Sida 1 av 3

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 11:55
av Bjorn
Det var väl rätt mycket problem med urladdat och därmed förstört 12V batteriet i början. Sen ändrade man SW så att laddning sker från stora batteriet även om bilen inte används, runt tidigt 2015 om jag minns rätt och då upphörde den typen av problem. 12V batteriet står jämt i stort sett fulladdat vilket den tyoen mår bra av.

Det som hänt här borde bero på att omvandlaren mellan 350V och 12V gått sönder. Alltså ungefär som generator eller dess elektronik går sönder på en ICE.

Nyfiken på vad åtgärden blir. Håll oss uppdaterade.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 11:58
av Tjell
Tycker det är både svagt och märkligt att en så enkel sak som att ladda och hålla igång ett batteri inte är löst ännu på våra Teslor. Det är väl knappast så att det är otrampade marker, detta.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 12:14
av Surfaren
Bjorn skrev:
Sen ändrade man SW så att laddning sker från stora batteriet även om bilen inte används, runt tidigt 2015 om jag minns rätt och då upphörde den typen av problem. 12V batteriet står jämt i stort sett fulladdat vilket den tyoen mår bra av.
Jag undrar hur det står till med den mjukvaran. Mitt 12V behövde bytas 1,5 år och 2500 mil efter leverans av ny bil.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 12:39
av Tenk
Mitt dog inom en månad efter leverans (MX), kan också vara 12 volts batterier av dålig kvalite - de laddas ju alltid... I så fall vore det ju intressant att byta till bättre 12 volts batteri.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 12:46
av mati
Bjorn skrev:
Det var väl rätt mycket problem med urladdat och därmed förstört 12V batteriet i början. Sen ändrade man SW så att laddning sker från stora batteriet även om bilen inte används, runt tidigt 2015 om jag minns rätt och då upphörde den typen av problem. 12V batteriet står jämt i stort sett fulladdat vilket den tyoen mår bra av.
Är du säker på det? Min bil (8 månader, 14000 mil) har upprepade gånger tjatat om lågt 12V-batteri. Det hände alltid efter att bilen har stått parkerad i några timmar. Tack o lov fick jag ändå alltid igång den och meddelandet försvann då efter en stund, när bilen har varit igång ett tag. Det kändes iaf som att 12V-batteriet blev laddat när bilen var på, men inte när den stod parkerad.
Jag frågade på SC om det och jag fick inget tydligt svar, men de trodde att man måste köra för att ladda 12V-batteriet. Ungefär som med en ICE-bil.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 13:15
av Gustafsson
e5m1r skrev:
Gustafsson skrev:
Hänt flera ggr på vår prius plug-in, men inte på Teslan ännu. Fixat med startkablar + laddning på den.

Kan man inte koppla in nån snygg enkel voltmeter för att kolla skicket, helst som man kan nå via webbläsaren i bilen eller nåt ... ? Finns väl nån diagnostik-mode också som går att titta i eller kanske via OBD2 uttaget ? Idéer ?

/70D
/Roadster 2012
/Prius plug-in
Bilen övervakar och ska varna i displayen om det blir fel
Finns dock system med blåtand och app kostar runt 300kr
Även om bilen övervakar är det inget som föraren kan se förrän det blir problem. I gamla tider fanns ofta en voltmeter som indikerar problem. Finns en sån på min gamla Honda CBX, som också har problem med laddning emellanåt.... Man ser långt innan problemet märks att nåt är fel. Ska självfallet inte behövas på en hypermodern bil 2017 dock. Som allt annat i Teslan bör ju mjukvaran kunna signalera när det osar katt.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 13:41
av miksch
Trist å bli liggende så akutt. 2015- biler har hatt noen problemer med 12V-batteriet. Måtte også skifte mitt, men det var helt ukomplisert. Jeg har vært i tysk Tesla-forum, og der var det viktigste rådet å åpne frunken før strømmen klippes. Ellers kommer man bare til bilen ved å ta bort fronten og åpne frunken mekanisk.
Jeg regner med at dette nå ordner seg.
Mikael

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 13:54
av JockeR
Tack för alla inlägg. Håller med om att detta inte borde vara virgin ground... de är ju experter på batteriteknik?!

**uppdatering**
Bilen är nu bärgad till SC efter att ha varit förvarad hos en lackfirma i Mölnlycke över natten. SC verkar inte vara vana vid dessa typer av incidenter enligt bärgaren som är van att kunna slänga in nyckeln genom dörren på andra verkstäder.
En representant från Tesla ringde upp mig 5 minuter efter att bilen lämnats in och sa att de höll på att undersöka loggarna från gårdagen. De hade tydligen fullt upp med servicejobb idag så får snällt vänta till måndag innan jag kan få ett utlåtande.

Blev erbjuden en hyrbil när jag snackade med road assist men tackade nej då det skulle varit en ICE :lol:

Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 15:04
av Toja
Jag råkade ut för att kretskortet som rattspakarna gick sönder under körning.
Jag kunde köra dit jag skulle, men hade svårt att få ur drivande växel.
Det lyckades tillslut.
Tesla skötte detta fantastiskt. Jag var på semester på Gotland. Fick lånebil och min kördes med bärgare till upplands Väsby.
Dessa skedde på torsdagen. Jag åkte hem till Stockholm under helgen.
På tisdag förmiddag var bilen klar.
Det kostade inte mig ett öre.

Allt kan gå sönder. Gäller Telia såväl som andra märken.

"Jag har rättat några stavfel (autokorrekt blir rätt kul ibland )"

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 15:20
av Smutt
Toja skrev:
Jag råkade ut för att kretskortet som rattspakarna gick sönder under körning.
Jag kunde köra dit jag skulle, men hade svårt att få ur drivande växel.
Det lyckades tillslut.
Tesla skötte detta fantastiskt. Jag var på semester på Gotland. Fick lådbil och min kördes med bärgare till Lapplands Väsby.
Dessa skedde på torsdagen. Jag åkte hem till Stockholm under helgen.
På tisdag förmiddag var bilen klar.
Det kostade inte mig ett öre.

Allt kan gå sönder. Gäller Telia såväl som andra märken.
Har du nån bild på dig i lådbilen? Hade ju vart kul o se

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 15:29
av lator
Toja skrev:
Jag råkade ut för att kretskortet som rattspakarna gick sönder under körning.
Jag kunde köra dit jag skulle, men hade svårt att få ur drivande växel.
Det lyckades tillslut.
Tesla skötte detta fantastiskt. Jag var på semester på Gotland. Fick lådbil och min kördes med bärgare till Lapplands Väsby.
Dessa skedde på torsdagen. Jag åkte hem till Stockholm under helgen.
På tisdag förmiddag var bilen klar.
Det kostade inte mig ett öre.

Allt kan gå sönder. Gäller Telia såväl som andra märken.
Skönt att höra att Tesla satsar på Norrlands inland! Hoppas det sitter en SuC också i Lapplands Väsby...

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 21:20
av HelectriC
lator skrev:
Toja skrev:
Jag råkade ut för att kretskortet som rattspakarna gick sönder under körning.
Jag kunde köra dit jag skulle, men hade svårt att få ur drivande växel.
Det lyckades tillslut.
Tesla skötte detta fantastiskt. Jag var på semester på Gotland. Fick lådbil och min kördes med bärgare till Lapplands Väsby.
Dessa skedde på torsdagen. Jag åkte hem till Stockholm under helgen.
På tisdag förmiddag var bilen klar.
Det kostade inte mig ett öre.

Allt kan gå sönder. Gäller Telia såväl som andra märken.
Skönt att höra att Tesla satsar på Norrlands inland! Hoppas det sitter en SuC också i Lapplands Väsby...
Sen måste det vara ganska jobbigt att köra just lådbil hela vägen till Lapplands Väsby :lol:

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 23:30
av Bjorn
mati skrev:
Bjorn skrev:
Det var väl rätt mycket problem med urladdat och därmed förstört 12V batteriet i början. Sen ändrade man SW så att laddning sker från stora batteriet även om bilen inte används, runt tidigt 2015 om jag minns rätt och då upphörde den typen av problem. 12V batteriet står jämt i stort sett fulladdat vilket den tyoen mår bra av.
Är du säker på det? Min bil (8 månader, 14000 mil) har upprepade gånger tjatat om lågt 12V-batteri. Det hände alltid efter att bilen har stått parkerad i några timmar. Tack o lov fick jag ändå alltid igång den och meddelandet försvann då efter en stund, när bilen har varit igång ett tag. Det kändes iaf som att 12V-batteriet blev laddat när bilen var på, men inte när den stod parkerad.
Jag frågade på SC om det och jag fick inget tydligt svar, men de trodde att man måste köra för att ladda 12V-batteriet. Ungefär som med en ICE-bil.
Jag försökte hitta var jag läst det, utan framgång. Nåt gjorde de, men kanske var det bara minskning av förbrukning vid parkerad bil som förbättrade för 12V batteriet.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 12 aug 2017 12:58
av Tjell
I går dök mitt batteri - som om Murphy kände av att vi för den här diskussionen!

Kontaktade Tesla som direkt läste av 12V-spänningen och sa att batteriet behöver bytas. Som tur är så har jag lite garanti kvar...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 12 aug 2017 18:47
av TiborBlomhall
Hej kära Tesla! (Som jag vet tjuvläser här ;) )
Vad sägs om att, nu när ni ändå bevisligen kan läsa av batterispänningen via mjukvaran, ni lägger till en liten kodsnutt som varnar på displayen INNAN batteriet har dött?
Puss,
/Tibor

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 12 aug 2017 18:58
av Bjelke
Ja det vore ju trevligt :)

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 12 aug 2017 19:12
av Surfaren
Jag fick en varning innan något dog, så batteriet byttes innan något dåligt hann inträffa. Så det är nog lite komplicerad kod det där...

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 12 aug 2017 19:12
av bylund
Det finns ju ett felmeddelande "12V Battery Needs Service - Replace 12V Battery Soon", så kodsnutten finns, eller åtminstone ett försök till den.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 12 aug 2017 19:40
av jpetters
Jag råkade ut för samma 12V felmeddelande under semestern och strax därefter gick det inte att välja D eller R. Sen dog bilen helt. När bärgaren kom efter ca två timmar så hoppade bilen igång som vanligt men efter diskussion med Tesla supporten så beslutade vi att bilen hur som helst skulle till SC i Väsby.
Där återkom felet när servicekillarna skulle ta in bilen. Felet visade sig till slut bero på glapp i anslutningen till HV batteriet och alltså in 12V direkt. Hur som helst löst på ett par dagar och semestern kunde fortsätta.
Men det verkar som lite olika fel kan yttra sig som "12V" fel.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 12 aug 2017 21:40
av Tjell
Alltså, för två dagar sedan kunde jag inte öppna frunken, ringde supporten, fick en pdf som visar dragöglor innanför innerskärmarna (båda sidor). Tyvärr var instruktionen för faceliftbilen som jag inte har!

I dag (efter svensexa i går) ringde jag igen och fick felaktiga instruktioner igen ("ta bort noskonen och dra i ett T-handtag..." Finns inget sådant.).

Nåja, jag pillade på kroken som bygeln till sist hålles av och kunde öppna, dock förgäves eftersom jag ändå inte kommer åt batteriet så där lätt liksom. Måste ju ta väck lite mer... Orkar inte göra det idag... Åker till Gbg på måndag, hoppas det funkar iaf.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 13 aug 2017 08:21
av rightnow
Blir det cellfel på batteriet eller vad är det som händer?

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 13 aug 2017 08:54
av TiborBlomhall
Vi snackar om 12V blybatteriet, inte stora batteripacket.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 13 aug 2017 10:29
av mati
rightnow skrev:
Blir det cellfel på batteriet eller vad är det som händer?
Varje Tesla har ett gammaldags 12V-startbatteri precis som alla bilar, som används för att starta, ähm, datorn. Jag trodde också att det var ett skämt när jag hörde det första gången.
Men det är alltså det där blybatteriet som går sönder oftare än i fossilbilar, inte stora batteriet vilket man skulle kunna tro.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 13 aug 2017 10:33
av Stefan T
jag av hjälpte detta problemet på roadstern med Li Ion batteri till 12V har funkat snart 2½ år

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 13 aug 2017 21:28
av e5m1r
Tjell skrev:
Alltså, för två dagar sedan kunde jag inte öppna frunken, ringde supporten, fick en pdf som visar dragöglor innanför innerskärmarna (båda sidor). Tyvärr var instruktionen för faceliftbilen som jag inte har!

I dag (efter svensexa i går) ringde jag igen och fick felaktiga instruktioner igen ("ta bort noskonen och dra i ett T-handtag..." Finns inget sådant.).

Nåja, jag pillade på kroken som bygeln till sist hålles av och kunde öppna, dock förgäves eftersom jag ändå inte kommer åt batteriet så där lätt liksom. Måste ju ta väck lite mer... Orkar inte göra det idag... Åker till Gbg på måndag, hoppas det funkar iaf.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Om du pillar bort nose cone så har du anslutning till batteri där så du kan ladda den eller för att få starthjälp