Sida 1 av 2

MS med dragkrok

Postat: 12 aug 2017 11:05
av detay
I torsdags såg jag en svart model s pre facelift med dragkrok. Såg ut som att nedre difusor-plasten var bortplockad och dragkroken såg ut att vara en fast sådan (alltså inte infällbar). Detta var utanför Kolmårdens parkering.

Någon av er? Är model s typgodkänd för draganordning?

Re: MS med dragkrok

Postat: 12 aug 2017 11:12
av Leo
Ser såna nu och då. Nej det är inte godkänt att dra släp med.
IMG_4933.JPG
Bla BRINK har drag för cykelställ

Däremot antagligen inte något som Tesla själva vill montera eller ta ansvar för. Ev problem med drivlinan lär ju också Tesla kunna skylla på dragkroken om det sitter en sån.

Sök här på forumet ser du medlemmar som monterat på sin egen S.

Re: MS med dragkrok

Postat: 12 aug 2017 12:15
av detay
Ok. Tack för info. :)

Re: MS med dragkrok

Postat: 13 aug 2017 07:00
av lem
Fungerar utmärkt!
Man får ta det lite lugnt. Räknar med att Brink/Tesla fixar formalia då också fler monterar krok. Bilen blir så mkt mer användbar:
- flytta båt
- cykelhållare
- bagagekorg för vilt
- flytta vattenskoter
- körs skräp t tipp

Med LGF skylt är det tom lagligt. Kroken. Kostar ~5 kkr och är lätt att montera själv.

Re: MS med dragkrok

Postat: 13 aug 2017 12:08
av Mickep
lagligt?

Re: MS med dragkrok

Postat: 02 jan 2018 20:28
av Tars
https://www.teslarati.com/tesla-model-s ... pdate/amp/

Kan va bra att veta om man har monterat på den direkt mot aluminiumet utan skydd och även om den inte är pulverlackad. Blir dyrt om det är stora hål om 4-5 år.

Re: MS med dragkrok

Postat: 02 jan 2018 20:43
av mati
Aluminium mot stål. Ajabaja. :o

Re: MS med dragkrok

Postat: 12 jan 2018 20:55
av Tars
Undrar hur mycket som skiljer sig på Model x dragkrok.
Har hittat en, och funderar på att fixa så den passar.
Någon som har testat?

Re: MS med dragkrok

Postat: 12 jan 2018 21:53
av mans71
Är det inte andra saker som avgör också? (=mjukvara)

MS med dragkrok

Postat: 12 jan 2018 22:10
av Tars
mans71 skrev:
Är det inte andra saker som avgör också? (=mjukvara)
Man kommer behöva en kabelsats med separat säkring bara.
Så då blir anslutningen bara som på en vanlig äldre bil.
Har läst att det går att koppla bort backsensorerna när man pluggar i släpvagnskontakten.

Så igen mjukvara.

Re: MS med dragkrok

Postat: 12 jan 2018 22:32
av lator
Tars skrev:
Undrar hur mycket som skiljer sig på Model x dragkrok.
Har hittat en, och funderar på att fixa så den passar.
Någon som har testat?
Har du någon bild på den? Jag har också funderat på om det skiljer något mellan S och X...

Re: MS med dragkrok

Postat: 12 jan 2018 22:35
av Tars
lator skrev:
Tars skrev:
Undrar hur mycket som skiljer sig på Model x dragkrok.
Har hittat en, och funderar på att fixa så den passar.
Någon som har testat?
Har du någon bild på den? Jag har också funderat på om det skiljer något mellan S och X...
Tänkte köpa en på skroten i Norge, sen demontera kofångaren för att sen se vad som går att göra.
När jag gör det, så tar jag gärna foton.

Funkar det inte så säljer jag den. Någon utan krok till sin x är säkert intresserad.

Re: MS med dragkrok

Postat: 12 jan 2018 23:02
av Tars
Har tittat en del på bilder och det verkar som om det måste modifieras en hel del och då blir belastningarna på helt andra ställen.
Känns sådär.
Tur att jag har bröder som kan göra hjälpa till med svetsningen och även beräkning av belastning.

Model s, gissningsvis med ecohitch
Bild

Model x
Bild

Re: MS med dragkrok

Postat: 13 jan 2018 09:54
av lem
Rameder sålde med elsats (som jag ännu ej kopplat in pga tidsbrist). Den innehåller elektoniklåda och plug-brytut som direct passer. Elektroniklådan tror jag kopplar bort backsensorer?
X verkar spontant passa! Svårt att avgöra. Täckbalken är ganska tight men samtidigt är det lite spelrum mellan fångare och balk.
Det som inte formas med liten slägga gör det med en stor....
Det intressanta är vad Tesla sager om man monterar ett X drag på en S!
/L

Re: MS med dragkrok

Postat: 13 jan 2018 09:57
av Leo
Var bara väldigt nog då du fäster in stål mot aluminium. Så att de isoleras från varandra. Finns en i USA med drag där aluminiumen korriderat rejält i fästhålen. Vilket upptäcktes vid en krockreparation. Finns länk och bilder i en tråd härifrån på forumet ganska nyligen.

Re: MS med dragkrok

Postat: 13 jan 2018 10:13
av lem
Leo skrev:
Var bara väldigt nog då du fäster in stål mot aluminium. Så att de isoleras från varandra. Finns en i USA med drag där aluminiumen korriderat rejält i fästhålen. Vilket upptäcktes vid en krockreparation. Finns länk och bilder i en tråd härifrån på forumet ganska nyligen.
Såg bilderna. Tyckte lacken på Rameders grejor var bättre.
Jag är mer orolig för elinkopplingen. Den kände av när jag bröt sensorerna. Jag skall koppla in elen i vår när det är varmare. Om någon kopplar in sig vill jag gärna dela erfarenheter!

