Sida 1 av 2

Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 09 aug 2017 11:17
av improwise
Nu när Tesla börjar bli lite mer "vanlig" (hjälm på :D) så är jag nyfiken hur många det är som har en men som inte har tillgång till nån laddplats och använder den mest i eller kring en storstad?

Bor själv i lägenhet i Stockholms C så att ladda där är av naturliga skäl inte aktuellt, dessutom lär inte ens en Tesla kunna slå tiden det tar att åka tunnelbana till jobbet så att ladda där är inte direkt aktuellt heller. Då blir det som en fossilbil i den bemärkelsen att man måste "åka och tanka" på samma sätt som man gör med en sådan. Jo, inser så klart att om man hade en laddplats så skulle saker vara annorlunda.

Sen är jag lite nyfiken på hur ni tycker storleken fungerar i en större stad, med allt vad det innebär i form av parkering, dubbelparkerade lastbilar osv? Som jag förstått det är en Model S tom större än en XC90 på allt utom höjden.

Sen funderar jag lite på detta med räckvidsångesten när man inte har laddar lätt tillgänglig. Har vänner och bekanta som kör Tesla men dom är rätt så fanatiska så alla eventuella nackdelar är på något sätt alltid fördelar så det är lite svårt att få sig nån bra bild av verkligheten. Trots att man säger sig vara så glad att man inte har räckvidsångest iom att man har en Tesla verkar en stor del av livet gå ut på just laddning och att passera så många laddstationer som möjligt på vägen. Och samma människor som tidigare hade plattan i mattan i typ 50 mil säger sig nu helt plötsligt gärna ta halvtimmespauser ut efter vägen för att det är så trevligt :D

Så, tar gärna emot tankar och erfarenheter kring detta :)

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 09 aug 2017 11:30
av e5m1r
För att det ska funka smidigt bör du ha tillgång till laddning nånstans jobbet kanske ?
Tom mataffären räcker om de har chademo och du köper adapter annars kan det vara osmidigt
Jag var en av dem plattan i mattan men att det kostar nada att ta en tripp gör att jag kan sänka farten något och stå ut med en SuC stopp
För att få fri SuC ska du då använda någons refferal länk
Tesla är stor bil men sensorer är standard så du kan krypa förbi utan problem
Luft fjädring är nu mera standard så upp i high och kryp upp på kanten så kommer du förbi
Autopilot är utmärkt för köer så mindre stress blir det i storstäder

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 09 aug 2017 11:41
av Surfaren
Jag bor söder om Söder och har ingen egen laddplats (iaf inte än, innan styrelsen ev. beslutat installera något). Jag har hittills laddat antingen på kommunens stolpar en bit härifrån (lämnar bilen där över natten och knatar hem) eller på Chademo utanför Nissan-återförsäljaren (medan jag sitter i bilen och läser en bok).

Det funkar ok, men man får förstås tänka till lite kring när man ska ladda och inte. Man startar ju inte med fullt batteri varje morgon. En spontan resa till Nynäshamn kan ju visa sig i det närmaste omöjlig, tex, om man har för lite kräm kvar. Därför brukar jag hellre fylla på lite extra i Chademon när jag har tid, och om jag kommer hem en kväll med nästan tomt och vet att jag vill köra igen nästa dag ställer jag bilen vid kommunens stolpar. Anledningen till att jag inte alltid lämnar bilen där över natten är att det kostar 50 spänn.

Bilen är bred som fan och jag ser fram emot Model 3 som är lite mindre. På smala gator, som här där jag bor, så sitter jag ofta med ett finger vilande på knappen för speglarna, så att jag snabbt kan fälla in dom om det ser ut att bli tajt vid möte.

Jag har inte kört jättemycket i stan men har inte haft några större problem med bilens storlek de gånger jag varit in och snurrat. Däremot kan det krävas ett extra varv för att hitta en parkeringsplats stor nog (och helst med lite marginal så inte bilen får dörruppslag bara någon tittar på den).

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 09 aug 2017 11:44
av Mickep
Ärligt talat vet jag inte om just en bil om man bor i innerstaden och har subventionerad kollektivtrafik som går i princip dygnet runt med 5 minuters mellanrum är den optimala lösningen.
frågan blir totalt annorlunda om man bor i en mellanstor stad 30-100 000 inv där alterntiven till bil är små, men det är en annan fråga. Det går förvisso att ladda med motorvärmaruttag (men frågan är om man vill det då de ibland kan vara gamla och sotiga, knappt som man vill använda dem även om man har en fossilbil) Men med markpriserna (som tenderar bli absurda) ställs man inför frågan om det är värt det om man inte är nöd och tvungen att ha bil. (för hur ofta är det man fraktar mycket? flyttar man så finns det flyttfirmor med lastbil och det går att få hemleverans - i min stad kan man få pizzor hemkörda utan extra kostnad) om man kunde dela på en bil/bilar i en brf skulle föreningen spara massor i att slippa ha parkeringsplatser.
Storleken frågas efter, och jag tror nog att ju mindre ju bättre (men den får samtidigt inte bli så liten att det blir löjligt) men det är meningslöst att svara om man inte vet syftet med bilen. är det bara till pendlartrafik med ev veckohandel, så är golfklassen svår att inte rekommendera. skall man till golfbanan kanske man vill ha lite större bagageutrymme. är det för att flåsa med sin sociala status vill man givetvis ha större. måste man ha barnvagn och div "nödvändiga" paket så kanske man ser att bagaget är gigantiskt. Fast jag tror att man kan få livspusslet att gå ihop oavsett storleken på resväskan. Det mesta går att anpassa. Därför blir min rek att man skall ha så liten bli som möjligt i stan om man kan det. (det går att hyra andra bilar vid behov)

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 09 aug 2017 11:59
av Zalman3
improwise skrev:
Nu när Tesla börjar bli lite mer "vanlig" (hjälm på :D) så är jag nyfiken hur många det är som har en men som inte har tillgång till nån laddplats och använder den mest i eller kring en storstad?

Bor själv i lägenhet i Stockholms C så att ladda där är av naturliga skäl inte aktuellt, dessutom lär inte ens en Tesla kunna slå tiden det tar att åka tunnelbana till jobbet så att ladda där är inte direkt aktuellt heller. Då blir det som en fossilbil i den bemärkelsen att man måste "åka och tanka" på samma sätt som man gör med en sådan. Jo, inser så klart att om man hade en laddplats så skulle saker vara annorlunda.

Sen är jag lite nyfiken på hur ni tycker storleken fungerar i en större stad, med allt vad det innebär i form av parkering, dubbelparkerade lastbilar osv? Som jag förstått det är en Model S tom större än en XC90 på allt utom höjden.

Sen funderar jag lite på detta med räckvidsångesten när man inte har laddar lätt tillgänglig. Har vänner och bekanta som kör Tesla men dom är rätt så fanatiska så alla eventuella nackdelar är på något sätt alltid fördelar så det är lite svårt att få sig nån bra bild av verkligheten. Trots att man säger sig vara så glad att man inte har räckvidsångest iom att man har en Tesla verkar en stor del av livet gå ut på just laddning och att passera så många laddstationer som möjligt på vägen. Och samma människor som tidigare hade plattan i mattan i typ 50 mil säger sig nu helt plötsligt gärna ta halvtimmespauser ut efter vägen för att det är så trevligt :D

Så, tar gärna emot tankar och erfarenheter kring detta :)
Fick min S75D i mars, bor i lägenhet och har tillgång till motorvärmare.
Har dock ännu aldrig laddat hemma utan i princip bara på SC.
Eftersom den går 30+ mil i stan så klarar jag mig en vecka mellan laddningarna.

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 09 aug 2017 12:09
av LarsL
Det är värt mycket, väldigt mycket, att ha hemma-laddning. Du kommer aldrig ha räckviddsångest i vardagen eftersom du alltid kommer 30mil varje morgon. Jag skulle alltså generellt rekommendera att göra allt för att fixa det.

Hur mycket kör du om du inte kör till jobbet? Blir det inte många mil per vecka så kanske det räcker med laddning under veckohandlingen tex?
Har sett att Stockholm har fått laddgator där de satt upp flera ladduttag på rad plus en Chademo. Det kanske är något att kolla p hur nära de ligger dig?

