Bättre att köra med %, då får man aldrig någon degenerering =)
+1
Jag har ingen aning hur mycket min bil visar. Jag kör alltid med % och är lyckligt ovetande om någon eventuell degenerering. Ungefär som de som alltid tankar för 100 kronor. De bryr sig inte heller om bensinpriset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Japp, som folk är inne på här är det nog the battery management system (BMS) som inte riktigt får till balanseringen. Prova att ladda ur den ordentligt ned till bara några procent och ladda sen upp den med långsam laddning så borde du få tillbaka kilometrarna.
Tack, ska prova det!
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag (Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP (Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Det är tämligen uteslutet att batteriet har tappat så mycket kapacitet efter en långresa. Den visade räckvidden är bara en uppskattning som görs med hjälp av matematiska algoritmer, snarare än att mäta batterikapacitet. Enda sättet för bilen att på ett exakt sätt kunna beräkna den verkliga tillgängliga kapaciteten och därmed räckvidd är att ladda fullt och köra tills batteriet är nästan tomt.
Battericellerna kan dessutom bli lite obalanserade under vanlig vardagskörning, dvs vissa celler är mer laddade än andra. Genom att ladda fullt och sedan köra tills det är nästan tomt balanseras cellerna bättre och den visade räckvidden kan ändras.
Jag håller med, det visar bara den uppskattade körsträckan beroende på hur man förbrukat innan, alltså om förbrukningen varit högre under Spanienresan pga av ex. högre hastighet och mer AC så visas den lägre uppskattade körsträckan vid laddning fullt....
Med vänlig hälsning Lars-Åke
(Vit X90D AP2, Nissan Leaf, tidigare P85+)
Det är tämligen uteslutet att batteriet har tappat så mycket kapacitet efter en långresa. Den visade räckvidden är bara en uppskattning som görs med hjälp av matematiska algoritmer, snarare än att mäta batterikapacitet. Enda sättet för bilen att på ett exakt sätt kunna beräkna den verkliga tillgängliga kapaciteten och därmed räckvidd är att ladda fullt och köra tills batteriet är nästan tomt.
Battericellerna kan dessutom bli lite obalanserade under vanlig vardagskörning, dvs vissa celler är mer laddade än andra. Genom att ladda fullt och sedan köra tills det är nästan tomt balanseras cellerna bättre och den visade räckvidden kan ändras.
Jag håller med, det visar bara den uppskattade körsträckan beroende på hur man förbrukat innan, alltså om förbrukningen varit högre under Spanienresan pga av ex. högre hastighet och mer AC så visas den lägre uppskattade körsträckan vid laddning fullt....
Nej så är det garanterat inte. Den ändras inte efter hur man har kört alls.
Intressant det här med räckvidd. Största ökningen jag fått var när jag satte bilen i max performance mode och laddade på Supercharger en gång. +7km fick jag vid 80% soc.
Jag har slutat att bry mig. Det verkar ju som att batterierna inte degenereras alls. Överallt kommer rapporter om att förväntad försämring inte inträffar, oavsett tid och körsträcka. Det man mäter är siffror i displayen och de verkar variera med "dagsformen". Jag har kört 4.400 mil och har inte noterat något skillnad. (Fast jag är väl inte så petig!)
Tills vidare lever jag med inställningen att batterierna håller i "evighet". Känns bra!