Sida 1 av 2

5km degenerering efter Spanienresan

Postat: 12 aug 2017 09:58
av Nyren
Jag uppgraderade min snart ett år gamla 60D till en 75D inför vår resa till Spanien för en månad sen. Vid fulladdning vid avresa hade jag 385km räckvidd typical. Idag när jag har laddat fullt inför en längre resa har jag 380km, så tydligen tog långresan ut sin rätt på batteriet... Under resan blev det ett antal superladdningar men bara fulladdning en gång på en destinationsladdare i Tyskland. Och på plats i Spanien laddade jag till 90%. Men det var ju varmt så in i vassen på superladdarna i södra Europa, så det sliter tydligen på batteriet; kanske mer än att ladda fullt?
Ni andra som har kört långt till varma ställen, har ni upplevt detsamma?

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Postat: 12 aug 2017 10:01
av far1far2
Har upplevt det märkliga att , som Du också säjer, kapaciteten sjunker något efter ett antal snabbladdningar i tät följd. MEN- efter en tid med "normalladdning" har batteriet återfått nästan full kapacitet! :idea:

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Postat: 12 aug 2017 10:08
av leiflodde
Har kört 4 långa turer på sommaren minst 300-500 mil till Frankrike/Italien/Kroatien 2 ggr och har då kört typ heldagar alltså ladda/tömma/ladda men inte märkt någon degradering.

Tog ut min bill 2014 12 och första månaderna tappades några mil men sedan legat ganska konstant och jag laddar nästan varje vecka fullt men alltid i anslututning till avresa.

Tesla Göteborg rekommenderade mig att ca 1 gång i månaden ladda fullt och stå över natten så batterierna balanseras, kanske det behövs?

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Postat: 12 aug 2017 10:11
av Gustafsson
Tror som farfar att det är lite tidigt att dra några slutsatser av det. Min 70 D har tappat mindre än 10 km typical på drygt 2 år och 6000 mil, använder SuC + Chademo rätt ofta. Sista året tycks den inte ha tappat något alls. I en tidigare tråd har batteriets kapacitetsändring med tiden påvisat just detta - att bilen tappar något i början - därefter planar försämringstakten ut. Det lär inte vara någon risk att du står med ett "dåligt" batteri i närtid.

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Postat: 12 aug 2017 10:13
av tias
Uppdateras inte uppskattningen av räckvidden kontinuerligt? Dvs efter första långresan efter uppgraderingen av batteriet insåg bilen att den inte riktigt kom så långt som den innan avresan uppakattat. Min X har fått något längre uppskattad räckvidd efter några långresor under våren/sommaren.

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Postat: 12 aug 2017 10:21
av EnTraktor
Min 85D är 2,5 år och har flugit fram i 6000 mil. Första laddningen var 424 km. Sedan har jag kört Europa kors och tvärs, nu senast Stockholm-Marbella-Polen i maj-juni-juli. Igår när jag skulle åka Lodz-Gdansk laddade jag fullt och mätaren visade 423 km. Så jag har tappat 1 km under 2,5 år.

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Postat: 12 aug 2017 10:22
av mati
Det är tämligen uteslutet att batteriet har tappat så mycket kapacitet efter en långresa. Den visade räckvidden är bara en uppskattning som görs med hjälp av matematiska algoritmer, snarare än att mäta batterikapacitet. Enda sättet för bilen att på ett exakt sätt kunna beräkna den verkliga tillgängliga kapaciteten och därmed räckvidd är att ladda fullt och köra tills batteriet är nästan tomt.
Battericellerna kan dessutom bli lite obalanserade under vanlig vardagskörning, dvs vissa celler är mer laddade än andra. Genom att ladda fullt och sedan köra tills det är nästan tomt balanseras cellerna bättre och den visade räckvidden kan ändras.

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Postat: 12 aug 2017 10:23
av Verdi
tias skrev:
Uppdateras inte uppskattningen av räckvidden kontinuerligt? Dvs efter första långresan efter uppgraderingen av batteriet insåg bilen att den inte riktigt kom så långt som den innan avresan uppakattat. Min X har fått något längre uppskattad räckvidd efter några långresor under våren/sommaren.
Nej det tror jag inte. Typical räknar på en fast förbrukning konstigt nog. Däremot så verkar navin räkna bättre efter hur man kör så procent vid ankomst brukar stämma rätt bra.

Ps. Min har tappat 1 km på våra 650 mil hittills. Den takten kan jag leva med. Har laddat ca 10 ggr på SuC hittilla och laddat 100% 3-4 ggr. Dock med enfas/trefas och int SuC.

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Postat: 12 aug 2017 11:19
av Smutt
Kom hem från Kroatien igår har tappat 0.3 mil på min S60 vilket är omöjligt så det måste vara en räknegrej pga det gick fort i Tyskland

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Postat: 12 aug 2017 11:40
av Leo
Är i princip garanterat ingen degradering. Den "uppskattade" räckvidden ändras ju utifrån alla parametrar som den är programmerad att ta hänsyn till. Sen är det "svårt" rent tekniskt att mäta ett batteris kapacitet. Dessutom får man fram lite olika värden beroende på i vilket takt batteriet töms osv (olika förluster internt beroende på hur snabbt det töms gissar jag)

På min e-Golf står det olika fyån dag till dag. Yttertemp, senaste körning osv påverkar.

Märker att när jag utnyttjat batteriet max och sen gör en långsam laddning till fullt under natten. Då får jag ofta någon extra km i uppskattning. Som då avviker från hur det brukar vara om jag bara tömt batteriet med en mindre del.

Antagligen är det cellbalanseringen mellan alla cellerna som blir som mest optimal om den får ladda från i princip 0-100 med långsam laddning (på e-Golf är max dock inte 100% som på Teslan)

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Postat: 12 aug 2017 11:49
av e5m1r
Batteri temp vid 100% kan göra skillnad på några km
Låt säga att du laddar 100% på sommaren 30 ute så får du en siffra om du skulle ladda samma under vinter halvåret skulle några km försvinna
Det samma gäller om du laddar med mer kontra mindre strömstyrka

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Postat: 12 aug 2017 14:05
av Nyren
Ok, intressant! Jag ska ladda fullt nån gång i månaden då och se hur det utvecklar sig.

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Postat: 12 aug 2017 17:53
av Remuz
Laddar jag i stugan 5A så får jag 7km längre än när jag laddar fullt på suc på min 90D. Laddar jag fullt med 15A så får jag 4km längre än suc.

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Postat: 12 aug 2017 18:23
av Stefan T
När jag laddar roadstern hemma med 24A så brukar jag få 3-5km mindre än på jobbet som laddar med 13A har jag kört snällt så får jag mer
är det kallt mindre, laddat från nästan tomt mindre än bara ladda 30-50 km, mm
Helt lass parametrar gör skillnad, har gjort range charge mer efter det , flera små laddning mindre

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Postat: 13 aug 2017 08:57
av Nyren
Bild

Idag hade jag glömt att sätta ner laddnivån till 80% som jag brukar, så jag fick fulladdat igen. Den här gången fick jag bara 375km... Bild

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Postat: 13 aug 2017 09:15
av Jocce
Prova att köra en större laddningscykel, ladda till 100%, ladda sedan ur till under 10% och sedan upp till 100 igen och se om du inte får tillbaka det hela.

Jag har för mig att man bör köra under 10% då och då för att balansera alla cellerna i batteriet.


/Jocce

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Postat: 13 aug 2017 10:45
av Mats
Frågade tesla om samma sak för några veckor sedan då jag också upplevde att bilen tappat range snabbt. Fick svaret att det i senaste mjukvaruuppdatering ändrades i algoritmen hur bilen beräknar räckvidden när man har den inställd på ”typical”. Upplevde en minskning på flera km efter en lång italienresa. Upplevde att sammanföll med att jag kom hem och laddade till 90% som vanligt. Kom på att jag installerade programvaran samma dag som jag kom hem när tesla påpekade det.