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 09 aug 2017 12:38
av rockard
improwise skrev:
Nu när Tesla börjar bli lite mer "vanlig" (hjälm på :D) så är jag nyfiken hur många det är som har en men som inte har tillgång till nån laddplats och använder den mest i eller kring en storstad?

Bor själv i lägenhet i Stockholms C så att ladda där är av naturliga skäl inte aktuellt, dessutom lär inte ens en Tesla kunna slå tiden det tar att åka tunnelbana till jobbet så att ladda där är inte direkt aktuellt heller. Då blir det som en fossilbil i den bemärkelsen att man måste "åka och tanka" på samma sätt som man gör med en sådan. Jo, inser så klart att om man hade en laddplats så skulle saker vara annorlunda.

Sen är jag lite nyfiken på hur ni tycker storleken fungerar i en större stad, med allt vad det innebär i form av parkering, dubbelparkerade lastbilar osv? Som jag förstått det är en Model S tom större än en XC90 på allt utom höjden.

Sen funderar jag lite på detta med räckvidsångesten när man inte har laddar lätt tillgänglig. Har vänner och bekanta som kör Tesla men dom är rätt så fanatiska så alla eventuella nackdelar är på något sätt alltid fördelar så det är lite svårt att få sig nån bra bild av verkligheten. Trots att man säger sig vara så glad att man inte har räckvidsångest iom att man har en Tesla verkar en stor del av livet gå ut på just laddning och att passera så många laddstationer som möjligt på vägen. Och samma människor som tidigare hade plattan i mattan i typ 50 mil säger sig nu helt plötsligt gärna ta halvtimmespauser ut efter vägen för att det är så trevligt :D

Så, tar gärna emot tankar och erfarenheter kring detta :)
Jag bor i Solna, utan möjlighet till laddning hemma. Jag kör dock till jobbet varje dag och laddar där, men vintertid går jag faktiskt inte så väldigt mycket plus per dag på det. Det innebär att man alltid tänker på laddnivå, och jag kan inte rekommendera det för vem som helst. Men efter ett tag kommer man in i det, väljer att ta bilen till den affär som också erbjuder laddning och andra saker som till slut blir din vardag, och inte känns som en alltför stor belastning.

Du tänker dig ju en Model S, och jag kör Model X, så mina erfarenheter med bilens storlek är inte helt applicerbara på din situation, men för mig är det absolut ett problem. Vi fick tag på en parkeringsplats genom kommunen, och även om den fysiskt fick plats i rutan gick det inte att öppna dörrarna. Den publika laddplats som finns i min närhet rymmer inte bilen på långa vägar. När man kör in i till exempel Mall of Scandinavias parkeringsgarage plingar varenda sensor argt och högt, och varnar för rälsen som gränsar av körbanan. På bildäck på färjan över till Åland är det svårt att komma i och ur bilen, och jag har skrapat fälgarna rätt duktigt mot kanterna. Körning på Stockholms gator har jag däremot aldrig tyckt varit ett problem.

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 09 aug 2017 12:42
av e5m1r
Zalman3 skrev:
improwise skrev:
Nu när Tesla börjar bli lite mer "vanlig" (hjälm på :D) så är jag nyfiken hur många det är som har en men som inte har tillgång till nån laddplats och använder den mest i eller kring en storstad?

Bor själv i lägenhet i Stockholms C så att ladda där är av naturliga skäl inte aktuellt, dessutom lär inte ens en Tesla kunna slå tiden det tar att åka tunnelbana till jobbet så att ladda där är inte direkt aktuellt heller. Då blir det som en fossilbil i den bemärkelsen att man måste "åka och tanka" på samma sätt som man gör med en sådan. Jo, inser så klart att om man hade en laddplats så skulle saker vara annorlunda.

Sen är jag lite nyfiken på hur ni tycker storleken fungerar i en större stad, med allt vad det innebär i form av parkering, dubbelparkerade lastbilar osv? Som jag förstått det är en Model S tom större än en XC90 på allt utom höjden.

