Sida 1 av 2

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 09 aug 2017 14:12
av Gustafsson
Man ska inte förkasta laddning med shuko, t.ex. motorvärmaruttag. Det kan funka väldigt bra. Men man bör dock kolla att kontakten är i gott skick. Det är inte ovanligt att shukoadaptern blir riktigt varm i dåliga/skitiga/ oxiderade uttag. Provladda å känn efter.

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 09 aug 2017 15:47
av Idesta
Har flyttat från villa med laddmöjlighet till Kungsholmen nyligen utan fast laddmöjlighet. Min fru jobbar i Södertälje och troligen löser vi det så att hon laddar på jobbet (och betalar en slant för det), annars är det rätt mkt som händer i Stockholm på laddfronten, det byggs laddgator och jag kommer att ha två alldeles i närheten där jag kommer att kunna snabbladda med Chademo men även ladda med Type2 under natten till dräglig kostnad. EON tar 2 kr per kW om man är/blir kund vilket är ok tycker jag.

Annars är Mall of Scandinavia ett bra ställe med många laddplatser som är hyfsat snabba, även Sickla har snabba Type 2 laddare (3fas, 32 amp) men bara 4 platser. Vi laddar emellanåt också i Parkaden (NK garaget), högst uppe har de många laddplatser nu med Type2 (3 fas, 32 amp) och på söndagarna står man där gratis med vissa NK kort.

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 09 aug 2017 18:02
av Bjelke
improwise skrev:
...Trots att man säger sig vara så glad att man inte har räckvidsångest iom att man har en Tesla verkar en stor del av livet gå ut på just laddning....Och samma människor som tidigare hade plattan i mattan i typ 50 mil säger sig nu helt plötsligt gärna ta halvtimmespauser ut efter vägen för att det är så trevligt :D

Så, tar gärna emot tankar och erfarenheter kring detta :)
Inte så konstigt att elbilsägare ägnar mkt energi åt just själva laddandet, det är ju lite av det roligaste med en elbil lixom,
så när man pratar med andra (framförallt icke elbilsägare) så handlar ju diskussionerna mkt om laddandet, det är ju oftast
det icke elbilsägare undrar om lixom ;)
En annan aspekt på Teslaägare är ju att när man äger en Tesla så får man jäkligt mycket mer upplevelse när man trycker
plattan i mattan ibland och "behovet" av detta blir inte lika stort under resten av körandet, jämför med dom som tar sina
värstinghojar till en bana och kör som satan ibland, dom kör ofta lugnare sedan när dom kommer hem, dom har ju
"lekt av sig" sig redan sas :)
Man skulle oxo kunna säga att plattan i mattan med en Tesla mer än korta stunder kommer i bästa fall att sluta med
fängelse...

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 09 aug 2017 18:29
av Simon
Kort OT-inlägg...
Bjelke skrev:
Man skulle oxo kunna säga att plattan i mattan med en Tesla mer än korta stunder kommer i bästa fall att sluta med
fängelse...
http://www.imdb.com/title/tt0780595/quotes/qt0231283
(Från en av de sämre bilfilmer jag sett...)

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 09 aug 2017 19:25
av rightnow
Hade aldrig köpt en Tesla utan en plats att ladda den varje dag. På jobbet eller helst hemma. Det går säkert bra om man är fanatisk, men inte om man är så bekväm som jag.

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 09 aug 2017 21:11
av tehjimos
bor i lägenhet utan laddmöjligheter, ingen parkering på jobbet så kollektivt dit.

Laddar när vi handlar mat, går på restaurang m.m.

superchargar 1 gång i veckan typ, ifall jag kört mycket i stan.

Tidigare innan det fanns laddplatser överallt i Stockholm så var det SuC i Infracity 3-4 gånger i veckan, fortfarande värt det! Så fantastiskt fin och underbar bil.

Längtar tills man har hemma laddning men går utmärkt att ladda i stan och överallt, och vi kör ändå mycket, kört 18000mil senaste 2 åren över 2 bilar... men det funkar! Man trycker in laddningen i vardagen!

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 09 aug 2017 21:17
av znak3
Jag bor i vasastan utan laddmöjlighet hemma. Frun laddar på sitt jobb 1 gång i veckan och sen laddar vi i St eriksplangaraget vid behov (ingår i parkeringsavgiften som kostar 100kr från 1800-0800)

Oftast räcker det att ladda en gång i veckan, och då använder vi ändå bilen varje dag. Jag måste säga att det fungerar utmärkt :)

Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 09 aug 2017 23:36
av improwise
Tack alla för bra svar, återkommer förmodligen med mer kommentarer/frågor när jag har lite mer tid än just nu.

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 09 aug 2017 23:58
av apkungen
Första frågan: vad ska du ha bilen till?

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 10 aug 2017 01:58
av joel80
När jag är i Stockholm över natten brukar jag, inte bara för laddningen då det blir sjukt dyra kwh för mig med hybrid, ställa mig i ett av garage som har nattparkering för en billigare slant. 80-100kr mellan 18-08 är rätt vanligt.
Hade jag en Tesla hade det ju faktiskt varit helt okej pris om man laddar åtminstone typ 50%. Skulle jag ha en Tesla, bo i stan och inte ha tillgång till laddplats hade en hundring nån gång ibland för att få upp laddningen känts okej.

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 10 aug 2017 12:32
av Daniel
Hej,
bor själv i lägenhet i Stockholm, utan laddningsmöjlighet på varken jobb eller i det garage jag har tillgång till. Skrev denna tråd för några år sedan, för just personer i liknande situation som mig:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... het#p30805

För den nyfikne så har situationen inte ändrats. Styrelsen har fortfarande inte fått tummen ur, så är i precis samma situation som tidigare, och det fungerar fortfarande alldeles utmärkt!

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 12 aug 2017 12:00
av improwise
Måste säga att jag är lite fundersam till att så många Teslaägare (i detta fall) verkar tycka det är OK att bilen styr deras liv, typ var man handlar, var man arbetar, var man fikar osv. Inte helt säker på att jag skulle kunna acceptera det själv. Omvänt kan man väl se det som att Teslaägarna verkar väldigt nöjda med sina bilar som går med på detta, iom att det väl inte är något direkt tvång att köpa :D

Hur är det med urladdningen av batterierna när bilen står oanvänd? Kan tänka mig att ett batteri tappar laddning när det står till skillnad från något fossilt bränsle som väl lär hålla i en evighet så länge tanken är tät.

Kan tillägga att jag kör så pass få mil per år själv så att miljökostnaden för batteriet i en elbil förmodligen överstiger de totala utsläppen från en förbränningsmotor, annars skulle det i sig så klart vara ett starkt argument för att köra elbil. Detta är dock ett rent antagande från min sida men batteritillverkning och sen skrotandet av dessa har väl iaf historiskt sett varit rätt kostsamt rent miljömässigt.

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 12 aug 2017 13:01
av bylund
Köper du en bil, kör den några få mil, och sedan skrotar den? Du säljer den inte vidare till någon som sedan använder den? Om du säljer den vidare måste ju tillverkningen slås ut över senare ägares mil också, inte bara dina.

Kontentan är alltså att det intressanta inte är hur långt just du kör, utan hur långt bilen går innan batteriet återvinns.

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 12 aug 2017 13:22
av joel80
Urladdningen på en Tesla som står still är väl bara på några km per dag?

Bensin och diesel blir gammalt det också.. Man ska inte låta det vara samma bensin i tanken i mer än ett halvår har jag fått lära mig. Kan börja växa saker i tanken..

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 12 aug 2017 13:28
av improwise
Det gäller väl iof alla bilar och då borde det väl vara bättre köpa en begagnad fossilbil än en ny Tesla :)

Men min tanke var inte att baktala Tesla eller någon annan elbil utan mer att det i mitt fall nog inte är en självklarhet att köpa en elbil just av miljöskäl. En äkta miljövän som bor i en större stad har väl ingen bil alls utan åker kollektivt eller cyklar och skippar dessutom skippar flyget när det är dags för semesterresor. Men för den som åker längre sträckor än jag gör är väl elbil rätt smart, speciellt som det rimligtvis bidrar till att sänka kostnaderna i framtiden för elbilar och bidrar till den tekniska utvecklingen som lär göra att även dagens elbilar om inte allt för många år framstår som rätt primitiva.

Ska dock vara ärlig med att ifall jag köper en Tesla så är det inte främst av miljöskäl utan för att det är en riktigt häftig bil, gissar att det förmodligen gäller för många andra här också ;)

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 12 aug 2017 13:31
av improwise
joel80 skrev:
Urladdningen på en Tesla som står still är väl bara på några km per dag?

Bensin och diesel blir gammalt det också.. Man ska inte låta det vara samma bensin i tanken i mer än ett halvår har jag fått lära mig. Kan börja växa saker i tanken..
Ingen aning själv, därför jag frågar, men sett till mina nuvarande körmönster så brukar det ibland vara ett tag mellan mina körningar, och skulle det vara en påtaglig urladdning i kombination med avsaknad av laddmöjligheter så blir det så klart snabbt ett problem. Men min bilanvändning är rimligtvis inte representativ för det stora flertalet, och i ärlighetens namn borde jag väl eg inte ha någon bil alls men har det ändå, det ska jag inte sticka under stol med.

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 12 aug 2017 13:33
av LarsL
improwise skrev:
...
Kan tillägga att jag kör så pass få mil per år själv så att miljökostnaden för batteriet i en elbil förmodligen överstiger de totala utsläppen från en förbränningsmotor, annars skulle det i sig så klart vara ett starkt argument för att köra elbil. Detta är dock ett rent antagande från min sida men batteritillverkning och sen skrotandet av dessa har väl iaf historiskt sett varit rätt kostsamt rent miljömässigt.
Helt okej om du kör avgaserna genom kupén... ;)

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 12 aug 2017 14:00
av Plutric
Intressant läsning! Jag som bor mer "på landet" mindre ort ser allt från annan håll. Jag var tidigare på väg o lägga upp en tråd där jag hade som mål under semestern att klara mindre 100mil på en månad, övrig månader känns det omöjligt. 27juli hade jag avverkat 97mil :| .Det blev runt 120mil pga några akuta resor sista dagarna. :? Och då hade jag ändå försökt använda mina andra fossila bilar för hålla nere MS körningen. Dvs en helt annan situation. Tack för era inlägg som skapa förståelse för en "lantis" :D .

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 12 aug 2017 15:40
av Smutt
improwise skrev:
Måste säga att jag är lite fundersam till att så många Teslaägare (i detta fall) verkar tycka det är OK att bilen styr deras liv, typ var man handlar, var man arbetar, var man fikar osv. Inte helt säker på att jag skulle kunna acceptera det själv. Omvänt kan man väl se det som att Teslaägarna verkar väldigt nöjda med sina bilar som går med på detta, iom att det väl inte är något direkt tvång att köpa :D

Hur är det med urladdningen av batterierna när bilen står oanvänd? Kan tänka mig att ett batteri tappar laddning när det står till skillnad från något fossilt bränsle som väl lär hålla i en evighet så länge tanken är tät.

Kan tillägga att jag kör så pass få mil per år själv så att miljökostnaden för batteriet i en elbil förmodligen överstiger de totala utsläppen från en förbränningsmotor, annars skulle det i sig så klart vara ett starkt argument för att köra elbil. Detta är dock ett rent antagande från min sida men batteritillverkning och sen skrotandet av dessa har väl iaf historiskt sett varit rätt kostsamt rent miljömässigt.
Tyckte den här kommentaren var kul :lol: Personligen låter jag bara Teslan påverka var jag äter på långtur vilket självklart är något jag aldrig skulle acceptera från nån annan bil :lol:

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 12 aug 2017 20:40
av improwise
Hur väl fungerar autopark funktionen? Kan man lita på att den fungerar och använda den dagligen i typ ett trångt parkeringsgarage utan att själv behöva vara i bilen (främst då för att man inte kan komma in och ur den om platsen är nog trång)? Var nån tidigare i tråden om jag minns rätt som skrev att dom hade en pplats men att den var så pass trång att dom fick in bilen men sen inte kunde öppna dörrarna. Det problemet borde man väl i så fall kunna gå runt med autopark?

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 12 aug 2017 20:44
av Bjelke
Autopark funkar nog bara om man sitter i bilen men
summon funkar istället :)

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 12 aug 2017 20:51
av Plutric
Jag undrar hur övriga "vanliga bilarna" skall komma ut då? Gäller ha en Tesla med summon bredvid samt riskerna med lackskador. Summon är mer tänkt i eget singelgarage eller enskild parkering. (Tillhör tyvärr en med utan dessa extra nya utrustningen).

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 12 aug 2017 20:57
av improwise
Bjelke skrev:
Autopark funkar nog bara om man sitter i bilen men
summon funkar istället :)
Jag har fått för mig att summon är det omvända, dvs att kalla bilen till sig, vilket om inte annat låter rimligt med tanke på namnet :) På YouTube finns det videos som jag tolkar som autopark utan att någon sitter i.

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 12 aug 2017 21:11
av Bjelke
improwise skrev:
Bjelke skrev:
Autopark funkar nog bara om man sitter i bilen men
summon funkar istället :)
Jag har fått för mig att summon är det omvända, dvs att kalla bilen till sig, vilket om inte annat låter rimligt med tanke på namnet :) På YouTube finns det videos som jag tolkar som autopark utan att någon sitter i.
Summon funkar åt båda håll sas, men autopark tror
jag ff normalt sett bara ska gå att köra när man sitter i
(men går säkert att lura systemet)

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Postat: 12 aug 2017 21:12
av Lessmog
improwise skrev:
Bjelke skrev:
Autopark funkar nog bara om man sitter i bilen men
summon funkar istället :)
Jag har fått för mig att summon är det omvända, dvs att kalla bilen till sig, vilket om inte annat låter rimligt med tanke på namnet :) På YouTube finns det videos som jag tolkar som autopark utan att någon sitter i.
Nej, det går att köra lite framåt och bakåt, om man står nära. Styra är nog värre, man får sikta innan.

Edit säger: Beaten by Bjelke!