Sida 2 av 3

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 15:29
av lator
Toja skrev:
Jag råkade ut för att kretskortet som rattspakarna gick sönder under körning.
Jag kunde köra dit jag skulle, men hade svårt att få ur drivande växel.
Det lyckades tillslut.
Tesla skötte detta fantastiskt. Jag var på semester på Gotland. Fick lådbil och min kördes med bärgare till Lapplands Väsby.
Dessa skedde på torsdagen. Jag åkte hem till Stockholm under helgen.
På tisdag förmiddag var bilen klar.
Det kostade inte mig ett öre.

Allt kan gå sönder. Gäller Telia såväl som andra märken.
Skönt att höra att Tesla satsar på Norrlands inland! Hoppas det sitter en SuC också i Lapplands Väsby...

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 21:20
av HelectriC
lator skrev:
Toja skrev:
Jag råkade ut för att kretskortet som rattspakarna gick sönder under körning.
Jag kunde köra dit jag skulle, men hade svårt att få ur drivande växel.
Det lyckades tillslut.
Tesla skötte detta fantastiskt. Jag var på semester på Gotland. Fick lådbil och min kördes med bärgare till Lapplands Väsby.
Dessa skedde på torsdagen. Jag åkte hem till Stockholm under helgen.
På tisdag förmiddag var bilen klar.
Det kostade inte mig ett öre.

Allt kan gå sönder. Gäller Telia såväl som andra märken.
Skönt att höra att Tesla satsar på Norrlands inland! Hoppas det sitter en SuC också i Lapplands Väsby...
Sen måste det vara ganska jobbigt att köra just lådbil hela vägen till Lapplands Väsby :lol:

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 11 aug 2017 23:30
av Bjorn
mati skrev:
Bjorn skrev:
Det var väl rätt mycket problem med urladdat och därmed förstört 12V batteriet i början. Sen ändrade man SW så att laddning sker från stora batteriet även om bilen inte används, runt tidigt 2015 om jag minns rätt och då upphörde den typen av problem. 12V batteriet står jämt i stort sett fulladdat vilket den tyoen mår bra av.
Är du säker på det? Min bil (8 månader, 14000 mil) har upprepade gånger tjatat om lågt 12V-batteri. Det hände alltid efter att bilen har stått parkerad i några timmar. Tack o lov fick jag ändå alltid igång den och meddelandet försvann då efter en stund, när bilen har varit igång ett tag. Det kändes iaf som att 12V-batteriet blev laddat när bilen var på, men inte när den stod parkerad.
Jag frågade på SC om det och jag fick inget tydligt svar, men de trodde att man måste köra för att ladda 12V-batteriet. Ungefär som med en ICE-bil.
Jag försökte hitta var jag läst det, utan framgång. Nåt gjorde de, men kanske var det bara minskning av förbrukning vid parkerad bil som förbättrade för 12V batteriet.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 12 aug 2017 12:58
av Tjell
I går dök mitt batteri - som om Murphy kände av att vi för den här diskussionen!

Kontaktade Tesla som direkt läste av 12V-spänningen och sa att batteriet behöver bytas. Som tur är så har jag lite garanti kvar...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 12 aug 2017 18:47
av TiborBlomhall
Hej kära Tesla! (Som jag vet tjuvläser här ;) )
Vad sägs om att, nu när ni ändå bevisligen kan läsa av batterispänningen via mjukvaran, ni lägger till en liten kodsnutt som varnar på displayen INNAN batteriet har dött?
Puss,
/Tibor

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 12 aug 2017 18:58
av Bjelke
Ja det vore ju trevligt :)

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 12 aug 2017 19:12
av Surfaren
Jag fick en varning innan något dog, så batteriet byttes innan något dåligt hann inträffa. Så det är nog lite komplicerad kod det där...

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 12 aug 2017 19:12
av bylund
Det finns ju ett felmeddelande "12V Battery Needs Service - Replace 12V Battery Soon", så kodsnutten finns, eller åtminstone ett försök till den.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 12 aug 2017 19:40
av jpetters
Jag råkade ut för samma 12V felmeddelande under semestern och strax därefter gick det inte att välja D eller R. Sen dog bilen helt. När bärgaren kom efter ca två timmar så hoppade bilen igång som vanligt men efter diskussion med Tesla supporten så beslutade vi att bilen hur som helst skulle till SC i Väsby.
Där återkom felet när servicekillarna skulle ta in bilen. Felet visade sig till slut bero på glapp i anslutningen till HV batteriet och alltså in 12V direkt. Hur som helst löst på ett par dagar och semestern kunde fortsätta.
Men det verkar som lite olika fel kan yttra sig som "12V" fel.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 12 aug 2017 21:40
av Tjell
Alltså, för två dagar sedan kunde jag inte öppna frunken, ringde supporten, fick en pdf som visar dragöglor innanför innerskärmarna (båda sidor). Tyvärr var instruktionen för faceliftbilen som jag inte har!

