5km degenerering efter Spanienresan

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av mati »

janni skrev:
Bättre att köra med %, då får man aldrig någon degenerering =)
+1
Jag har ingen aning hur mycket min bil visar. Jag kör alltid med % och är lyckligt ovetande om någon eventuell degenerering. Ungefär som de som alltid tankar för 100 kronor. De bryr sig inte heller om bensinpriset. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av fakerlind »

apkungen skrev:
Japp, som folk är inne på här är det nog the battery management system (BMS) som inte riktigt får till balanseringen. Prova att ladda ur den ordentligt ned till bara några procent och ladda sen upp den med långsam laddning så borde du få tillbaka kilometrarna.
Tack, ska prova det!
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
TeslaLoveten
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 04 mar 2015 12:54
Ort: Örnsköldsvik

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av TeslaLoveten »

mati skrev:
Det är tämligen uteslutet att batteriet har tappat så mycket kapacitet efter en långresa. Den visade räckvidden är bara en uppskattning som görs med hjälp av matematiska algoritmer, snarare än att mäta batterikapacitet. Enda sättet för bilen att på ett exakt sätt kunna beräkna den verkliga tillgängliga kapaciteten och därmed räckvidd är att ladda fullt och köra tills batteriet är nästan tomt.
Battericellerna kan dessutom bli lite obalanserade under vanlig vardagskörning, dvs vissa celler är mer laddade än andra. Genom att ladda fullt och sedan köra tills det är nästan tomt balanseras cellerna bättre och den visade räckvidden kan ändras.
Jag håller med, det visar bara den uppskattade körsträckan beroende på hur man förbrukat innan, alltså om förbrukningen varit högre under Spanienresan pga av ex. högre hastighet och mer AC så visas den lägre uppskattade körsträckan vid laddning fullt....
Med vänlig hälsning Lars-Åke
(Vit X90D AP2, Nissan Leaf, tidigare P85+)
Verdi

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av Verdi »

TeslaLoveten skrev:
mati skrev:
Det är tämligen uteslutet att batteriet har tappat så mycket kapacitet efter en långresa. Den visade räckvidden är bara en uppskattning som görs med hjälp av matematiska algoritmer, snarare än att mäta batterikapacitet. Enda sättet för bilen att på ett exakt sätt kunna beräkna den verkliga tillgängliga kapaciteten och därmed räckvidd är att ladda fullt och köra tills batteriet är nästan tomt.
Battericellerna kan dessutom bli lite obalanserade under vanlig vardagskörning, dvs vissa celler är mer laddade än andra. Genom att ladda fullt och sedan köra tills det är nästan tomt balanseras cellerna bättre och den visade räckvidden kan ändras.
Jag håller med, det visar bara den uppskattade körsträckan beroende på hur man förbrukat innan, alltså om förbrukningen varit högre under Spanienresan pga av ex. högre hastighet och mer AC så visas den lägre uppskattade körsträckan vid laddning fullt....
Nej så är det garanterat inte. Den ändras inte efter hur man har kört alls.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av Smutt »

Nu har det gått en vecka och mina kilometer är tillbaka
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av AnteF »

Intressant det här med räckvidd. Största ökningen jag fått var när jag satte bilen i max performance mode och laddade på Supercharger en gång. +7km fick jag vid 80% soc.

De försvann dock tyvärr senare.... :cry:
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av janni »

Varför har ni km alls? =)
10km kan ju lika gärna förbruka 5km som 15km beroende på hur man kör.

Möjligen skulle va användbart om de baserades på samma uträkning som man ser i energigrafen.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av bullen »

Hade procent ett tag i början men det var hopplöst o räkna ut hur långt man kom på det som var kvar i batteriet

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av Foluke »

Jag har slutat att bry mig. Det verkar ju som att batterierna inte degenereras alls. Överallt kommer rapporter om att förväntad försämring inte inträffar, oavsett tid och körsträcka. Det man mäter är siffror i displayen och de verkar variera med "dagsformen". Jag har kört 4.400 mil och har inte noterat något skillnad. (Fast jag är väl inte så petig!)
Tills vidare lever jag med inställningen att batterierna håller i "evighet". Känns bra!
Model S P85D,
Skriv svar