Bilen dog på motorvägen!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av _TonyV »

Kanske lite OT men inte helt.
Med tanke på verkstadsfusket även på märkesverkstäder i allmänhet. Efter att garantier gått ut hur tror ni Tesla står sig då? Svårare om inte omöjligt att gå till oberoende mekar ochså.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av e5m1r »

De bytte min DU av samma orsak
Min display visade reduced power och det försvann efter ett stopp
Felet konstaterades och DU byttes ut nån vecka senare
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av Toja »

thomas76 skrev:
nog inte så kul om man råkar ut för detta efter garantitiden
Det är ju 8 år på DU, så det tar tid.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av Bjelke »

lator skrev:
Bakre DU bytt pga internt kylvätskeläckage...? Hur kan man få dessa problem med 12-volten av ett läckage i DU??? :?
Dels så är det rent allmänt mkt elektronik där men så är det garanterat även
12V-delar där oxo (på styrsidan av invertern men även för övervakning av temp mm)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av thomas76 »

Toja skrev:
thomas76 skrev:
nog inte så kul om man råkar ut för detta efter garantitiden
Det är ju 8 år på DU, så det tar tid.
Därför jag skrev efter garantitiden. DU:n kan lika gärna paja efter garantitiden och då får man betala allt ur egen ficka.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av Toja »

. Pris skillnaden är ca 50.000 mellan 2 och 4 hjulsdrift. Men om bakre motorn ska bytas så är convertern med där också. Kan bli dyrt


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Senast redigerad av Toja, redigerad totalt 1 gånger.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av Swede1 »

Intressant, råkat ut för dött 12 v batteri också (bmw) och byte, inprogrammer ing. Märkligt att elbilar har kort livslängd på 12 volt batteri!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av Svenssons »

Swede1 skrev:
Intressant, råkat ut för dött 12 v batteri också (bmw) och byte, inprogrammer ing. Märkligt att elbilar har kort livslängd på 12 volt batteri!
Inte särskilt märkligt egentligen att Teslas 12V batteri inte hållet. Känner inte till att det är samma problem på andra elbilar dock.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av e5m1r »

Swede1 skrev:
Intressant, råkat ut för dött 12 v batteri också (bmw) och byte, inprogrammer ing. Märkligt att elbilar har kort livslängd på 12 volt batteri!
Egentligen inte alls
Man har inte tänkt till där ordentligt
Ett batteri i en fosil är bra på en sak och det är att leverera mycket ström under kort stund och många ggr
Den är inte gjord för att som i teslas fall driva datorer när bilen inte används
Undrar om inte fritidsbatteri varit lämpligare val
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av Tjell »

Tjell skrev:
Alltså, för två dagar sedan kunde jag inte öppna frunken, ringde supporten, fick en pdf som visar dragöglor innanför innerskärmarna (båda sidor). Tyvärr var instruktionen för faceliftbilen som jag inte har!

I dag (efter svensexa i går) ringde jag igen och fick felaktiga instruktioner igen ("ta bort noskonen och dra i ett T-handtag..." Finns inget sådant.).

Nåja, jag pillade på kroken som bygeln till sist hålles av och kunde öppna, dock förgäves eftersom jag ändå inte kommer åt batteriet så där lätt liksom. Måste ju ta väck lite mer... Orkar inte göra det idag... Åker till Gbg på måndag, hoppas det funkar iaf.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Det var en vajer som hoppat av från motorn som öppnar andra steget på frunkluckan, inget fel på batteriet. Jag hade nog testat för mycket + haft andra 12V-belastningar igång när jag kontaktade supporten.

Servicebesöket idag i Gbg tog 20 min!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
JockeR
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 jan 2017 15:18
Ort: Floda

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av JockeR »

Nu har jag hämtat bilen från SC i Mölndal och mycket riktigt har de bytt den bakre motorn pga ett läckage av kylvätska.

Det var ett ovanligt fel enligt dem och det verkar inte ha något med 12 v batteriet att göra, konstigt nog trots felmeddelandet. Bilen går fint jag är nöjd :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
Swede1 skrev:
Intressant, råkat ut för dött 12 v batteri också (bmw) och byte, inprogrammer ing. Märkligt att elbilar har kort livslängd på 12 volt batteri!
Inte särskilt märkligt egentligen att Teslas 12V batteri inte hållet. Känner inte till att det är samma problem på andra elbilar dock.
Har haft samma problem i vår eGolf. 12V laddades inte som sig bör via stora batteriet. Fixades på garantin.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
halipte
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 27 jan 2017 10:56

Re: Bilen dog på motorvägen!

Inlägg av halipte »

Hej forumet! Eftersom jag har en bra bit till SC - om det här skulle inträffa, att bilen indikerar låg spänning på 12V-batteriet, vågar man sig på att ladda 12V-batteriet? Var sitter batteripolerna på bil med facelift?

Ser att på pre-facelift finns dom bakom noskonen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar