Bilen dog på motorvägen!
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Bilen dog på motorvägen!
Varje Tesla har ett gammaldags 12V-startbatteri precis som alla bilar, som används för att starta, ähm, datorn. Jag trodde också att det var ett skämt när jag hörde det första gången.rightnow skrev:Blir det cellfel på batteriet eller vad är det som händer?
Men det är alltså det där blybatteriet som går sönder oftare än i fossilbilar, inte stora batteriet vilket man skulle kunna tro.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bilen dog på motorvägen!
jag av hjälpte detta problemet på roadstern med Li Ion batteri till 12V har funkat snart 2½ år
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: Bilen dog på motorvägen!
Om du pillar bort nose cone så har du anslutning till batteri där så du kan ladda den eller för att få starthjälpTjell skrev:Alltså, för två dagar sedan kunde jag inte öppna frunken, ringde supporten, fick en pdf som visar dragöglor innanför innerskärmarna (båda sidor). Tyvärr var instruktionen för faceliftbilen som jag inte har!
I dag (efter svensexa i går) ringde jag igen och fick felaktiga instruktioner igen ("ta bort noskonen och dra i ett T-handtag..." Finns inget sådant.).
Nåja, jag pillade på kroken som bygeln till sist hålles av och kunde öppna, dock förgäves eftersom jag ändå inte kommer åt batteriet så där lätt liksom. Måste ju ta väck lite mer... Orkar inte göra det idag... Åker till Gbg på måndag, hoppas det funkar iaf.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Bilen dog på motorvägen!
Vartifrån, och hur fungerar det på vintern?Stefan T skrev:jag av hjälpte detta problemet på roadstern med Li Ion batteri till 12V har funkat snart 2½ år
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Bilen dog på motorvägen!
Hej igen,
Nu är bilen klart och fick följande spec. Har inte hämtat bilen men kan ni klura ut vad de bytt?
Har de bytt den bakre motorn?
Nu är bilen klart och fick följande spec. Har inte hämtat bilen men kan ni klura ut vad de bytt?
Har de bytt den bakre motorn?
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Bilen dog på motorvägen!
Bakre DU bytt pga internt kylvätskeläckage...? Hur kan man få dessa problem med 12-volten av ett läckage i DU???
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Bilen dog på motorvägen!
nog inte så kul om man råkar ut för detta efter garantitiden
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Re: Bilen dog på motorvägen!
Fast är det ju drivenheten som är problemet så är i alla fall garantin 8 år med obegränsade mil (utom för äldre Model S 60)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Bilen dog på motorvägen!
Kanske lite OT men inte helt.
Med tanke på verkstadsfusket även på märkesverkstäder i allmänhet. Efter att garantier gått ut hur tror ni Tesla står sig då? Svårare om inte omöjligt att gå till oberoende mekar ochså.
Med tanke på verkstadsfusket även på märkesverkstäder i allmänhet. Efter att garantier gått ut hur tror ni Tesla står sig då? Svårare om inte omöjligt att gå till oberoende mekar ochså.
MYLR-24
Re: Bilen dog på motorvägen!
De bytte min DU av samma orsak
Min display visade reduced power och det försvann efter ett stopp
Felet konstaterades och DU byttes ut nån vecka senare
Min display visade reduced power och det försvann efter ett stopp
Felet konstaterades och DU byttes ut nån vecka senare
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Bilen dog på motorvägen!
Det är ju 8 år på DU, så det tar tid.thomas76 skrev:nog inte så kul om man råkar ut för detta efter garantitiden
MYP -22 | MIB | svart/svart
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bilen dog på motorvägen!
Dels så är det rent allmänt mkt elektronik där men så är det garanterat ävenlator skrev:Bakre DU bytt pga internt kylvätskeläckage...? Hur kan man få dessa problem med 12-volten av ett läckage i DU???
12V-delar där oxo (på styrsidan av invertern men även för övervakning av temp mm)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Bilen dog på motorvägen!
Därför jag skrev efter garantitiden. DU:n kan lika gärna paja efter garantitiden och då får man betala allt ur egen ficka.Toja skrev:Det är ju 8 år på DU, så det tar tid.thomas76 skrev:nog inte så kul om man råkar ut för detta efter garantitiden
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Bilen dog på motorvägen!
. Pris skillnaden är ca 50.000 mellan 2 och 4 hjulsdrift. Men om bakre motorn ska bytas så är convertern med där också. Kan bli dyrt
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Senast redigerad av Toja, redigerad totalt 1 gånger.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Bilen dog på motorvägen!
Intressant, råkat ut för dött 12 v batteri också (bmw) och byte, inprogrammer ing. Märkligt att elbilar har kort livslängd på 12 volt batteri!
Re: Bilen dog på motorvägen!
Inte särskilt märkligt egentligen att Teslas 12V batteri inte hållet. Känner inte till att det är samma problem på andra elbilar dock.Swede1 skrev:Intressant, råkat ut för dött 12 v batteri också (bmw) och byte, inprogrammer ing. Märkligt att elbilar har kort livslängd på 12 volt batteri!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Bilen dog på motorvägen!
Egentligen inte allsSwede1 skrev:Intressant, råkat ut för dött 12 v batteri också (bmw) och byte, inprogrammer ing. Märkligt att elbilar har kort livslängd på 12 volt batteri!
Man har inte tänkt till där ordentligt
Ett batteri i en fosil är bra på en sak och det är att leverera mycket ström under kort stund och många ggr
Den är inte gjord för att som i teslas fall driva datorer när bilen inte används
Undrar om inte fritidsbatteri varit lämpligare val
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Bilen dog på motorvägen!
Det var en vajer som hoppat av från motorn som öppnar andra steget på frunkluckan, inget fel på batteriet. Jag hade nog testat för mycket + haft andra 12V-belastningar igång när jag kontaktade supporten.Tjell skrev:Alltså, för två dagar sedan kunde jag inte öppna frunken, ringde supporten, fick en pdf som visar dragöglor innanför innerskärmarna (båda sidor). Tyvärr var instruktionen för faceliftbilen som jag inte har!
I dag (efter svensexa i går) ringde jag igen och fick felaktiga instruktioner igen ("ta bort noskonen och dra i ett T-handtag..." Finns inget sådant.).
Nåja, jag pillade på kroken som bygeln till sist hålles av och kunde öppna, dock förgäves eftersom jag ändå inte kommer åt batteriet så där lätt liksom. Måste ju ta väck lite mer... Orkar inte göra det idag... Åker till Gbg på måndag, hoppas det funkar iaf.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Servicebesöket idag i Gbg tog 20 min!
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Bilen dog på motorvägen!
Nu har jag hämtat bilen från SC i Mölndal och mycket riktigt har de bytt den bakre motorn pga ett läckage av kylvätska.
Det var ett ovanligt fel enligt dem och det verkar inte ha något med 12 v batteriet att göra, konstigt nog trots felmeddelandet. Bilen går fint jag är nöjd
Det var ett ovanligt fel enligt dem och det verkar inte ha något med 12 v batteriet att göra, konstigt nog trots felmeddelandet. Bilen går fint jag är nöjd
Re: Bilen dog på motorvägen!
Har haft samma problem i vår eGolf. 12V laddades inte som sig bör via stora batteriet. Fixades på garantin.Svenssons skrev:Inte särskilt märkligt egentligen att Teslas 12V batteri inte hållet. Känner inte till att det är samma problem på andra elbilar dock.Swede1 skrev:Intressant, råkat ut för dött 12 v batteri också (bmw) och byte, inprogrammer ing. Märkligt att elbilar har kort livslängd på 12 volt batteri!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Bilen dog på motorvägen!
Hej forumet! Eftersom jag har en bra bit till SC - om det här skulle inträffa, att bilen indikerar låg spänning på 12V-batteriet, vågar man sig på att ladda 12V-batteriet? Var sitter batteripolerna på bil med facelift?
Ser att på pre-facelift finns dom bakom noskonen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ser att på pre-facelift finns dom bakom noskonen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk