Re: AP eller inte?
Postat: 12 aug 2017 21:46
Men verkar som om Mobileye gör bättre saker än Nvidia? Såg att Mobileye samarbetar med Nissan, VW, BMW... Varför sket det sig mellan Tesla och Mobileye?
Häromdagen körde jag på 2+1 vägen norr om Gävle. Vid flera ggr tvärnitade bilen eftersom den tydligen blev rädd för mötande lastbilar på andra sidan räcket. Den bromsar även alldeles för tidigt när man kommer ikapp stora fordon. Den verkar tro att en lastbil på håll är en personbil som ligger nära. Mäts inte avståndet??oscfor skrev:Mobileye har varit de facto-standard i branschen. Varför tror du Intel köpte dem? De har byggt sin lösning på ett komplett system som utvecklats från adaptiv farthållare. Tyvärr har de inte drivit utveckligen framgent. De ligger långt efter var det gäller ai jämfört med t ex Nvidia. Nvidia passar betydligt bättre som samarbetspartner till Tesla än Mobileye. Volvo arbetar ju t ex också med Nvidia.
Förklaringen är nog att Tesla hittills i huvudsak har haft kunder som har visat väldigt mycket överseende med i princip allting när det gäller brister på bilarna och allt runtomkring. Ingen annan biltillverkare hade kunnat göra sådana tabbar som att tillfälligt (eller långvarigt) plocka bort standardfunktioner som adaptiv farthållare, regnsensor, automatiskt helljus osv. Kunderna hade gått bananas och bytt bilmärke. Icke så med Tesla. Man sitter visserligen och är mer eller mindre småförbannad, men det finns ju inget vettigt alternativ när man vill köra elbil.Verdi skrev:Men på "högteknologiska Tesla" funkar det banne mig inte alls. Hur kommer det sig egentligen?
På TMC hävdar de att regnsensor fungerar på en tre veckor gammal modell X (post #6 i länken nedan). Är det någon som kan bekräfta om det fungerar i Sverige på nya X/S?Verdi skrev:oscfor skrev:Jag är ledsen men jag är inte imponerad av Nvidia än så länge. Det är tre saker jag vill ha. Adaptiv farthållare, regnsensor och helljusautomatik. I nuläget ser det sisådär ut för att uttrycka sig milt. Och då är det väldigt basic grejer som varenda bilmärke har idag. Men på "högteknologiska Tesla" funkar det banne mig inte alls. Hur kommer det sig egentligen?
Ingen av mina andra bilar har haft den funktionen, om vi säger så då.Leo skrev:Lars: alla el/hybrid VW kan starta kyla på distans (Carnet appen) via AC. Då pumpen till AC på dessa modeller drivs på el. Men Leaf kom ju tidigare så då den kom kanske det inte fanns några alternativ?
Har ingen Tesla själv och därmed inga egna erfarenheter men efter att ha hängt här på forumet ett tag då jag funderar på att kanske köpa en måste jag hålla med dig. Även uppenbara nackdelar verkar snabbt på något sätt bli fördelar. Men vem vet, kanske jag själv blir en del av hyllningskören om jag köper en, verkar ändå vara rätt många vettiga personer som har "got the bug"mati skrev:Förklaringen är nog att Tesla hittills i huvudsak har haft kunder som har visat väldigt mycket överseende med i princip allting när det gäller brister på bilarna och allt runtomkring. Ingen annan biltillverkare hade kunnat göra sådana tabbar som att tillfälligt (eller långvarigt) plocka bort standardfunktioner som adaptiv farthållare, regnsensor, automatiskt helljus osv. Kunderna hade gått bananas och bytt bilmärke. Icke så med Tesla. Man sitter visserligen och är mer eller mindre småförbannad, men det finns ju inget vettigt alternativ när man vill köra elbil.Verdi skrev:Men på "högteknologiska Tesla" funkar det banne mig inte alls. Hur kommer det sig egentligen?
Kom hem från Kroatien i fredags 250mil vad betalade jag för bränslet? Med tanke på det var det inte så svårt att förlåta bristen på rengnsensor AP har jag ingen så den störde inte allsimprowise skrev:Har ingen Tesla själv och därmed inga egna erfarenheter men efter att ha hängt här på forumet ett tag då jag funderar på att kanske köpa en måste jag hålla med dig. Även uppenbara nackdelar verkar snabbt på något sätt bli fördelar. Men vem vet, kanske jag själv blir en del av hyllningskören om jag köper en, verkar ändå vara rätt många vettiga personer som har "got the bug"mati skrev:Förklaringen är nog att Tesla hittills i huvudsak har haft kunder som har visat väldigt mycket överseende med i princip allting när det gäller brister på bilarna och allt runtomkring. Ingen annan biltillverkare hade kunnat göra sådana tabbar som att tillfälligt (eller långvarigt) plocka bort standardfunktioner som adaptiv farthållare, regnsensor, automatiskt helljus osv. Kunderna hade gått bananas och bytt bilmärke. Icke så med Tesla. Man sitter visserligen och är mer eller mindre småförbannad, men det finns ju inget vettigt alternativ när man vill köra elbil.Verdi skrev:Men på "högteknologiska Tesla" funkar det banne mig inte alls. Hur kommer det sig egentligen?
