Model S som personalbil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Model S som personalbil

Inlägg av Generalbogge »

Jensa skrev:
Hans första kommentar; då får vi ta Audin då? :(
Ja det skulle då vara för att den är så mycket...
För att den är, ehm...
Ja, varför skulle ni ta den egentligen?? :)

Hoppas att du lyckas få honom elbilsfrälst med hjälp av den resan.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 10 aug 2016 12:02
Ort: Eskilstuna

Re: Model S som personalbil

Inlägg av Jocke73 »

Personalbil är riktigt trevligt alternativ om du inte har råd själv. Största problemet är att du missar rätt mycket i pensionsinbetalningar eftersom hela upplägget baseras på bruttolöneavdrag.

Annars är det inget negativt med upplägget tycker jag. Ofta smidigt att kunna låta leasingbolaget få ta hand om fakturor på exempelvis putsmedel och andra tillbehör. Det adderas givetvis till just din månadskostnad, men det blir momsfritt och betalad med bruttopengar...

/Jocke


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S som personalbil

Inlägg av mati »

Jocke73 skrev:
Personalbil är riktigt trevligt alternativ om du inte har råd själv. Största problemet är att du missar rätt mycket i pensionsinbetalningar eftersom hela upplägget baseras på bruttolöneavdrag.
Men för att vara ärlig så spelar det egentligen inte så stor roll beroende på hur gammal man är. Jag räknar iskallt med att min statliga pension i bästa fall kommer att bli nån slags fickpeng som jag får utöver min tjänstepension och det jag sparar privat. Det är nog skit samma om man har lite lägre pensionsinbetalningar idag. Man har helt klart större nytta av pengarna om de går till en Tesla idag än att man eventuellt får ut några extra kronor som pensionär.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Model S som personalbil

Inlägg av mathiaso »

Hur ser detaljerna ut kring en Personalbil med leaseplan.

Jag räknade på en förmånsbil s75 för ca 990k blev väldigt dyr (ca 12 000kr/mån) på grund av en bilpolicy med ett procentuellt bruttoavdrag när bilens pris överstiger 7 basbelopp.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Model S som personalbil

Inlägg av Jensa »

Med en sån policy kanske det går att förhandla med företaget om att du inte behöver någon milersättning. Det kommer de spara mycket på och du kör en del! Dessutom ska väl bilen vara kostnadsneutral för dem ändå så det lät som en mycket märklig policy...
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Model S som personalbil

Inlägg av mathiaso »

Den är väl framtagen för de som vill ha en lite dyrare Volvo ska kunna få det mot avdrag.

Men teslan kostar en hel del mer, så där slår det ju rätt hårt
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model S som personalbil

Inlägg av bylund »

mati skrev:
Jocke73 skrev:
Personalbil är riktigt trevligt alternativ om du inte har råd själv. Största problemet är att du missar rätt mycket i pensionsinbetalningar eftersom hela upplägget baseras på bruttolöneavdrag.
Men för att vara ärlig så spelar det egentligen inte så stor roll beroende på hur gammal man är. Jag räknar iskallt med att min statliga pension i bästa fall kommer att bli nån slags fickpeng som jag får utöver min tjänstepension och det jag sparar privat. Det är nog skit samma om man har lite lägre pensionsinbetalningar idag. Man har helt klart större nytta av pengarna om de går till en Tesla idag än att man eventuellt får ut några extra kronor som pensionär.
Fast om det är inbetalningarna till tjänstepensionen som baseras på bruttolönen så tappar man ju på den också. Även om det inte är en dealbreaker är det värt att vara medveten om.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Model S som personalbil

Inlägg av bullen »

Till stor del kan detta "problem" lösas genom att man upp till förmånsvärdet gör nettolöneavdrag istället. Men det kanske inte är förhandlingsbart
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model S som personalbil

Inlägg av Leo »

Jag har för mig att om man har löner över ca 42000/mån (där "taket" för pensions betalning ligger) Så kan det ofta finnas i anställningsavtalet att man får @extra pensionsinbetalninga" på 30% av lönen. På det som överstiger.

