Model S som personalbil
Moderator: Redaktion
Re: Model S som personalbil
Tack bullen. Ändrade till 30% då jag bara minns siffran ungefär som 1/3.
De jag hört från har haft det för löner =årsinkomster över 500 000kr. Kalldes 50-taggare eller något sådant och fick då extra pensionsrådgivning, förslag om att löneväxla osv.
De jag hört från har haft det för löner =årsinkomster över 500 000kr. Kalldes 50-taggare eller något sådant och fick då extra pensionsrådgivning, förslag om att löneväxla osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Model S som personalbil
Men hur blir det så lågt som 6400 netto?
Är det inkluderat förmånsvärde? Känns som det knappt blir några pengar över till leasingen
Är det inkluderat förmånsvärde? Känns som det knappt blir några pengar över till leasingen
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021
Re: Model S som personalbil
Visst är det så. Bruttolöneavdrag slår hårt för de som har har hög lön med tjänstepensionsavsättningar.Leo skrev:Jag har för mig att om man har löner över ca 42000/mån (där "taket" för pensions betalning ligger) Så kan det ofta finnas i anställningsavtalet att man får @extra pensionsinbetalninga" på 30% av lönen. På det som överstiger.
Så har man tex 52000kr/mån är det många som får 0,30x(<a href="tel:52000-42000">52000-42000</a>)=3000kr/mån extra pensionsinbetalt från sin arbetsgivare för att kompensera att inget av den delen gör någon nytta för framtida pension via den vanliga arbetsgivaravgiften.
Så har man ett bruttolöneavdrag som slår precis där så kan det påverka framtida pension mer än man först tänker på. Nettolöneavdrag är "enklare" att förstå och räkna på tycker jag. Skattade pengar och sänkt förmånsvärde.
För de med ITP1 kan det slå så här:
http://www.privataaffarer.se/pension/fo ... nen-844118
För de som har ITP2 med ITPK slår det ännu värre:
https://www.alecta.se/tjanstepension/it ... -och-itpk/
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Model S som personalbil
Som sagt, förmansvärdet kompenseras med nettoavdrag (4000kr).
2000mil för 175kr nettotillägg per månad (no brainer)
2000mil för 175kr nettotillägg per månad (no brainer)
Re: Model S som personalbil
Jag behöver nog se hela uträkningen för att förstå, ursäkta min tröghet
Kollar själv på privatköp, men detta verkar mer förmånligt
Kollar själv på privatköp, men detta verkar mer förmånligt
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021
Re: Model S som personalbil
Blir klart billigare lm du har möjlighet till personalbil. Nettolöneavdrag på förmånsvärdet och resterande kostnad företaget har får du bruttolöneavrag på. Det kan stämma med 6600 kr totalt beroende på vilket restvärde det är räknat på. Förmånsvärdet på en naken S75 ligger på 3850 kr.
Testa räkna i min kalkylator för att se din totala privata kostnad (medräknat minskad lön i eget AB eller detsamma vid bruttolöneavdrag). Fyll i de gråa rutorna.
https://www.dropbox.com/s/mefi00ypymsbd ... .xlsm?dl=0
Testa räkna i min kalkylator för att se din totala privata kostnad (medräknat minskad lön i eget AB eller detsamma vid bruttolöneavdrag). Fyll i de gråa rutorna.
https://www.dropbox.com/s/mefi00ypymsbd ... .xlsm?dl=0
2016 Model S 75
Re: Model S som personalbil
Vem tar risken på restvärdet? Är det leasingfirman eller företaget?
