Model S som personalbil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Model S som personalbil

Inlägg av bullen »

Du glömmer att nettolöneavdraget minskar förmånsvärdet.
Med 30% marginalskatt och 5000 i förmån blir det
Nettolön: 5000 rakt av o ingen förmån
Bruttolön: kostar dig 70% av 5000 dvs 3500:- men du får oxå 5000 i förmån som kostar dig 1500:- Tot alltså 5000:-
I båda fallen betalar ftg soc avgifter på 5000:-
I första fallet på din bruttolön i andra fallet på förmånen.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Model S som personalbil

Inlägg av bullen »

Och med 50% marginalskatt blir det ist 2500+2500 med bruttolön. Dvs fortfarande 5000:-
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Model S som personalbil

Inlägg av mgorgis »

Juste jag glömde att lön är en kostnad i bolaget, ok då köper jag nettolöneavdrag lösningen utan invändningar :D

Men om man gör nettolöneavdrag istället för förmånsbeskattning, måste alla andra kostnader (försäkring, service m.m.) finansieras genom bruttolöneavdrag? eller räknas det som vanlig kostnad i bolaget? jag är anställd i eget bolag, så det är ändå jag som betalar, frågan är bara vilket som är förmånligare
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Model S som personalbil

Inlägg av bullen »

Spelar ingen roll om du gör avdrag eller ej. Alla kostnader tas av företaget med full avdragsrätt. Om du sen låter företaget stå för det eller kompenserar genom löneavdrag går helt på ett ut. Bruttolöneavdrag på dessa kostnader används normalt för att göra lösningen kostnadsneutral för företaget.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Model S som personalbil

Inlägg av Jensa »

Generalbogge skrev:
Jensa skrev:
mathiaso skrev:
Tack för excel dokumentet!

När jag fyller i den så blir kostnad för företaget 6501kr/mån och kostnad privat 6444kr/mån.

Om det ska va kostnadsneutralt för företaget, alltså att jag privat tar Allan kostnader, så blir väl min kostnad 6501+6444=12945kr?
Din kostnad privat är medräknat företagets kostnad och det du går miste om i lön. Blir alltså ingen ytterligare kostnad för företaget. (Kostnadsneutralt)

Exempel: Ditt företag har en total kostnad på 10.000 kr/mån för allt som gäller leasingen medräknat halv moms. Du betalar in förmånsvärdet 3.850 kr och kvar för företaget blir en kostnad på 6.150 kr/mån. Detta får du kompensera genom bruttolöneavdrag. Skulle företaget betala ut detta som lön till dig blir det efter arbetsgivaravg. 6150/1,3142 = 4680 kr.
4680 - din marginalskatt (ex 35 %) = 3042 kr efter skatt.

Dvs: 3850 + 3042 (utebliven lön efter skatt) = 6892 kr/mån för dig och kostnadsneutralt för företaget.

Excelarket fokuserar mest på eget AB och vad du missar att ta ut i lön. Men det blir samma sak med bruttolöneavdrag. Sedan kan man fila lite på vad siffrorna blir medräknat milersättningen (9,50 kr/mil) även där går du miste om lite lön, men får däremot större del ut skattefritt.
Jag kanske missuppfattar något, men som jag tolkar excel arket, så får ju företaget en kostnad på 7000 lite drygt med standard Teslan, men bara på 1000 kronor om det varit en XC60. Båda uträkningarna är då inte kostnadsneutrala för företaget. Och om företaget väljer mellan att ha en kostnad på 7000 eller 1000 kronor i månaden, så förstår man varför det kör så många XC60 på våra vägar :)
Ja, du missuppfattar lite. Hela grejen med kalkylen är att du i den privata kolumnen ser vad din privata kostnad blir. Detta är medräknat företagets kostnad som blir kvar efter nettolöneavdrag eller privat inbetalning till företaget. Detta belopp får du bruttolöneavdrag på. Allt är alltså medräknat på den privata kolumnen!

Du har ju ett lägre förmånsvärde på Teslan, därav blir större kostnad kvar på företaget (dessutom högre leasingavg.)
Jämför med Volvon i kalkylen blir kostnaden ca 1000 kr kvar på företaget, detta eftersom du betalar mer privat pga högre förmånsvärde!

Sedan får du ju bruttolöneavdrag på resten varpå det blir kostnadsneutralt för företaget.

I slutändan blir ändå Teslan billigare eftersom den har lägre förmånsvärde och du behöver inte betala för dieseln. För företaget blir det kostnadsneutralt och för dig privat billigare trots lite högre bruttolöneavdrag (men lägre nettolöneavdrag).