Så har man tex 52000kr/mån är det många som får 0,30x(52000-42000)=3000kr/mån extra pensionsinbetalt från sin arbetsgivare för att kompensera att inget av den delen gör någon nytta för framtida pension via den vanliga arbetsgivaravgiften.

Så har man ett bruttolöneavdrag som slår precis där så kan det påverka framtida pension mer än man först tänker på.

Nettolöneavdrag är "enklare" att förstå och räkna på tycker jag. Skattade pengar och sänkt förmånsvärde.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Model S som personalbil

Inlägg av bullen »

Har man ITP1 är det 30% av lönen över ca 35000. Inget tak
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model S som personalbil

Inlägg av Leo »

Tack bullen. Ändrade till 30% då jag bara minns siffran ungefär som 1/3.

De jag hört från har haft det för löner =årsinkomster över 500 000kr. Kalldes 50-taggare eller något sådant och fick då extra pensionsrådgivning, förslag om att löneväxla osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Model S som personalbil

Inlägg av mathiaso »

Men hur blir det så lågt som 6400 netto?
Är det inkluderat förmånsvärde? Känns som det knappt blir några pengar över till leasingen
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Model S som personalbil

Inlägg av +46 »

Leo skrev:
Jag har för mig att om man har löner över ca 42000/mån (där "taket" för pensions betalning ligger) Så kan det ofta finnas i anställningsavtalet att man får @extra pensionsinbetalninga" på 30% av lönen. På det som överstiger.

Så har man tex 52000kr/mån är det många som får 0,30x(<a href="tel:52000-42000">52000-42000</a>)=3000kr/mån extra pensionsinbetalt från sin arbetsgivare för att kompensera att inget av den delen gör någon nytta för framtida pension via den vanliga arbetsgivaravgiften.

Så har man ett bruttolöneavdrag som slår precis där så kan det påverka framtida pension mer än man först tänker på. Nettolöneavdrag är "enklare" att förstå och räkna på tycker jag. Skattade pengar och sänkt förmånsvärde.
Visst är det så. Bruttolöneavdrag slår hårt för de som har har hög lön med tjänstepensionsavsättningar.
För de med ITP1 kan det slå så här:
http://www.privataaffarer.se/pension/fo ... nen-844118
För de som har ITP2 med ITPK slår det ännu värre:
https://www.alecta.se/tjanstepension/it ... -och-itpk/
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
eloon
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 11 aug 2017 19:36

Re: Model S som personalbil

Inlägg av eloon »

Som sagt, förmansvärdet kompenseras med nettoavdrag (4000kr).

2000mil för 175kr nettotillägg per månad (no brainer)
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Model S som personalbil

Inlägg av mathiaso »

Jag behöver nog se hela uträkningen för att förstå, ursäkta min tröghet

Kollar själv på privatköp, men detta verkar mer förmånligt
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Model S som personalbil

Inlägg av Jensa »

Blir klart billigare lm du har möjlighet till personalbil. Nettolöneavdrag på förmånsvärdet och resterande kostnad företaget har får du bruttolöneavrag på. Det kan stämma med 6600 kr totalt beroende på vilket restvärde det är räknat på. Förmånsvärdet på en naken S75 ligger på 3850 kr.