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021
Re: Model S som personalbil
Företagetmathiaso skrev:Vem tar risken på restvärdet? Är det leasingfirman eller företaget?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Model S som personalbil
Eftersom inbetalningar av tjänstepension är en kostnad för företaget så känns det enda rimliga som att en kostnadsneutral kalkyl ska ta hänsyn även till detta. Dvs den minskning du får av pensionsinbetalningarna ska gå till att betala bilkostnaden, så du inte behöver göra lika stort avdrag.bylund skrev:Fast om det är inbetalningarna till tjänstepensionen som baseras på bruttolönen så tappar man ju på den också. Även om det inte är en dealbreaker är det värt att vara medveten om.mati skrev:Men för att vara ärlig så spelar det egentligen inte så stor roll beroende på hur gammal man är. Jag räknar iskallt med att min statliga pension i bästa fall kommer att bli nån slags fickpeng som jag får utöver min tjänstepension och det jag sparar privat. Det är nog skit samma om man har lite lägre pensionsinbetalningar idag. Man har helt klart större nytta av pengarna om de går till en Tesla idag än att man eventuellt får ut några extra kronor som pensionär.Jocke73 skrev:Personalbil är riktigt trevligt alternativ om du inte har råd själv. Största problemet är att du missar rätt mycket i pensionsinbetalningar eftersom hela upplägget baseras på bruttolöneavdrag.
Personalbil är i stort sett alltid operativ leasing och då är det leasingbolaget som tar den risken. Jag vet inte om jag någonsin hört talas om personalbil med finansiell leasing, det känns som att det går emot hela konceptet.Smutt skrev:Företagetmathiaso skrev:Vem tar risken på restvärdet? Är det leasingfirman eller företaget?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Model S som personalbil
Vi kör finansiell leasing på personalbil. Varför skulle det vara emot konceptet??
Re: Model S som personalbil
Man får ju bestämma restvärdet när man leasar bilen hos Tesla, man kan ta typ 55% till 44 % beroende på hur långt man åker så man inte råkar på utgifter vid inlämnandet av bilen?!
Re: Model S som personalbil
Tack för excel dokumentet!
När jag fyller i den så blir kostnad för företaget 6501kr/mån och kostnad privat 6444kr/mån.
Om det ska va kostnadsneutralt för företaget, alltså att jag privat tar Allan kostnader, så blir väl min kostnad 6501+6444=12945kr?
När jag fyller i den så blir kostnad för företaget 6501kr/mån och kostnad privat 6444kr/mån.
Om det ska va kostnadsneutralt för företaget, alltså att jag privat tar Allan kostnader, så blir väl min kostnad 6501+6444=12945kr?
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021
Re: Model S som personalbil
Nä, bruttolöneavdrag för företagets kostnader slår mindre än så. Typ hälften? Kostnad runt 10 tusen?mathiaso skrev:Tack för excel dokumentet!
När jag fyller i den så blir kostnad för företaget 6501kr/mån och kostnad privat 6444kr/mån.
Om det ska va kostnadsneutralt för företaget, alltså att jag privat tar Allan kostnader, så blir väl min kostnad 6501+6444=12945kr?
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Model S som personalbil
Hela tanken med personalbil är ju att den anställde ska ta alla kostnader genom löpande löneavdrag, och att företaget ska stå utan risk. Att då köra finansiell leasing känns lite udda. Vad händer om bilen rasar i pris mer än man tänkt - ska den anställde få all lön indragen i flera månader för att kompensera för det? Om det blir pengar över vid försäljningen, får den anställde det i bonus? Kan bli märkliga skatteeffekter.bullen skrev:Vi kör finansiell leasing på personalbil. Varför skulle det vara emot konceptet??
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Model S som personalbil
Ok, missade att man gör företagets kostnaden som ett bruttoavdrag, så ca 50% bort på det.
Jag matade in priset på en s75 utan utrustning, som det diskuteras om i denna tråd.
Antingen läser jag excel arket galet, eller så är totalkostnaden (företag och privat) ca 10 000kr.
Jag matade in priset på en s75 utan utrustning, som det diskuteras om i denna tråd.
