågade aldrig. Jag hoppades nog att jag ändå skulle ha någon nytta av AP2. Och i början tyckte jag det var lite kul, mest en leksak förvisso, men ändå roligt och nytt.rockard skrev:Jag börjar ångra att jag betalt för "enhanced autopilot", d.v.s. AP2.
Just precis! Hade egentligen samma förutsättning som dig, köpte lagerbil, men jag var väldigt bestämd på att eventuell bil jag köpte skulle ha AP2. Autopark är jag heller inte särskilt nöjd med. Använder den ibland, men den ställer sig lite för långt ut och snett för att jag ska vara helt nöjd, och vid två tillfällen har jag fått ställa mig på bromsen för att den glatt är på väg att backa in i bilen bakom.mati skrev:Det hade varit önskvärt med en knapp som helt enkelt avaktiverar den halvkassa adaptiva farthållaren så att man får en klassisk vanlig dum farthållare när man vill ha den.rockard skrev:Jag börjar ångra att jag betalt för "enhanced autopilot", d.v.s. AP2.
Funkar helljusautomatik på bilar med AP2 i Europa nu? Ser det som mycket konstigt om det kommer ingå som standard för bilar utrustade med hårdvaran till AP1 men inte har AP men inte för bilar utrustade med hårdvaran till AP2 som inte har köpt till AP. I Sverige ser jag automatik för halv- och helljus som samma sak. Halvljuset skall ju alltid vara på.mati skrev:Halvljusautomatik har väl alltid funnits på alla bilar? Eller menar du helljusautomatik? Den är uppenbarligen numera standard på alla AP1-bilar, men ingår dessvärre inte i AP2, förutom i USA.Svenssons skrev:Halvljusautomatiken är väl standard numera och ingår även utan AP.
Nej, AP2-bilar har som sagt ingen helljusautomatik utanför USA.Svenssons skrev:Funkar helljusautomatik på bilar med AP2 i Europa nu? Ser det som mycket konstigt om det kommer ingå som standard för bilar utrustade med hårdvaran till AP1 men inte har AP men inte för bilar utrustade med hårdvaran till AP2 som inte har köpt till AP. I Sverige ser jag automatik för halv- och helljus som samma sak. Halvljuset skall ju alltid vara på.mati skrev:Halvljusautomatik har väl alltid funnits på alla bilar? Eller menar du helljusautomatik? Den är uppenbarligen numera standard på alla AP1-bilar, men ingår dessvärre inte i AP2, förutom i USA.Svenssons skrev:Halvljusautomatiken är väl standard numera och ingår även utan AP.
Det troliga är ju att när funktionen kommer så kommer den vara en del av standardfunktionerna, oavsett om man har AP eller ej. Det är så det fungerar för AP1-bilar och det är så det fungerar i USA. Den funktionen kommer alltså inte göra så att man väljer att köpa till AP eftersom den troligen kommer som standardfunktion när väl mjukvaran uppdateras.mati skrev:Nej, AP2-bilar har som sagt ingen helljusautomatik utanför USA.
Fast detta är senare påhitt efter nån sw uptade från början var det ingen ap ingen ljus automatikSvenssons skrev:Det troliga är ju att när funktionen kommer så kommer den vara en del av standardfunktionerna, oavsett om man har AP eller ej. Det är så det fungerar för AP1-bilar och det är så det fungerar i USA. Den funktionen kommer alltså inte göra så att man väljer att köpa till AP eftersom den troligen kommer som standardfunktion när väl mjukvaran uppdateras.mati skrev:Nej, AP2-bilar har som sagt ingen helljusautomatik utanför USA.
Japp men varför skall en funktion ingå som standard utan att man har köpt AP för en del bilar men inte för andra bilar om hårdvaran för funktionen finns på alla? Att dessutom skilja på vilka funktioner som ingår i ett utrustningspaket beroende av region känns som än mer komplicerat i onödan utan vinst.e5m1r skrev:Fast detta är senare påhitt efter nån sw uptade från början var det ingen ap ingen ljus automatikSvenssons skrev:Det troliga är ju att när funktionen kommer så kommer den vara en del av standardfunktionerna, oavsett om man har AP eller ej. Det är så det fungerar för AP1-bilar och det är så det fungerar i USA. Den funktionen kommer alltså inte göra så att man väljer att köpa till AP eftersom den troligen kommer som standardfunktion när väl mjukvaran uppdateras.mati skrev:Nej, AP2-bilar har som sagt ingen helljusautomatik utanför USA.
Usa kan köra summon via FOBSvenssons skrev:Japp men varför skall en funktion ingå som standard utan att man har köpt AP för en del bilar men inte för andra bilar om hårdvaran för funktionen finns på alla? Att dessutom skilja på vilka funktioner som ingår i ett utrustningspaket beroende av region känns som än mer komplicerat i onödan utan vinst.e5m1r skrev:Fast detta är senare påhitt efter nån sw uptade från början var det ingen ap ingen ljus automatikSvenssons skrev:Det troliga är ju att när funktionen kommer så kommer den vara en del av standardfunktionerna, oavsett om man har AP eller ej. Det är så det fungerar för AP1-bilar och det är så det fungerar i USA. Den funktionen kommer alltså inte göra så att man väljer att köpa till AP eftersom den troligen kommer som standardfunktion när väl mjukvaran uppdateras.mati skrev:Nej, AP2-bilar har som sagt ingen helljusautomatik utanför USA.
Ingen av dessa funktioner ligger i olika utrustningspaket i de olika regionerna. Att det bilarna skiljer sig åt är en sak vilket kan bero på olika regler eller rättigheter men Tesla har hittills inte lagt en funktion i olika utrustningspaket beroende av region. Att sedan skilja på det gällande AP! och AP2-bilar dessutom är än mer krystat. Finns ju inget som talar för att Tesla kommer att skilja på det bara för AP2-bilar i Europa. Det troliga är ju att när funktionen kommer till AP2-bilar i Europa så kommer den som en standardfunktion precis som för samtliga AP1-bilar samt AP2-bilar i USA. Denna funktion kan idag inte alls ligga till grund för om man skall välja AP eller inte.e5m1r skrev:Usa kan köra summon via FOB
Usa kan starta summon med extra tryck på P samt bekräftelse på skärm
USA har självstängande laddlucka sen Oktober 2014
Bara för att ta ett exempel på funktioner som inte är samma
EU har Spotify det har dem inte i USA
Så visst skiljer det beroende på marknad
Det är både annan mjukvara och hårdvara mellan AP1 och AP2 och eftersom det endast är påslaget i USA så misstänker jag att det har att göra med certifiering/lagkrav. Håller dock med om att det känns dock märkligt. En sak man kan hoppas på är att det blir dynamiskt helljus utanför USA vilket inte är tillåtet i USA.mati skrev:Vad mer kan det vara? Marknadsskäl? Låter jättekonstigt att man skulle tillhandshålla en funktion för äldre bilar, men inte för nya modeller.
Det kam vara så enkelt att det i usa klassas som säkerhet och en * faller bort om det inte är standardSvenssons skrev:Det är både annan mjukvara och hårdvara mellan AP1 och AP2 och eftersom det endast är påslaget i USA så misstänker jag att det har att göra med certifiering/lagkrav. Håller dock med om att det känns dock märkligt. En sak man kan hoppas på är att det blir dynamiskt helljus utanför USA vilket inte är tillåtet i USA.mati skrev:Vad mer kan det vara? Marknadsskäl? Låter jättekonstigt att man skulle tillhandshålla en funktion för äldre bilar, men inte för nya modeller.