5km degenerering efter Spanienresan

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av e5m1r »

Batteri temp vid 100% kan göra skillnad på några km
Låt säga att du laddar 100% på sommaren 30 ute så får du en siffra om du skulle ladda samma under vinter halvåret skulle några km försvinna
Det samma gäller om du laddar med mer kontra mindre strömstyrka
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av Nyren »

Ok, intressant! Jag ska ladda fullt nån gång i månaden då och se hur det utvecklar sig.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av Remuz »

Laddar jag i stugan 5A så får jag 7km längre än när jag laddar fullt på suc på min 90D. Laddar jag fullt med 15A så får jag 4km längre än suc.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av Stefan T »

När jag laddar roadstern hemma med 24A så brukar jag få 3-5km mindre än på jobbet som laddar med 13A har jag kört snällt så får jag mer
är det kallt mindre, laddat från nästan tomt mindre än bara ladda 30-50 km, mm
Helt lass parametrar gör skillnad, har gjort range charge mer efter det , flera små laddning mindre
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av Nyren »

Bild

Idag hade jag glömt att sätta ner laddnivån till 80% som jag brukar, så jag fick fulladdat igen. Den här gången fick jag bara 375km... Bild
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av Jocce »

Prova att köra en större laddningscykel, ladda till 100%, ladda sedan ur till under 10% och sedan upp till 100 igen och se om du inte får tillbaka det hela.

Jag har för mig att man bör köra under 10% då och då för att balansera alla cellerna i batteriet.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av Mats »

Frågade tesla om samma sak för några veckor sedan då jag också upplevde att bilen tappat range snabbt. Fick svaret att det i senaste mjukvaruuppdatering ändrades i algoritmen hur bilen beräknar räckvidden när man har den inställd på ”typical”. Upplevde en minskning på flera km efter en lång italienresa. Upplevde att sammanföll med att jag kom hem och laddade till 90% som vanligt. Kom på att jag installerade programvaran samma dag som jag kom hem när tesla påpekade det.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av fakerlind »

Gick in och letade efter ngn tråd om degradering. Jag har en 90D och i stort sett över en natt så har jag tappat ca 10% range. Jag har under en längre period haft rated inställd och vid 90% så har jag legat mellan 502-506km. Igår morse och i morse så har den legat på 467 samt 468 km. Innan jag ringer Tesla och kollar med dem så tänkte jag höra om ngn upplevt ngt liknande? Har inte installerat ngn ny FW senaste 3-4 veckorna.


Sent from my iPhone using Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av janni »

Bättre att köra med %, då får man aldrig någon degenerering =)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av apkungen »

Japp, som folk är inne på här är det nog the battery management system (BMS) som inte riktigt får till balanseringen. Prova att ladda ur den ordentligt ned till bara några procent och ladda sen upp den med långsam laddning så borde du få tillbaka kilometrarna.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av mati »

janni skrev:
Bättre att köra med %, då får man aldrig någon degenerering =)
+1
Jag har ingen aning hur mycket min bil visar. Jag kör alltid med % och är lyckligt ovetande om någon eventuell degenerering. Ungefär som de som alltid tankar för 100 kronor. De bryr sig inte heller om bensinpriset. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av fakerlind »

apkungen skrev:
Japp, som folk är inne på här är det nog the battery management system (BMS) som inte riktigt får till balanseringen. Prova att ladda ur den ordentligt ned till bara några procent och ladda sen upp den med långsam laddning så borde du få tillbaka kilometrarna.
Tack, ska prova det!
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
TeslaLoveten
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 04 mar 2015 12:54
Ort: Örnsköldsvik

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av TeslaLoveten »

mati skrev:
Det är tämligen uteslutet att batteriet har tappat så mycket kapacitet efter en långresa. Den visade räckvidden är bara en uppskattning som görs med hjälp av matematiska algoritmer, snarare än att mäta batterikapacitet. Enda sättet för bilen att på ett exakt sätt kunna beräkna den verkliga tillgängliga kapaciteten och därmed räckvidd är att ladda fullt och köra tills batteriet är nästan tomt.
Battericellerna kan dessutom bli lite obalanserade under vanlig vardagskörning, dvs vissa celler är mer laddade än andra. Genom att ladda fullt och sedan köra tills det är nästan tomt balanseras cellerna bättre och den visade räckvidden kan ändras.
Jag håller med, det visar bara den uppskattade körsträckan beroende på hur man förbrukat innan, alltså om förbrukningen varit högre under Spanienresan pga av ex. högre hastighet och mer AC så visas den lägre uppskattade körsträckan vid laddning fullt....
Med vänlig hälsning Lars-Åke
(Vit X90D AP2, Nissan Leaf, tidigare P85+)
Verdi

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av Verdi »

TeslaLoveten skrev:
mati skrev:
Det är tämligen uteslutet att batteriet har tappat så mycket kapacitet efter en långresa. Den visade räckvidden är bara en uppskattning som görs med hjälp av matematiska algoritmer, snarare än att mäta batterikapacitet. Enda sättet för bilen att på ett exakt sätt kunna beräkna den verkliga tillgängliga kapaciteten och därmed räckvidd är att ladda fullt och köra tills batteriet är nästan tomt.
Battericellerna kan dessutom bli lite obalanserade under vanlig vardagskörning, dvs vissa celler är mer laddade än andra. Genom att ladda fullt och sedan köra tills det är nästan tomt balanseras cellerna bättre och den visade räckvidden kan ändras.
Jag håller med, det visar bara den uppskattade körsträckan beroende på hur man förbrukat innan, alltså om förbrukningen varit högre under Spanienresan pga av ex. högre hastighet och mer AC så visas den lägre uppskattade körsträckan vid laddning fullt....
Nej så är det garanterat inte. Den ändras inte efter hur man har kört alls.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av Smutt »

Nu har det gått en vecka och mina kilometer är tillbaka
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av AnteF »

Intressant det här med räckvidd. Största ökningen jag fått var när jag satte bilen i max performance mode och laddade på Supercharger en gång. +7km fick jag vid 80% soc.

De försvann dock tyvärr senare.... :cry:
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av janni »

Varför har ni km alls? =)
10km kan ju lika gärna förbruka 5km som 15km beroende på hur man kör.

Möjligen skulle va användbart om de baserades på samma uträkning som man ser i energigrafen.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av bullen »

Hade procent ett tag i början men det var hopplöst o räkna ut hur långt man kom på det som var kvar i batteriet

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: 5km degenerering efter Spanienresan

Inlägg av Foluke »

Jag har slutat att bry mig. Det verkar ju som att batterierna inte degenereras alls. Överallt kommer rapporter om att förväntad försämring inte inträffar, oavsett tid och körsträcka. Det man mäter är siffror i displayen och de verkar variera med "dagsformen". Jag har kört 4.400 mil och har inte noterat något skillnad. (Fast jag är väl inte så petig!)
Tills vidare lever jag med inställningen att batterierna håller i "evighet". Känns bra!
Model S P85D,
Skriv svar