Testa räkna i min kalkylator för att se din totala privata kostnad (medräknat minskad lön i eget AB eller detsamma vid bruttolöneavdrag). Fyll i de gråa rutorna.

https://www.dropbox.com/s/mefi00ypymsbd ... .xlsm?dl=0
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Model S som personalbil

Inlägg av mathiaso »

Vem tar risken på restvärdet? Är det leasingfirman eller företaget?
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model S som personalbil

Inlägg av Smutt »

mathiaso skrev:
Vem tar risken på restvärdet? Är det leasingfirman eller företaget?
Företaget
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Model S som personalbil

Inlägg av danni »

bylund skrev:
mati skrev:
Jocke73 skrev:
Personalbil är riktigt trevligt alternativ om du inte har råd själv. Största problemet är att du missar rätt mycket i pensionsinbetalningar eftersom hela upplägget baseras på bruttolöneavdrag.
Men för att vara ärlig så spelar det egentligen inte så stor roll beroende på hur gammal man är. Jag räknar iskallt med att min statliga pension i bästa fall kommer att bli nån slags fickpeng som jag får utöver min tjänstepension och det jag sparar privat. Det är nog skit samma om man har lite lägre pensionsinbetalningar idag. Man har helt klart större nytta av pengarna om de går till en Tesla idag än att man eventuellt får ut några extra kronor som pensionär.
Fast om det är inbetalningarna till tjänstepensionen som baseras på bruttolönen så tappar man ju på den också. Även om det inte är en dealbreaker är det värt att vara medveten om.
Eftersom inbetalningar av tjänstepension är en kostnad för företaget så känns det enda rimliga som att en kostnadsneutral kalkyl ska ta hänsyn även till detta. Dvs den minskning du får av pensionsinbetalningarna ska gå till att betala bilkostnaden, så du inte behöver göra lika stort avdrag.
Smutt skrev:
mathiaso skrev:
Vem tar risken på restvärdet? Är det leasingfirman eller företaget?
Företaget
Personalbil är i stort sett alltid operativ leasing och då är det leasingbolaget som tar den risken. Jag vet inte om jag någonsin hört talas om personalbil med finansiell leasing, det känns som att det går emot hela konceptet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Model S som personalbil

Inlägg av bullen »

Vi kör finansiell leasing på personalbil. Varför skulle det vara emot konceptet??
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Model S som personalbil

Inlägg av Kulingen »

Man får ju bestämma restvärdet när man leasar bilen hos Tesla, man kan ta typ 55% till 44 % beroende på hur långt man åker så man inte råkar på utgifter vid inlämnandet av bilen?!
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Model S som personalbil

Inlägg av mathiaso »

Tack för excel dokumentet!

När jag fyller i den så blir kostnad för företaget 6501kr/mån och kostnad privat 6444kr/mån.

Om det ska va kostnadsneutralt för företaget, alltså att jag privat tar Allan kostnader, så blir väl min kostnad 6501+6444=12945kr?
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Verdi

Re: Model S som personalbil

Inlägg av Verdi »

mathiaso skrev:
Tack för excel dokumentet!

När jag fyller i den så blir kostnad för företaget 6501kr/mån och kostnad privat 6444kr/mån.

Om det ska va kostnadsneutralt för företaget, alltså att jag privat tar Allan kostnader, så blir väl min kostnad 6501+6444=12945kr?
Nä, bruttolöneavdrag för företagets kostnader slår mindre än så. Typ hälften? Kostnad runt 10 tusen?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Model S som personalbil

Inlägg av danni »

bullen skrev:
Vi kör finansiell leasing på personalbil. Varför skulle det vara emot konceptet??
Hela tanken med personalbil är ju att den anställde ska ta alla kostnader genom löpande löneavdrag, och att företaget ska stå utan risk. Att då köra finansiell leasing känns lite udda. Vad händer om bilen rasar i pris mer än man tänkt - ska den anställde få all lön indragen i flera månader för att kompensera för det? Om det blir pengar över vid försäljningen, får den anställde det i bonus? Kan bli märkliga skatteeffekter.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Model S som personalbil

Inlägg av mathiaso »

Ok, missade att man gör företagets kostnaden som ett bruttoavdrag, så ca 50% bort på det.

Jag matade in priset på en s75 utan utrustning, som det diskuteras om i denna tråd.

Antingen läser jag excel arket galet, eller så är totalkostnaden (företag och privat) ca 10 000kr.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Skriv svar