Det är detta de flesta snubblar på och inte förstår när de jämför en Volvo med en Tesla som förmånsbil/personalbil. Jag själv räknar med att bilen kostar mig något över 6000 kr/mån och inget för mitt bolag. Bilen kostade 760'. Detta inklusive drivmedel (el). Jämför med en privat leasing för 4000 kr/mån + 2000 kr för diesel!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Model S som personalbil

Inlägg av danni »

bullen skrev:
danni skrev:
bullen skrev:
Vi kör finansiell leasing på personalbil. Varför skulle det vara emot konceptet??
Hela tanken med personalbil är ju att den anställde ska ta alla kostnader genom löpande löneavdrag, och att företaget ska stå utan risk. Att då köra finansiell leasing känns lite udda. Vad händer om bilen rasar i pris mer än man tänkt - ska den anställde få all lön indragen i flera månader för att kompensera för det? Om det blir pengar över vid försäljningen, får den anställde det i bonus? Kan bli märkliga skatteeffekter.
Vi skriver i avtalet att diff mellan restvärdet och var vi får ut regleras på bruttolön. Sen sätter vi ett lågt restvärde för att undvika att den anställde blir skyldig. Överskottet som normalt då blir betalas ut som bruttolön efter att alla omkostnader reglerats. Inga konstigheter någonstans
Ah. Man kan såklart göra så, men det känns väldigt ovanligt och oortodoxt. Och det riskerar ju faktiskt att medföra negativa skatteeffekter om man har en lön som ligger nära någon av brytpunkterna för statlig skatt, eftersom du då tar lägre lön i två år och sen mycket högre lön det tredje året, om vi pratar treårig leasing.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Model S som personalbil

Inlägg av bullen »

Den risken finns alltid. Men de pengar man sparar på mellanskillnaden mellan operationell och finansiell leasing överväger oftast. Sedan finns det de som planerar att köpa loss bilen själv efter 3 år o så kan man höja restvärdet så att det motsvarar förväntat marknadsvärde
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Model S som personalbil

Inlägg av mathiaso »

Jensa, eller någon annan som vet.

Den leasingkostnad som finns på Teslas sida, vad ingår i den?

Jag lyckas inte få leasingkostnaden att stämma med Jensas dokument.
Mest nyfiken för att jag laborera med konfigurationen och det hade varit kul att direkt se vad det kostar mig som personalbil, vilket jag kan se i Jensas dokument, men då får jag fylla i manuellt vid varje konfiguration.

Ingen stor grej, jag vet, men mest nyfiken på hur Tesla räknat i sin modell och vad de inkluderar.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Model S som personalbil

Inlägg av fnystrom »

Teslas leasingkostnad är baserat på bilens pris utan avdrag för miljöbilspremie (40000 kr) och referalavdrag (9000).
Det gör att Teslas visade leasingkostnad per månad blir högre än i Jensas kalkyl.

49000 kr utslaget på 36 månader blir 1360 kr mindre som skall avbetalas per månad.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model S som personalbil

Inlägg av Smutt »

Jensa skrev:
Inte säkert att det går upp, är skatteverket som slår tärningen. 2017 års Model S har lägre förmånsvärde än 2016 trots att priset hade gått upp.

Men helt klart en MYCKET förmånlig bil med en naken Model S och det låga förmånsvärdet. Lägg därtill att du kör den i stort sett gratis! Dessutom kan du ta ut 9,50 kr / tjänstemil skattefritt.

Tror att de flesta har fördomar mot elbilar och drar sig för det höga priset. Jag får stå till svars varje gång och förklara att jag inte är miljonär utan bilen kostar totalt sett inte mer än någon annan. Men det är svårt att få folk att fatta med en bil för nästan miljonen... :roll:
Ska ut på resa om ett par veckor (ca 130 mil tor) med en kompis. Hans första kommentar; då får vi ta Audin då? :(
Förmånsvärdet sätts i jämförelse med andra motsvarade fosilbilar när årets värde sattes så var det i jämförelse med bilar med plåttak och stålfjädrar nästa år lär bli dyrare
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Model S som personalbil

Inlägg av Jensa »

mathiaso skrev:
Jensa, eller någon annan som vet.

Den leasingkostnad som finns på Teslas sida, vad ingår i den?

Jag lyckas inte få leasingkostnaden att stämma med Jensas dokument.
Mest nyfiken för att jag laborera med konfigurationen och det hade varit kul att direkt se vad det kostar mig som personalbil, vilket jag kan se i Jensas dokument, men då får jag fylla i manuellt vid varje konfiguration.

Ingen stor grej, jag vet, men mest nyfiken på hur Tesla räknat i sin modell och vad de inkluderar.
Det stämmer enligt kalkylen och Teslas sida om du lägger på de 3950 kr som Tesla kallar för Destinations och dokumentavgift på kontantpriset på bilen. Restvärdet verkar vara räknat på 51 % men restvärdet enligt Teslas sida är räknat exkl. de 3950 kronorna. Sedan räknas inte miljöbilspremien med på Teslas sida. Då stämmer siffrorna i min kalkyl så när som på 2 kr :)

Uppdaterade kalkylen med nya priserna:

https://www.dropbox.com/s/xgnrndexls39i ... .xlsm?dl=0
2016 Model S 75
Skriv svar