Model S kombi

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Model S kombi

Inlägg av perkabolo »

Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Model S kombi

Inlägg av Kulingen »

Den såg inte vidare fin ut enligt mig iaf, det var något med taket som inte var fint. Men vem vet om/när Tesla tar fram en så kanske den ser bättre ut.
Senast redigerad av Kulingen, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S kombi

Inlägg av mati »

Bortsett från att den är ful. Jag upplever inte att det behövs. Det nämns att han som ville ha en kombi inte fick plats med sina hundar. Vad är det för hundar? Grand danois? Mina två stora schäfrar har gott om plats i min Model S.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: Model S kombi

Inlägg av Andreasson »

Då tycker jag bättre om denna! Den skulle jag köa för...
tesla-model-s-wagon-2.jpg
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Model S kombi

Inlägg av danni »

Jag ser inte riktigt poängen. Model S har enormt lastutrymme. Den här varianten skulle få sämre räckvidd, och hur ofta behöver man lasta något ända ut i hörnet av lastutrymmet?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Model S kombi

Inlägg av perkabolo »

De pratar faktiskt om lägre luftmotstånd och lägre vikt i filmen. Vikten tror jag hade att göra med kolfiber istället för glas, aerodynamiken hade de testat med modell i vindtunnel om jag minns rätt.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S kombi

Inlägg av Bjelke »

Inget för mig iaf, tycker den nästan är för stor redan nu ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Model S kombi

Inlägg av pegs »

Klart intressant. Men gärna en dragkrok först...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Model S kombi

Inlägg av joel80 »

Fully Charged tog upp det också:
https://www.dropbox.com/s/hku0goi6iogph ... 8.png?dl=0
:)

Jag hoppas lite på vad Volvo hittar på! Om ett år borde dom ha visat upp första modellen.

Men jag skulle inte tacka nej till en Tesla Kombi! :D
Skärmklipp 2017-08-11 16.04.38.png
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Model S kombi

Inlägg av ovelundkvist »

Förstår verkligen inte varför man skulle vilja ha en Model S kombi när man kan få den som den ser ut nu, och redan lastar så grymt mycket.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model S kombi

Inlägg av Smutt »

ovelundkvist skrev:
Förstår verkligen inte varför man skulle vilja ha en Model S kombi när man kan få den som den ser ut nu, och redan lastar så grymt mycket.
Ägde jag en begravningsbyrå skulle jag beställa ett gäng
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Model S kombi

Inlägg av ovelundkvist »

+1 :D
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Model S kombi

Inlägg av iAkita »

ovelundkvist skrev:
Förstår verkligen inte varför man skulle vilja ha en Model S kombi när man kan få den som den ser ut nu, och redan lastar så grymt mycket.
Stora hundar är nog en av föklaringarna. Jag skulle inte få in mina i en Model S med ett gott samvete. Många vill dessutom ha plats till en bur att ha den/dem i, vilken ställer ytterligare krav på utrymme. Annars kan det nog kvitta för de flesta som inte regelbundet transporterar kubformade föremål.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Castro90
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 12 apr 2016 18:55

Re: Model S kombi

Inlägg av Castro90 »

iAkita skrev:
ovelundkvist skrev:
Förstår verkligen inte varför man skulle vilja ha en Model S kombi när man kan få den som den ser ut nu, och redan lastar så grymt mycket.
Stora hundar är nog en av föklaringarna. Jag skulle inte få in mina i en Model S med ett gott samvete. Många vill dessutom ha plats till en bur att ha den/dem i, vilken ställer ytterligare krav på utrymme. Annars kan det nog kvitta för de flesta som inte regelbundet transporterar kubformade föremål.
Model S är mycket större än vad man först tror. Jag lastar utan problem 2 större hundar i min och kan definitivt lasta mer totalt i teslan än i en bmw 5-serie/ Volvo xc70. Däremot är just bur ett problem med den lutande luckan. Fyra leriga och blöta hundar i storlek som en labrador är inga problem alls kortare sträckor.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Model S kombi

Inlägg av mans71 »

En vinst skulle kunna vara att man kan sitta i baksätet utan att slå skallen i taket...
Model S P85DL+
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Model S kombi

Inlägg av iAkita »