Sen funderar jag lite på detta med räckvidsångesten när man inte har laddar lätt tillgänglig. Har vänner och bekanta som kör Tesla men dom är rätt så fanatiska så alla eventuella nackdelar är på något sätt alltid fördelar så det är lite svårt att få sig nån bra bild av verkligheten. Trots att man säger sig vara så glad att man inte har räckvidsångest iom att man har en Tesla verkar en stor del av livet gå ut på just laddning och att passera så många laddstationer som möjligt på vägen. Och samma människor som tidigare hade plattan i mattan i typ 50 mil säger sig nu helt plötsligt gärna ta halvtimmespauser ut efter vägen för att det är så trevligt :D

Så, tar gärna emot tankar och erfarenheter kring detta :)
Fick min S75D i mars, bor i lägenhet och har tillgång till motorvärmare.
Har dock ännu aldrig laddat hemma utan i princip bara på SC.
Eftersom den går 30+ mil i stan så klarar jag mig en vecka mellan laddningarna.
Aja baja SuC är för en på resande fot Bild

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 09 aug 2017 12:52
av Zalman3
e5m1r skrev:
Zalman3 skrev:
improwise skrev:
Nu när Tesla börjar bli lite mer "vanlig" (hjälm på :D) så är jag nyfiken hur många det är som har en men som inte har tillgång till nån laddplats och använder den mest i eller kring en storstad?

Bor själv i lägenhet i Stockholms C så att ladda där är av naturliga skäl inte aktuellt, dessutom lär inte ens en Tesla kunna slå tiden det tar att åka tunnelbana till jobbet så att ladda där är inte direkt aktuellt heller. Då blir det som en fossilbil i den bemärkelsen att man måste "åka och tanka" på samma sätt som man gör med en sådan. Jo, inser så klart att om man hade en laddplats så skulle saker vara annorlunda.

Sen är jag lite nyfiken på hur ni tycker storleken fungerar i en större stad, med allt vad det innebär i form av parkering, dubbelparkerade lastbilar osv? Som jag förstått det är en Model S tom större än en XC90 på allt utom höjden.

Sen funderar jag lite på detta med räckvidsångesten när man inte har laddar lätt tillgänglig. Har vänner och bekanta som kör Tesla men dom är rätt så fanatiska så alla eventuella nackdelar är på något sätt alltid fördelar så det är lite svårt att få sig nån bra bild av verkligheten. Trots att man säger sig vara så glad att man inte har räckvidsångest iom att man har en Tesla verkar en stor del av livet gå ut på just laddning och att passera så många laddstationer som möjligt på vägen. Och samma människor som tidigare hade plattan i mattan i typ 50 mil säger sig nu helt plötsligt gärna ta halvtimmespauser ut efter vägen för att det är så trevligt :D

Så, tar gärna emot tankar och erfarenheter kring detta :)
Fick min S75D i mars, bor i lägenhet och har tillgång till motorvärmare.
Har dock ännu aldrig laddat hemma utan i princip bara på SC.
Eftersom den går 30+ mil i stan så klarar jag mig en vecka mellan laddningarna.
Aja baja SuC är för en på resande fot Bild
Ett förtydligande är att jag kör mycket, men inte i stan, kör ofta rutten Umeå-Sundsvall-Östersund-Umeå.
Är helt beroende av SC oavsett.

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 09 aug 2017 13:37
av ICEGrinder
Haft min S75D sen mitten på Juni, bor i Vasastan utan möjlighet till laddning varesig på jobbet eller hemma (jobbar på laddplats hemma, men beroende på vad kostnaden blir funderar jag faktiskt på att skippa det även om jag får möjligheten sen).

Jag är IT-konsult, så även om jag inte har möjlighet att ladda på jobbet så kan jag helt enkelt förlägga jobbet till något annat ställe vissa dagar. Oftast kör jag på Mall of Scandinavia med 4 timmar gratis parkering och gratis 11kW-laddning. Sätter mig helt enkelt på Starbucks, beställer en stor kaffe, och jobbar samtidigt som bilen laddar. När jag drar och tränar blir också oftast MOS + laddning under tiden och någon enstaka gång har jag "hemmaladdat" på SuC i Sollentuna av olika anledningar.

Det har jag klarat mig bra på hittills, lite tuffare blir det kanske på vintern med ökad förbrukning men jag tror inte det kommer vara något problem. Worst case får man förlägga en tvingande handlingsrunda på helgen till någonstans där det går att ladda (varför inte Mall of Scandinavia?:)).

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 09 aug 2017 14:12
av Gustafsson
Man ska inte förkasta laddning med shuko, t.ex. motorvärmaruttag. Det kan funka väldigt bra. Men man bör dock kolla att kontakten är i gott skick. Det är inte ovanligt att shukoadaptern blir riktigt varm i dåliga/skitiga/ oxiderade uttag. Provladda å känn efter.

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 09 aug 2017 15:47
av Idesta
Har flyttat från villa med laddmöjlighet till Kungsholmen nyligen utan fast laddmöjlighet. Min fru jobbar i Södertälje och troligen löser vi det så att hon laddar på jobbet (och betalar en slant för det), annars är det rätt mkt som händer i Stockholm på laddfronten, det byggs laddgator och jag kommer att ha två alldeles i närheten där jag kommer att kunna snabbladda med Chademo men även ladda med Type2 under natten till dräglig kostnad. EON tar 2 kr per kW om man är/blir kund vilket är ok tycker jag.

Annars är Mall of Scandinavia ett bra ställe med många laddplatser som är hyfsat snabba, även Sickla har snabba Type 2 laddare (3fas, 32 amp) men bara 4 platser. Vi laddar emellanåt också i Parkaden (NK garaget), högst uppe har de många laddplatser nu med Type2 (3 fas, 32 amp) och på söndagarna står man där gratis med vissa NK kort.

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 09 aug 2017 18:02
av Bjelke
improwise skrev:
...Trots att man säger sig vara så glad att man inte har räckvidsångest iom att man har en Tesla verkar en stor del av livet gå ut på just laddning....Och samma människor som tidigare hade plattan i mattan i typ 50 mil säger sig nu helt plötsligt gärna ta halvtimmespauser ut efter vägen för att det är så trevligt :D

Så, tar gärna emot tankar och erfarenheter kring detta :)
Inte så konstigt att elbilsägare ägnar mkt energi åt just själva laddandet, det är ju lite av det roligaste med en elbil lixom,
så när man pratar med andra (framförallt icke elbilsägare) så handlar ju diskussionerna mkt om laddandet, det är ju oftast
det icke elbilsägare undrar om lixom ;)
En annan aspekt på Teslaägare är ju att när man äger en Tesla så får man jäkligt mycket mer upplevelse när man trycker
plattan i mattan ibland och "behovet" av detta blir inte lika stort under resten av körandet, jämför med dom som tar sina
värstinghojar till en bana och kör som satan ibland, dom kör ofta lugnare sedan när dom kommer hem, dom har ju
"lekt av sig" sig redan sas :)
Man skulle oxo kunna säga att plattan i mattan med en Tesla mer än korta stunder kommer i bästa fall att sluta med
fängelse...

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 09 aug 2017 18:29
av Simon
Kort OT-inlägg...
Bjelke skrev:
Man skulle oxo kunna säga att plattan i mattan med en Tesla mer än korta stunder kommer i bästa fall att sluta med
fängelse...
http://www.imdb.com/title/tt0780595/quotes/qt0231283
(Från en av de sämre bilfilmer jag sett...)

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 09 aug 2017 19:25
av rightnow
Hade aldrig köpt en Tesla utan en plats att ladda den varje dag. På jobbet eller helst hemma. Det går säkert bra om man är fanatisk, men inte om man är så bekväm som jag.

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 09 aug 2017 21:11
av tehjimos
bor i lägenhet utan laddmöjligheter, ingen parkering på jobbet så kollektivt dit.

Laddar när vi handlar mat, går på restaurang m.m.

superchargar 1 gång i veckan typ, ifall jag kört mycket i stan.

Tidigare innan det fanns laddplatser överallt i Stockholm så var det SuC i Infracity 3-4 gånger i veckan, fortfarande värt det! Så fantastiskt fin och underbar bil.

Längtar tills man har hemma laddning men går utmärkt att ladda i stan och överallt, och vi kör ändå mycket, kört 18000mil senaste 2 åren över 2 bilar... men det funkar! Man trycker in laddningen i vardagen!

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 09 aug 2017 21:17
av znak3
Jag bor i vasastan utan laddmöjlighet hemma. Frun laddar på sitt jobb 1 gång i veckan och sen laddar vi i St eriksplangaraget vid behov (ingår i parkeringsavgiften som kostar 100kr från 1800-0800)

Oftast räcker det att ladda en gång i veckan, och då använder vi ändå bilen varje dag. Jag måste säga att det fungerar utmärkt :)

Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 09 aug 2017 23:36
av improwise
Tack alla för bra svar, återkommer förmodligen med mer kommentarer/frågor när jag har lite mer tid än just nu.

