Model S som personalbil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Model S som personalbil

Inläggav Teslaägare Kulingen » 12 aug 2017 20:36

Man får ju bestämma restvärdet när man leasar bilen hos Tesla, man kan ta typ 55% till 44 % beroende på hur långt man åker så man inte råkar på utgifter vid inlämnandet av bilen?!
Tesla S 75D ägare

Rabattkod obegränsad Supercharger och 9 000 kr Tesla
http://ts.la/johan6219
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inläggav mathiaso » 16 aug 2017 18:10

Tack för excel dokumentet!

När jag fyller i den så blir kostnad för företaget 6501kr/mån och kostnad privat 6444kr/mån.

Om det ska va kostnadsneutralt för företaget, alltså att jag privat tar Allan kostnader, så blir väl min kostnad 6501+6444=12945kr?
Tesla Model S75 beställd.

Få obegränsad gratis Supercharger-laddning och 9 000 kr i rabatt när du beställer en ny Model S eller Model X.
Använd denna länk: http://ts.la/mathias1518
mathiaso

Inläggav Teslaägare Verdi » 16 aug 2017 19:47

mathiaso skrev:Tack för excel dokumentet!

När jag fyller i den så blir kostnad för företaget 6501kr/mån och kostnad privat 6444kr/mån.

Om det ska va kostnadsneutralt för företaget, alltså att jag privat tar Allan kostnader, så blir väl min kostnad 6501+6444=12945kr?

Nä, bruttolöneavdrag för företagets kostnader slår mindre än så. Typ hälften? Kostnad runt 10 tusen?
Model S 75D Midnight Silver, Soltak, Köldpaket, AP2, ljusbruna premiumsäten http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare danni » 16 aug 2017 21:46

bullen skrev:Vi kör finansiell leasing på personalbil. Varför skulle det vara emot konceptet??

Hela tanken med personalbil är ju att den anställde ska ta alla kostnader genom löpande löneavdrag, och att företaget ska stå utan risk. Att då köra finansiell leasing känns lite udda. Vad händer om bilen rasar i pris mer än man tänkt - ska den anställde få all lön indragen i flera månader för att kompensera för det? Om det blir pengar över vid försäljningen, får den anställde det i bonus? Kan bli märkliga skatteeffekter.
Model S 85D lev 2015-10-01 / obsidian black / black nextgen / grå Arachnid 21” / panotak / extrasäten / autopilot / centerkonsoll (OEM) / Light Harmonics S.4D / kolfibervinge
Få 9000 kr rabatt och fri supercharging på en Tesla: http://ts.la/danni1257
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare

Inläggav mathiaso » 16 aug 2017 21:51

Ok, missade att man gör företagets kostnaden som ett bruttoavdrag, så ca 50% bort på det.

Jag matade in priset på en s75 utan utrustning, som det diskuteras om i denna tråd.

Antingen läser jag excel arket galet, eller så är totalkostnaden (företag och privat) ca 10 000kr.
Tesla Model S75 beställd.

Få obegränsad gratis Supercharger-laddning och 9 000 kr i rabatt när du beställer en ny Model S eller Model X.
Använd denna länk: http://ts.la/mathias1518
mathiaso

Inläggav Teslaägare Verdi » 16 aug 2017 22:00

danni skrev:
bullen skrev:Vi kör finansiell leasing på personalbil. Varför skulle det vara emot konceptet??

Hela tanken med personalbil är ju att den anställde ska ta alla kostnader genom löpande löneavdrag, och att företaget ska stå utan risk. Att då köra finansiell leasing känns lite udda. Vad händer om bilen rasar i pris mer än man tänkt - ska den anställde få all lön indragen i flera månader för att kompensera för det? Om det blir pengar över vid försäljningen, får den anställde det i bonus? Kan bli märkliga skatteeffekter.

Där jag har varit anställd har den anställde stått för risken. Bilen har haft ett konto kopplat till sig som fylls på av tjänstemil och minskar när man köper t ex en tvätt eller nya vinterhjul. Sen gör man en avräkning vid slutet av leasingtiden och räknar ut slutsumman på kontot. Ligger man då back så blir man ersättningsskyldig. Ligger man plus så är det bättre...

