Re: Model S som personalbil
Postat: 12 aug 2017 20:36
Man får ju bestämma restvärdet när man leasar bilen hos Tesla, man kan ta typ 55% till 44 % beroende på hur långt man åker så man inte råkar på utgifter vid inlämnandet av bilen?!
Nä, bruttolöneavdrag för företagets kostnader slår mindre än så. Typ hälften? Kostnad runt 10 tusen?mathiaso skrev:Tack för excel dokumentet!
När jag fyller i den så blir kostnad för företaget 6501kr/mån och kostnad privat 6444kr/mån.
Om det ska va kostnadsneutralt för företaget, alltså att jag privat tar Allan kostnader, så blir väl min kostnad 6501+6444=12945kr?
Hela tanken med personalbil är ju att den anställde ska ta alla kostnader genom löpande löneavdrag, och att företaget ska stå utan risk. Att då köra finansiell leasing känns lite udda. Vad händer om bilen rasar i pris mer än man tänkt - ska den anställde få all lön indragen i flera månader för att kompensera för det? Om det blir pengar över vid försäljningen, får den anställde det i bonus? Kan bli märkliga skatteeffekter.bullen skrev:Vi kör finansiell leasing på personalbil. Varför skulle det vara emot konceptet??
Där jag har varit anställd har den anställde stått för risken. Bilen har haft ett konto kopplat till sig som fylls på av tjänstemil och minskar när man köper t ex en tvätt eller nya vinterhjul. Sen gör man en avräkning vid slutet av leasingtiden och räknar ut slutsumman på kontot. Ligger man då back så blir man ersättningsskyldig. Ligger man plus så är det bättre...danni skrev:Hela tanken med personalbil är ju att den anställde ska ta alla kostnader genom löpande löneavdrag, och att företaget ska stå utan risk. Att då köra finansiell leasing känns lite udda. Vad händer om bilen rasar i pris mer än man tänkt - ska den anställde få all lön indragen i flera månader för att kompensera för det? Om det blir pengar över vid försäljningen, får den anställde det i bonus? Kan bli märkliga skatteeffekter.bullen skrev:Vi kör finansiell leasing på personalbil. Varför skulle det vara emot konceptet??
Din kostnad privat är medräknat företagets kostnad och det du går miste om i lön. Blir alltså ingen ytterligare kostnad för företaget. (Kostnadsneutralt)mathiaso skrev:Tack för excel dokumentet!
När jag fyller i den så blir kostnad för företaget 6501kr/mån och kostnad privat 6444kr/mån.
Om det ska va kostnadsneutralt för företaget, alltså att jag privat tar Allan kostnader, så blir väl min kostnad 6501+6444=12945kr?
Vi skriver i avtalet att diff mellan restvärdet och var vi får ut regleras på bruttolön. Sen sätter vi ett lågt restvärde för att undvika att den anställde blir skyldig. Överskottet som normalt då blir betalas ut som bruttolön efter att alla omkostnader reglerats. Inga konstigheter någonstansdanni skrev:Hela tanken med personalbil är ju att den anställde ska ta alla kostnader genom löpande löneavdrag, och att företaget ska stå utan risk. Att då köra finansiell leasing känns lite udda. Vad händer om bilen rasar i pris mer än man tänkt - ska den anställde få all lön indragen i flera månader för att kompensera för det? Om det blir pengar över vid försäljningen, får den anställde det i bonus? Kan bli märkliga skatteeffekter.bullen skrev:Vi kör finansiell leasing på personalbil. Varför skulle det vara emot konceptet??
Jag kanske missuppfattar något, men som jag tolkar excel arket, så får ju företaget en kostnad på 7000 lite drygt med standard Teslan, men bara på 1000 kronor om det varit en XC60. Båda uträkningarna är då inte kostnadsneutrala för företaget. Och om företaget väljer mellan att ha en kostnad på 7000 eller 1000 kronor i månaden, så förstår man varför det kör så många XC60 på våra vägarJensa skrev:Din kostnad privat är medräknat företagets kostnad och det du går miste om i lön. Blir alltså ingen ytterligare kostnad för företaget. (Kostnadsneutralt)mathiaso skrev:Tack för excel dokumentet!
När jag fyller i den så blir kostnad för företaget 6501kr/mån och kostnad privat 6444kr/mån.
Om det ska va kostnadsneutralt för företaget, alltså att jag privat tar Allan kostnader, så blir väl min kostnad 6501+6444=12945kr?
Exempel: Ditt företag har en total kostnad på 10.000 kr/mån för allt som gäller leasingen medräknat halv moms. Du betalar in förmånsvärdet 3.850 kr och kvar för företaget blir en kostnad på 6.150 kr/mån. Detta får du kompensera genom bruttolöneavdrag. Skulle företaget betala ut detta som lön till dig blir det efter arbetsgivaravg. 6150/1,3142 = 4680 kr.
4680 - din marginalskatt (ex 35 %) = 3042 kr efter skatt.
Dvs: 3850 + 3042 (utebliven lön efter skatt) = 6892 kr/mån för dig och kostnadsneutralt för företaget.
Excelarket fokuserar mest på eget AB och vad du missar att ta ut i lön. Men det blir samma sak med bruttolöneavdrag. Sedan kan man fila lite på vad siffrorna blir medräknat milersättningen (9,50 kr/mil) även där går du miste om lite lön, men får däremot större del ut skattefritt.
