Behöver lite mer info om leasingavtalet och villkoren

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Behöver lite mer info om leasingavtalet och villkoren

Inlägg av Bjelke »

Shit du vann! :lol:
25% har jag på Leafen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Behöver lite mer info om leasingavtalet och villkoren

Inlägg av mgorgis »

Hyted skrev:
Se nu till att ringa och beställa en bil i stället.

Om 3 år kan mycket ha hänt så det får du ta dåBildBild


Model x100d
Midnight Silver
Så sant så sant....nu är det bara färgvalet som står mellan mig och "min" Tesla :D dock ska jag välja inte alltför hög eller låg restvärde....lagom är ju bäst :D

Valet står mellan röd lack med kräm inredning eller silver lack med svart inredning....BTW jag startar en ny tråd om det :D
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Behöver lite mer info om leasingavtalet och villkoren

Inlägg av Jensa »

En finansiell leasing får du mer se som ett vanligt lån. Du betalar av under leasingperioden och säljer bilen (till ett bra pris) eller köper ut den till restvärdet. Alltså restskulden.. Eller leasar vidare.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Behöver lite mer info om leasingavtalet och villkoren

Inlägg av mgorgis »

Jag har hela tiden trott att företagsleasning är samma sak som privatleasing, det förstnämnda till företag och det sistnämnda till privatpersoner men så är det inte tydligen och nu har jag förstått att det är mer som en avbetalning och att man "tagit lån" och betalar dessutom ränta på lånet....solklart nu....äntligen :D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Behöver lite mer info om leasingavtalet och villkoren

Inlägg av e5m1r »

Är inte garanterad restvärde på väg tillbaka ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Behöver lite mer info om leasingavtalet och villkoren

Inlägg av bylund »

mgorgis skrev:
Jag har hela tiden trott att företagsleasning är samma sak som privatleasing, det förstnämnda till företag och det sistnämnda till privatpersoner men så är det inte tydligen och nu har jag förstått att det är mer som en avbetalning och att man "tagit lån" och betalar dessutom ränta på lånet....solklart nu....äntligen :D
Det finns alltså två typer av leasing
Finansiell leasing - som ett lån, men med bilen som säkerhet. När leasingperioden är slut kan man göra vad man vill med bilen. Detta har två fördelar för företag, man behöver inte ha likviditeten för att köpa en bil, och man får av någon anledning dra av halva momsen på leasing, men inte för köp direkt av bil (med en del undantag).

Operationell leasing - som att hyra bilen. Det är oftast den typen som erbjuds privatpersoner, men även företag kan leasa på det sättet. Då återlämnas bilen efter leasingperiodens slut, och har man inte kört längre än avtalat och bilen inte är i sämre skick än avtalat så är det inget mer med det. Extra avgifter för övermil och sämre än avtalat skick förekommer
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Behöver lite mer info om leasingavtalet och villkoren

Inlägg av mgorgis »

Då har jag äntligen fattat rätt! :D

Om jag inte vill ha den kvar i bolaget efter 3 år och säljer den till en privatperson (mig själv t.ex.), så måste jag lägga på moms eller hur? och då måste man höja priset med 0.25% så jag ser inte hur det ska gå ihop? blir svårt att sälja då
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Behöver lite mer info om leasingavtalet och villkoren

Inlägg av improwise »

e5m1r skrev:
Är inte garanterad restvärde på väg tillbaka ?
Ja, vore intressant att veta. Som jag förstod det så var Teslas motivering för att ta bort den att restvärdena ändå brukar ligga över det man lovat som restvärde, vilket isf borde innebära att det var helt riskfritt att erbjuda garantin och rått dumt att ta bort den.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Behöver lite mer info om leasingavtalet och villkoren

Inlägg av bullen »

mgorgis skrev:
Då har jag äntligen fattat rätt! :D

Om jag inte vill ha den kvar i bolaget efter 3 år och säljer den till en privatperson (mig själv t.ex.), så måste jag lägga på moms eller hur? och då måste man höja priset med 0.25% så jag ser inte hur det ska gå ihop? blir svårt att sälja då
Nej. Eftersom den inte är momspliktigt säljer du den utan moms
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Behöver lite mer info om leasingavtalet och villkoren

Inlägg av improwise »

bullen skrev:
mgorgis skrev:
Då har jag äntligen fattat rätt! :D

Om jag inte vill ha den kvar i bolaget efter 3 år och säljer den till en privatperson (mig själv t.ex.), så måste jag lägga på moms eller hur? och då måste man höja priset med 0.25% så jag ser inte hur det ska gå ihop? blir svårt att sälja då
Nej. Eftersom den inte är momspliktigt säljer du den utan moms
Nja, om man som företag säljer till en konsument måste det rimligtvis vara inklusive moms väl?
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Behöver lite mer info om leasingavtalet och villkoren

Inlägg av bullen »

Inte på en momssmittad bil
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Behöver lite mer info om leasingavtalet och villkoren

Inlägg av improwise »

bullen skrev:
Inte på en momssmittad bil
Vad jag vet ingår alltid moms när man säljer till en privatperson, har man inte lagt på det i "priset" få får du dra av det från intäkten istället:

http://www.momsens.se/bokfora-inrikesfo ... ivatperson

Eller finns det några specialregler just för bilar?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Behöver lite mer info om leasingavtalet och villkoren

Inlägg av Leo »

Vi kan kalla det specialregler för just bilar. Är du ett "vanligt" företag (ej bilskola, taxi, budbil osv) så får du ej lyfta moms vid köp och ska ej lägga på moms vid försäljning.

Leasar du bilen får du dra av 1/2 moms på den månatliga leasingavgiften under tiden du leasar den. (Även på ev kontantinsats som dock ska periodiseras)

Vill du eller ditt företag sen vid någon tidpunkt "lösa restskulden" =köpa bilen så blir det som i första stycket ändå med alla pengar som betalas åt något håll. Ingen rätt att lyfta bort någon moms och ingen moms ska redovisas.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Behöver lite mer info om leasingavtalet och villkoren

Inlägg av mgorgis »

bullen skrev:
mgorgis skrev:
Då har jag äntligen fattat rätt! :D

Om jag inte vill ha den kvar i bolaget efter 3 år och säljer den till en privatperson (mig själv t.ex.), så måste jag lägga på moms eller hur? och då måste man höja priset med 0.25% så jag ser inte hur det ska gå ihop? blir svårt att sälja då
Nej. Eftersom den inte är momspliktigt säljer du den utan moms
Ok det låter bättre :)
Skriv svar