Model S som personalbil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Model S som personalbil

Inläggav Teslaägare Generalbogge » 11 aug 2017 23:52

Jensa skrev:Hans första kommentar; då får vi ta Audin då? :(

Ja det skulle då vara för att den är så mycket...
För att den är, ehm...
Ja, varför skulle ni ta den egentligen?? :)

Hoppas att du lyckas få honom elbilsfrälst med hjälp av den resan.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Jocke73 » 12 aug 2017 00:25

Personalbil är riktigt trevligt alternativ om du inte har råd själv. Största problemet är att du missar rätt mycket i pensionsinbetalningar eftersom hela upplägget baseras på bruttolöneavdrag.

Annars är det inget negativt med upplägget tycker jag. Ofta smidigt att kunna låta leasingbolaget få ta hand om fakturor på exempelvis putsmedel och andra tillbehör. Det adderas givetvis till just din månadskostnad, men det blir momsfritt och betalad med bruttopengar...

/Jocke

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 12 aug 2017 08:12

Jocke73 skrev:Personalbil är riktigt trevligt alternativ om du inte har råd själv. Största problemet är att du missar rätt mycket i pensionsinbetalningar eftersom hela upplägget baseras på bruttolöneavdrag.

Men för att vara ärlig så spelar det egentligen inte så stor roll beroende på hur gammal man är. Jag räknar iskallt med att min statliga pension i bästa fall kommer att bli nån slags fickpeng som jag får utöver min tjänstepension och det jag sparar privat. Det är nog skit samma om man har lite lägre pensionsinbetalningar idag. Man har helt klart större nytta av pengarna om de går till en Tesla idag än att man eventuellt får ut några extra kronor som pensionär.
Model S P85 (såld)
Model S 90D | lev 2017-03-27 | Deep Blue Metallic
Gratis och fossilfri energi för alltid med 14kWp solceller
Skicka PM om du vill ha 9000kr i rabatt och fri SuC
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare

Inläggav mathiaso » 12 aug 2017 08:46

Hur ser detaljerna ut kring en Personalbil med leaseplan.

Jag räknade på en förmånsbil s75 för ca 990k blev väldigt dyr (ca 12 000kr/mån) på grund av en bilpolicy med ett procentuellt bruttoavdrag när bilens pris överstiger 7 basbelopp.
mathiaso

Inläggav Teslaägare Jensa » 12 aug 2017 09:30

Med en sån policy kanske det går att förhandla med företaget om att du inte behöver någon milersättning. Det kommer de spara mycket på och du kör en del! Dessutom ska väl bilen vara kostnadsneutral för dem ändå så det lät som en mycket märklig policy...
2016 Model S 75, vit, panoramatak, kolfiberspoiler

9000 kr rabatt vid nybeställning och fri laddning på Superchargers: http://ts.la/jens1164
Samtidigt sponsrar du min skidsatsning och vägen till seger i Vasaloppet! http://www.teamjens.se
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare

Inläggav mathiaso » 12 aug 2017 10:09

Den är väl framtagen för de som vill ha en lite dyrare Volvo ska kunna få det mot avdrag.

Men teslan kostar en hel del mer, så där slår det ju rätt hårt
mathiaso

Inläggav Teslaägare bylund » 12 aug 2017 10:31

mati skrev:
Jocke73 skrev:Personalbil är riktigt trevligt alternativ om du inte har råd själv. Största problemet är att du missar rätt mycket i pensionsinbetalningar eftersom hela upplägget baseras på bruttolöneavdrag.

Men för att vara ärlig så spelar det egentligen inte så stor roll beroende på hur gammal man är. Jag räknar iskallt med att min statliga pension i bästa fall kommer att bli nån slags fickpeng som jag får utöver min tjänstepension och det jag sparar privat. Det är nog skit samma om man har lite lägre pensionsinbetalningar idag. Man har helt klart större nytta av pengarna om de går till en Tesla idag än att man eventuellt får ut några extra kronor som pensionär.

Fast om det är inbetalningarna till tjänstepensionen som baseras på bruttolönen så tappar man ju på den också. Även om det inte är en dealbreaker är det värt att vara medveten om.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bullen » 12 aug 2017 10:46

Till stor del kan detta "problem" lösas genom att man upp till förmånsvärdet gör nettolöneavdrag istället. Men det kanske inte är förhandlingsbart
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Leo » 12 aug 2017 11:01

Jag har för mig att om man har löner över ca 42000/mån (där "taket" för pensions betalning ligger) Så kan det ofta finnas i anställningsavtalet att man får @extra pensionsinbetalninga" på 30% av lönen. På det som överstiger.

Så har man tex 52000kr/mån är det många som får 0,30x(52000-42000)=3000kr/mån extra pensionsinbetalt från sin arbetsgivare för att kompensera att inget av den delen gör någon nytta för framtida pension via den vanliga arbetsgivaravgiften.

Så har man ett bruttolöneavdrag som slår precis där så kan det påverka framtida pension mer än man först tänker på.

Nettolöneavdrag är "enklare" att förstå och räkna på tycker jag. Skattade pengar och sänkt förmånsvärde.
Senast redigerad av Leo 12 aug 2017 11:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bullen » 12 aug 2017 11:12

Har man ITP1 är det 30% av lönen över ca 35000. Inget tak
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model S