Finns det flera fördelar med att köra nettolöneavdrag än förmån? jag vet att det höjer lönen som i sin tur ger mer statlig pension och för anställda i eget bolag höjer löneunderlaget för utdelning enligt 3:12 huvudregeln......men finns det andra fördelar?bullen skrev:Till stor del kan detta "problem" lösas genom att man upp till förmånsvärdet gör nettolöneavdrag istället. Men det kanske inte är förhandlingsbart
Ja, du missuppfattar lite. Hela grejen med kalkylen är att du i den privata kolumnen ser vad din privata kostnad blir. Detta är medräknat företagets kostnad som blir kvar efter nettolöneavdrag eller privat inbetalning till företaget. Detta belopp får du bruttolöneavdrag på. Allt är alltså medräknat på den privata kolumnen!Generalbogge skrev:Jag kanske missuppfattar något, men som jag tolkar excel arket, så får ju företaget en kostnad på 7000 lite drygt med standard Teslan, men bara på 1000 kronor om det varit en XC60. Båda uträkningarna är då inte kostnadsneutrala för företaget. Och om företaget väljer mellan att ha en kostnad på 7000 eller 1000 kronor i månaden, så förstår man varför det kör så många XC60 på våra vägarJensa skrev:Din kostnad privat är medräknat företagets kostnad och det du går miste om i lön. Blir alltså ingen ytterligare kostnad för företaget. (Kostnadsneutralt)mathiaso skrev:Tack för excel dokumentet!
När jag fyller i den så blir kostnad för företaget 6501kr/mån och kostnad privat 6444kr/mån.
Om det ska va kostnadsneutralt för företaget, alltså att jag privat tar Allan kostnader, så blir väl min kostnad 6501+6444=12945kr?
Exempel: Ditt företag har en total kostnad på 10.000 kr/mån för allt som gäller leasingen medräknat halv moms. Du betalar in förmånsvärdet 3.850 kr och kvar för företaget blir en kostnad på 6.150 kr/mån. Detta får du kompensera genom bruttolöneavdrag. Skulle företaget betala ut detta som lön till dig blir det efter arbetsgivaravg. 6150/1,3142 = 4680 kr.
4680 - din marginalskatt (ex 35 %) = 3042 kr efter skatt.
Dvs: 3850 + 3042 (utebliven lön efter skatt) = 6892 kr/mån för dig och kostnadsneutralt för företaget.
Excelarket fokuserar mest på eget AB och vad du missar att ta ut i lön. Men det blir samma sak med bruttolöneavdrag. Sedan kan man fila lite på vad siffrorna blir medräknat milersättningen (9,50 kr/mil) även där går du miste om lite lön, men får däremot större del ut skattefritt.
Ah. Man kan såklart göra så, men det känns väldigt ovanligt och oortodoxt. Och det riskerar ju faktiskt att medföra negativa skatteeffekter om man har en lön som ligger nära någon av brytpunkterna för statlig skatt, eftersom du då tar lägre lön i två år och sen mycket högre lön det tredje året, om vi pratar treårig leasing.bullen skrev:Vi skriver i avtalet att diff mellan restvärdet och var vi får ut regleras på bruttolön. Sen sätter vi ett lågt restvärde för att undvika att den anställde blir skyldig. Överskottet som normalt då blir betalas ut som bruttolön efter att alla omkostnader reglerats. Inga konstigheter någonstansdanni skrev:Hela tanken med personalbil är ju att den anställde ska ta alla kostnader genom löpande löneavdrag, och att företaget ska stå utan risk. Att då köra finansiell leasing känns lite udda. Vad händer om bilen rasar i pris mer än man tänkt - ska den anställde få all lön indragen i flera månader för att kompensera för det? Om det blir pengar över vid försäljningen, får den anställde det i bonus? Kan bli märkliga skatteeffekter.bullen skrev:Vi kör finansiell leasing på personalbil. Varför skulle det vara emot konceptet??
Förmånsvärdet sätts i jämförelse med andra motsvarade fosilbilar när årets värde sattes så var det i jämförelse med bilar med plåttak och stålfjädrar nästa år lär bli dyrareJensa skrev:Inte säkert att det går upp, är skatteverket som slår tärningen. 2017 års Model S har lägre förmånsvärde än 2016 trots att priset hade gått upp.
Men helt klart en MYCKET förmånlig bil med en naken Model S och det låga förmånsvärdet. Lägg därtill att du kör den i stort sett gratis! Dessutom kan du ta ut 9,50 kr / tjänstemil skattefritt.
Tror att de flesta har fördomar mot elbilar och drar sig för det höga priset. Jag får stå till svars varje gång och förklara att jag inte är miljonär utan bilen kostar totalt sett inte mer än någon annan. Men det är svårt att få folk att fatta med en bil för nästan miljonen...
Ska ut på resa om ett par veckor (ca 130 mil tor) med en kompis. Hans första kommentar; då får vi ta Audin då?
Det stämmer enligt kalkylen och Teslas sida om du lägger på de 3950 kr som Tesla kallar för Destinations och dokumentavgift på kontantpriset på bilen. Restvärdet verkar vara räknat på 51 % men restvärdet enligt Teslas sida är räknat exkl. de 3950 kronorna. Sedan räknas inte miljöbilspremien med på Teslas sida. Då stämmer siffrorna i min kalkyl så när som på 2 krmathiaso skrev:Jensa, eller någon annan som vet.
Den leasingkostnad som finns på Teslas sida, vad ingår i den?
Jag lyckas inte få leasingkostnaden att stämma med Jensas dokument.
Mest nyfiken för att jag laborera med konfigurationen och det hade varit kul att direkt se vad det kostar mig som personalbil, vilket jag kan se i Jensas dokument, men då får jag fylla i manuellt vid varje konfiguration.
Ingen stor grej, jag vet, men mest nyfiken på hur Tesla räknat i sin modell och vad de inkluderar.