Castro90 skrev:
iAkita skrev:
ovelundkvist skrev:
Förstår verkligen inte varför man skulle vilja ha en Model S kombi när man kan få den som den ser ut nu, och redan lastar så grymt mycket.
Stora hundar är nog en av föklaringarna. Jag skulle inte få in mina i en Model S med ett gott samvete. Många vill dessutom ha plats till en bur att ha den/dem i, vilken ställer ytterligare krav på utrymme. Annars kan det nog kvitta för de flesta som inte regelbundet transporterar kubformade föremål.
Model S är mycket större än vad man först tror. Jag lastar utan problem 2 större hundar i min och kan definitivt lasta mer totalt i teslan än i en bmw 5-serie/ Volvo xc70. Däremot är just bur ett problem med den lutande luckan. Fyra leriga och blöta hundar i storlek som en labrador är inga problem alls kortare sträckor.
Jo, labradorer kan jag tänka mig att de går in, men med stora hundar blir den låga höjden på utrymmet ett problem. Undrar hur lång tid det tar inna det kommer ut en ren elbil på marknaden för den gigantiska kundgruppen... Inte ens Model X har ju ett utrymme där bak som lämpar sig för stora hundar. Iallfall inte de tidiga versionerna, men kanske levereras inte 5-sits modellen med ett "ofärdigt" bagageutrymme längre?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model S kombi

Inlägg av Smutt »

mans71 skrev:
En vinst skulle kunna vara att man kan sitta i baksätet utan att slå skallen i taket...
Men slå i huvudet bak är ju en del av Tesla upplevelsen i X får man ju också 3platser att slå i huvudet på :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S kombi

Inlägg av mati »

Vad pratar ni om när ni skriver stora hundar och att de inte får plats i en Model S? Två schäfrar på 65-70cm och 40kg var är inga pekineser direkt och de får plats så det räcker. De har betydligt mer plats i Model S än i de flesta kombibilar. Och de kan stå upp om de vill. Den lägre takhöjen jämfört med en riktig kombi ser jag snarare som en fördel, eftersom hundarna håller sig lite lugnare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model S kombi

Inlägg av Smutt »

När man kör med bur minskar utrymmet betydligt har själv en måttbeställd begangnad som jag köpte här på forumet och inte tar den 4 stora men säkert 6 av min ras på 8kg
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Model S kombi

Inlägg av Yxel »

Den stora frågan blir då, får det plats något annat där bak?
Har 2 bordet Collie, på ca 20kg styck. Räcker en halvbur till dem? Eller måste man gå upp till 2/3-bur? Har tittat länge och väl i bagaget på en model s, men det är svårt att avgöra tycker jag.

Vill alltså helst kunna lasta ganska mycket brevid buren iform av tält, stolar, packning och sådant, tror inte frunken räcker till det.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Model S kombi

Inlägg av far1far2 »

Har haft många stora kombis. Massa ungar (8 som kallar mej farsan), liten gård, båtar mm. Alltså har och har haft behov av stora lastutrymmen. Nu med S 85 lastar jag minst lika mycket som i dedär fossillådorna! :)
X100 lev.14/8-18.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Model S kombi

Inlägg av iAkita »

mati skrev:
Vad pratar ni om när ni skriver stora hundar och att de inte får plats i en Model S? Två schäfrar på 65-70cm och 40kg var är inga pekineser direkt och de får plats så det räcker. De har betydligt mer plats i Model S än i de flesta kombibilar. Och de kan stå upp om de vill. Den lägre takhöjen jämfört med en riktig kombi ser jag snarare som en fördel, eftersom hundarna håller sig lite lugnare.
Oj, det var rejäla schäfrar! Häftigt! Det som skulle ställa till problem för mig är att en av mina hundar är en underbar men stor Amercan Akita på bortåt 60 kg (därav mitt användarnamn). Det skulle kännas hemskt om hon inte kunde sitta eller stå upp, men kanske har jag underskattat höjden på Model S och det fanktiskt skulle funka? Min andra hund är en Eurasier på knappt 30 kg och om det funkar med dina schäfrar så skulle det funka med honom.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model S kombi

Inlägg av Smutt »

Yxel skrev:
Den stora frågan blir då, får det plats något annat där bak?
Har 2 bordet Collie, på ca 20kg styck. Räcker en halvbur till dem? Eller måste man gå upp till 2/3-bur? Har tittat länge och väl i bagaget på en model s, men det är svårt att avgöra tycker jag.

Vill alltså helst kunna lasta ganska mycket brevid buren iform av tält, stolar, packning och sådant, tror inte frunken räcker till det.
Min är byggd för en golden hade jag beställt själv så hade jag valt en lägre och fått plats med massor ovanpå buren så vikten är inte allt utan även vilken höjd dom behöver för att kunna stå ordentligt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Model S kombi

Inlägg av Yxel »

Det är så vi packar i caddyn vi har nu, på buren, men det är ju en skåpbil och MS är en sportsedan, så jag hade släppt tanken på att kunna lasta på buren. Tål att funderas på.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Model S kombi

Inlägg av MangeT »

Skulle det funka att sätta upp ett nät/galler precis bakom nackstöden i baksätet istället för att installera burar för er med hundar?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Skriv svar