Va har ni för färgkombination på eran S ?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Va har ni för färgkombination på eran S ?

Inlägg av mgorgis »

Valet står mellan röd lack med krämfärgad inredning eller silver lack och svart inredning....röd är ju jättesnygg men såg idag några stenskott på en av Teslas provbilar och det såg inte alls bra ut trots multicoat lacken.

Svar lack är snyggast enligt mig men så tråkigt när det blir smutsigt så fort, har idag en svart BWM. Vill ha en färg som inte visar smuts fort och inte visar stenskott tydligt och ska dessutom vara en snygg färg! :? :D
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Va har ni för färgkombination på eran S ?

Inlägg av Niklas Z »

Det är ju jättesvårt att ge andra råd om färger, men här är ett försök.
För mig är interiörens viktigast. Det är den delen av bilen jag ser mest av. Jag skulle välja cremefärgad interiör om jag specade en Model S idag. Därefter skulle jag välja en lack som ger fin kontrast till det (röd, blå eller svart)
Likt dig har jag idag en svart BMW och gillar det. Visst syns smutsen bra, men det är en fördel för då ser man till att tvätta bort den :-) Mer allvarligt så tycker jag att smutsen syns på alla färger. Visst finns det gråa nyanser som kanske döljer smutsen bättre, men de ser ju smutsiga ut även när de nytvättade.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Va har ni för färgkombination på eran S ?

Inlägg av bjelkeman »

Röd ute och svart inne, vilket jag är väldigt nöjd med hur det ser ut. Men... den röda lacken verkar väldigt ömtålig. Flera fula stenskott. Vågar inte tänka på hur den skulle vara utan folieringen.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Va har ni för färgkombination på eran S ?

Inlägg av MangeT »

Har grått ute och svart inne, även taket. Om jag valde idag hade jag nog provat på vit klädsel då även dörrsidor etc blir vita och det blir ljusare inne i bilen. Kontrast till idag alltså.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Va har ni för färgkombination på eran S ?

Inlägg av mgorgis »

MangeT skrev:
Har grått ute och svart inne, även taket. Om jag valde idag hade jag nog provat på vit klädsel då även dörrsidor etc blir vita och det blir ljusare inne i bilen. Kontrast till idag alltså.
Den vita interiören så sjukt snygg men vi har en 3 åring och en 9 åring (som på intet sätt är försiktigare än 3 åringen :D ) så krämfärg borde vara en kompromiss. Va idag och pratade med en säljare på Tesla och han sa att den vita och krämfärgade "lädern" är inte äkta läder utan någon sorts "lyxmaterial" som används i t.ex. lyxiga privatjet. Hursomhelst så passar inte silver lack till ljus interiör heller....det här är svårt. Grå/silver verkar vara praktiskt men det är kanske som Niklas säger att den ser inte helt ren....no offence till er som har grå/silver :)
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Va har ni för färgkombination på eran S ?

Inlägg av tehjimos »

hade röd ute, svart inne förut! Otroligt fin kombo, men silvrig är inte illa det heller! Silver är nog desto bättre ur smuts synpunkt. Men röd är långt bättre än svart på att hålla sig "ej synligt smutsig".

Nu är det vit ute, vit inne 8-)
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Va har ni för färgkombination på eran S ?

Inlägg av MangeT »

Svåra val. Färg är verkligen personliga val. Gör det som känns rätt helt enkelt. Krämfärgat inne skulle jag tro är bäst på att dölja smuts.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Va har ni för färgkombination på eran S ?

Inlägg av Jensa »

Standardsätena är faktiskt riktigt tåliga och lätta att hålla rena. Slitstarkt tyg "delskinn". Svarta så passar bra till alla utekulörer.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Va har ni för färgkombination på eran S ?

Inlägg av Leo »

Gillar mörk utanpå och ljus inuti. Så vår mörkblå med beige inuti är kanon. Tycker också att ljus inredning ger luft och rymd inuti och att detaljerna i inredningen syns bättre. Ja svart inredning är mer praktiskt men jag tycker det blir lite "mörk grottkänsla" inuti då.

Har man ljus lack tycker jag dock det ska vara mörk intedning.

Bruksbil/småbarn =praktisk =svart inuti och silver utanpå.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Va har ni för färgkombination på eran S ?

Inlägg av mgorgis »

Jo det är riktigt att det är en smaksak, älskade den röda lacken tills jag såg stenskotten på Teslas provbil :( riktigt avtändande

Kanske en röd multicoat med lackbehandling som är mer smutsavvisande och så får man hoppas att det inte blir några stenskott :roll:
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Va har ni för färgkombination på eran S ?

Inlägg av Jensa »

Lägg på genomskinlig skyddsfilm över front och huv! Typ Optishield.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Va har ni för färgkombination på eran S ?

Inlägg av Hyted »

Jag har inte haft den ultravita sätena mer än snart 2 veckor men nog har det spilts både det ena och det andra av ungar i sätena.

Fuktig mikrofiberduk och dom är som nya.

Tesla lovade att dom ultravita var lika tåliga som övriga färger när jag köpte.

Än har dom inte fel.
Får se i framtiden.

