Tesla från Norge

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tesla från Norge

Inlägg av HelectriC »

Det år måååånga som inte gillar MX i Sverige har jag märkt. MS däremot verkar de flesta gilla skarpt!
BMW i4 M50-22/Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Tesla från Norge

Inlägg av Hyted »

HelectriC skrev:
Det år måååånga som inte gillar MX i Sverige har jag märkt. MS däremot verkar de flesta gilla skarpt!
Dom har inte en självBild

Eller har inte fått komma nära en MX själva.

Har man det vill man inte ha någon annanBild


Model x100d
Midnight Silver
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Tesla från Norge

Inlägg av oscfor »

Instämmer! Väldigt få känner till Model X. Hör man visar den får man normalt höra ”jag har ju provkört Model S, men tycker inte den passar mig, det här är ju dock precis vad jag/min familj behöver”. Tesla skulle verkligen behöva visa Model X för fler. De flesta blir grymt intresserade!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2312
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tesla från Norge

Inlägg av mans71 »

Jag tror dragmöjligheten kommer att vara attraktiv på beg. marknaden.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla från Norge

Inlägg av Bjelke »

Remuz skrev:
Var är Hybris när man behöver honom :)
:lol: skitful soccer mom car :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tesla från Norge

Inlägg av HelectriC »

Hyted skrev:
HelectriC skrev:
Det år måååånga som inte gillar MX i Sverige har jag märkt. MS däremot verkar de flesta gilla skarpt!
Dom har inte en självBild

Eller har inte fått komma nära en MX själva.

Har man det vill man inte ha någon annanBild


Model x100d
Midnight Silver
Nej, dom som yttrat liknande har självklart inte en själv. Problemet är väl inte att bilen inte är bra, det är den ju bevisligen. Problemet är nog att det är ganska många som tycker den ser för klumpig ut och inte är särskilt tuff för det priset. Som allt annat är det är smaksak, men jag tycker mig se ett mönster när i stort sett alla (utom 1 häromdagen) verkar tycka att MX bör väljas bort till förmån för MS. Detta gäller då alltså folk som varken har MX eller MS idag. Men denna tråd var ju om begmarkanden hellre vill ha MX eller MS och jag tror faktiskt MS är mer attraktiv som begbil.
BMW i4 M50-22/Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla från Norge

Inlägg av LarsL »

Anders77 skrev:
...
Jag tror inte man skall se S som konkurrent till 3an eller tvärtom. De är 2 olika bilar som kommer hitta två olika kundgrupper.
...
Just nu antisäljer Tesla Model 3 så därför tror många att det är två helt olika bilar. Men om två år när det går att köpa en ny Model 3 och få den levererad inom 2-3 månader så kommer de vara en direkt konkurrent till en begagnad Model S, självklart! Model 3 kommer ha ungefär samma innerutrymmen och räckvidd. Dessutom kommer den ha modernare teknik eftersom den är ny.
Idag finns det bara en elektrisk sedan med 30mils räckvidd. Om 2år kommer det finnas två, minst.

På samma sätt blir det med Model Y och X. Där Y självklart kommer vara en konkurrent emot en begangnad Model X.
Jag har tittat på begagnade bilar så pass mycket att jag vet att man tittar på allt inom sin biltyp och budget. Är en ny bil bättre och billigare så väljer man den istället för den begagnade.
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Tesla från Norge

Inlägg av Hyted »

HelectriC skrev:
Hyted skrev:
HelectriC skrev:
Det år måååånga som inte gillar MX i Sverige har jag märkt. MS däremot verkar de flesta gilla skarpt!
Dom har inte en självBild

Eller har inte fått komma nära en MX själva.

Har man det vill man inte ha någon annanBild


Model x100d
Midnight Silver
Nej, dom som yttrat liknande har självklart inte en själv. Problemet är väl inte att bilen inte är bra, det är den ju bevisligen. Problemet är nog att det är ganska många som tycker den ser för klumpig ut och inte är särskilt tuff för det priset. Som allt annat är det är smaksak, men jag tycker mig se ett mönster när i stort sett alla (utom 1 häromdagen) verkar tycka att MX bör väljas bort till förmån för MS. Detta gäller då alltså folk som varken har MX eller MS idag. Men denna tråd var ju om begmarkanden hellre vill ha MX eller MS och jag tror faktiskt MS är mer attraktiv som begbil.
Visst är det så i dagsläget.

Men jag tror fortfarande det beror på att dom inte varit nära inpå en mx. De flesta med lite bilintresse har varit inpå en ms och då faller valet på den.

Jag tror att ju fler x som rullar ut ju populärare blir den när fler har sett den på nära håll.

Kommer dom sen in i en x och provsitter, ja då tror jag saken är klar!

Betydligt mer premium än ms!

Jag vet att det jag skriver kanske är något provoserande, notera att det är mina högst personliga åsikterBild.



Model x100d
Midnight Silver
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Tesla från Norge

Inlägg av oscfor »

Instämmer helt. Som jag skrev ovan, de flesta har provkört S men aldrig ens sett en X. Det klart att S attraherar, det är en snabb sportbil. Dock är marknaden för snabba sportbilar enormt mycket mindre än den för kombibilar i Sverige. Se hur norska marknaden har utvecklats. När marknaden väl finns så väljer allt större andel X. Som bilmarknader är Sverige och Norge ganska lika. De stora skillnader vi ser och har sett historiskt beror på prisdifferenser.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tesla från Norge

Inlägg av HelectriC »

oscfor skrev:
Instämmer helt. Som jag skrev ovan, de flesta har provkört S men aldrig ens sett en X. Det klart att S attraherar, det är en snabb sportbil. Dock är marknaden för snabba sportbilar enormt mycket mindre än den för kombibilar i Sverige. Se hur norska marknaden har utvecklats. När marknaden väl finns så väljer allt större andel X. Som bilmarknader är Sverige och Norge ganska lika. De stora skillnader vi ser och har sett historiskt beror på prisdifferenser.
Jo, fast man kanske inte ska räkna in en Tesla för många hundratusen mer i samma kategori som vanliga kombibilar i Sverige. De som köper en Tesla är nog ganska intresserade av just utseendet och då faller valet på MS. Att MX skulle vara mer premium förstår jag inte, dom är ju i stort identiska inuti bortsett från 6-sits variantens andra rad. Även om man bekantar sig med en MX som skrivet ovan, så betyder det ju inte att man köper en för det. Jag tycker VW Caravelle verkar jättesmart inuti, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en pga utseendet. Bara för att jag lär känna den, så blir den inte mer attraktiv. Därmed inte sagt att MX är dålig eller något annat, jag tror bara att en bil i denna prisklass får större genomslagskraft i formatet MS istället för MX. Men man finner nog köpare till båda biltyper, så jag tror inte man ska köpa en modell enbart för potentiell vidareförsäljning. Såld blir den oavsett.
BMW i4 M50-22/Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Tesla från Norge

Inlägg av Surfaren »

Ta med den bil du har idag, om det är den du vill köra runt i själv. Att byta bil är ju sällan gratis heller med tanke på värdeminskning, så eventuell vinst av att ha en mer attraktiv bil när den ska säljas kan lätt ätas upp av kostnaden för ett extra bilbyte i förtid.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Kim
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 aug 2017 13:24

Re: Tesla från Norge

Inlägg av Kim »

Tack för alla svar.
Det jag ville veta var först och främst att det inte var en död marknad eller stora skilnader för X eller S.

Jag har lagt ut min S til försäljning i Norge, och om jag får det jag vill ha så byter jag till en X jag har et bra erbjudande på. Om inte får det jag vill ha så tar jag glad med min S över till söta bror :)
Skriv svar