Sida 1 av 3

Bilen dog på motorvägen!

Postat: 10 aug 2017 18:29
av JockeR
Hej,

Idag hände något mycket märkligt. Körde på motorvägen med min Model S P85D - 2015 och efter ett gaspådrag började det pipa och blinka i displayen. Som tur va hände det precis vid avfarten jag skulle in på så kunde rulla in på den närliggande macken.

Bilen blev totalt okörbar med en mängd olika felmeddelanden, se bilder. Efter att ha snackat med Teslas road assistance kom efter 20 minuter en bärgningsbil.
Bilen varnade för lågt 12v batteri och efter en stund släcktes samtliga displayer. Vi fick starta igång den med en hjälpstartare efter att tagit bort hela fronten, sen kunde den dras upp på bärgningsbilen.

För en dryg vecka sedan va jag och familjen på road-trip i Europa, tur det inte hände då! :o

I skrivande stund är bilen på väg till Tesla SC i Mölndal. Vad tror ni kan ha hänt?

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 10 aug 2017 18:31
av Bjelke
Super-trist, låter som 12V batteri men knepigt att det kan hända mitt under färd :shock:

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 10 aug 2017 18:37
av e5m1r
12V eller jord fel
Sjukt dåligt att stora batteriet inte kan agera 12V som backup

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 10 aug 2017 18:41
av JockeR
Ja, väldigt märkligt att den bara dog. Ska bli intressant och se vad dem säger. Ingen som varit med om något liknande eller hört talas om?

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 10 aug 2017 19:44
av Generalbogge
Och jag som precis hade kommit över räckviddsångesten :o

Vad ska man kalla detta? 12V-ångest?

Känns knepigt att få slut på ström, när man sitter på ett gigantiskt batteripaket.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 10 aug 2017 19:53
av Kulingen
Borde man inte kunna ladda 12V batteriet med en smart konverter från bilens el? Något man skulle uppfinna?

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 10 aug 2017 19:57
av chaffis75
Generalbogge skrev:
Och jag som precis hade kommit över räckviddsångesten :o

Vad ska man kalla detta? 12V-ångest?

Känns knepigt att få slut på ström, när man sitter på ett gigantiskt batteripaket.
Jo mycket, de är väl därför man kollar på nya lösningar till modell Y, återstår dock och se om de blir ändring med tanke på Elons uttalande om att de nu kommer återanvända modell 3 designen.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 10 aug 2017 20:56
av JockeR
Hmm.. Hoppas bara det är 12v batteriet som behöver bytas. Hittade en till suddig bild jag precis tog när det hände. Lägg märke till de röda växelvalen :shock:

Tesla skötte det proffsigt och det va mycket Sir från Latinokillen jag snackade med. Kändes tryckt :D

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 10 aug 2017 21:05
av Teslaspolen
... :shock:

Det där verkar inte kul att råka ut för. Kanske man borge byta ut 12V batteriet mot någon med Li-Ion i alla fall... :?

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 08:26
av LarsL
Hjälper ju inte om när batteriet inte laddas.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 08:49
av Tjell
Håll oss uppdaterade!

Själv funderar jag på ett Optima när det blir dags för oss att byta. Kanske ska ha ett med i bilen?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 09:02
av Bjelke
Man blir ju mer och mer sugen på att byta det i
proaktivt syfte...

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 09:44
av Gustafsson
Hänt flera ggr på vår prius plug-in, men inte på Teslan ännu. Fixat med startkablar + laddning på den.

Kan man inte koppla in nån snygg enkel voltmeter för att kolla skicket, helst som man kan nå via webbläsaren i bilen eller nåt ... ? Finns väl nån diagnostik-mode också som går att titta i eller kanske via OBD2 uttaget ? Idéer ?

/70D
/Roadster 2012
/Prius plug-in

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 09:50
av e5m1r
Gustafsson skrev:
Hänt flera ggr på vår prius plug-in, men inte på Teslan ännu. Fixat med startkablar + laddning på den.

Kan man inte koppla in nån snygg enkel voltmeter för att kolla skicket, helst som man kan nå via webbläsaren i bilen eller nåt ... ? Finns väl nån diagnostik-mode också som går att titta i eller kanske via OBD2 uttaget ? Idéer ?

/70D
/Roadster 2012
/Prius plug-in
Bilen övervakar och ska varna i displayen om det blir fel
Finns dock system med blåtand och app kostar runt 300kr

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 10:07
av HelectriC
12V ska laddas av det stora batteriet. När detta inte fungerar blir resultatet som i denna tråd. Har hänt mig med, dom fick byta nån del som har med själva laddningen av 12V att göra.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 10:42
av dhogborg
Inte begränsat till teslan detta problemet. Fick byta 12V laddare på min Passat GTE när den tjöt Till med röda varningar om att inte köra vidare. Garantiutbyte, men trist att behöva köra liten Polo som lånebil i en vecka! Wv har inga e-golf eller e-post som lånebilar.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 10:50
av Pelle
En lösning kan vara att montera in en snabbanslutning för en C-tek batteriladdare (eller vilken man nu vill använda) , den har ju även en indikator för batteriets status.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 10:58
av Surfaren
Känns bara så helt fel att man ska riskera problem med 12V-batteriet alternativt koppla in en extra laddare i en elbil... Tycker dom borde fixa en bättre sorts batteri och börja byta ut alla 12V-blybatterier.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 11:01
av jonas
Normalt sett fungerar det ju så att batteriet laddas från stora batteriet. Att blybatteriet havererar borde inte enkom kunna ge detta fel utan är säkert en kombination på att någon laddkrets till blybatteriet gått sönder också.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 11:42
av Sofie
Hoppas bara att tesla batteriet är billigare än PHEV batteriet 11000:- för 12V 45Ah

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 11:55
av Bjorn
Det var väl rätt mycket problem med urladdat och därmed förstört 12V batteriet i början. Sen ändrade man SW så att laddning sker från stora batteriet även om bilen inte används, runt tidigt 2015 om jag minns rätt och då upphörde den typen av problem. 12V batteriet står jämt i stort sett fulladdat vilket den tyoen mår bra av.

Det som hänt här borde bero på att omvandlaren mellan 350V och 12V gått sönder. Alltså ungefär som generator eller dess elektronik går sönder på en ICE.

Nyfiken på vad åtgärden blir. Håll oss uppdaterade.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 11:58
av Tjell
Tycker det är både svagt och märkligt att en så enkel sak som att ladda och hålla igång ett batteri inte är löst ännu på våra Teslor. Det är väl knappast så att det är otrampade marker, detta.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 12:14
av Surfaren
Bjorn skrev:
Sen ändrade man SW så att laddning sker från stora batteriet även om bilen inte används, runt tidigt 2015 om jag minns rätt och då upphörde den typen av problem. 12V batteriet står jämt i stort sett fulladdat vilket den tyoen mår bra av.
Jag undrar hur det står till med den mjukvaran. Mitt 12V behövde bytas 1,5 år och 2500 mil efter leverans av ny bil.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 12:39
av Tenk
Mitt dog inom en månad efter leverans (MX), kan också vara 12 volts batterier av dålig kvalite - de laddas ju alltid... I så fall vore det ju intressant att byta till bättre 12 volts batteri.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 12:46
av mati
Bjorn skrev:
Det var väl rätt mycket problem med urladdat och därmed förstört 12V batteriet i början. Sen ändrade man SW så att laddning sker från stora batteriet även om bilen inte används, runt tidigt 2015 om jag minns rätt och då upphörde den typen av problem. 12V batteriet står jämt i stort sett fulladdat vilket den tyoen mår bra av.
Är du säker på det? Min bil (8 månader, 14000 mil) har upprepade gånger tjatat om lågt 12V-batteri. Det hände alltid efter att bilen har stått parkerad i några timmar. Tack o lov fick jag ändå alltid igång den och meddelandet försvann då efter en stund, när bilen har varit igång ett tag. Det kändes iaf som att 12V-batteriet blev laddat när bilen var på, men inte när den stod parkerad.
Jag frågade på SC om det och jag fick inget tydligt svar, men de trodde att man måste köra för att ladda 12V-batteriet. Ungefär som med en ICE-bil.