Risken på en vanlig tjänsteholk är inte så himla stor om man håller den i ok skick. En V70 eller Passat är rätt förutsägbar. En Tesla innebär en mycket högre risk.
Model S 75D Midnight Silver, Soltak, Köldpaket, AP2, ljusbruna premiumsäten http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Jensa » 16 aug 2017 23:02

Din kostnad privat är medräknat företagets kostnad och det du går miste om i lön. Blir alltså ingen ytterligare kostnad för företaget. (Kostnadsneutralt)

Exempel: Ditt företag har en total kostnad på 10.000 kr/mån för allt som gäller leasingen medräknat halv moms. Du betalar in förmånsvärdet 3.850 kr och kvar för företaget blir en kostnad på 6.150 kr/mån. Detta får du kompensera genom bruttolöneavdrag. Skulle företaget betala ut detta som lön till dig blir det efter arbetsgivaravg. 6150/1,3142 = 4680 kr.
4680 - din marginalskatt (ex 35 %) = 3042 kr efter skatt.

Dvs: 3850 + 3042 (utebliven lön efter skatt) = 6892 kr/mån för dig och kostnadsneutralt för företaget.

Excelarket fokuserar mest på eget AB och vad du missar att ta ut i lön. Men det blir samma sak med bruttolöneavdrag. Sedan kan man fila lite på vad siffrorna blir medräknat milersättningen (9,50 kr/mil) även där går du miste om lite lön, men får däremot större del ut skattefritt.
2016 Model S 75, vit, panoramatak, kolfiberspoiler
9000 kr rabatt och fri laddning på Superchargers: http://ts.la/jens1164
Följ min längdskidsatsning på http://www.teamjens.se
Kalkyl för leasing personalbil, förmånsbil, eget bolag: Sänd PM :)
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bullen » 16 aug 2017 23:23

danni skrev:

Vi skriver i avtalet att diff mellan restvärdet och var vi får ut regleras på bruttolön. Sen sätter vi ett lågt restvärde för att undvika att den anställde blir skyldig. Överskottet som normalt då blir betalas ut som bruttolön efter att alla omkostnader reglerats. Inga konstigheter någonstans
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Generalbogge » 16 aug 2017 23:38

Jensa skrev:

Din kostnad privat är medräknat företagets kostnad och det du går miste om i lön. Blir alltså ingen ytterligare kostnad för företaget. (Kostnadsneutralt)

Exempel: Ditt företag har en total kostnad på 10.000 kr/mån för allt som gäller leasingen medräknat halv moms. Du betalar in förmånsvärdet 3.850 kr och kvar för företaget blir en kostnad på 6.150 kr/mån. Detta får du kompensera genom bruttolöneavdrag. Skulle företaget betala ut detta som lön till dig blir det efter arbetsgivaravg. 6150/1,3142 = 4680 kr.
4680 - din marginalskatt (ex 35 %) = 3042 kr efter skatt.

Dvs: 3850 + 3042 (utebliven lön efter skatt) = 6892 kr/mån för dig och kostnadsneutralt för företaget.

Excelarket fokuserar mest på eget AB och vad du missar att ta ut i lön. Men det blir samma sak med bruttolöneavdrag. Sedan kan man fila lite på vad siffrorna blir medräknat milersättningen (9,50 kr/mil) även där går du miste om lite lön, men får däremot större del ut skattefritt.

Jag kanske missuppfattar något, men som jag tolkar excel arket, så får ju företaget en kostnad på 7000 lite drygt med standard Teslan, men bara på 1000 kronor om det varit en XC60. Båda uträkningarna är då inte kostnadsneutrala för företaget. Och om företaget väljer mellan att ha en kostnad på 7000 eller 1000 kronor i månaden, så förstår man varför det kör så många XC60 på våra vägar :)
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inläggav mgorgis » 16 aug 2017 23:38

bullen skrev:Till stor del kan detta "problem" lösas genom att man upp till förmånsvärdet gör nettolöneavdrag istället. Men det kanske inte är förhandlingsbart

Finns det flera fördelar med att köra nettolöneavdrag än förmån? jag vet att det höjer lönen som i sin tur ger mer statlig pension och för anställda i eget bolag höjer löneunderlaget för utdelning enligt 3:12 huvudregeln......men finns det andra fördelar?

Jag får inte ihop det, för om vi tar förmånsvärdet 5000 t.ex. så betalar man skatt 30% (eller kanske 50%) och sociala avgifter ca 31% dvs (60% av 5000 = 3000) men om man gör nettolöneavdrag på hela förmånsvärdet så är det som att betala 5000 ur fickan och det är mer än 3000! eller tänker jag fel här?
mgorgis

FöregåendeNästa

Återgå till Model S