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Postat: 14 aug 2017 07:32
av fakerlind
Gick in och letade efter ngn tråd om degradering. Jag har en 90D och i stort sett över en natt så har jag tappat ca 10% range. Jag har under en längre period haft rated inställd och vid 90% så har jag legat mellan 502-506km. Igår morse och i morse så har den legat på 467 samt 468 km. Innan jag ringer Tesla och kollar med dem så tänkte jag höra om ngn upplevt ngt liknande? Har inte installerat ngn ny FW senaste 3-4 veckorna.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Postat: 14 aug 2017 09:17
av janni
Bättre att köra med %, då får man aldrig någon degenerering =)

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Postat: 14 aug 2017 09:29
av apkungen
Japp, som folk är inne på här är det nog the battery management system (BMS) som inte riktigt får till balanseringen. Prova att ladda ur den ordentligt ned till bara några procent och ladda sen upp den med långsam laddning så borde du få tillbaka kilometrarna.

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Postat: 14 aug 2017 09:34
av mati
janni skrev:
Bättre att köra med %, då får man aldrig någon degenerering =)
+1
Jag har ingen aning hur mycket min bil visar. Jag kör alltid med % och är lyckligt ovetande om någon eventuell degenerering. Ungefär som de som alltid tankar för 100 kronor. De bryr sig inte heller om bensinpriset. :D

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Postat: 14 aug 2017 11:07
av fakerlind
apkungen skrev:
Japp, som folk är inne på här är det nog the battery management system (BMS) som inte riktigt får till balanseringen. Prova att ladda ur den ordentligt ned till bara några procent och ladda sen upp den med långsam laddning så borde du få tillbaka kilometrarna.
Tack, ska prova det!

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Postat: 16 aug 2017 11:26
av TeslaLoveten
mati skrev:
Det är tämligen uteslutet att batteriet har tappat så mycket kapacitet efter en långresa. Den visade räckvidden är bara en uppskattning som görs med hjälp av matematiska algoritmer, snarare än att mäta batterikapacitet. Enda sättet för bilen att på ett exakt sätt kunna beräkna den verkliga tillgängliga kapaciteten och därmed räckvidd är att ladda fullt och köra tills batteriet är nästan tomt.
Battericellerna kan dessutom bli lite obalanserade under vanlig vardagskörning, dvs vissa celler är mer laddade än andra. Genom att ladda fullt och sedan köra tills det är nästan tomt balanseras cellerna bättre och den visade räckvidden kan ändras.
Jag håller med, det visar bara den uppskattade körsträckan beroende på hur man förbrukat innan, alltså om förbrukningen varit högre under Spanienresan pga av ex. högre hastighet och mer AC så visas den lägre uppskattade körsträckan vid laddning fullt....

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Postat: 16 aug 2017 13:13
av Verdi
TeslaLoveten skrev:
mati skrev:
Det är tämligen uteslutet att batteriet har tappat så mycket kapacitet efter en långresa. Den visade räckvidden är bara en uppskattning som görs med hjälp av matematiska algoritmer, snarare än att mäta batterikapacitet. Enda sättet för bilen att på ett exakt sätt kunna beräkna den verkliga tillgängliga kapaciteten och därmed räckvidd är att ladda fullt och köra tills batteriet är nästan tomt.
Battericellerna kan dessutom bli lite obalanserade under vanlig vardagskörning, dvs vissa celler är mer laddade än andra. Genom att ladda fullt och sedan köra tills det är nästan tomt balanseras cellerna bättre och den visade räckvidden kan ändras.
Jag håller med, det visar bara den uppskattade körsträckan beroende på hur man förbrukat innan, alltså om förbrukningen varit högre under Spanienresan pga av ex. högre hastighet och mer AC så visas den lägre uppskattade körsträckan vid laddning fullt....
Nej så är det garanterat inte. Den ändras inte efter hur man har kört alls.

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Postat: 16 aug 2017 13:33
av Smutt
Nu har det gått en vecka och mina kilometer är tillbaka