5km degenerering efter Spanienresan

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

5km degenerering efter Spanienresan

Inläggav Teslaägare Nyren » 12 aug 2017 09:58

Jag uppgraderade min snart ett år gamla 60D till en 75D inför vår resa till Spanien för en månad sen. Vid fulladdning vid avresa hade jag 385km räckvidd typical. Idag när jag har laddat fullt inför en längre resa har jag 380km, så tydligen tog långresan ut sin rätt på batteriet... Under resan blev det ett antal superladdningar men bara fulladdning en gång på en destinationsladdare i Tyskland. Och på plats i Spanien laddade jag till 90%. Men det var ju varmt så in i vassen på superladdarna i södra Europa, så det sliter tydligen på batteriet; kanske mer än att ladda fullt?
Ni andra som har kört långt till varma ställen, har ni upplevt detsamma?
S75D Deep Blue metallic
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inläggav Teslaägare far1far2 » 12 aug 2017 10:01

Har upplevt det märkliga att , som Du också säjer, kapaciteten sjunker något efter ett antal snabbladdningar i tät följd. MEN- efter en tid med "normalladdning" har batteriet återfått nästan full kapacitet! :idea:
S85D,deepblue metallic. Inget bjäfs.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inläggav Teslaägare leiflodde » 12 aug 2017 10:08

Har kört 4 långa turer på sommaren minst 300-500 mil till Frankrike/Italien/Kroatien 2 ggr och har då kört typ heldagar alltså ladda/tömma/ladda men inte märkt någon degradering.

Tog ut min bill 2014 12 och första månaderna tappades några mil men sedan legat ganska konstant och jag laddar nästan varje vecka fullt men alltid i anslututning till avresa.

Tesla Göteborg rekommenderade mig att ca 1 gång i månaden ladda fullt och stå över natten så batterierna balanseras, kanske det behövs?
Sugen på lite rabatt http://ts.la/leif7167
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 12 aug 2017 10:11

Tror som farfar att det är lite tidigt att dra några slutsatser av det. Min 70 D har tappat mindre än 10 km typical på drygt 2 år och 6000 mil, använder SuC + Chademo rätt ofta. Sista året tycks den inte ha tappat något alls. I en tidigare tråd har batteriets kapacitetsändring med tiden påvisat just detta - att bilen tappar något i början - därefter planar försämringstakten ut. Det lär inte vara någon risk att du står med ett "dåligt" batteri i närtid.
Blå Tesla S 70D-15|Svarta sköna textilsäten|AP1|Premiumpaket|Varm ratt
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare tias » 12 aug 2017 10:13

Uppdateras inte uppskattningen av räckvidden kontinuerligt? Dvs efter första långresan efter uppgraderingen av batteriet insåg bilen att den inte riktigt kom så långt som den innan avresan uppakattat. Min X har fått något längre uppskattad räckvidd efter några långresor under våren/sommaren.
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare

Inläggav Teslaägare EnTraktor » 12 aug 2017 10:21

Min 85D är 2,5 år och har flugit fram i 6000 mil. Första laddningen var 424 km. Sedan har jag kört Europa kors och tvärs, nu senast Stockholm-Marbella-Polen i maj-juni-juli. Igår när jag skulle åka Lodz-Gdansk laddade jag fullt och mätaren visade 423 km. Så jag har tappat 1 km under 2,5 år.
Tesla Model S 85D -15 och Tesla Model S 90D -16
Få 8000 kr rabatt på din nästa Tesla med koden: http://ts.la/mikael25
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 12 aug 2017 10:22

Det är tämligen uteslutet att batteriet har tappat så mycket kapacitet efter en långresa. Den visade räckvidden är bara en uppskattning som görs med hjälp av matematiska algoritmer, snarare än att mäta batterikapacitet. Enda sättet för bilen att på ett exakt sätt kunna beräkna den verkliga tillgängliga kapaciteten och därmed räckvidd är att ladda fullt och köra tills batteriet är nästan tomt.
Battericellerna kan dessutom bli lite obalanserade under vanlig vardagskörning, dvs vissa celler är mer laddade än andra. Genom att ladda fullt och sedan köra tills det är nästan tomt balanseras cellerna bättre och den visade räckvidden kan ändras.
Model S P85 (såld)
Model S 90D | lev 2017-03-27 | Deep Blue Metallic
e-Golf beställd med leverans våren 2018, avbokat Model 3
Gratis och fossilfri energi för alltid med 14kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Verdi » 12 aug 2017 10:23

tias skrev:Uppdateras inte uppskattningen av räckvidden kontinuerligt? Dvs efter första långresan efter uppgraderingen av batteriet insåg bilen att den inte riktigt kom så långt som den innan avresan uppakattat. Min X har fått något längre uppskattad räckvidd efter några långresor under våren/sommaren.

Nej det tror jag inte. Typical räknar på en fast förbrukning konstigt nog. Däremot så verkar navin räkna bättre efter hur man kör så procent vid ankomst brukar stämma rätt bra.

Ps. Min har tappat 1 km på våra 650 mil hittills. Den takten kan jag leva med. Har laddat ca 10 ggr på SuC hittilla och laddat 100% 3-4 ggr. Dock med enfas/trefas och int SuC.
Model S 75D Midnight Silver, Soltak, Köldpaket, AP2, ljusbruna premiumsäten http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Smutt » 12 aug 2017 11:19

Kom hem från Kroatien igår har tappat 0.3 mil på min S60 vilket är omöjligt så det måste vara en räknegrej pga det gick fort i Tyskland
Grå S60 väntar på M3 med present
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Leo » 12 aug 2017 11:40

Är i princip garanterat ingen degradering. Den "uppskattade" räckvidden ändras ju utifrån alla parametrar som den är programmerad att ta hänsyn till. Sen är det "svårt" rent tekniskt att mäta ett batteris kapacitet. Dessutom får man fram lite olika värden beroende på i vilket takt batteriet töms osv (olika förluster internt beroende på hur snabbt det töms gissar jag)

På min e-Golf står det olika fyån dag till dag. Yttertemp, senaste körning osv påverkar.

Märker att när jag utnyttjat batteriet max och sen gör en långsam laddning till fullt under natten. Då får jag ofta någon extra km i uppskattning. Som då avviker från hur det brukar vara om jag bara tömt batteriet med en mindre del.

Antagligen är det cellbalanseringen mellan alla cellerna som blir som mest optimal om den får ladda från i princip 0-100 med långsam laddning (på e-Golf är max dock inte 100% som på Teslan)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Nästa

Återgå till Model S