Bör man isf avvakta lite med att beställa en ny S då? Kan tänka mig att främsta konkurrenten till S just nu är Modell 3 så det är väl rimligt att Tesla kommer sockra dealen lite för att hålla beställningarna uppe av S också?Mickep skrev:Ap 2.5 kommer släppas snart, med ny hårdvara(snabbare processors) (+kamera i bilen, som model 3 har). (kommer skärmen bli snabbare, vet ej)
Det kommer ge lite mer beräkningskraft. Behövs väl mest till Full självkörande (tycker det är konstigt att ingen kommenterat det lustiga att "full" sätts intill "bilkörning"). Annars tycker jag att det som man vill ha (adaptiv farthållare, autohelljus och självparkering) borde klara sig på betydligt sämre prestanda, jag menar andra tillverkare har det som standard utan att ta mycket extra betalt för det.
Vad jag läst så bidrar varje såld Tesla med 20 000 kr till SC nätverket så du har förmodligen totalt betalat mer än vad jag betalat för bränsle till min fossilbil senaste årenSmutt skrev:Kom hem från Kroatien i fredags 250mil vad betalade jag för bränslet? Med tanke på det var det inte så svårt att förlåta bristen på rengnsensor AP har jag ingen så den störde inte alls
Jag tankar min fosilbil med soppa för över 30.000 kronor årligenimprowise skrev:Vad jag läst så bidrar varje såld Tesla med 20 000 kr till SC nätverket så du har förmodligen totalt betalat mer än vad jag betalat för bränsle till min fossilbil senaste årenSmutt skrev:Kom hem från Kroatien i fredags 250mil vad betalade jag för bränslet? Med tanke på det var det inte så svårt att förlåta bristen på rengnsensor AP har jag ingen så den störde inte alls
Samt att din fossilbil gissningsvis kostade mindre än en tredjedel av en Tesla. Det där med att försöka räkna hem en Tesla ekonomiskt kräver mer avancerad matematik än vad jag har fått lära mig under min 5-åriga civilinjenjörsutbildning. Men det är skit samma. Jag säger inte att det inte lönar sig att köra Tesla. Det gör det, men man blir inte rikare rent ekonomiskt. Man blir rikare på livskvalité.improwise skrev:Vad jag läst så bidrar varje såld Tesla med 20 000 kr till SC nätverket så du har förmodligen totalt betalat mer än vad jag betalat för bränsle till min fossilbil senaste årenSmutt skrev:Kom hem från Kroatien i fredags 250mil vad betalade jag för bränslet? Med tanke på det var det inte så svårt att förlåta bristen på rengnsensor AP har jag ingen så den störde inte alls
Det är sant.Smutt skrev:Det känns hursomhelst underbart att glida iväg från SUC utan att betala
Sanning med modifikation... Det finns med stor sannolikhet inga öronmärkta pengar till Supercharger när man köper en Tesla. Den första Model S 60-modellen som såldes hade inte fri SuperCharging eller ens möjlighet att ladda vid SuC över huvud taget. Man kunde köpa till möjligheten till att använda Superchargers och det kostade 20 000:-. Därifrån kommer antagandet att Tesla använder dessa pengar till SuC.improwise skrev:Vad jag läst så bidrar varje såld Tesla med 20 000 kr till SC nätverket så du har förmodligen totalt betalat mer än vad jag betalat för bränsle till min fossilbil senaste åren
Minns inte var jag läste det nu, undrar om det inte kan ha varit någon artikel här men kan inte hitta det nu. Oavsett om det nu stämmer eller inte krävs är det väl ingen allt för vågad gissning att det är kunderna som står för kostnaderna i vilket fall som helst. Fast det kanske är en diskussion som bättre hör hemma i någon annan trådSvenssons skrev:Sanning med modifikation... Det finns med stor sannolikhet inga öronmärkta pengar till Supercharger när man köper en Tesla. Den första Model S 60-modellen som såldes hade inte fri SuperCharging eller ens möjlighet att ladda vid SuC över huvud taget. Man kunde köpa till möjligheten till att använda Superchargers och det kostade 20 000:-. Därifrån kommer antagandet att Tesla använder dessa pengar till SuC.improwise skrev:Vad jag läst så bidrar varje såld Tesla med 20 000 kr till SC nätverket så du har förmodligen totalt betalat mer än vad jag betalat för bränsle till min fossilbil senaste åren