Antingen läser jag excel arket galet, eller så är totalkostnaden (företag och privat) ca 10 000kr.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021
Re: Model S som personalbil
Där jag har varit anställd har den anställde stått för risken. Bilen har haft ett konto kopplat till sig som fylls på av tjänstemil och minskar när man köper t ex en tvätt eller nya vinterhjul. Sen gör man en avräkning vid slutet av leasingtiden och räknar ut slutsumman på kontot. Ligger man då back så blir man ersättningsskyldig. Ligger man plus så är det bättre...danni skrev:Hela tanken med personalbil är ju att den anställde ska ta alla kostnader genom löpande löneavdrag, och att företaget ska stå utan risk. Att då köra finansiell leasing känns lite udda. Vad händer om bilen rasar i pris mer än man tänkt - ska den anställde få all lön indragen i flera månader för att kompensera för det? Om det blir pengar över vid försäljningen, får den anställde det i bonus? Kan bli märkliga skatteeffekter.bullen skrev:Vi kör finansiell leasing på personalbil. Varför skulle det vara emot konceptet??
Risken på en vanlig tjänsteholk är inte så himla stor om man håller den i ok skick. En V70 eller Passat är rätt förutsägbar. En Tesla innebär en mycket högre risk.
Re: Model S som personalbil
Din kostnad privat är medräknat företagets kostnad och det du går miste om i lön. Blir alltså ingen ytterligare kostnad för företaget. (Kostnadsneutralt)mathiaso skrev:Tack för excel dokumentet!
När jag fyller i den så blir kostnad för företaget 6501kr/mån och kostnad privat 6444kr/mån.
Om det ska va kostnadsneutralt för företaget, alltså att jag privat tar Allan kostnader, så blir väl min kostnad 6501+6444=12945kr?
Exempel: Ditt företag har en total kostnad på 10.000 kr/mån för allt som gäller leasingen medräknat halv moms. Du betalar in förmånsvärdet 3.850 kr och kvar för företaget blir en kostnad på 6.150 kr/mån. Detta får du kompensera genom bruttolöneavdrag. Skulle företaget betala ut detta som lön till dig blir det efter arbetsgivaravg. 6150/1,3142 = 4680 kr.
4680 - din marginalskatt (ex 35 %) = 3042 kr efter skatt.
Dvs: 3850 + 3042 (utebliven lön efter skatt) = 6892 kr/mån för dig och kostnadsneutralt för företaget.
Excelarket fokuserar mest på eget AB och vad du missar att ta ut i lön. Men det blir samma sak med bruttolöneavdrag. Sedan kan man fila lite på vad siffrorna blir medräknat milersättningen (9,50 kr/mil) även där går du miste om lite lön, men får däremot större del ut skattefritt.
2016 Model S 75
Re: Model S som personalbil
Vi skriver i avtalet att diff mellan restvärdet och var vi får ut regleras på bruttolön. Sen sätter vi ett lågt restvärde för att undvika att den anställde blir skyldig. Överskottet som normalt då blir betalas ut som bruttolön efter att alla omkostnader reglerats. Inga konstigheter någonstansdanni skrev:Hela tanken med personalbil är ju att den anställde ska ta alla kostnader genom löpande löneavdrag, och att företaget ska stå utan risk. Att då köra finansiell leasing känns lite udda. Vad händer om bilen rasar i pris mer än man tänkt - ska den anställde få all lön indragen i flera månader för att kompensera för det? Om det blir pengar över vid försäljningen, får den anställde det i bonus? Kan bli märkliga skatteeffekter.bullen skrev:Vi kör finansiell leasing på personalbil. Varför skulle det vara emot konceptet??
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 979
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Model S som personalbil
Jag kanske missuppfattar något, men som jag tolkar excel arket, så får ju företaget en kostnad på 7000 lite drygt med standard Teslan, men bara på 1000 kronor om det varit en XC60. Båda uträkningarna är då inte kostnadsneutrala för företaget. Och om företaget väljer mellan att ha en kostnad på 7000 eller 1000 kronor i månaden, så förstår man varför det kör så många XC60 på våra vägarJensa skrev:Din kostnad privat är medräknat företagets kostnad och det du går miste om i lön. Blir alltså ingen ytterligare kostnad för företaget. (Kostnadsneutralt)mathiaso skrev:Tack för excel dokumentet!
