Model S som personalbil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Model S som personalbil

Inläggav Teslaägare Leo » 12 aug 2017 11:16

Tack bullen. Ändrade till 30% då jag bara minns siffran ungefär som 1/3.

De jag hört från har haft det för löner =årsinkomster över 500 000kr. Kalldes 50-taggare eller något sådant och fick då extra pensionsrådgivning, förslag om att löneväxla osv.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inläggav mathiaso » 12 aug 2017 11:29

Men hur blir det så lågt som 6400 netto?
Är det inkluderat förmånsvärde? Känns som det knappt blir några pengar över till leasingen
mathiaso

Inläggav Teslaägare +46 » 12 aug 2017 11:48

Leo skrev:Jag har för mig att om man har löner över ca 42000/mån (där "taket" för pensions betalning ligger) Så kan det ofta finnas i anställningsavtalet att man får @extra pensionsinbetalninga" på 30% av lönen. På det som överstiger.

Så har man tex 52000kr/mån är det många som får 0,30x(<a href="tel:52000-42000">52000-42000</a>)=3000kr/mån extra pensionsinbetalt från sin arbetsgivare för att kompensera att inget av den delen gör någon nytta för framtida pension via den vanliga arbetsgivaravgiften.

Så har man ett bruttolöneavdrag som slår precis där så kan det påverka framtida pension mer än man först tänker på. Nettolöneavdrag är "enklare" att förstå och räkna på tycker jag. Skattade pengar och sänkt förmånsvärde.

Visst är det så. Bruttolöneavdrag slår hårt för de som har har hög lön med tjänstepensionsavsättningar.
För de med ITP1 kan det slå så här:
http://www.privataaffarer.se/pension/fo ... nen-844118
För de som har ITP2 med ITPK slår det ännu värre:
https://www.alecta.se/tjanstepension/it ... -och-itpk/
Äger en röd S85D. Reserverat två stycken Model 3.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inläggav eloon » 12 aug 2017 12:47

Som sagt, förmansvärdet kompenseras med nettoavdrag (4000kr).

2000mil för 175kr nettotillägg per månad (no brainer)
eloon

Inläggav mathiaso » 12 aug 2017 14:09

Jag behöver nog se hela uträkningen för att förstå, ursäkta min tröghet

Kollar själv på privatköp, men detta verkar mer förmånligt
mathiaso

Inläggav Teslaägare Jensa » 12 aug 2017 15:05

Blir klart billigare lm du har möjlighet till personalbil. Nettolöneavdrag på förmånsvärdet och resterande kostnad företaget har får du bruttolöneavrag på. Det kan stämma med 6600 kr totalt beroende på vilket restvärde det är räknat på. Förmånsvärdet på en naken S75 ligger på 3850 kr.

Testa räkna i min kalkylator för att se din totala privata kostnad (medräknat minskad lön i eget AB eller detsamma vid bruttolöneavdrag). Fyll i de gråa rutorna.

https://www.dropbox.com/s/mefi00ypymsbd ... .xlsm?dl=0
2016 Model S 75, vit, panoramatak, kolfiberspoiler

9000 kr rabatt vid nybeställning och fri laddning på Superchargers: http://ts.la/jens1164
Samtidigt sponsrar du min skidsatsning och vägen till seger i Vasaloppet! http://www.teamjens.se
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare

Inläggav mathiaso » 12 aug 2017 17:37

Vem tar risken på restvärdet? Är det leasingfirman eller företaget?
mathiaso

Inläggav Teslaägare Smutt » 12 aug 2017 17:38

mathiaso skrev:Vem tar risken på restvärdet? Är det leasingfirman eller företaget?

Företaget
Grå S60 väntar på M3 med present
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inläggav Teslaägare danni » 12 aug 2017 18:17

bylund skrev:
mati skrev:
Jocke73 skrev:Personalbil är riktigt trevligt alternativ om du inte har råd själv. Största problemet är att du missar rätt mycket i pensionsinbetalningar eftersom hela upplägget baseras på bruttolöneavdrag.

Men för att vara ärlig så spelar det egentligen inte så stor roll beroende på hur gammal man är. Jag räknar iskallt med att min statliga pension i bästa fall kommer att bli nån slags fickpeng som jag får utöver min tjänstepension och det jag sparar privat. Det är nog skit samma om man har lite lägre pensionsinbetalningar idag. Man har helt klart större nytta av pengarna om de går till en Tesla idag än att man eventuellt får ut några extra kronor som pensionär.

Fast om det är inbetalningarna till tjänstepensionen som baseras på bruttolönen så tappar man ju på den också. Även om det inte är en dealbreaker är det värt att vara medveten om.

Eftersom inbetalningar av tjänstepension är en kostnad för företaget så känns det enda rimliga som att en kostnadsneutral kalkyl ska ta hänsyn även till detta. Dvs den minskning du får av pensionsinbetalningarna ska gå till att betala bilkostnaden, så du inte behöver göra lika stort avdrag.

Smutt skrev:
mathiaso skrev:Vem tar risken på restvärdet? Är det leasingfirman eller företaget?

Företaget

Personalbil är i stort sett alltid operativ leasing och då är det leasingbolaget som tar den risken. Jag vet inte om jag någonsin hört talas om personalbil med finansiell leasing, det känns som att det går emot hela konceptet.
Model S 85D lev 2015-10-01 / obsidian black / black nextgen / grå Arachnid 21” / panotak / extrasäten / autopilot / centerkonsoll (OEM) / Light Harmonics S.4D / kolfibervinge
Få 9000 kr rabatt och fri supercharging på en Tesla: http://ts.la/danni1257
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bullen » 12 aug 2017 20:28

Vi kör finansiell leasing på personalbil. Varför skulle det vara emot konceptet??
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model S