I dag (efter svensexa i går) ringde jag igen och fick felaktiga instruktioner igen ("ta bort noskonen och dra i ett T-handtag..." Finns inget sådant.).

Nåja, jag pillade på kroken som bygeln till sist hålles av och kunde öppna, dock förgäves eftersom jag ändå inte kommer åt batteriet så där lätt liksom. Måste ju ta väck lite mer... Orkar inte göra det idag... Åker till Gbg på måndag, hoppas det funkar iaf.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 13 aug 2017 08:21
av rightnow
Blir det cellfel på batteriet eller vad är det som händer?

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 13 aug 2017 08:54
av TiborBlomhall
Vi snackar om 12V blybatteriet, inte stora batteripacket.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 13 aug 2017 10:29
av mati
rightnow skrev:
Blir det cellfel på batteriet eller vad är det som händer?
Varje Tesla har ett gammaldags 12V-startbatteri precis som alla bilar, som används för att starta, ähm, datorn. Jag trodde också att det var ett skämt när jag hörde det första gången.
Men det är alltså det där blybatteriet som går sönder oftare än i fossilbilar, inte stora batteriet vilket man skulle kunna tro.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 13 aug 2017 10:33
av Stefan T
jag av hjälpte detta problemet på roadstern med Li Ion batteri till 12V har funkat snart 2½ år

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 13 aug 2017 21:28
av e5m1r
Tjell skrev:
Alltså, för två dagar sedan kunde jag inte öppna frunken, ringde supporten, fick en pdf som visar dragöglor innanför innerskärmarna (båda sidor). Tyvärr var instruktionen för faceliftbilen som jag inte har!

I dag (efter svensexa i går) ringde jag igen och fick felaktiga instruktioner igen ("ta bort noskonen och dra i ett T-handtag..." Finns inget sådant.).

Nåja, jag pillade på kroken som bygeln till sist hålles av och kunde öppna, dock förgäves eftersom jag ändå inte kommer åt batteriet så där lätt liksom. Måste ju ta väck lite mer... Orkar inte göra det idag... Åker till Gbg på måndag, hoppas det funkar iaf.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Om du pillar bort nose cone så har du anslutning till batteri där så du kan ladda den eller för att få starthjälp

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 13 aug 2017 22:27
av Teslaspolen
Stefan T skrev:
jag av hjälpte detta problemet på roadstern med Li Ion batteri till 12V har funkat snart 2½ år
Vartifrån, och hur fungerar det på vintern?

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 15 aug 2017 18:07
av JockeR
Hej igen,

Nu är bilen klart och fick följande spec. Har inte hämtat bilen men kan ni klura ut vad de bytt?

Har de bytt den bakre motorn?

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 15 aug 2017 18:27
av lator
Bakre DU bytt pga internt kylvätskeläckage...? Hur kan man få dessa problem med 12-volten av ett läckage i DU??? :?

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 15 aug 2017 18:41
av thomas76
nog inte så kul om man råkar ut för detta efter garantitiden

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 15 aug 2017 19:49
av bylund
Fast är det ju drivenheten som är problemet så är i alla fall garantin 8 år med obegränsade mil (utom för äldre Model S 60)

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 16 aug 2017 06:53
av _TonyV
Kanske lite OT men inte helt.
Med tanke på verkstadsfusket även på märkesverkstäder i allmänhet. Efter att garantier gått ut hur tror ni Tesla står sig då? Svårare om inte omöjligt att gå till oberoende mekar ochså.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 16 aug 2017 07:24
av e5m1r
De bytte min DU av samma orsak
Min display visade reduced power och det försvann efter ett stopp
Felet konstaterades och DU byttes ut nån vecka senare

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 16 aug 2017 07:41
av Toja
thomas76 skrev:
nog inte så kul om man råkar ut för detta efter garantitiden
Det är ju 8 år på DU, så det tar tid.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 16 aug 2017 08:01
av Bjelke
lator skrev:
Bakre DU bytt pga internt kylvätskeläckage...? Hur kan man få dessa problem med 12-volten av ett läckage i DU??? :?
Dels så är det rent allmänt mkt elektronik där men så är det garanterat även
12V-delar där oxo (på styrsidan av invertern men även för övervakning av temp mm)...

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 16 aug 2017 08:17
av thomas76
Toja skrev:
thomas76 skrev:
nog inte så kul om man råkar ut för detta efter garantitiden
Det är ju 8 år på DU, så det tar tid.
Därför jag skrev efter garantitiden. DU:n kan lika gärna paja efter garantitiden och då får man betala allt ur egen ficka.