När jag fyller i den så blir kostnad för företaget 6501kr/mån och kostnad privat 6444kr/mån.
Om det ska va kostnadsneutralt för företaget, alltså att jag privat tar Allan kostnader, så blir väl min kostnad 6501+6444=12945kr?
Exempel: Ditt företag har en total kostnad på 10.000 kr/mån för allt som gäller leasingen medräknat halv moms. Du betalar in förmånsvärdet 3.850 kr och kvar för företaget blir en kostnad på 6.150 kr/mån. Detta får du kompensera genom bruttolöneavdrag. Skulle företaget betala ut detta som lön till dig blir det efter arbetsgivaravg. 6150/1,3142 = 4680 kr.
4680 - din marginalskatt (ex 35 %) = 3042 kr efter skatt.
Dvs: 3850 + 3042 (utebliven lön efter skatt) = 6892 kr/mån för dig och kostnadsneutralt för företaget.
Excelarket fokuserar mest på eget AB och vad du missar att ta ut i lön. Men det blir samma sak med bruttolöneavdrag. Sedan kan man fila lite på vad siffrorna blir medräknat milersättningen (9,50 kr/mil) även där går du miste om lite lön, men får däremot större del ut skattefritt.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Model S som personalbil
Finns det flera fördelar med att köra nettolöneavdrag än förmån? jag vet att det höjer lönen som i sin tur ger mer statlig pension och för anställda i eget bolag höjer löneunderlaget för utdelning enligt 3:12 huvudregeln......men finns det andra fördelar?bullen skrev:Till stor del kan detta "problem" lösas genom att man upp till förmånsvärdet gör nettolöneavdrag istället. Men det kanske inte är förhandlingsbart
Jag får inte ihop det, för om vi tar förmånsvärdet 5000 t.ex. så betalar man skatt 30% (eller kanske 50%) och sociala avgifter ca 31% dvs (60% av 5000 = 3000) men om man gör nettolöneavdrag på hela förmånsvärdet så är det som att betala 5000 ur fickan och det är mer än 3000! eller tänker jag fel här?
Re: Model S som personalbil
Du glömmer att nettolöneavdraget minskar förmånsvärdet.
Med 30% marginalskatt och 5000 i förmån blir det
Nettolön: 5000 rakt av o ingen förmån
Bruttolön: kostar dig 70% av 5000 dvs 3500:- men du får oxå 5000 i förmån som kostar dig 1500:- Tot alltså 5000:-
I båda fallen betalar ftg soc avgifter på 5000:-
I första fallet på din bruttolön i andra fallet på förmånen.
Med 30% marginalskatt och 5000 i förmån blir det
Nettolön: 5000 rakt av o ingen förmån
Bruttolön: kostar dig 70% av 5000 dvs 3500:- men du får oxå 5000 i förmån som kostar dig 1500:- Tot alltså 5000:-
I båda fallen betalar ftg soc avgifter på 5000:-
I första fallet på din bruttolön i andra fallet på förmånen.
Re: Model S som personalbil
Och med 50% marginalskatt blir det ist 2500+2500 med bruttolön. Dvs fortfarande 5000:-
Re: Model S som personalbil
Juste jag glömde att lön är en kostnad i bolaget, ok då köper jag nettolöneavdrag lösningen utan invändningar
Men om man gör nettolöneavdrag istället för förmånsbeskattning, måste alla andra kostnader (försäkring, service m.m.) finansieras genom bruttolöneavdrag? eller räknas det som vanlig kostnad i bolaget? jag är anställd i eget bolag, så det är ändå jag som betalar, frågan är bara vilket som är förmånligare
Men om man gör nettolöneavdrag istället för förmånsbeskattning, måste alla andra kostnader (försäkring, service m.m.) finansieras genom bruttolöneavdrag? eller räknas det som vanlig kostnad i bolaget? jag är anställd i eget bolag, så det är ändå jag som betalar, frågan är bara vilket som är förmånligare
Re: Model S som personalbil
Spelar ingen roll om du gör avdrag eller ej. Alla kostnader tas av företaget med full avdragsrätt. Om du sen låter företaget stå för det eller kompenserar genom löneavdrag går helt på ett ut. Bruttolöneavdrag på dessa kostnader används normalt för att göra lösningen kostnadsneutral för företaget.
Re: Model S som personalbil
Ja, du missuppfattar lite. Hela grejen med kalkylen är att du i den privata kolumnen ser vad din privata kostnad blir. Detta är medräknat företagets kostnad som blir kvar efter nettolöneavdrag eller privat inbetalning till företaget. Detta belopp får du bruttolöneavdrag på. Allt är alltså medräknat på den privata kolumnen!Generalbogge skrev:Jag kanske missuppfattar något, men som jag tolkar excel arket, så får ju företaget en kostnad på 7000 lite drygt med standard Teslan, men bara på 1000 kronor om det varit en XC60. Båda uträkningarna är då inte kostnadsneutrala för företaget. Och om företaget väljer mellan att ha en kostnad på 7000 eller 1000 kronor i månaden, så förstår man varför det kör så många XC60 på våra vägarJensa skrev:Din kostnad privat är medräknat företagets kostnad och det du går miste om i lön. Blir alltså ingen ytterligare kostnad för företaget. (Kostnadsneutralt)mathiaso skrev:Tack för excel dokumentet!
När jag fyller i den så blir kostnad för företaget 6501kr/mån och kostnad privat 6444kr/mån.
Om det ska va kostnadsneutralt för företaget, alltså att jag privat tar Allan kostnader, så blir väl min kostnad 6501+6444=12945kr?
Exempel: Ditt företag har en total kostnad på 10.000 kr/mån för allt som gäller leasingen medräknat halv moms. Du betalar in förmånsvärdet 3.850 kr och kvar för företaget blir en kostnad på 6.150 kr/mån. Detta får du kompensera genom bruttolöneavdrag. Skulle företaget betala ut detta som lön till dig blir det efter arbetsgivaravg. 6150/1,3142 = 4680 kr.
4680 - din marginalskatt (ex 35 %) = 3042 kr efter skatt.
Dvs: 3850 + 3042 (utebliven lön efter skatt) = 6892 kr/mån för dig och kostnadsneutralt för företaget.
Excelarket fokuserar mest på eget AB och vad du missar att ta ut i lön. Men det blir samma sak med bruttolöneavdrag. Sedan kan man fila lite på vad siffrorna blir medräknat milersättningen (9,50 kr/mil) även där går du miste om lite lön, men får däremot större del ut skattefritt.
Du har ju ett lägre förmånsvärde på Teslan, därav blir större kostnad kvar på företaget (dessutom högre leasingavg.)
Jämför med Volvon i kalkylen blir kostnaden ca 1000 kr kvar på företaget, detta eftersom du betalar mer privat pga högre förmånsvärde!
Sedan får du ju bruttolöneavdrag på resten varpå det blir kostnadsneutralt för företaget.
I slutändan blir ändå Teslan billigare eftersom den har lägre förmånsvärde och du behöver inte betala för dieseln. För företaget blir det kostnadsneutralt och för dig privat billigare trots lite högre bruttolöneavdrag (men lägre nettolöneavdrag).
Det är detta de flesta snubblar på och inte förstår när de jämför en Volvo med en Tesla som förmånsbil/personalbil. Jag själv räknar med att bilen kostar mig något över 6000 kr/mån och inget för mitt bolag. Bilen kostade 760'. Detta inklusive drivmedel (el). Jämför med en privat leasing för 4000 kr/mån + 2000 kr för diesel!
2016 Model S 75