Bilen dog på motorvägen!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inläggav lator » 11 aug 2017 15:29

Toja skrev:Jag råkade ut för att kretskortet som rattspakarna gick sönder under körning.
Jag kunde köra dit jag skulle, men hade svårt att få ur drivande växel.
Det lyckades tillslut.
Tesla skötte detta fantastiskt. Jag var på semester på Gotland. Fick lådbil och min kördes med bärgare till Lapplands Väsby.
Dessa skedde på torsdagen. Jag åkte hem till Stockholm under helgen.
På tisdag förmiddag var bilen klar.
Det kostade inte mig ett öre.

Allt kan gå sönder. Gäller Telia såväl som andra märken.

Skönt att höra att Tesla satsar på Norrlands inland! Hoppas det sitter en SuC också i Lapplands Väsby...
Användarvisningsbild
lator
 
Inlägg: 2554
Blev medlem: 05 mar 2014 23:37
Ort: Östersund

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inläggav Teslaägare HelectriC » 11 aug 2017 21:20

lator skrev:
Toja skrev:Jag råkade ut för att kretskortet som rattspakarna gick sönder under körning.
Jag kunde köra dit jag skulle, men hade svårt att få ur drivande växel.
Det lyckades tillslut.
Tesla skötte detta fantastiskt. Jag var på semester på Gotland. Fick lådbil och min kördes med bärgare till Lapplands Väsby.
Dessa skedde på torsdagen. Jag åkte hem till Stockholm under helgen.
På tisdag förmiddag var bilen klar.
Det kostade inte mig ett öre.

Allt kan gå sönder. Gäller Telia såväl som andra märken.

Skönt att höra att Tesla satsar på Norrlands inland! Hoppas det sitter en SuC också i Lapplands Väsby...


Sen måste det vara ganska jobbigt att köra just lådbil hela vägen till Lapplands Väsby :lol:
Model S "75D+" -2017 (förväntad ankomst december)
Model S 85 -2015 (såld)
eGolf -2015 (ny 2018-300km variant beställd)
Reserverat Model 3 samt Jaguar I-Pace
Skicka PM om du önskar använda min referallänk!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 5618
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inläggav Teslaägare Bjorn » 11 aug 2017 23:30

mati skrev:
Bjorn skrev:Det var väl rätt mycket problem med urladdat och därmed förstört 12V batteriet i början. Sen ändrade man SW så att laddning sker från stora batteriet även om bilen inte används, runt tidigt 2015 om jag minns rätt och då upphörde den typen av problem. 12V batteriet står jämt i stort sett fulladdat vilket den tyoen mår bra av.

Är du säker på det? Min bil (8 månader, 14000 mil) har upprepade gånger tjatat om lågt 12V-batteri. Det hände alltid efter att bilen har stått parkerad i några timmar. Tack o lov fick jag ändå alltid igång den och meddelandet försvann då efter en stund, när bilen har varit igång ett tag. Det kändes iaf som att 12V-batteriet blev laddat när bilen var på, men inte när den stod parkerad.
Jag frågade på SC om det och jag fick inget tydligt svar, men de trodde att man måste köra för att ladda 12V-batteriet. Ungefär som med en ICE-bil.

Jag försökte hitta var jag läst det, utan framgång. Nåt gjorde de, men kanske var det bara minskning av förbrukning vid parkerad bil som förbättrade för 12V batteriet.
Grå 85D, Pano, AP1, Vinter
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
 
Inlägg: 544
Blev medlem: 04 feb 2015 17:28
Ort: Skövde

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inläggav Teslaägare Tjell » 12 aug 2017 12:58

I går dök mitt batteri - som om Murphy kände av att vi för den här diskussionen!

Kontaktade Tesla som direkt läste av 12V-spänningen och sa att batteriet behöver bytas. Som tur är så har jag lite garanti kvar...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
 
Inlägg: 418
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inläggav TiborBlomhall » 12 aug 2017 18:47

Hej kära Tesla! (Som jag vet tjuvläser här ;) )
Vad sägs om att, nu när ni ändå bevisligen kan läsa av batterispänningen via mjukvaran, ni lägger till en liten kodsnutt som varnar på displayen INNAN batteriet har dött?
Puss,
/Tibor
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
 
Inlägg: 3665
Blev medlem: 04 mar 2014 23:03
Ort: Stockholm

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inläggav Teslaägare Bjelke » 12 aug 2017 18:58

Ja det vore ju trevligt :)
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få fri Supercharging
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 7303
Blev medlem: 24 mar 2015 13:27
Ort: Bollnäs

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inläggav Teslaägare Surfaren » 12 aug 2017 19:12

Jag fick en varning innan något dog, så batteriet byttes innan något dåligt hann inträffa. Så det är nog lite komplicerad kod det där...
Rabattkod, t-shirts mm: http://teslanerd.com
Användarvisningsbild
Surfaren
Teslaägare
 
Inlägg: 2033
Blev medlem: 06 nov 2014 09:48
Ort: Hägersten

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inläggav Teslaägare bylund » 12 aug 2017 19:12

Det finns ju ett felmeddelande "12V Battery Needs Service - Replace 12V Battery Soon", så kodsnutten finns, eller åtminstone ett försök till den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 6181
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Sundbyberg

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inläggav Teslaägare jpetters » 12 aug 2017 19:40

Jag råkade ut för samma 12V felmeddelande under semestern och strax därefter gick det inte att välja D eller R. Sen dog bilen helt. När bärgaren kom efter ca två timmar så hoppade bilen igång som vanligt men efter diskussion med Tesla supporten så beslutade vi att bilen hur som helst skulle till SC i Väsby.
Där återkom felet när servicekillarna skulle ta in bilen. Felet visade sig till slut bero på glapp i anslutningen till HV batteriet och alltså in 12V direkt. Hur som helst löst på ett par dagar och semestern kunde fortsätta.
Men det verkar som lite olika fel kan yttra sig som "12V" fel.
Model S (1): P90D, 21" mörkgrå turbin, folierad mörkblå, pano, luftfjädring, ultra hifi, m.m.
Model S (2): P85+, 19", mörkblå metallic, pano, luftfjädring, ultra hifi, m.m.
Såld: P85+ med Autopilot
Referral link: http://ts.la/johan1662
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inläggav Teslaägare Tjell » 12 aug 2017 21:40

Alltså, för två dagar sedan kunde jag inte öppna frunken, ringde supporten, fick en pdf som visar dragöglor innanför innerskärmarna (båda sidor). Tyvärr var instruktionen för faceliftbilen som jag inte har!

I dag (efter svensexa i går) ringde jag igen och fick felaktiga instruktioner igen ("ta bort noskonen och dra i ett T-handtag..." Finns inget sådant.).

Nåja, jag pillade på kroken som bygeln till sist hålles av och kunde öppna, dock förgäves eftersom jag ändå inte kommer åt batteriet så där lätt liksom. Måste ju ta väck lite mer... Orkar inte göra det idag... Åker till Gbg på måndag, hoppas det funkar iaf.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
 
Inlägg: 418
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda

FöregåendeNästa

Återgå till Model S

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Foluke, teslaTobster och 10 gäster