Re: MS med dragkrok

Postat: 13 jan 2018 10:58
av mati
Leo skrev:
Var bara väldigt nog då du fäster in stål mot aluminium. Så att de isoleras från varandra. Finns en i USA med drag där aluminiumen korriderat rejält i fästhålen. Vilket upptäcktes vid en krockreparation. Finns länk och bilder i en tråd härifrån på forumet ganska nyligen.
Typ denna tråd, första sidan. ;)

Re: MS med dragkrok

Postat: 13 jan 2018 11:46
av mahulkp
lem skrev:
Leo skrev:
Var bara väldigt nog då du fäster in stål mot aluminium. Så att de isoleras från varandra. Finns en i USA med drag där aluminiumen korriderat rejält i fästhålen. Vilket upptäcktes vid en krockreparation. Finns länk och bilder i en tråd härifrån på forumet ganska nyligen.
Såg bilderna. Tyckte lacken på Rameders grejor var bättre.
Jag är mer orolig för elinkopplingen. Den kände av när jag bröt sensorerna. Jag skall koppla in elen i vår när det är varmare. Om någon kopplar in sig vill jag gärna dela erfarenheter!
Jag installerade drag (Ecohitch) på min MS för två år sen. Använde en elkopplingssats som har egen strömmatning och enbart hämtar signal från befintligt kablage. Den kopplar också ifrån bakre p-sensorerna när något ansluts i släpvagnskontakten. Funkade utmärkt. Finna en tråd om detta projekt här på forumet. Sök på Ecohitch.

Re: MS med dragkrok

Postat: 13 jan 2018 13:45
av Tars
lem skrev:
Rameder sålde med elsats (som jag ännu ej kopplat in pga tidsbrist). Den innehåller elektoniklåda och plug-brytut som direct passer. Elektroniklådan tror jag kopplar bort backsensorer?
X verkar spontant passa! Svårt att avgöra. Täckbalken är ganska tight men samtidigt är det lite spelrum mellan fångare och balk.
Det som inte formas med liten slägga gör det med en stor....
Det intressanta är vad Tesla sager om man monterar ett X drag på en S!
/L
Denna bild säger tom att x:ens krok kanske skulle passa med lite modifieringar i alla fall verkar det som.
Hm... fick svar från skroten att just de inte har kvar kroken från x:en.

Får leta vidare.

Re: MS med dragkrok

Postat: 13 jan 2018 14:10
av Tars
mahulkp skrev:
lem skrev:
Leo skrev:
Var bara väldigt nog då du fäster in stål mot aluminium. Så att de isoleras från varandra. Finns en i USA med drag där aluminiumen korriderat rejält i fästhålen. Vilket upptäcktes vid en krockreparation. Finns länk och bilder i en tråd härifrån på forumet ganska nyligen.
Såg bilderna. Tyckte lacken på Rameders grejor var bättre.
Jag är mer orolig för elinkopplingen. Den kände av när jag bröt sensorerna. Jag skall koppla in elen i vår när det är varmare. Om någon kopplar in sig vill jag gärna dela erfarenheter!
Jag installerade drag (Ecohitch) på min MS för två år sen. Använde en elkopplingssats som har egen strömmatning och enbart hämtar signal från befintligt kablage. Den kopplar också ifrån bakre p-sensorerna när något ansluts i släpvagnskontakten. Funkade utmärkt. Finna en tråd om detta projekt här på forumet. Sök på Ecohitch.
Intressant.
Får kolla närmare på denna lösning.

Re: MS med dragkrok

Postat: 13 jan 2018 14:31
av lator
mati skrev:
Leo skrev:
Var bara väldigt nog då du fäster in stål mot aluminium. Så att de isoleras från varandra. Finns en i USA med drag där aluminiumen korriderat rejält i fästhålen. Vilket upptäcktes vid en krockreparation. Finns länk och bilder i en tråd härifrån på forumet ganska nyligen.
Typ denna tråd, första sidan. ;)
Läste igenom historien om den rostiga dragkroken och dess aptit på aluminium... Givetvis måste ytorna separeras så att kontakt mellan de olika metallerna undviks men all montering av dragkrokar måste vara stum och utan brickor eller gummimattor emellan. Ingen vederhäftig bilprovning här i Sverige skulle godkänna en montering enligt de instruktioner som ges av Torklift eller av den typ som plåtverkstaden implementerade. Nu kanske det inte spelar någon roll vad gäller cykelhållare på Model S men vad jag förstår så finns samma problem på de fabriksmonterade dragkrokarna på Model X... :o Den enda vettiga lösningen torde vara att montera dragkrokar tillverkade i aluminium.

Re: MS med dragkrok

Postat: 13 jan 2018 15:11
av Leo
Cykelhållarfäste krävs det nog ingen kraftigare montering för att få fast och behöver inte godkännas. För du tänker väl inte DRA något med dragkroken :D

Re: MS med dragkrok

Postat: 13 jan 2018 15:43
av lator
Leo skrev:
Cykelhållarfäste krävs det nog ingen kraftigare montering för att få fast och behöver inte godkännas. För du tänker väl inte DRA något med dragkroken :D
Näääää.... ;) :lol:
Lem dragkrok Tesla.JPG

Re: MS med dragkrok

Postat: 13 jan 2018 15:44
av lator
Den intressanta fortsättningen borde handla om hur Tesla har löst infästningen på Model X.

Re: MS med dragkrok

Postat: 13 jan 2018 16:14
av mati
lator skrev:
Den intressanta fortsättningen borde handla om hur Tesla har löst infästningen på Model X.
Kanske inte alls. Jag tänker bara på alla rostiga stålskruvar som satt på tidiga Model S. Någon som vågar kolla?