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 09 aug 2017 23:58
av apkungen
Första frågan: vad ska du ha bilen till?

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 10 aug 2017 01:58
av joel80
När jag är i Stockholm över natten brukar jag, inte bara för laddningen då det blir sjukt dyra kwh för mig med hybrid, ställa mig i ett av garage som har nattparkering för en billigare slant. 80-100kr mellan 18-08 är rätt vanligt.
Hade jag en Tesla hade det ju faktiskt varit helt okej pris om man laddar åtminstone typ 50%. Skulle jag ha en Tesla, bo i stan och inte ha tillgång till laddplats hade en hundring nån gång ibland för att få upp laddningen känts okej.

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 10 aug 2017 12:32
av Daniel
Hej,
bor själv i lägenhet i Stockholm, utan laddningsmöjlighet på varken jobb eller i det garage jag har tillgång till. Skrev denna tråd för några år sedan, för just personer i liknande situation som mig:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... het#p30805

För den nyfikne så har situationen inte ändrats. Styrelsen har fortfarande inte fått tummen ur, så är i precis samma situation som tidigare, och det fungerar fortfarande alldeles utmärkt!

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 12 aug 2017 12:00
av improwise
Måste säga att jag är lite fundersam till att så många Teslaägare (i detta fall) verkar tycka det är OK att bilen styr deras liv, typ var man handlar, var man arbetar, var man fikar osv. Inte helt säker på att jag skulle kunna acceptera det själv. Omvänt kan man väl se det som att Teslaägarna verkar väldigt nöjda med sina bilar som går med på detta, iom att det väl inte är något direkt tvång att köpa :D

Hur är det med urladdningen av batterierna när bilen står oanvänd? Kan tänka mig att ett batteri tappar laddning när det står till skillnad från något fossilt bränsle som väl lär hålla i en evighet så länge tanken är tät.

Kan tillägga att jag kör så pass få mil per år själv så att miljökostnaden för batteriet i en elbil förmodligen överstiger de totala utsläppen från en förbränningsmotor, annars skulle det i sig så klart vara ett starkt argument för att köra elbil. Detta är dock ett rent antagande från min sida men batteritillverkning och sen skrotandet av dessa har väl iaf historiskt sett varit rätt kostsamt rent miljömässigt.

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 12 aug 2017 13:01
av bylund
Köper du en bil, kör den några få mil, och sedan skrotar den? Du säljer den inte vidare till någon som sedan använder den? Om du säljer den vidare måste ju tillverkningen slås ut över senare ägares mil också, inte bara dina.

Kontentan är alltså att det intressanta inte är hur långt just du kör, utan hur långt bilen går innan batteriet återvinns.

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 12 aug 2017 13:22
av joel80
Urladdningen på en Tesla som står still är väl bara på några km per dag?

Bensin och diesel blir gammalt det också.. Man ska inte låta det vara samma bensin i tanken i mer än ett halvår har jag fått lära mig. Kan börja växa saker i tanken..

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 12 aug 2017 13:28
av improwise
Det gäller väl iof alla bilar och då borde det väl vara bättre köpa en begagnad fossilbil än en ny Tesla :)

Men min tanke var inte att baktala Tesla eller någon annan elbil utan mer att det i mitt fall nog inte är en självklarhet att köpa en elbil just av miljöskäl. En äkta miljövän som bor i en större stad har väl ingen bil alls utan åker kollektivt eller cyklar och skippar dessutom skippar flyget när det är dags för semesterresor. Men för den som åker längre sträckor än jag gör är väl elbil rätt smart, speciellt som det rimligtvis bidrar till att sänka kostnaderna i framtiden för elbilar och bidrar till den tekniska utvecklingen som lär göra att även dagens elbilar om inte allt för många år framstår som rätt primitiva.

Ska dock vara ärlig med att ifall jag köper en Tesla så är det inte främst av miljöskäl utan för att det är en riktigt häftig bil, gissar att det förmodligen gäller för många andra här också ;)