MS med dragkrok

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: MS med dragkrok

Inläggav lator » 12 jan 2018 23:32

Tars skrev:Undrar hur mycket som skiljer sig på Model x dragkrok.
Har hittat en, och funderar på att fixa så den passar.
Någon som har testat?

Har du någon bild på den? Jag har också funderat på om det skiljer något mellan S och X...
Användarvisningsbild
lator

Inläggav Teslaägare Tars » 12 jan 2018 23:35

lator skrev:
Tars skrev:Undrar hur mycket som skiljer sig på Model x dragkrok.
Har hittat en, och funderar på att fixa så den passar.
Någon som har testat?

Har du någon bild på den? Jag har också funderat på om det skiljer något mellan S och X...

Tänkte köpa en på skroten i Norge, sen demontera kofångaren för att sen se vad som går att göra.
När jag gör det, så tar jag gärna foton.

Funkar det inte så säljer jag den. Någon utan krok till sin x är säkert intresserad.
-15 Grå SP85D SÅLD
-15 Vit S70D SÅLD
-16 Pärlemovit X90D SÅLD
-16 Blå S90D SÅLD
-16 Svartmetallic XP90DL SÅLD
-16 Mineralgrå BMW i3 94 Ah Rex
-17 Pärlemovit P100D
-15 Grå SP85DL (kommer 20180125)
http://ts.la/michael4548
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Tars » 13 jan 2018 00:02

Har tittat en del på bilder och det verkar som om det måste modifieras en hel del och då blir belastningarna på helt andra ställen.
Känns sådär.
Tur att jag har bröder som kan göra hjälpa till med svetsningen och även beräkning av belastning.

Model s, gissningsvis med ecohitch
Bild

Model x
Bild
-15 Grå SP85D SÅLD
-15 Vit S70D SÅLD
-16 Pärlemovit X90D SÅLD
-16 Blå S90D SÅLD
-17 Pärlemovit P100D
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inläggav Teslaägare lem » 13 jan 2018 10:54

Rameder sålde med elsats (som jag ännu ej kopplat in pga tidsbrist). Den innehåller elektoniklåda och plug-brytut som direct passer. Elektroniklådan tror jag kopplar bort backsensorer?
X verkar spontant passa! Svårt att avgöra. Täckbalken är ganska tight men samtidigt är det lite spelrum mellan fångare och balk.
Det som inte formas med liten slägga gör det med en stor....
Det intressanta är vad Tesla sager om man monterar ett X drag på en S!
/L
IMG_0121.JPG
IMG_0109.JPG
Senast redigerad av lem 13 jan 2018 11:03, redigerad totalt 1 gång.
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Leo » 13 jan 2018 10:57

Var bara väldigt nog då du fäster in stål mot aluminium. Så att de isoleras från varandra. Finns en i USA med drag där aluminiumen korriderat rejält i fästhålen. Vilket upptäcktes vid en krockreparation. Finns länk och bilder i en tråd härifrån på forumet ganska nyligen.
Använd gärna min referrallänk! http://ts.la/erik9108
X100D-17, MC vit, Svart Läder, Premium, AP2, 20", Drag
e-Golf-18, Alla assistanssystem
Reserverad Model 3
Tidigare P85-14 med AP1, 3000mil
Tidigare 3st e-Golf, totalt 6000mil
Tidigare e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inläggav Teslaägare lem » 13 jan 2018 11:13

Leo skrev:Var bara väldigt nog då du fäster in stål mot aluminium. Så att de isoleras från varandra. Finns en i USA med drag där aluminiumen korriderat rejält i fästhålen. Vilket upptäcktes vid en krockreparation. Finns länk och bilder i en tråd härifrån på forumet ganska nyligen.

Såg bilderna. Tyckte lacken på Rameders grejor var bättre.
Jag är mer orolig för elinkopplingen. Den kände av när jag bröt sensorerna. Jag skall koppla in elen i vår när det är varmare. Om någon kopplar in sig vill jag gärna dela erfarenheter!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 13 jan 2018 11:58

Leo skrev:Var bara väldigt nog då du fäster in stål mot aluminium. Så att de isoleras från varandra. Finns en i USA med drag där aluminiumen korriderat rejält i fästhålen. Vilket upptäcktes vid en krockreparation. Finns länk och bilder i en tråd härifrån på forumet ganska nyligen.

Typ denna tråd, första sidan. ;)
Model S 90D | e-Golf beställd med regnsensor, fungerande parkeringssensorer, riktigt helljus och mycket mer
Gratis och fossilfri energi för alltid med 14kWp solceller (+5kW på gång)
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mahulkp » 13 jan 2018 12:46

lem skrev:

Jag är mer orolig för elinkopplingen. Den kände av när jag bröt sensorerna. Jag skall koppla in elen i vår när det är varmare. Om någon kopplar in sig vill jag gärna dela erfarenheter!
Jag installerade drag (Ecohitch) på min MS för två år sen. Använde en elkopplingssats som har egen strömmatning och enbart hämtar signal från befintligt kablage. Den kopplar också ifrån bakre p-sensorerna när något ansluts i släpvagnskontakten. Funkade utmärkt. Finna en tråd om detta projekt här på forumet. Sök på Ecohitch.
MY X: X P90DL 7-sits helsvart, alla options
Model 3 reservation x 2
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Tars » 13 jan 2018 14:45

lem skrev:Rameder sålde med elsats (som jag ännu ej kopplat in pga tidsbrist). Den innehåller elektoniklåda och plug-brytut som direct passer. Elektroniklådan tror jag kopplar bort backsensorer?
X verkar spontant passa! Svårt att avgöra. Täckbalken är ganska tight men samtidigt är det lite spelrum mellan fångare och balk.
Det som inte formas med liten slägga gör det med en stor....
Det intressanta är vad Tesla sager om man monterar ett X drag på en S!
/L

Denna bild säger tom att x:ens krok kanske skulle passa med lite modifieringar i alla fall verkar det som.
Hm... fick svar från skroten att just de inte har kvar kroken från x:en.

Får leta vidare.
-15 Grå SP85D SÅLD
-15 Vit S70D SÅLD
-16 Pärlemovit X90D SÅLD
-16 Blå S90D SÅLD
-17 Pärlemovit P100D
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Tars » 13 jan 2018 15:10

mahulkp skrev:
lem skrev:

Jag installerade drag (Ecohitch) på min MS för två år sen. Använde en elkopplingssats som har egen strömmatning och enbart hämtar signal från befintligt kablage. Den kopplar också ifrån bakre p-sensorerna när något ansluts i släpvagnskontakten. Funkade utmärkt. Finna en tråd om detta projekt här på forumet. Sök på Ecohitch.

Intressant.
Får kolla närmare på denna lösning.
-15 Grå SP85D SÅLD
-15 Vit S70D SÅLD
-16 Pärlemovit X90D SÅLD
-16 Blå S90D SÅLD
-17 Pärlemovit P100D
Användarvisningsbild