Vrålsnyggt är det i allafall


Model x100d
Midnight Silver
Användarvisningsbild
Elektrisk
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 15 jun 2015 21:35

Re: Va har ni för färgkombination på eran S ?

Inlägg av Elektrisk »

Jag har inte model S... men har radiant röd och beige inredning på Roadstern (känns sportigt) och Midnight Silver/ Ultra white på X'en (känns exklusivt). Ångrar inte en sekund de ultravita sätena med 4 barn och skulle utan att tveka välja ultra white igen på S eller X! Lätta att hålla rent och alla utbrister wow, snyggt och vad mjuka de är!
Tesla Roadster R80 | Model X 90D
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Va har ni för färgkombination på eran S ?

Inlägg av ovelundkvist »

mgorgis skrev:
Jo det är riktigt att det är en smaksak, älskade den röda lacken tills jag såg stenskotten på Teslas provbil :( riktigt avtändande

Kanske en röd multicoat med lackbehandling som är mer smutsavvisande och så får man hoppas att det inte blir några stenskott :roll:
Jag hade röd multicoat ute och svart inne tidigare. Opticoat Pro-behandlingen gjorde visserligen lacken väldigt lättvättad, men det blev mycket stenskott. Borde lagt på genomskinlig skyddsfolie på huv och flyglar innan behandlingen.
Den nya blev svart både ute och inne, och sedan grön folie för att sticka ut lite! 8-)
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Va har ni för färgkombination på eran S ?

Inlägg av Surfaren »

Pratar vi smuts och stenskott så är nog silver bäst av de färger man kan välja (och endast därför tänkte jag beställa min Model 3 i silver, tycker inte det är den snyggaste färgen).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Va har ni för färgkombination på eran S ?

Inlägg av bylund »

bjelkeman skrev:
Röd ute och svart inne, vilket jag är väldigt nöjd med hur det ser ut. Men... den röda lacken verkar väldigt ömtålig. Flera fula stenskott. Vågar inte tänka på hur den skulle vara utan folieringen.
Samma kombo här.
Alla Teslas lacker är rätt mjuka, tack vare hårda miljölagar i Kalifornien.

Jo, det var med flit jag inte skrev "på grund av"
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Re: Va har ni för färgkombination på eran S ?

Inlägg av Verdi »

Midnight silver och ljusbrun inredning. Är nöjd men hade jag fått välja helt fritt då (köpte en demobil) så hade det blivit svart inredning. Grottkänsla. Visst. Men stilrent.

Så här i efterhand hade jag nog valt mörkblå med vit inredning. Gillar den kombon.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Va har ni för färgkombination på eran S ?

Inlägg av mgorgis »

Det blir nog en kontrast kombination mörk lack och ljus inredning eller tvärtom. Jag får då boka tid för lackbehandling innan jag fått hem bilen :-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Va har ni för färgkombination på eran S ?

Inlägg av Bjelke »

ovelundkvist skrev:
mgorgis skrev:
Jo det är riktigt att det är en smaksak, älskade den röda lacken tills jag såg stenskotten på Teslas provbil :( riktigt avtändande

Kanske en röd multicoat med lackbehandling som är mer smutsavvisande och så får man hoppas att det inte blir några stenskott :roll:
...och sedan grön folie för att sticka ut lite! 8-)
:lol: japp, den sticker ut "lite", men den är snygg oxo :)

Jag har en svart och visst är det snyggt men stenskott syns sjukt mkt och den kastar dessutom sten på sig själv typ framför
bakhjulen :( så för mig blev det foliering i matt metallic grafitgrå = vidrigt snyggt 8-)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Va har ni för färgkombination på eran S ?

Inlägg av e5m1r »

Midnight silver med svart läder och svart innertak med pano
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Va har ni för färgkombination på eran S ?

Inlägg av Smutt »

Midnight silver Svart tak textilklädsel gillar den skarp ville inte sticka ut, grabben har den röda när jag kör den vänder sig alla om o tittar lite jobigt faktiskt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Va har ni för färgkombination på eran S ?

Inlägg av Kriper »

PMTG Dolphin grey, svarta skinnsäten med rör piping, ljusbeight innertak, mörkgrå fälgar.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Va har ni för färgkombination på eran S ?

Inlägg av mgorgis »

Jag har så svårt att förstå när någon skriver utan punkt och komma och ingen stor bokstav i början på en ny mening :D
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Va har ni för färgkombination på eran S ?

Inlägg av rightnow »

Ville ha en röd. Älskar röda bilar. Men sambon fick bestämma och den blev Midnight Silver med svart skinn och svart tak samt kolfiber.
Jag ångrar inte det idag. Jättekul med en sån "hård" färg och med svarta fälgar så är det många som vänder sig om.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Va har ni för färgkombination på eran S ?

Inlägg av Smutt »

rightnow skrev:
Ville ha en röd. Älskar röda bilar. Men sambon fick bestämma och den blev Midnight Silver med svart skinn och svart tak samt kolfiber.
Jag ångrar inte det idag. Jättekul med en sån "hård" färg och med svarta fälgar så är det många som vänder sig om.
Ska också fixa svarta fälgar sjukt snyggt!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar